beantwoord

COVID-19 en gratis reizen met het Boekenweekgeschenk 2020?

• 10 maart 2020
  • 65 reacties
  • 6722 Bekeken

• Intercity
  • 17 reacties

Wat adviseert de NS voor komende zondag 19 maart, nu iedereen

deze dag gratis de trein kan nemen met het boekenweekgeschenk..

Het Boekenweekgeschenk heeft een oplage van meer dan 600.000 papieren exemplaren. 

Op een gewone zondag nemen zo'n 1 miljoen reizigers de trein.

ns.nl/uitgelicht/treinlezer/boekenweek.html

icon

Beste antwoord door Stijn NS 14 maart 2020, 13:39

Het gratis reizen met het Boekenweekgeschenk is inderdaad uitgesteld. 

https://www.boekenweek.nl/update-boekenweek-en-coronavirus/ 

Ik denk overigens niet dat het Boekenweekgeschenk mijn genre boek is, maar samen met dat boekje had ikwel 7 andere boeken binnen met mijn bestelling. Daar ga ik me wel mee vermaken.

In tegenstelling tot eerdere informatie, waarin we aangaven de reisactie uit te stellen, is recent besloten om het gratis reizen met het Boekenweekgeschenk volledig af te gelasten.

Bekijk origineel

65 reacties

Ik mag toch hopen dat als er op een gegeven moment toch besloten wordt om de dienstregeling aan te passen, dat iedereen daar ruim van tevoren van op de hoogte gesteld wordt. 

Badge

Ik zou zeggen je gezonde verstand gebruiken en de richtlijnen van de overheid volgen hierin.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou zeggen je gezonde verstand gebruiken en de richtlijnen van de overheid volgen hierin.

Dit is de standaard dooddoener die ze op dit moment overal in het bedrijfsleven gebruiken. Wat doet de Corona commissie van de NS nou eigenlijk?

Badge

Dit is de standaard dooddoener die ze op dit moment overal in het bedrijfsleven gebruiken. Wat doet de Corona commissie van de NS nou eigenlijk?

Wat zou je dan willen?? Het hele OV stil leggen om besmetting zo te voorkomen ???  

Wat zou de NS nu meer kunnen doen op dit dan de richtlijnen van de deskundigen volgen ?

En even andersom, wat doet Tamzin er aan om verdere besmetting met dit virus te voorkomen?

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen 

Gepensioneerd en Brabander, reis daarom op dit moment niet meer met de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Ik ga mij er nu niet druk om maken. Zondag 19 maart is pas over een aantal jaar….

Badge

......

Badge

@Tamzin , dus je gebruikt je gezonde verstand

Reputatie 7
Badge +4

We moeten gewoon met 17 miljoen Nederlanders onze verantwoordelijkheid kennen en nemen. Er is maar één manier om de ziekte te bestrijden en dat is het voorkomen ervan. Dat heb je niet helemaal, maar wel ten dele in de hand.

De isolatie van het economisch centrum rond Milaan heeft nogal wat gevolgen, en is ook niet erg fijn voor de mensen die niet meer weg kunnen. Het dreigt op dt moment niet in de Brabantse stedenring.

Het zal de noordelijke nuchterheid wel weer zijn, maar mensen die het hardste gillen om overheidsmaatregelen, gillen nog harder als ze er zelf door beperkt worden. Persoonlijk vind ik het overheidsbeleid heel verstandig.

Laat je niet door angst leiden, maar gebruik wel je boerenverstand, zeker als je wat minder gezond of ouder bent. Vooral bij die combinatie. Het is deze kwetsbare groep die bij elke uitbraak van griep de risico’s loopt. Voorkom besmetting zo veel mogelijk tot het is uitgewoed.

Mensen moeten er weer even aan wennen dat het leven nu eenmaal risico’s kent. Zijn die groot, bijvoorbeeld oud, diabetes en coronagriep als combinatie, ofwel anderszins multimorbide, dan kun je beter thuisblijven en contacten voorkomen.

@Thom : Kijk dit is nu eens een prachtig verwoord betoog van een Super user. Geheel to the point en inhoudelijk ook zeer praktisch. Had natuurlijk nog mooier geweest als dit vanuit NS zijde was gekomen. 

NS staat in nauw contact met de overheid en het RIVM en zal de maatregelen volgen die worden geadviseerd. Zie ook dit bericht.

Vooralsnog is er geen sprake van het aanpassen van de dienstregeling of het schrappen van het gratis reizen met het Boekenweekgeschenk aanstaande zondag.

Reputatie 7
Badge +2

NS staat in nauw contact met de overheid en het RIVM en zal de maatregelen volgen die worden geadviseerd. Zie ook dit bericht.

Lijkt me ook prima. Ik ben en blijf elke dag onderweg totodat de overheid dit mij verbiedt.

Ik zie ook niet in waarom NS zelfstandig zou moeten besluiten om mij en anderen tegen mijn zin in mobiliteit te gaan beperken. Ik zie een half land in angst leven, blijf dan vooral lekker binnen. Oh ja, meer dan 2000 mensen per jaar overlijden door ongelukken binnenshuis, maar je bent waarschijnlijker wel 'veiliger' voor het coronavirus...

Reputatie 7
Badge +3

Formeel zal het allemaal prima afgehecht zijn. Tegelijkertijd is er natuurlijk wel degelijk iets ernstigs aan de hand wanneer de minister-president ons oproept geen handen meer te schudden.

Als eenvoudige nieuwsconsument lees ik dan tussen de regels dat ons wordt aangeraden. om zo min mogelijk niet-noodzakelijke reizen te maken. Ik zou dan ook zondag niet op stap gaan met het Boekenweekgeschenk, zelfs niet wanneer overheid, RIVM en NS dat niet expliciet afraden.

Reputatie 5

Datgene wat de minister-president vertelt, met een dikke glimlach, is meestal voor de buitenwacht, het buitenland. Ik moet er een beetje om lachen en neem hem niet serieus.

Ik raak veel meer dingen per dag aan dan dat ik handen schud.

Dat zal voor de meeste mensen gelden. Ik ken geen bedrijven waar iedereen elkaar elke dag een hand geeft. Dat gebeurt bijna alleen bij bezoekers.

Wie het niet gelooft…. Probeer zodra je de huisdeur uit stapt alles wat je wil/moet doen maar eens te doen met je handen op je rug en doe je handen alleen van je rug om handen te schudden. Winkelwagentjes, deurknoppen, pinautomaten, trapleuningen en nog 10tallen andere dingen gaan gewoon niet. Als je daar bij optelt dat medici zeggen dat desinfecterende gel maar heel beperkt werkt en gewoon handenwassen beter is….. Zien we alle Nederlanders met een emmertje zeepsop sjouwen en winkelwagentjes, deurknoppen, pinautomaten, trapleuningen en god mag weten wat nog meer voor gebruik afsoppen…. Ik ben eens aan het tellen geslagen vandaag….handen schudden 2x, diverse boodschappen halen en ov 67 oppervlakken aangeraakt die minder dan 15 minuten eerder door iemand anders aangeraakt waren en 27 oppervakken waarvan het onbekend was hoe lang tevoren iemand het had aangeraakt. Van die 27 waren er een stuk of 15 bij de Febo, ondanks alles toch maar gewoon een paar kroketten trekken, daar hadden we gewoon zin in. Dat zal wel het foutste van het foutste zijn wat je kunt doen…. of mag het toch als je ze wegspoelt met een stevige borrel?

Dat Rutte handen schudden als verdienmodel heeft….  lacht hij daarom….

Reputatie 1

In de spits zitten mensen ook als een haring in een tonnetje, Ik ben vandaag ook met de trein naar Hilversum gegaan.   Maar dat wil niet meteen zeggen dat mensen virus corona hebben. Is gewoon een kwestie voordat je naar buiten  gaat vaker  je handen desinfecteren en als je binnen komt op een kantoor of thuis gewoon vaker je handen wassen met zeep, in de ellebogen hoesten of niezen, gebruik ook geen dingen waar alcohol in zit (spray, parfum, aftershave)  en gebruik gewoon eigen zakdoekjes en geen handen schudden. Als dat iedereen zich er ook aan houden dan denk ik dat volgens het RIVM wel dat die corona kan worden ingedamd. 

Reputatie 7
Badge +3

Datgene wat de minister-president vertelt, met een dikke glimlach, is meestal voor de buitenwacht, het buitenland. Ik moet er een beetje om lachen en neem hem niet serieus.

Wel een beetje mee eens.  Alle "maatregelen" zijn zo vrijblijvend dat je je echt moet afvragen hoe serieus de overheid en de RIVM nu eigenlijk bezig zijn. Het is vooral heel veel wollig praten (om het buitenland gerust te stellen) maar weinig concreets. Je krijgt de indruk dat ze hopen dat het vanzelf beter wordt als het voorjaar/warmer wordt. En zo niet, nou ja dan zien ze wel weer verder. 

Ik, trotse Brabo in hart en ziel, had voor zondag een uitstapje naar het Rijksmuseum Amsterdam gepland, waar op dit moment een mooie tentoonstelling loopt. Helaas krijg ik, samen met de rest van de Brabo’s, het advies thuis te blijven en niet te reizen. Mijn boekenweekgeschenk kan ik dus niet gebruiken voor mijn jaarlijkse uitje. Da's jammer…! Mag ik NS in overweging geven deze actie dit jaar uit te stellen naar, ik zeg maar wat, september of zo? Het zou zonde zijn dat heel veel mensen er geen gebruik van kunnen maken dit jaar.

Vind naar aanleiding live tv oproep kabinet zoveel mogelijk OV te vermijden. De gratis dag reizen naar een ander tijdstip verplaatst kan worden. Dan kunnen toch nog genoeg mensen hiervan gebruik maken.

Of de dag verplaatst wordt of dat er een andere oplossing wordt geboden is op dit moment nog niet duidelijk. NS is hierin natuurlijk niet de enige partij maar zal, in overleg met het RIVM en de overheid, de nodige beslissingen nemen. Ik hoop in de loop van vandaag, uiterlijk morgen, een overkoepelende mededeling te doen over het standpunt van NS inzake de boekenweekactie en alle andere treinreizen.

Badge +3

De boekenweekactie helemaal afblazen of verplaatsen naar een latere datum lijkt me nou niet echt een handige zet.

Je zult geheid zien dat er zondag alsnog een hoop mensen mee in de trein zitten, want lang niet iedereen zal op de hoogte zijn, of is in de gelegenheid om hun plannen voor zondag te verzetten naar een eventuele door de NS bepaalde nieuwe geldigheidsdatum.

Uiteraard is reizen op het boekenweekgeschenk een ‘uitje’ voor velen, dus zodra het RIVM of de overheid dit soort reizen verbiedt kan je zeggen dat het niet mag. Maar wat dan als iemand toevallig op zondag goedkoop/gratis naar zijn/haar werk of bijbaantje wil forensen?

Het zou een goed gebaar van de NS zijn als ze een andere gebruiksdatum vaststellen voor het boekenweekgeschenk. De NS heeft dit natuurlijk niet voorzien, maar zo zullen er veel mensen geen plezier hebben van hun boekenweekgeschenk

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat er belangrijker dingen zijn om je druk over te maken. Zoals het minimaliseren van het aantal besmettingen.

Badge

Het zou een goed gebaar van de NS zijn als ze een andere gebruiksdatum vaststellen voor het boekenweekgeschenk. De NS heeft dit natuurlijk niet voorzien, maar zo zullen er veel mensen geen plezier hebben van hun boekenweekgeschenk

Ja, volgend jaar mag je weer mee met het boekenweek geschenk van 2021. Nu blij ?

En wat betreft het vrij reizen van dit jaar, u hoeft niet mee als u het risico te hoog vindt. Alle promotie activiteiten zijn ook per direct gestopt vanuit de NS en de toer met de auteurs is ook geannuleerd.

Maar mensen moeten hun EIGEN verantwoordelijkheid eens nemen in deze en niet naar andere wijzen.

Aanvulling: andere berichten lijken er op te wijzen dat het uitgesteld wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Veel mensen zullen nu inderdaad geen plezier hebben van het gratis reizen met het Boekenweekgeschenk maar het lijkt me toch dat dit totaal ondergeschikt is aan je gezondheid en die van anderen. Laten we eerst met zijn allen zo goed en zo gezond mogelijk door deze periode heen komen en niet zo veel gaan zeuren over een gratis reisje die men nu niet kan maken. En hou vooral het algemene sticky topic mbt alle ontwikkelingen en reacties van NS in de gaten. Als en wanneer er iets wordt besloten over het Boekenweekgeschenk zal het daar komen te staan.

https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/reactie-ns-op-corona-covid-19-virus-64152

Reputatie 7
Badge +3

Het Boekenweekgeschenk is in 1e instantie bedoeld om te lezen 😉 het schijnt een heel leuk boek te zijn, dus veel plezier.

Reageer