Coulance e-ticket | NS Community
beantwoord

Coulance e-ticket


Goedemiddag,

 

Vanochtend heb ik een dagretour en een fietsticket online aangeschaft.
Beiden gedateerd op de datum van morgen. (12 augustus)
 

Bij nader inzien kan ik het dagretour en het fietsticket niet gaan gebruiken aangezien mijn zwager plotseling op sterven ligt.

Later op de dag contact opgenomen met de Klantenservice NS met de vraag of de tickets ongeldig gemaakt kunnen worden en ik een code zou kunnen krijgen om de tickets op een andere datum zou kunnen gebruiken.

 

Omdat ik volgends de medeweker de E-tickets al gedownload had en in mijn NS-app had staan waren er geen mogelijkheden om het te annuleren anders had het wel gekund.
 

Ik vind dat toch wel erg teleurstellend. ik ben van mening dat uit coulance hier naar mogelijkheden gezocht had kunnen worden en NS zich niet zo strikt achter hun voorwaarden dient te verschuilen.

 

Met groet

Frits L.

icon

Beste antwoord door Denice NS 11 August 2021, 14:11

Bekijk origineel

122 reacties

Erg vervelend dat je door omstandigheden je tickets niet meer zal gebruiken, Frits.

Helaas is het zo dat voorwaarden van e-tickets erg streng zijn. Een E-ticket kan niet worden ingeleverd en terugbetaald. Het wettelijke herroepingsrecht van 14 dagen geldt op grond van de wet niet voor E-tickets. Als een e-ticket eenmaal is geopend heb je de mogelijkheid om deze op te slaan/te printen en vervolgens te gebruiken. Er is helaas geen systeem dat na het openen van een e-ticket nog kan controleren of het ticket uiteindelijk wel of niet is gebruikt. Daarom vergoeden wij alleen e-tickets die op het moment van contact niet zijn geopend. Deze kunnen vervolgens nog ongeldig gemaakt worden en worden terugbetaald. Is het ticket reeds geopend dan restitueren we deze niet helaas.

Ik begrijp de voorwaarden.

Maar U schrijft dat na het openen van het e-ticket niet gecontroleerd kan worden of het ticket uiteindelijk wel of niet gebruikt is.

Maar de geldigheid is pas vanaf morgen.  :thinking:

Lijkt mij dat het toch mogelijk moet zijn om de tickets per onmiddellijk ongeldig te maken.

In dit geval is er sprake van overmacht en lijkt mij dat er uit coulance best iets mogelijk moet zijn.

 

Jammer dat NS hier niet flexibel in wil zijn.

 

Met groet.

Frits.

Nadat een ticket is geopend heb je de mogelijkheid om deze op te slaan op bijvoorbeeld je computer. Wij kunnen de link naar het ticket ongeldig maken echter als een ticket al is geopend kan het ticket dus al opgeslagen zijn en later alsnog worden gebruikt.

Ik had hem op kunnen slaan. Dat is niet gebeurd. Maar wat als ik dat wel had gedaan en niet geactiveerd zou hebben in de App. ?

Immers dat ik hem opgeslagen zou hebben kunnen jullie niet zien.

En zou ik kunnen frauderen.

 

Dus de reactie vind ik vreemd.

 

Voor nu zal ik helaas het verlies van de paar tientjes moeten nemen, maar ik vind het niet getuigen van bereidwilligheid van NS om hier soepel mee om te gaan.

 

Jammer.

 

Frits.

 

Vanochtend heb ik een dagretour en een fietsticket online aangeschaft.
Beiden gedateerd op de datum van morgen. (12 augustus)

Er wordt niet voor niets aangeraden e-tickets NIET van te voren te kopen. Helaas gebeurt dat nog steeds ondanks dat in de voorwaarden duidelijk vermeld staat dat veranderen na aankoop niet mogelijk is. 

Reputatie 7
Badge +3

Met aankoop van jouw tickets ben je akkoord gegaan met de voorwaarden dat E-tickets niet gewijzigd kunnen worden en er geen restitutie is. Dat de klantenservice mensen tegemoet komt die het ticket nog niet gedownload of in de app gezet hebben is al coulance en geen recht.

Als je een ticket opslaat heb je deze al moeten downloaden. Je kunt deze dan gebruiken.

Het is spijtig, zeker in deze droeve omstandigheid, maar het is niet anders.

Sterkte voor jou en jouw naasten.

 

Reputatie 7

Het aantal reizigers stijgt weer en dus de topics m.b.t dit onderwerp ook. Ondanks de voorwaarden die er staan bij aankoop, maken mensen toch foutjes hiermee, heel menselijk! Of er komt iets totaal onverwachts tussendoor waardoor reizen opeens niet meer gaat. En dat kan hen dan geld kosten. Beter is om helemaal geen E-tickets te kopen. Scheelt veel gedoe en potentiële frustratie. Koop als incidentele reiziger liever een kaartje in de automaat. Dat is 5 minuten voor vertrek zo gebeurd, wachtrijen zijn niet-bestaand. Alleen wel jammer van die 1 euro automaattoeslag op kaartjes.

Reputatie 7
Badge +3

Het aantal reizigers stijgt weer en dus de topics m.b.t dit onderwerp ook. Ondanks de voorwaarden maken mensen toch foutjes hiermee en dat kan hen dan geld kosten  Beter is om helemaal geen E-tickets te kopen. Scheelt veel gedoe en potentiële frustratie. Koop als incidentele reiziger liever een kaartje in de automaat. Dat is 5 minuten voor vertrek zo gebeurd, wachtrijen zijn niet-bestaand. Alleen wel jammer van die 1 euro toeslag.


Jammer van die toeslag, maar je kunt wel je geld terug krijgen als er niet mee gereisd is/wordt.

Reputatie 7

Het aantal reizigers stijgt weer en dus de topics m.b.t dit onderwerp ook. Ondanks de voorwaarden maken mensen toch foutjes hiermee en dat kan hen dan geld kosten  Beter is om helemaal geen E-tickets te kopen. Scheelt veel gedoe en potentiële frustratie. Koop als incidentele reiziger liever een kaartje in de automaat. Dat is 5 minuten voor vertrek zo gebeurd, wachtrijen zijn niet-bestaand. Alleen wel jammer van die 1 euro toeslag.


Jammer van die toeslag, maar je kunt wel je geld terug krijgen als er niet mee gereisd is/wordt.

Dat klopt en is maar goed ook.

Reputatie 6

Beste Frits, allereerst heel veel sterkte met dit onverwachte (mogelijke) overlijden van je zwager. En ik ben met jou van mening dat menselijkheid in dit geval boven strikte handhaving van de regels had moeten gelden. Te meer daar het ticket inderdaad nog niet gebruikt had KUNNEN worden, omdat het voor een datum in de toekomst is gekocht. Maar goed, daar is niets meer aan te doen, begrijp ik.

Wellicht kun je (als je die hebt) bij je doorlopende reisverzekering te rade gaan? Grote kans dat zij in dit specifieke geval de kosten van annulering (wat het op zich ook zijn) voor hun rekening zullen nemen, vaak geldt een sterfgeval in de naaste familie als annuleringsgrond. Het is maar een tip.

Jammer dat NS zo haar ware gezicht heeft laten zien. Maar laten we het er maar op houden dat de medewerker die je aan de lijn hebt gehad, zijn/haar dag niet had. Nogmaals veel sterkte en ik wens je nog vele prachtige reizen toe zodra deze ingrijpende gebeurtenis achter de rug en verwerkt is.

Alle goeds, Peter

Reputatie 7
Badge +3

@PeterJKH dat de datum in de toekomst ligt maakt niets uit. Een gedownload/indeappgezet ticket kan niet ongeldig gemaakt worden, dus kan theoretisch gewoon gebruikt worden.

Geen coulance geven heeft niets te maken met een medewerker die zijn/haar dag niet heeft, maar met ‘het hoe te handelen bij - protocol'.

De pech is dat de goeden lijden onder de kwaden. Er is te vaak gefraudeerd met E-tickets.

Beste Frits, allereerst heel veel sterkte met dit onverwachte (mogelijke) overlijden van je zwager. En ik ben met jou van mening dat menselijkheid in dit geval boven strikte handhaving van de regels had moeten gelden. Te meer daar het ticket inderdaad nog niet gebruikt had KUNNEN worden, omdat het voor een datum in de toekomst is gekocht. Maar goed, daar is niets meer aan te doen, begrijp ik.

Wellicht kun je (als je die hebt) bij je doorlopende reisverzekering te rade gaan? Grote kans dat zij in dit specifieke geval de kosten van annulering (wat het op zich ook zijn) voor hun rekening zullen nemen, vaak geldt een sterfgeval in de naaste familie als annuleringsgrond. Het is maar een tip.

Jammer dat NS zo haar ware gezicht heeft laten zien. Maar laten we het er maar op houden dat de medewerker die je aan de lijn hebt gehad, zijn/haar dag niet had. Nogmaals veel sterkte en ik wens je nog vele prachtige reizen toe zodra deze ingrijpende gebeurtenis achter de rug en verwerkt is.

Alle goeds, Peter

 

Dankjewel Peter voor je vriendelijke reactie.

 

Wat betreft de annuleringsverzekering, dat is me ook door mijn hoofd geschoten. Maar zo goed als zeker heb je met een eigen risico te maken. Dat weegt niet op tegen het bedrag wat ik nu kwijt ben.

De NS laat nu inderdaad haar gezicht zien. Die hebben nu door niets te leveren een paar tientjes verdiend. Kennelijk zijn ze tegenwoordig goed in staat om hun voorwaarden zo te maken dat als ze het geld eenmaal binnen hebben niet meer terug hoeven te betalen.

In mijn geval hadden ze het ticket ongeldig kunnen maken en een productcode kunnen geven voor een andere treinreis op een andere datum. Coulance dus.

Helaas zijn ze daar niet voor in staat.

 

Groet Frits.

 

 

@firenzoo

Tickets kunnen nietongeldig worden gemaakt en dat is ook precies  de reden dat ze na aankoop niet meer veranderd of gerestitueerd kunnen worden (dat staat trouwens ook duidelijk aangegeven).

Ongeldig maken kan alleen bij een online systeem . Omdat NS geen online systeem heeft zou de conducteur in de trein niet kunnenchecken of een kaartje wel/niet geblokkeerd is.

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is natuurlijk dat NS nog steeds de mogelijkheid biedt om dagen van te voren e-tickets te kopen. Dat is in Nederland totale onzin omdat je niet goedkoper uit bent in de voorverkoop (uitzonderingen als Formule 1 daargelaten) en ook geen gereserveerde plaats krijgt. 

Voor de incidentele reiziger zou het veel beter zijn om alleen e-tickets te verkopen op de reisdag. Dan wordt al een hoop gezanik en gebedel om coulance voorkomen. Bovendien wordt dan voorkomen dat mensen e-tickets voor de verkeerde reisdag kopen.

 
 
×
 
 
 

Ik denk niet dat het wenselijk is om alleen e-tickets voor dezelfde dag te verkopen. 

Ik denk niet dat het wenselijk is om alleen e-tickets voor dezelfde dag te verkopen. 

Ik zie niet wat het probleem is terwijl het wel een hoop gezeur zou besparen.  

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou het ook niemand aanraden om langer dan een dag van tevoren een e-ticket te kopen. Of misschien wel alvast kopen maar pas op de dag zelf of hooguit avond ervoor openen.

Badge +3

In een ander topic werd (lang geleden) gemeld dat er aan gewerkt werd om e-tickets ongeldig te verklaren, via een blacklist (poortjes) of online check (conducteur).

Maar dat is blijkbaar lastiger dan gedacht of op een laag pitje beland omdat men zich volop op NS Flex en het doorontwikkelen van de NS app gericht heeft?

Het is hoe dan ook fraudegevoelig want als je een e-ticket uitprint en de code ‘verminkt’ kan die niet meer goed gescand worden en moet men terugvallen op andere echtheidskenmerken in de print (die zitten in en rondom de foto met ‘watermerk’) en dan heb je alsnog een geldig ticket.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk niet dat het wenselijk is om alleen e-tickets voor dezelfde dag te verkopen. 

Met de uiterst klantonvriendelijke voorwaarden van NS lijkt het me niet alleen wenselijk maar zelfs noodzakelijk.

We zitten al jaren opgescheept met het gezeur over tickets voor verkeerde data, tickets die niet gebruikt worden en niet terugbetaald etc. Dat moet je als bedrijf helemaal niet willen.

Voor de komst van de e-tickets werden er eigenlijk nooit kaartjes eerder dan de reisdatum verkocht. Behalve dan de ongedateerde kaartjes die je moest geldig maken door ze in een stempelautomaat te ontwaarden.
 
Kaartjes eerder dan de reisdatum kopen is een totaal zinloze exercitie in Nederland. Het verbaast me eerlijk gezegd dat dat moet worden uitgelegd aan een moderator.
 
 
×
 
 
 

Het is hoe dan ook fraudegevoelig want als je een e-ticket uitprint en de code ‘verminkt’ kan die niet meer goed gescand worden en moet men terugvallen op andere echtheidskenmerken in de print (die zitten in en rondom de foto met ‘watermerk’) en dan heb je alsnog een geldig ticket.

Dat hoeft natuurlijk niet, je kunt stoppen met dat gespeel en de code leidend maken. Geen geldige code is geen geldig ticket. Eventueel met een zoekfunctie op ordernummer en wat bijbehorende zaken (via MCC o.i.d. anders) voor “speciale gevallen”, als je per se een fallback wil houden.

Reputatie 6

In een ander topic werd (lang geleden) gemeld dat er aan gewerkt werd om e-tickets ongeldig te verklaren, via een blacklist (poortjes) of online check (conducteur).

Maar dat is blijkbaar lastiger dan gedacht of op een laag pitje beland omdat men zich volop op NS Flex en het doorontwikkelen van de NS app gericht heeft?

Het is hoe dan ook fraudegevoelig want als je een e-ticket uitprint en de code ‘verminkt’ kan die niet meer goed gescand worden en moet men terugvallen op andere echtheidskenmerken in de print (die zitten in en rondom de foto met ‘watermerk’) en dan heb je alsnog een geldig ticket.

Een e-ticket kan ook zónder gescand te worden op geldigheid beoordeeld worden, want de naam van de reiziger staat erop (via ID te controleren), reisdatum en reisroute staan erop, dus de conducteur kan gewoon net als bij “ouderwetse” kaartjes de geldigheid bepalen.

Reputatie 6

Ik denk niet dat het wenselijk is om alleen e-tickets voor dezelfde dag te verkopen. 

Met de uiterst klantonvriendelijke voorwaarden van NS lijkt het me niet alleen wenselijk maar zelfs noodzakelijk.

We zitten al jaren opgescheept met het gezeur over tickets voor verkeerde data, tickets die niet gebruikt worden en niet terugbetaald etc. Dat moet je als bedrijf helemaal niet willen.

 
 
×
 
 
 

Helemaal mee eens. Stel: je maakt een afspraak met een loodgieter. Je bevestigt de afspraak via de website van de loodgieter. Eén dag van tevoren blijkt er een calamiteit te zijn waardoor de afspraak moet worden afgezegd of verschoven. Dan zou het toch van de zotte zijn als het loodgietersbedrijf dan stelt: sorry, dat kan niet, want u hebt de afspraak bevestigd via internet, dus mogen we even vangen? 60 euro voorrijkosten, twee werkuren à 75 euro, dat wordt dan 210 euro voor nu. En voor de nieuwe afspraak krijgt u dan gewoon een nieuwe factuur, uiteraard kunt u die afspraak pas maken nádat de afgezegde afspraak is betaald….

Reputatie 7
Badge +3

Zonder een blacklist kunnen e-tickets niet ongeldig gemaakt worden. Die blacklist moet continu aan de volledige keten aangeleverd worden zodat je geen poortje kunt openen.

Het lijkt me veel goedkoper en simpeler om gewoon te stoppen met de voorverkoop. Hetzelfde kun je doen met het omzetten van actiekaartjes. Die zou je alleen op de reisdag moeten kunnen verzilveren. Dat gaat een enorme hoeveelheid gezeur schelen.

 
 
×
 
 
 

Ik snap jouw gedachtegang wel, iMark. Er is ook behoefte om niet last minute een e-ticket te kopen. Vandaar dat deze optie bestaat. 

Reputatie 7
Badge +3

@Erryt NS Die redenering kan ik niet volgen. Last minute een e-ticket kunnen kopen is een totaal andere kwestie dan dagen of weken van te voren e-tickets kopen.

Last minute een e-ticket kopen is nu juist geen probleem. Wanneer er bijvoorbeeld een stremming is en je het reisplan moet aanpassen dan koop je simpelweg het e-ticket niet. Hoeft er ook niets terugbetaald te worden. 

 
 
×
 
 
 

Reageer