coulance beleid | NS Community
beantwoord

coulance beleid

  • 29 November 2022
  • 13 reacties
  • 3393 Bekeken

hallo,

ik ben vrijdag 25-11-2022 door een conducteur gecontroleerd op mijn vervoersbewijs. ik liet mijn studenten ov zien maar voor mijn fiets had ik geen vervoersbewijs. ik was echter niet op de hoogte dat ik een kaartje voor die fiets moest kopen. gewoon onwetend dus. hiervoor heb ik een boete gekregen van 57,50 euro. ik heb netjes meegewerkt zoals de conducteur dat van mij vroeg. en mijn ID netjes laten zien. achteraf gaf de conducteur mij de tip om te bellen als ik de boete binnen kreeg. dan kan ik het laten kwijtschelden want het was de eerste keer voor mij dat ik een boete kreeg. ik bedankte hem voor de tip en wenste hem nog een fijne werkdag. 

ik heb het nummer gebeld en de vrouw van de klantenservice kon mij niet helpen. ik belde daarom nog een keer in de hoop dat een andere werknemer mij zou kunnen helpen. dezelfde vrouw nam op en toen ik mijn naam vertelde hing ze weer op. 

nu is mijn vraag: is het nu nog mogelijk mijn boete kwijt te schelden. en is het gebruikelijk dat de NS klantenservice zo doet?

gr Simon

icon

Beste antwoord door mrfreeze 29 November 2022, 16:44

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Olav93 Precies. En toch zie ik dagelijks fietsen in de spits in de trein. Geen vouwfietsen die wel mee mogen. Geen conducteur die er iets van zegt, geen boete die wordt uitgedeeld. Er gebeurt helemaal niets. 

Deze mensen zijn totaal niet op de hoogte van de regels omtrent het meenemen van fietsen.

Reputatie 7
Badge

Het valt me overigens op dat sinds corona er veel meer fietsen in de spits worden meegenomen dan daarvoor. Ik vraag me af of die mensen wel een vervoerbewijs voor de fiets hebben.

Er bestaan toch helemaal geen vervoersbewijzen voor fietsen in de spits?

Reputatie 7
Badge +1

De zgn basiskennis in dit geval lijkt me toch iets te raken wat in mijn mijn eigen studententijd-alweer lang terug-als tiepies korpsballengebral werd gezien. Met je gr.. b- trachten anderen omver te l---en.

Maar wees eerlijk: toch zeker 70-80% van alle vraagjes op dit forum zijn punten die door gewoon de site zelf te lezen al gevonden konden worden in minder tijd dan het kost om die vraag hier te posten.

Al zou het best een aardig idee zijn om voor die zo begeerde ´OV´ als stopwoord voor studenten-vrij-reizen een kort examentje af te nemen over die basiskennis, incl de veel voorkomende probleempjes. En het inderdaad pas toe te kennen mits geslaagd. Een hele korte oso leuke youtube over hoe je met een rugzak anderen niet omver mept mag er ook best bij-in Duitsland wordt dat nog steeds zo geleerd aan de Schüler die daar allemaal mit Schulbus fahren müssen.

Reputatie 7

Allerlei basiskennis over het reizen met de trein lijkt te zijn weggezakt. De NS-medewerkers die zouden kunnen bijdragen aan het vergroten van de kennis schitteren door afwezigheid.

Je hebt helemaal gelijk. Basiskennis is vaak afwezig, misschien weggezakt, maar vaak denk ik bij nieuwe (jongere) reizigers zelfs helemaal afwezig. Dat geldt trouwens niet alleen voor reizen met de trein, het ligt breder. Is het nonchalance, desinteresse? Mijn verstand staat soms stil als ik het tekort aan (voor mijn generatie nogal vanzelfsprekende) basisvaardigheden (en houding) merk. Maar dat valt verder buiten dit topic.

Reputatie 7
Badge +3

Het valt me overigens op dat sinds corona er veel meer fietsen in de spits worden meegenomen dan daarvoor. Ik vraag me af of die mensen wel een vervoerbewijs voor de fiets hebben.

Allerlei basiskennis over het reizen met de trein lijkt te zijn weggezakt. De NS-medewerkers die zouden kunnen bijdragen aan het vergroten van de kennis schitteren door afwezigheid.

Reputatie 7
Badge

Coulance is een gunst en geen recht. Om voor ons onbekende redenen is besloten geen coulance toe te passen. 

Reputatie 7
Badge +3

Op de Merwede-Lingelijn is fietsvervoer gratis (het enige traject in Nederland waar dat zo is?). 

In de R-Net treinen tussen Alphen en Gouda mag een fiets gratis mee in de daluren. Wil je een fiets meenemen tijdens de spits dan kan dat ook, maar is dan niet gratis, dat kost €3,30 per enkele reis.

Verder is het nogal naïef om te denken dat een fiets meenemen gratis is of dit niet eerst te checken. 

 

Reputatie 7

Op de Merwede-Lingelijn is fietsvervoer gratis (het enige traject in Nederland waar dat zo is?). Ik zie weleens fietsers 's ochtends in Dordrecht overstappen om naar Rotterdam te gaan. Vraag me af of ze dan wel een fietskaartje hebben en of iedereen standaard weet dat dat moet. Ik waag het te betwijfelen. 

Reputatie 7
Badge

Vorige maand in de IC Rotterdam > Utrecht midden in de spits: reiziger neemt fiets mee zonder kaartje. Conducteur: Volgende keer niet meer doen. Zo hou je natuurlijk wel een systeem in stand dat niet de bedoeling is.

Reputatie 7
Badge +4

 ik liet mijn studenten ov zien maar voor mijn fiets had ik geen vervoersbewijs. ik was echter niet op de hoogte dat ik een kaartje voor die fiets moest kopen. gewoon onwetend dus. hiervoor heb ik een boete gekregen van 57,50 euro.

U wist dit niet? Ik vraag me werkelijk af wat u dan studeert. Verder is het beleid dat Klantenservice pas ophangt nadat blijkt dat een redelijk gesprek niet mogelijk is, dan wel na grofheden, zulks naar de algemeen geldende normen. Dat kan wel eens niet met de eigen werkelijkheid overeenkomen.  Klantenservice houdt wel dingen bij en er is geen recht op coulance, een term die per definitie al niet kan. Bovendien gaan veel mensen er al van uit dat ze kunnen doen wat ze willen, want ‘ de eerste boete wordt toch altijd kwijt gescholden’.

Een student die niet weet dat hij een fietskaartje moet kopen komt me al merkwaardig voor, maar als Klantenservice de verbinding verbreekt, dan moet daar toch aanleiding voor zijn. Ik vraag me derhalve af of uw verhaal wel volledig is. Een eerste boete wordt ook niet automatisch kwijtgescholden, de boete was daarnaast ook gewoon terecht. U had voordeel gehad als u niet was gecontroleerd en beboet, dat is ook niet zo fair naar mensen die gewoon een fietskaartje kopen en dus wel voor hun diensten betalen, in tegenstelling tot u. Een fietskaartje kopen als u een fiets meeneemt is de normaalste zaak van de wereld en dat heeft u niet gedaan. Met ‘ik wist het niet dat ik een kaartje moest kopen’ kunt u in dit geval niet in redelijkheid aankomen.

Gewoon voor een kaartje betalen, dan krijgt u ook geen boete. Met uw verhalen kunt u niet betalen.

 

Zo kan het ook:

 

Reputatie 7
Badge +3

Je had gewoon niet gekeken naar voorwaarden om fiets mee te kunnen nemen in de trein of je ging ervanuit dat het gratis was bij jouw SRP? Je reisde wel in de daluren?

k ben vrijdag 25-11-2022 door een conducteur gecontroleerd op mijn vervoersbewijs. ik liet mijn studenten ov zien maar voor mijn fiets had ik geen vervoersbewijs. ik was echter niet op de hoogte dat ik een kaartje voor die fiets moest kopen. gewoon onwetend dus. 

En je beweert serieus dat je denkt dat NS fietsen gratis gaat vervoeren? 

Sorry maar deze boete is 100% terecht.

Reputatie 7
Badge +3

Tja, 't lastige is dat je natuurlijk geen recht op coulance hebt. De boete is gewoon terecht uitgeschreven. Onwetendheid is geen excuus, zeker met een fiets mag toch algemeen bekend zijn dat je daar een apart kaartje voor nodig hebt. Gaf de medewerker ook een reden waarom ze de boete niet kwijt wou schelden?

Je zou het natuurlijk nog eens kunnen proberen. De klanteNService is behoorlijk groot, dus de kans dat je nóg een keer dezelfde treft is klein 😉

Reageer