Dagje treinen tijdens de lockdown? | NS Community
beantwoord

Dagje treinen tijdens de lockdown?

  • 18 December 2021
  • 10 reacties
  • 353 Bekeken

Hoi!

 

Ik heb laatst van een kennis een kaartje gekregen met een gratis upgrade naar de eerste klas. Ik wil deze graag gaan verzilveren in de kerstvakantie (want het kaartje is geldig tot 31 december, en geldt de hele dag). Zoals iedereen wel heeft mee gekregen komt er waarschijnlijk een zware lockdown. Kan ik dan nog gewoon gaan treinen of niet? Ik ben vooral bang dat de politie mij beboet voor een niet-essentiële reis. Van de NS weet ik dat dat niet gebeurt.

Alvast bedankt voor het antwoord!

 

Nick

icon

Beste antwoord door JurgenH 18 December 2021, 16:43

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge

Een verbod om met OV te reizen is er nooit geweest en zal er ook niet komen. 

Reputatie 7
Badge +4

Het reizen met de trein is nooit verboden geweest, de treinen reden wel voor de essentiële beroepen. Maar daar werd niet naar gekeken. Er werd dus wel gereisd door anderen en er is geen sprake geweest van boetes zodra iemand reisde zonder essentieel beroep. Iedere burger heeft natuurlijk wel een verantwoordelijkheid voor zichzelf en de medemensen, en dan reis je alleen als het echt moet.

 

Wat er vanavond komt, weten we vanavond pas, maar niemand verwacht een verbod op treinreizen; dat lijkt me ook buiten iedere werkelijkheid.

Dat betekent dus dat ze me niet mogen beboeten als ik een dagje met de trein ga reizen voor mijn plezier? Uiteraard probeer ik alleen te reizen wanneer het moet, maar ik vind het wel leuk om één dagje te treinen als treinspotter zijnde. Ik ben niet anti-Corona regels, ik respecteer die zoveel mogelijk!

Reputatie 7
Badge

Niemand zal je een boete geven als je voor je plezier in de trein zit. En het boeit NS echt niet om wat voor reden je in de trein zit. 

Reputatie 7
Badge +3

Er is geen verbod om met de trein te reizen dus kan daar ook geen boete voor worden gegeven. Het is wel zo dat naar verwachting zo ongeveer alles dicht gaat waardoor er voor veel mensen geen reden meer is om plezierreisjes te maken. Dat zal op die manier al zorgen voor minder reizigers. Je kunt je wel afvragen of het dan nog wel handig is zomaar een dagje te gaan treinen. 

Reputatie 7
Badge +1

Er is geen verbod op het maken van treinreizen voor je plezier en hier wordt dus ook niet op gecontroleerd. 

Wel is er het advies om binnenlandse reizen zoveel mogelijk te beperken, en de treinen dus alleen te gebruiken voor noodzakelijke reizen. Aan jou de keus of je het verstandig vindt om te gaan reizen of niet. Belangrijk is in ieder geval dat als je met de trein gaat: Je de drukte waar mogelijk vermijdt en je je houdt aan de basisregels (mondkapje, afstand etc.).

Ik zou vanavond even afwachten, en op basis daarvan beslissen of het verstandig is om te gaan reizen of niet. Zeker gezien na vandaag vrijwel alles dicht zal gaan.

Waarschijnlijk kan dit nog wel, maar waarom zou je dat doen ?

Er is na morgen toch niks meer te doen buiten behalve de supermarkten dus dat begrijp ik niet helemaal.

Misschien omdat ik geen treinfanaat ben maar het lijkt mij verstandig om thuis te blijven in dit geval.

Waarschijnlijk kan dit nog wel, maar waarom zou je dat doen ?

Er is na morgen toch niks meer te doen buiten behalve de supermarkten dus dat begrijp ik niet helemaal.

Misschien omdat ik geen treinfanaat ben maar het lijkt mij verstandig om thuis te blijven in dit geval.

En ter aanvulling:

De NS kan ook gewoon weer de basisdienstregeling invoeren (dus wat er in lockdown 1 ook was)

In dat geval sluit er niks aan, en kan je alleen maar met sprinters reizen in nederland.

Mij lijkt dat niet zo’n pretje.

Ik neem wel aan dat NS de dienstregeling nu zeer drastisch gaat inkrimpen.

Reputatie 6

Ik neem wel aan dat NS de dienstregeling nu zeer drastisch gaat inkrimpen.

Dat zal afhankelijk zijn van het aantal mensen dat nog met de trein reist. Als eerste zullen de spitstreinen wel uit de dienstregeling worden gehaald.

Reageer