Daalt winst eerste klasse NS al? | NS Community

Daalt winst eerste klasse NS al?

  • 27 October 2022
  • 17 reacties
  • 630 Bekeken

Ik meen me te herinneren dat ooit 30 procent van de winst van de NS uit de eerste klasse kwam. Ik vraag me af of dat nog steeds zo is. Er wordt zo weinig gecontroleerd dat ik denk dat veel eerste klasse reizigers geen eerste klasse kaartje meer kopen of de auto pakken. Ik reis al weer sinds 3 maanden dagelijks tussen Utrecht en Amsterdam en nog nooit controle gehad. Conducteur zit wel meestal bij mij in de eerste klasse uit te rusten.  Allemaal niet zo heel erg, maar ik hoor om me heen mensen zeggen dat ze een tweede klasse kaartje hebben maar er toch nooit gecontroleerd wordt en als het toch eens gebeurt er ook geen boete is maar de conducteur je vriendelijk vraagt om naar de tweede klasse te gaan. Conducteur wil natuurlijk ook geen klappen krijgen, dat begrijp ik wel. Zwartrijden is geen enkel risico dus en omdat er nooit gecontroleerd wordt gaan steeds meer mensen dat doen verwacht ik. Ondertussen is de eerste klasse zo druk geworden dat je er niet meer kunt werken en eigenlijk nauwelijks meer kunt zitten. Weggegooid geld dus en als steeds meer mensen zo denken sneuvelt de eerste klasse vanzelf omdat er geen financiele reden voor de NS is om m te handhaven.... 


17 reacties

Ik meen me te herinneren dat ooit 30 procent van de winst van de NS uit de eerste klasse kwam. 

Dat was een broodje aap verhaal. De eerste klas reiziger levert weliswaar veel meer op maar het percentage dat eerste klas betaalt (dat is wat anders dan het percentage dat eerste klas zit) is al vele jaren maar heel klein.

Reputatie 7
Badge +4

NS publiceert deze cijfers al lang niet meer. Het laatste bekende cijfer was 13 procent reizigers en 20 procent van de inkomsten, geen 30. NS geeft ook geen cijfers over de opbrengst van de eerste klas. Het is in wezen niet mogelijk er valide uitspraken over te doen. De eerste klas kent geen studententarieven, veel minder aanbiedingen, en de eersteklas reizigers reizen vaak over langere afstand, dan is de eerste klas ook aantrekkelijker. Eerste klasreizigers die het voorgeschreven tarief betalen, betalen fors en er zijn weinig aanbiedingen. Per reiziger levert het gemiddeld veel op in verhouding met de tweede klas waar scholieren/studenten vaak dominant zijn. De forenzen in de tweede klas leveren wel een forse bijdrage.

Het grote geld uit de eerste klas kwam altijd van de forenzen met dure TrajectVrijkaarten. Gouda-Den Haag, even exemplarisch, een afstand van nog geen twintig minuten, kost al….€ 284,30  en dat is veel geld voor een kort traject met steeds minder kans op een zitplaats.  Duur staan dus. Daar zit de klad behoorlijk in naast diverse oorzaken zoals thuiswerken, maar vooral ook omdat het niet aantrekkelijk is er nog veel geld voor te betalen gezien de maatschappelijke ontwikkelingen. De economische crisisverschijnselen met alle onzekerheid van dien zorgen voor gering consumentenvertrouwen, en dat is altijd ongunstig voor dure uitgaven.

Een blik in de eerste klas tegenwoordig maakt veel volledig duidelijk en de verklaringen daarvoor kennen we allemaal wel. Een combinatie van neo-liberaal beleid om controle vooral als een kostenpost te zien, te weinig en te korte treinen met zitplaatsen, ontbrekend vertrouwen tussen directie en personeel dat ook geen zin meer heeft de ontstane agressie door het wanbeleid op te vangen, het gedrag van veel mensen die in een parallelle wereld leven zonder morele ondergrens met de daarmee samengaande anarchie en agressie, etc. Het maakt dat een deel van de eersteklasreizigers niet langer bereid is veel geld te betalen voor een product dat geen goede prijs/kwaliteitsverhouding meer kent. NS stelt geen enkele prestatie meer tegenover de veelbetalers die normaal door hun hoge opbrengst het tweedeklaskaartje nog enigszins betaalbaar houden. 

Dan stemmen de mensen met de voeten. De meeste reizigers  kunnen niet zonder controle, zeker niet als het financieel erg aantrekkelijk is, en het nagenoeg risicovrij blijkt om te parasiteren.

Een bedrijf kun je helaas niet exploiteren als je de inkomsten niet bewaakt, en de betalende klant zich massaal te kort gedaan voelt. De inkomsten moeten wel sterk dalen als deze groep het meer en meer voor gezien houdt. € 283,40 voor een ritje van 20 minuten is nogal wat voor een een reiziger die iemand met  scholierentarief een eersteklasstoel ziet innemen.

Heel goed verwoord. Na Corona is het in mijn beleving wel allemaal verergerd. Verrast en verbaasd ook dat CEO Rintel van NS naar KLM gaat. Afgezien van de begin van de reis op Schiphol vind ik KLM nu nog wel redelijk. Hoop dat het daar ook niet een chaos wordt. Koolmees krijgt van mij eerst nog het voordeel van de twijfel. Heeft geen spoorwegachtergrond, maar kan gezien zijn politieke achtergtond misschien in Den Haag wel meer geld regelen voor NS en kan misschien gezien zijn kennis van arbeidsmarkt en personeel misschien wel de belangrijkste personeelsproblemen, tekorten en disfinctioneren van personeel, met name conducteurs, oplossen. Disfunctioneren personeel is een lastige. Het is een combi van gebrek aan vertrouwen dat u ook noemt, maar ook andere factoren zoals agressie in de maatschappij dat het uitvoeren van taken zoals comtrole risicovol maakt. 

Reputatie 7

Ik vergelijk het altijd weer met andere landen. In Spanje heb ik in intercity’s ook weleens 1e klas gereisd: nooit problemen gehad. In Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Zweden en Noorwegen ook niet. Ook daar is tegenwoordig lang niet altijd controle meer maar de mensen, het reispubliek is over het algemeen toch anders. Nederland is veel anarchistischer en eigenzinniger volgens mij. Ik, ik, ik, ik. Reis wekelijks meerdere malen van Breda richting Nijmegen met de intercity, voorheen in de 1e klas en echt iedere keer zat er volk dat simpelweg niet betaald heeft. Je weet dat door gedrag maar vaak ook door wat er gezegd wordt. Het interesseert ze gewoon allemaal totaal niet. En dan werd er af en toe een serviceronde gelopen, niks controle, ben je gek, alleen werd iedereen vriendelijk gegroet door de conducteur en weg was hij. Terwijl de grijs-of zwartrijders ook groetten en verder deden alsof hun neus bloedde. Het is te bizar... 

Reputatie 7
Badge +4

Je merkt het ook aan het publiek. Het is lang zo geweest dat men sterk uitkeek naar de deur of er controle aan kwam. Die waakzaamheid is al helemaal weg. Komt er een conducteur aan? Niks aan de hand. In wezen is dit tekenend.

Reputatie 7

Zou graag reactie hierop krijgen vanuit NS waarom ze deze situatie maar laten aanmodderen, tot frustratie van netjes betalende 1e klasklanten. En dan niet de standaard mededeling dat ze echt risico lopen betrapt te worden. Want dat gebeurt vrijwel nooit, ofwel een druppel op een gloeiende plaat. Het is geen enkeling meer zoals vroeger, het is dagelijkse praktijk door vele profiteurs.

Reputatie 7
Badge +3

En dan niet de standaard mededeling dat ze echt risico lopen betrapt te worden. 

 

Ze lopen ook echt risico betapt te worden, net zoals dat je bij meespelen met de Lotto het grootste risico hebt om miljonair te worden. 😂

 

Reputatie 7
Badge +4

Zou graag reactie hierop krijgen vanuit NS waarom ze deze situatie maar laten aanmodderen, tot frustratie van netjes betalende 1e klasklanten. En dan niet de standaard mededeling dat ze echt risico lopen betrapt te worden. Want dat gebeurt vrijwel nooit, ofwel een druppel op een gloeiende plaat. Het is geen enkeling meer zoals vroeger, het is dagelijkse praktijk door vele profiteurs.

In tegenstelling tot wat veel mensen hier denken: het is hier geen beleidsforum. Moderatoren kunnen iets doorgeven maar ze gaven zelf al eerder aan dat het weinig effect heeft en de bereidheid om er wat mee te doen ook niet over houdt. Het kan wel zijn dat de signalen worden doorgegeven van ons als consumenten. Maar Koolmees zal het nog niet gelezen hebben ;-) Ik vind dat overigens een prima keus. Hij was in staat tien jaar pensioenoverleg af te ronden, dus kan wel wat en zonder de lijntjes met de politiek kan NS de komende tijd ook niet.

 

We zijn echt een reizigers helpen reizigersforum, de rest is leuke bijzaak.

Reputatie 7
Badge +3

Koolmees toont in ieder geval al wel interesse in de NS werknemers.

https://twitter.com/H_J1966/status/1584803934761529345

Heel goed verwoord. Na Corona is het in mijn beleving wel allemaal verergerd. Verrast en verbaasd ook dat CEO Rintel van NS naar KLM gaat. Afgezien van de begin van de reis op Schiphol vind ik KLM nu nog wel redelijk. Hoop dat het daar ook niet een chaos wordt. Koolmees krijgt van mij eerst nog het voordeel van de twijfel. Heeft geen spoorwegachtergrond, maar kan gezien zijn politieke achtergtond misschien in Den Haag wel meer geld regelen voor NS en kan misschien gezien zijn kennis van arbeidsmarkt en personeel misschien wel de belangrijkste personeelsproblemen, tekorten en disfinctioneren van personeel, met name conducteurs, oplossen. Disfunctioneren personeel is een lastige. Het is een combi van gebrek aan vertrouwen dat u ook noemt, maar ook andere factoren zoals agressie in de maatschappij dat het uitvoeren van taken zoals comtrole risicovol maakt. 



Rintel heeft vroeger bij KLM gewerkt. Ironisch gezien is de luchtvaartindustrie een sector waar de eerste klas een groot deel van de winst oplevert...

Zou graag reactie hierop krijgen vanuit NS waarom ze deze situatie maar laten aanmodderen, tot frustratie van netjes betalende 1e klasklanten. En dan niet de standaard mededeling dat ze echt risico lopen betrapt te worden. Want dat gebeurt vrijwel nooit, ofwel een druppel op een gloeiende plaat. Het is geen enkeling meer zoals vroeger, het is dagelijkse praktijk door vele profiteurs.

In tegenstelling tot wat veel mensen hier denken: het is hier geen beleidsforum. Moderatoren kunnen iets doorgeven maar ze gaven zelf al eerder aan dat het weinig effect heeft en de bereidheid om er wat mee te doen ook niet over houdt. Het kan wel zijn dat de signalen worden doorgegeven van ons als consumenten. Maar Koolmees zal het nog niet gelezen hebben ;-) Ik vind dat overigens een prima keus. Hij was in staat tien jaar pensioenoverleg af te ronden, dus kan wel wat en zonder de lijntjes met de politiek kan NS de komende tijd ook niet.

 

We zijn echt een reizigers helpen reizigersforum, de rest is leuke bijzaak.



De NS lijkt dit forum af en toe te presenteren als een communicatiekanaal waar je ook door NS-medewerkers kan worden geholpen, en maakt niet altijd duidelijk dat dit een reizigers-helpt-reizigers forum is wanneer er naar wordt doorverwezen. Dat zie je ook aan de terugkerende onderwerpen hier, waar NS helemaal niks mee doet. Moderatoren nemen tegenwoordig ook niet de moeite om te reageren op topics over de eerste klas, want die worden toch weer terecht gewezen door andere leden...  

Reputatie 7
Badge

In hoeverre kunnen moderators hier deze problematiek oplossen?

Reputatie 7
Badge +3

Het zou in elk geval een stuk duidelijker gemaakt kunnen worden, maar ook daar gebeurt helemaal niks mee.

Reputatie 5

In hoeverre kunnen moderators hier deze problematiek oplossen?

Niet. Toch kan ik me voorstellen dat het voor veel topic-starters fijn zou zijn als er een korte reactie door een NS-moderator wordt geplaatst. Al is het maar om het gevoel te geven dat het signaal wordt gezien, zonder dat ze per sé een oplossing bieden.

Wat nu gebeurt, is dat men opmerkt dat er in de treinen niets wordt gedaan aan het probleem. Vervolgens krijgen ze na beklag de indruk dat hetzelfde probleem ook online wordt genegeerd, behalve door forumleden die het beamen en aangeven dat NS er toch niets aan zal gaan doen.

Reputatie 7

In hoeverre kunnen moderators hier deze problematiek oplossen?

Niet natuurlijk. Dat verwacht ook niemand. Maar hoe en wanneer krijg je dan wel (enig) resultaat wat dit onderwerp betreft. Nooit vrees ik, je zult je erbij neer moeten leggen dat het gaat zoals het gaat, om een of andere vreemde reden.

Zo weinig invloed hebben klanten blijkbaar op beleid, ondanks al die NS-panels en onderzoeken waarin je je mening mag geven (heb ik al zo vaak gedaan). "Want jij als reiziger staat op 1 ........"

Meerdere onderwerpen keren al jaren continu hier terug, soms in nét andere vorm of vraagstelling, maar een afdoende oplossing blijft uit.

Reputatie 2

Naast doorlopen en vriendelijk groeten heb je ook conducteurs die bij de sporadische controles mensen vinden met een tweede klas kaartje en dan nog aangeven dat ze een volgende keer maar wel in de goeie klasse moeten zitten. In plaats van wegsturen laten ze de mensen dan zitten terwijl het niet de moeilijkste mensen lijken en vaak ook onwetende toeristen.

In hoeverre kunnen moderators hier deze problematiek oplossen?

Zo weinig invloed hebben klanten blijkbaar op beleid, ondanks al die NS-panels en onderzoeken waarin je je mening mag geven (heb ik al zo vaak gedaan). "Want jij als reiziger staat op 1 ........"

NS ziet de overheid als primaire klant omdat de overheid het OV-beleid bepaalt en NS tegen concurrentie beschermt. De reiziger is daardoor automatisch van secundair belang.

Reageer