Coulance e-ticket | NS Community
beantwoord

Coulance e-ticket


Goedemiddag,

 

Vanochtend heb ik een dagretour en een fietsticket online aangeschaft.
Beiden gedateerd op de datum van morgen. (12 augustus)
 

Bij nader inzien kan ik het dagretour en het fietsticket niet gaan gebruiken aangezien mijn zwager plotseling op sterven ligt.

Later op de dag contact opgenomen met de Klantenservice NS met de vraag of de tickets ongeldig gemaakt kunnen worden en ik een code zou kunnen krijgen om de tickets op een andere datum zou kunnen gebruiken.

 

Omdat ik volgends de medeweker de E-tickets al gedownload had en in mijn NS-app had staan waren er geen mogelijkheden om het te annuleren anders had het wel gekund.
 

Ik vind dat toch wel erg teleurstellend. ik ben van mening dat uit coulance hier naar mogelijkheden gezocht had kunnen worden en NS zich niet zo strikt achter hun voorwaarden dient te verschuilen.

 

Met groet

Frits L.

icon

Beste antwoord door Denice NS 11 August 2021, 14:11

Bekijk origineel

122 reacties

Reputatie 7

De waarschuwingen in het bestelproces dat je akkoord gaat met de voorwaarden. Als je niet akkoord gaat moet je niet bestellen.

Kan je dan ook bestellen zónder akkoord te gaan met de voorwaarden? Mensen móeten toch wel akkoord geven, anders hebben ze geen ticket. Zelfs een voorbehoud kun je niet kenbaar maken. 

 

Nee, je kunt niet bestellen zonder je akkoord te verklaren. Maar niemand kan, redelijkerwijs, verwachten dat een klant bij het bestellen van een treinkaartje 80 pagina's aan voorwaarden gaat lezen.

Reputatie 7

Erg vervelend dat je door omstandigheden je tickets niet meer zal gebruiken, Frits.

Helaas is het zo dat voorwaarden van e-tickets erg streng zijn. Een E-ticket kan niet worden ingeleverd en terugbetaald. Het wettelijke herroepingsrecht van 14 dagen geldt op grond van de wet niet voor E-tickets. Als een e-ticket eenmaal is geopend heb je de mogelijkheid om deze op te slaan/te printen en vervolgens te gebruiken. Er is helaas geen systeem dat na het openen van een e-ticket nog kan controleren of het ticket uiteindelijk wel of niet is gebruikt. Daarom vergoeden wij alleen e-tickets die op het moment van contact niet zijn geopend. Deze kunnen vervolgens nog ongeldig gemaakt worden en worden terugbetaald. Is het ticket reeds geopend dan restitueren we deze niet helaas.


Blijft natuurlijk wel de vraag waarom NS niet in staat is (of onwillig blijft) een systeem te ontwikkelen, waarmee gecontroleerd kan worden of een e-ticket, geopend, gedownload, geprint of in wat voor vorm dan ook, al dan niet is gebruikt, aannemende dat e tickets zijn voorzien van een code om de toegangspoortjes te openen of in te checken. 

Wanneer ik in de plaatselijke supermarkt, drogist of bouwmarkt  gekochte artikelen bij de zelfscan kassa afreken, krijg ik (gratis !) een kassabon met een streepjescode, waarmee ik één keer de poortjes kan openen om het pand te verlaten. Het is niet mogelijk, met die bon de poortjes nog een keer te openen: in de achterliggende systemen wordt de gebruikte streepjescode kennelijk opgeslagen. Wanneer dezelfde kassabon met de code nogmaals gebruikt wordt om te proberen de poortjes te openen, dan meldt het poortje dat de streepjescode reeds gebruikt is… 

Met goede wil en klantvriendelijkheid is niets onmogelijk, maar het lijkt erop dat reizigers steeds meer als een hinderlijke bijkomstigheid worden gezien en bejegend als potentiële fraudeurs, misschien wel ingegeven door of in navolging van de grootste aandeelhouder, de Staat.

Reputatie 7

Punt is natuurlijk dat je tijdens het reizen op 9 van de 10 ritten meestal niet gecontroleerd wordt en ook van te voren op het perron niet. Altijd controle is onmogelijk hier.Wat bij een zelfscankassa met de kassabon via een poortje automatisch wel gebeurt anders kom je er gewoon niet langs. In sommige andere landen is er gewoon altijd controle in de trein of al standaard voordat je het perron op komt, en wordt door scannen, stempelen of gaatje knippen het ticket ontwaard. 

Badge +3

Voor zover ik begrepen heb wordt een controle (in de trein) van een e-ticket wel degelijk geregistreerd, zodat je het niet meerdere keren op een dag voor dezelfde reis kunt gebruiken, of een retour van A naar B in de tegengestelde richting kunt gebruiken (dus eerst voor de ‘terugreis’ gebruiken en dan pas de ‘heenreis’ maken)?

Als dat zo is dan is het toch simpel om ook even te checken of het ordernummer (dat staat in de code) misschien ingetrokken is?

Dat poortjes daar geen tijd/mogelijkheid voor hebben valt nog te verdedigen, want die zouden ook zonder netwerkverbinding moeten kunnen werken en hebben maar een beperkte geheugenruimte voor ‘blacklists’.

Badge +3

@Robert B

Heb jij de afgelopen 2 jaren weleens een regulier kaartje besteld ? Juist die kaartjes worden deze tijd, relatief gezien, meer besteld door m.n. incidentele reizigers. Dit vanwege het ontbreken van actiekaartjes.

Nee, waarom zou ik? Heb genoeg aan ov-chipkaart(en) + NS Flex.

Voor wat betreft overige e-tickets, dat zou dan hooguit een trein+bus combiticket voor de Efteling, Formule 1 of Eindhoven Airport zijn, en afgezien van de juiste datum kiezen zou ik die dan pas op de dag zelf ‘ophalen’ (in de app laden of uitprinten) natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Voor zover ik begrepen heb wordt een controle (in de trein) van een e-ticket wel degelijk geregistreerd, zodat je het niet meerdere keren op een dag voor dezelfde reis kunt gebruiken, of een retour van A naar B in de tegengestelde richting kunt gebruiken (dus eerst voor de ‘terugreis’ gebruiken en dan pas de ‘heenreis’ maken)?

Als dat zo is dan is het toch simpel om ook even te checken of het ordernummer (dat staat in de code) misschien ingetrokken is?

Dat poortjes daar geen tijd/mogelijkheid voor hebben valt nog te verdedigen, want die zouden ook zonder netwerkverbinding moeten kunnen werken en hebben maar een beperkte geheugenruimte voor ‘blacklists’.


Moet er wel controle zijn en daar ontbreekt het nogal vaak aan.

Reputatie 7
Badge +3

De waarschuwingen in het bestelproces dat je akkoord gaat met de voorwaarden. Als je niet akkoord gaat moet je niet bestellen.

Kan je dan ook bestellen zónder akkoord te gaan met de voorwaarden? Mensen móeten toch wel akkoord geven, anders hebben ze geen ticket. Zelfs een voorbehoud kun je niet kenbaar maken. 

 

Nee, je kunt niet bestellen zonder je akkoord te verklaren. Maar niemand kan, redelijkerwijs, verwachten dat een klant bij het bestellen van een treinkaartje 80 pagina's aan voorwaarden gaat lezen.


1,5 pagina voorwaarden E-tickets.

Je hoeft ze niet te lezen, maar als je er mee akkoord gaat moet je naderhand niet klagen.

Reputatie 7
Badge +3

• Een E-ticket kan niet worden ingeleverd en terugbetaald. Het wettelijke herroepingsrecht van 14 dagen geldt op grond van de wet niet voor E-tickets. De regeling “Geld terug bij vertraging” is wel van toepassing op E-tickets.

Iedereen die een e-ticket heeft gekocht is akkoord gegaan met bovenstaande voorwaarde.

 
Ik heb het niet verzonnen en persoonlijk vind ik de gebruiksvoorwaarden van de e-tickets een gedrocht. Maar monopolist NS heeft het bedacht en daar zullen we het helaas mee moeten doen.
 
 
 
×
 
 
 
Reputatie 7
Badge +3

1,5 pagina voorwaarden E-tickets.

Je hoeft ze niet te lezen, maar als je er mee akkoord gaat moet je naderhand niet klagen.

En bestel nu eens een kaartje vanuit de reisplanner op de website. Dus vraag een reisadvies op en klik op “Koop een kaartje” want ja daar staat dat dat €1 goedkoper is dan een kaartje uit de automaat. Dan moet je akkoord gaan met 4 aparte voorwaarden waarin dan ergens onderaan pagina 1 van de voorwaarden die als laatst vermeld zijn 2 regeltjes staan dat het e-ticket niet kan worden terugbetaald. Dat kan en moet en toch veel duidelijker?

En in die 1,5 pagina voorwaarden E-tickets moet de voorwaarde over niet terugbetalen op zin minst een eigen artikel hebben die ergens bovenaan staat in plaats van helemaal onderaan onder artikel 2.3 te staan. En ook bij bestellen via de reisplanner moet een waarschuwing komen dat het ticket niet kan worden gewijzigd of geannuleerd.

Reputatie 7
Badge +3

Helemaal mee eens. Het verdient absoluut niet de schoonheidsprijs. Het is hoog tijd dat NS veel duidelijker wordt dat er niet geannuleerd kan worden. Niet goed is geld weg bij NS. Wat de reden ook is.

 
 
×
 
 
 
Reputatie 7

 

 

 


1,5 pagina voorwaarden E-tickets.

Je hoeft ze niet te lezen, maar als je er mee akkoord gaat moet je naderhand niet klagen.

Dat valt mij nu toch tegen @MoDe 

Als je met het OV reist dien je ALLE voorwaarden goed te kennen. Het is toch zeker niet te veel gevraagd om even vlak voordat je gaat afrekenen de 80 pagina's door te nemen.

Badge +3

Dat valt mij nu toch tegen @MoDe 

Als je met het OV reist dien je ALLE voorwaarden goed te kennen. Het is toch zeker niet te veel gevraagd om even vlak voordat je gaat afrekenen de 80 pagina's door te nemen.

De voorwaarden voor e-tickets gaan niet over 80 maar over 1,5 oftewel 1½ (anderhalve) pagina. Dat is te overzien.

Het vinkje ‘ik ben/ga akkoord’ brengt je verder naar bestellen/betalen voor hetgeen je mee akkoord gegaan bent. Of je dat (volledig) gelezen hebt doet er op zich niet toe, je bestelt een (niet te wijzigen/restitueren) ticket voor bijv. ‘zondag 22 augustus 2021 van A naar B’ en that’s it!

Maar niet lezen (blindelings akkoord gaan) kán nadelige gevolgen hebben, voor het geval jij het graag achteraf anders zou willen…

"[k]nowledge really matters; many people are lazy and consequently become prey to exploitation"

Reputatie 6

Dat valt mij nu toch tegen @MoDe 

Als je met het OV reist dien je ALLE voorwaarden goed te kennen. Het is toch zeker niet te veel gevraagd om even vlak voordat je gaat afrekenen de 80 pagina's door te nemen.

De voorwaarden voor e-tickets gaan niet over 80 maar over 1,5 oftewel 1½ (anderhalve) pagina. Dat is te overzien.

Het vinkje ‘ik ben/ga akkoord’ brengt je verder naar bestellen/betalen voor hetgeen je mee akkoord gegaan bent. Of je dat (volledig) gelezen hebt doet er op zich niet toe, je bestelt een (niet te wijzigen/restitueren) ticket voor bijv. ‘zondag 22 augustus 2021 van A naar B’ en that’s it!

Maar niet lezen (blindelings akkoord gaan) kán nadelige gevolgen hebben, voor het geval jij het graag achteraf anders zou willen…

Zelfs anderhalve pagina aan voorwaarden vind ik veel (waarschijnlijk ook nog in kleine letters). Komop zeg, je gaat geen contract aan voor het verbouwen van je badkamer of het aanschaffen van een nieuwe auto, je wilt gewoon een alledaags treinkaartje kopen. Heb jij ooit vroeger meegemaakt dan, toen loketten nog bestonden en je wilde een kaartje voor de volgende dag of de volgende week kopen, dat je dan een heel epistel onder je neus geduwd kreeg dat je eerst diende te lezen en akkoord te bevinden alvorens je je kaartje kreeg? Nee dus, dan zei je gewoon tegen de lokettist(e): ik wil komende zondag een retourtje eerste klasse naar Leiden. En dan kreeg je dat gewoon. En als op zaterdag bleek dat je reis niet door kon gaan, ging je op het station je kaartje weer inwisselen. Klaar. Niks anderhalve pagina's aan voorwaarden die je eerst moest doornemen en goedkeuren.

Badge +3

Ik wil ook gewoon de handige strippenkaart terug voor bus tram en metro (reisdatum zelf te bepalen, maar dan heb je alvast betaald in ieder geval).

En óók mijn NS/trein stamkaart (jaarlijks te vernieuwen) met foto en stempel!

Om kaartjes met korting (zonder spitsbeperkingen en zo) te kunnen kopen bij een loket, of desnoods bij een automaat waar je muntjes in kon gooien.

Om aan die ‘voorwaarden’ te voldoen was je toentertijd veel meer tijd/moeite kwijt dan anderhalve pagina lezen voor een e-ticket. Maar het kan allemaal beter inderdaad!

Reputatie 7

Dat valt mij nu toch tegen @MoDe 

Als je met het OV reist dien je ALLE voorwaarden goed te kennen. Het is toch zeker niet te veel gevraagd om even vlak voordat je gaat afrekenen de 80 pagina's door te nemen.

De voorwaarden voor e-tickets gaan niet over 80 maar over 1,5 oftewel 1½ (anderhalve) pagina. Dat is te overzien.

 

De voorwaarden verbonden aan de aankoop van e-tickets beslaan 80 pagina's. Daar valt toch echt niets anders van te maken !

Reputatie 6

Ik wil ook gewoon de handige strippenkaart terug voor bus tram en metro (reisdatum zelf te bepalen, maar dan heb je alvast betaald in ieder geval).

En óók mijn NS/trein stamkaart (jaarlijks te vernieuwen) met foto en stempel!

Om kaartjes met korting (zonder spitsbeperkingen en zo) te kunnen kopen bij een loket, of desnoods bij een automaat waar je muntjes in kon gooien.

Om aan die ‘voorwaarden’ te voldoen was je toentertijd veel meer tijd/moeite kwijt dan anderhalve pagina lezen voor een e-ticket. Maar het kan allemaal beter inderdaad!

Ik was destijds helemaal niet meer geld en moeite kwijt. Strippenkaart kocht je bij de supermarkt of de sigarenboer, niks moeilijk.

Stamkaart hoefde je maar 1 keer per jaar te halen, was ook 10 minuten werk aan het loket. En elke maand schoof je daar dan je nieuwe maandkaart bij, klaar. Geen gedoe met poortjes of wat dan ook.

Nog nooit bij een loket een boekwerk vol voorwaarden te lezen gekregen waar ik mijn goedkeuring aan moest hechten. Vast een verzuim dan van de NS destijds, maar echt nog nooit meegemaakt. En te denken dat mensen voor een treinkaartje van een tientje eerst tientallen pagina's aan voorwaarden gaan bestuderen, is natuurlijk onzin.

Reputatie 7
Badge +3

Een stamkaart was 5 jaar geldig. Het was een omslachtige procedure met lamineren etc.

Sommige abonnementen als NS- en OV-Jaarkaarten moesten ieder jaar vernieuwd worden. Die werden dan door de klanten opgehaald bij het station. Dat ophalen duurde inclusief alle administratieve plichtplegingen en het lamineren van de kaart inderdaad een minuut of 10. Dat was voor andere reizigers geen feest als die in de rij stonden achter iemand die een Jaarkaart kwam afhalen.

Dan is het verchippen van de abonnementen een enorme verbetering geweest. 
 
 
×
 
 
 
Reputatie 7

Een stamkaart was 5 jaar geldig. Het was een omslachtige procedure met lamineren etc.

Sommige abonnementen als NS- en OV-Jaarkaarten moesten ieder jaar vernieuwd worden. Die werden dan door de klanten opgehaald bij het station. Dat ophalen duurde inclusief alle administratieve plichtplegingen en het lamineren van de kaart inderdaad een minuut of 10. Dat was voor andere reizigers geen feest als die in de rij stonden achter iemand die een Jaarkaart kwam afhalen.

Dan is het verchippen van de abonnementen een enorme verbetering geweest.
 

Er zijn een hoop verbeteringen geweest. Echter met alle digitalisering zijn er ook weer tal van nieuwe nadelen en problemen ontstaan. Het ene nadeel is ingeruild voor een ander, de gebruiksvoorwaarden zijn flink uitgebreid en chips, scanners en poortjes blijken nog altijd geen wondermiddel te zijn. Dat bewijzen de vragen op dit forum al jaren. 

Reputatie 6

Een stamkaart was 5 jaar geldig. Het was een omslachtige procedure met lamineren etc.

Sommige abonnementen als NS- en OV-Jaarkaarten moesten ieder jaar vernieuwd worden. Die werden dan door de klanten opgehaald bij het station. Dat ophalen duurde inclusief alle administratieve plichtplegingen en het lamineren van de kaart inderdaad een minuut of 10. Dat was voor andere reizigers geen feest als die in de rij stonden achter iemand die een Jaarkaart kwam afhalen.

Dan is het verchippen van de abonnementen een enorme verbetering geweest. 
 
 
×
 
 
 

Andere klanten hoefden daar volgens mij niet extra op te wachten. Op ons station althans was er gewoon een apart loket voor (je had toen 2 loketten voor binnenlandse kaartjes, 1 loket voor internationale kaartjes - waar je ook voor nationale kaartjes terecht kon eventueel, en 1 loket voor bijzondere dingen als het laten maken van een stamkaart , het verlengen van abonnementen, enz.).

Als ik me goed herinner, kon je die stamkaart destijds in bepaalde gevallen zelfs als officiële legitimatie gebruiken, omdat het een door de overheid (Staatsbedrijf der NS) uitgegeven document betrof.

Reputatie 7
Badge +3

Op veel kleinere stations was vaak maar 1 loket. Dan werd aan reizigers gevraagd om op een rustig moment te komen. Ik kan me niet herinneren dat een NS-stamkaart enige status had als identificatiebewijs buiten het OV.

Reputatie 6

Het aantal kleine stations was destijds veel kleiner dan nu. In de afgelopen 30 jaar zijn er onnoemelijk veel kleine stations bijgekomen. Af en toe op het belachelijke af. Ik woon in een provinciestad van om en nabij de 90.000 inwoners, maar er zijn maar liefst VIER stations. Waanzin ten top. Resultaat is ook dat sprinters steeds minder aantrekkelijk worden als je verder weg moet, want die stopt dan elke 3 minuten wel ergens en dat schiet niet op. Ik zou dan zeggen: laat het vervoer BINNEN de stad over aan het stadsvervoer, dat goede verbinding moet bieden met o.m. het station, in plaats van op elke 500 meter een station neer te zetten.

Reputatie 7

Punt is natuurlijk dat je tijdens het reizen op 9 van de 10 ritten meestal niet gecontroleerd wordt en ook van te voren op het perron niet. Altijd controle is onmogelijk hier.Wat bij een zelfscankassa met de kassabon via een poortje automatisch wel gebeurt anders kom je er gewoon niet langs. In sommige andere landen is er gewoon altijd controle in de trein of al standaard voordat je het perron op komt, en wordt door scannen, stempelen of gaatje knippen het ticket ontwaard. 

Bij de zelfscankassa is er ook geen personeel aanwezig, die de gescande bonnen persoonlijk controleren.

Gisteren ben ik sinds lange tijd weer eens met een dagretour (het e-ticket uit de spoordeelwinkel van € 17,50) op pad geweest en heb inderdaad op zowel de heen- als terugreis in de trein geen enkele conducteur gezien. Dat maakt verder ook niet uit want met de QR code, heb ik op het station van vertrek en aankomst, de poortjes geopend, waarbij het systeem met de melding ‘Passage OK’ kwam.

Daarmee kan dus geconcludeerd worden, dat er met het e-ticket gereisd is. Dat dit met de onderliggende (brakke?) ICT-systemen van NS niet te achterhalen is, is bijzonder sneu voor de reiziger die niet uit is op fraude maar onverhoopt het kaartje niet kan gebruiken. 

 

Reageer