beantwoord

Daluren

  • 13 August 2021
  • 8 reacties
  • 45939 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 0 reacties

Wanneer starten de daluren met het reizen met een abonnement? Ik reis binnenkort regelmatig op een traject, waarbij de trein vertrekt om 16.03 uur. Als ik om 15.55 incheck, reis ik dan nog met korting, ook al vertrekt de trein na 16.00 uur?

icon

Beste antwoord door Tochjo 13 August 2021, 13:58

Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3

De daluren zijn op werkdagen de uren vóór 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.00 uur en na 18.30 uur. In het weekend en op feestdagen reist u de hele dag met korting.

Het moment van inchecken bepaalt het kortingspercentage voor de hele reis. Als u op een werkdag om 15.55 uur incheckt, reist u dus met korting, ook al valt de hele treinreis die u maakt in de spitsuren.

Er geldt overigens een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger. Als u dus op een werkdag om 16.04 uur incheckt, dan krijgt u nog korting. En die marge geldt ook aan de andere kant: inchecken met korting kan vanaf 8.55 en 18.25 uur.

Reputatie 7
Badge +1

Dus de vraag had beter zo geluid:

Hoe laat begint de SPITS of hoe laat eindigt de DALtijd.

Wat overigens allemaal gewoon op de site te lezen is. Ook op welke doordeweekse feestdagen dit niet van toepassing is

Badge +3

Hoe laat begint de SPITS of hoe laat eindigt de DALtijd.

Wat overigens allemaal gewoon op de site te lezen is. Ook op welke doordeweekse feestdagen dit niet van toepassing is

Welke tijden als spits gelden is wel duidelijk, want dat is ma-vr 6:30-9:00 en 16:00-18:30 (uitgezonderd feestsdagen op een doordeweekse dag).

De 5-minuten marge (in het voordeel van de reiziger met een ov-chipkaart) wordt niet actief gecommuniceerd, en dat is om randgevallen te voorkomen.

Zet je zwart op wit dat de spits begint om 16:05 of de daltijd eindigt om 16:04 dan wordt het allemaal erg ingewikkeld, en dan gaan mensen die om 18:24 met Weekend Vrij inchecken op vrijdagavond vragen om coulance (die ze soms ook krijgen, zie andere topics), terwijl ze daar in principe helemaal geen recht op hebben.

Hou je gewoon 9:00 of 18:30 aan voor begin daltarief, dan ben je om 18:24 dus (veel) te vroeg. Hou je 16:00 aan voor spits, dan is iemand die pas om 16:05 incheckt (veel) te laat. En bij e-tickets is die 5-minuten marge er sowieso niet, spits is spits en dal is dal (bij controle in de trein).

Niet meer dan logisch om de tijden zoals nu te communiceren, en die marge ‘stil te houden’ ook al weten veel doorgewinterde reizigers natuurlijk precies hoe het werkt. Zie de drukte bij poortjes/paaltjes rond 8:55 of 18:25 soms.

Als ik voor 16.00 uur incheck bij Arriva met Voordeel uren korting, maar ik ga na 16.00 uur verder met Ns, geldt dan de korting ook voor de reis met NS of ben ik dan in het dure tarief? 

Badge +3

Dat hangt ervan af op basis waarvan u precies korting krijgt. Hebt u een Dal Voordeel-abonnement waarmee u op saldo reist? Dan betaalt u bij NS vol tarief, omdat bij een overstap in een andere tariefperiode wordt gekeken naar het nieuwe tijdstip van inchecken. Hebt u NS Flex Dal Voordeel? Dan geldt de korting ook bij NS, omdat bij NS Flex wordt gekeken naar het tijdstip van inchecken bij de eerste vervoerder.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Saskia25,

Als je Flex Dal Voordeel hebt, dan blijf je met korting reizen.

Als je Dal Voordeel op saldo hebt, dan reis je het tweede deel vol tarief.

Als ik tijdens de spits moet inchecken, maar in de daluren moet overstappen, kan ik dan uitchecken en opnieuw inchecken zodat ik het tweede gedeelte wél met korting reis (met flex daluren abo)?

Reputatie 7
Badge +3

Hoi MartijnAML,

Nee. Pas als er minimaal 35 minuten tussen uit- en incheck zit, wordt het gezien als nieuwe reis en wordt opnieuw het tarief bepaald. Je kunt eventueel het eerste deel met je bankpas in- en uitchecken, en tijdens de overstap weer met je abonnement inchecken. Dan reis je het tweede deel wel met korting. Maar dit is niet altijd voordeliger, aangezien de kilometerprijs lager wordt naarmate de reis langer.

Reageer