beantwoord

DD-AR materieel i.p.v. FLIRT, Traject 7600 Zutphen - Wijchen (Rolstoelgebruiker)

Reputatie 1
Vanaf ingang van wijzigingsblad op 11 juni wordt er al 3 dagen DD-AR materieel ingezet i.p.v. FLIRT treinen op op traject 7600 Zutphen - Arnhem Centraal – Nijmegen – Wijchen.

Als rolstoelgebruiker geeft dit veel problemen, het materieel inzet van FLIRTs op dit traject is nog beperkt, 2 van de 5 sprinters. Door nauwkeurig plannen is het mogelijk zelfstandig te reizen tussen Dieren – Arnhem CS, echter door inzet van DD-AR materieel blijkt dit bijna onmogelijk.

Weet er iemand waarom er wordt afgeweken van de geplande FLIRT materieelinzet op dit traject?
icon

Beste antwoord door Tamzin 14 juni 2017, 15:37

In september zouden alle Flirts in dienst moeten zijn maar het is de vraag of dat gehaald wordt. Verder is er natuurlijk geen garantie dat er opjouw lijn altijd Flirts zullen rijden, nu niet en in de toekomst niet.
Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 7
Badge +3
De instroom van Flirts loopt achter op schema waardoor niet in alle geplande treinen Flirts kunnen rijden. In West-Brabant rijdt er zelfs nog steeds geen enkele.
Reputatie 1
De instroom van Flirts loopt achter op schema waardoor niet in alle geplande treinen Flirts kunnen rijden. In West-Brabant rijdt er zelfs nog steeds geen enkele.

Ik kan je antwoord niet helemaal volgen, sinds het wijzigingsblad 13 februari zijn 2 van 5 sprinters FLIRT op traject 7600, dat is al beperkt in vergelijking met andere Sprinter trajecten.

In andere delen van Brabant rijden op verschillende trajecten FLIRT, zoals 9600 Eindhoven - 's-Hertogenbosch en ook 5200/6400 Weert - Tilburg Universiteit.
Hier op de Gooilijn rijdt er ook nog steeds geen FLIRT. Maar er worden vaak SLT materieel ingezet. Ik hoop dat er bij Zutphen - Arnhem - Nijmegen dan ook SLT materieel worden ingezet. Vaak kunnen rolstoelers daar ook gemakkelijk in omdat het gelijkvloers is.
Reputatie 7
Badge +3

Ik kan je antwoord niet helemaal volgen, sinds het wijzigingsblad 13 februari zijn 2 van 5 sprinters FLIRT op traject 7600, dat is al beperkt in vergelijking met andere Sprinter trajecten.

In andere delen van Brabant rijden op verschillende trajecten FLIRT, zoals 9600 Eindhoven - 's-Hertogenbosch en ook 5200/6400 Weert - Tilburg Universiteit.

Op Dordrecht-Den Bosch en Dordrecht-Roosendaal rijdt er nog steeds geen enkele Flirt.
Reputatie 7
Badge +3
Hier op de Gooilijn rijdt er ook nog steeds geen FLIRT. Maar er worden vaak SLT materieel ingezet. Ik hoop dat er bij Zutphen - Arnhem - Nijmegen dan ook SLT materieel worden ingezet. Vaak kunnen rolstoelers daar ook gemakkelijk in omdat het gelijkvloers is.
Nee, op Zutphen-Wijchen komt geen SLT maar Flirts.
Reputatie 7
Op Dordrecht-Den Bosch en Dordrecht-Roosendaal rijdt er nog steeds geen enkele Flirt.
Dat klopt, dat is ook pas per september gepland 😉
Reputatie 1
Maar om op mijn vraag terug te komen, weet er iemand waarom er wordt afgeweken van de geplande FLIRT materieelinzet op dit traject? Is dit tijdelijk?

Het is de 1e Sprinter uit Zutphen, Sp7618 welke een DD-AR materieel is ipv FLIRT, maar daardoor zijn de opvolgende Sprinters die voortvloeien uit Sp7618 ook DD-AR.
Reputatie 7
Badge +3
Ja, dat is tijdelijk tot alle Flirts inzetbaar zijn.
Reputatie 1
Ja, dat is tijdelijk tot alle Flirts inzetbaar zijn.
Kun je ook aangeven hoe lang dit nog gaat duren?

Voor woon-werk verkeer reis ik 3 á 4x per week met de FLIRT van Dieren-Arnhem CS. De FLIRT is een uitkomst als rolstoelgebruiker, er is namelijk geen AVG op Dieren, waardoor deze wijziging in materieel inzet veel problemen geeft.
Reputatie 7
Badge +3
In september zouden alle Flirts in dienst moeten zijn maar het is de vraag of dat gehaald wordt. Verder is er natuurlijk geen garantie dat er opjouw lijn altijd Flirts zullen rijden, nu niet en in de toekomst niet.
Reputatie 1
Altijd??? Mijn vraag is hier helemaal niet hierop gebaseerd.

De 1e Sprinter vanuit Dieren, de Sp7618 is volgens materieel inzet een FLIRT, de afgelopen maanden is dat ook zo. Alleen wordt daar sinds 11 juni vanaf geweken, vandaar mijn vraag.

Toegankelijke trajecten worden wél de toekomst. In het toegankelijkheids akkoord is opgenomen dat op traject Zutphen – Arnhem toegankelijke Sprinters ingezet worden. Dit houdt in, tenminste eenmaal per uur in de daluren en tweemaal per uur in de spits.
Reputatie 7
Badge +3
11 juni is de nieuwe materieelomloop van start gegaan en dat betekent dat er sinds die dag ander materieel rijdt in tal van treinen. De dienstregeling verandert weliswaar maar eens per jaar, maar de materieelomloop 5 tot 6 keer per jaar.

De in het toegankelijkheidsakkoord genoemde materieelinzet is pas vereist vanaf 2020. Daarvoor zal er eerst meer nieuw materieel moeten komen.
Reputatie 1
11 juni is de nieuwe materieelomloop van start gegaan en dat betekent dat er sinds die dag ander materieel rijdt in tal van treinen. De dienstregeling verandert weliswaar maar eens per jaar, maar de materieelomloop 5 tot 6 keer per jaar.
Dat klopt, om die reden ben ik op de hoogte van de materieelinzet, omdat de FLIRT op dit traject maar beperkt wordt ingezet. Er zijn met ingang van 11 juni op dit traject bijna geen wijzigingen (Sp7618 MDWDVZ- FLIRT 4), daarom mijn vraag naar de inzet van DD-AR.
Reputatie 1
De in het toegankelijkheidsakkoord genoemde materieelinzet is pas vereist vanaf 2020. Daarvoor zal er eerst meer nieuw materieel moeten komen.
Misschien wil je een dagje meelopen (rollen) om je inzicht hierop wat te verbreden....
Reputatie 4
Dat klopt, om die reden ben ik op de hoogte van de materieelinzet, omdat de FLIRT op dit traject maar beperkt wordt ingezet. Er zijn met ingang van 11 juni op dit traject bijna geen wijzigingen (Sp7618 MDWDVZ- FLIRT 4), daarom mijn vraag naar de inzet van DD-AR.

Rijdt er structureel DDAR of toevallig een keer omdat er geen ander materieel beschikbaar is?
Planning is nog altijd FLIRT, maar omdat er sinds deze week op meer trajecten FLIRT rijdt, is de hoeveelheid reserve FLIRT kleiner geworden, en zal men dus sneller op SGM en DDAR moeten terugvallen dat om die reden achter de hand gehouden wordt hier.
Reputatie 1
Rijdt er structureel DDAR of toevallig een keer omdat er geen ander materieel beschikbaar is?
De afgelopen 3 dagen rijdt er DD-AR, daarom ook mijn vraag.

Planning is nog altijd FLIRT, maar omdat er sinds deze week op meer trajecten FLIRT rijdt, is de hoeveelheid reserve FLIRT kleiner geworden, en zal men dus sneller op SGM en DDAR moeten terugvallen dat om die reden achter de hand gehouden wordt hier.
Dankjewel voor je antwoord Bemined, hopelijk morgen weer FLIRT materieel maar ik vrees van niet n.a.v. je antwoord.
Reputatie 1
Helaas, vanochtend weer DD-AR materieel ipv geplande FLIRT
Reputatie 5
Is er geen ander tijdstip dat er wél een Flirt rijdt op je traject? De NS kan niet garanderen dat op ieder Sprintertraject alles gelijkvloers blijft. (Apeldoorn - Enschede loopt bijv al jaren achter)

Ik heb even gekeken. Van 6:20 t/m 8:47 staan er gewoon DDAR's en SGM's gepland op je traject. Alleen 7:17 reed er een Flirt (2x3)
Reputatie 1
De Flirt inzet is al beperkt, 2 van de 5 Sprinters, dit geeft weinig flexibiliteit voor woon-werk verkeer. Door de inzet van DD-AR wordt het nog minder, omdat bijvoorbeeld de Sprinter 7618 vervolgens overgaat naar 7621, 7628 etc.
Ik vervolg mijn reis met AVG, dit is bij voorkeur buiten spits, wat de keuze nog meer beperkt.
Kans is natuurlijk redelijk groot dat men niet exact uitkomt met het aantal inzetbare treinstellen en het aantal benodigde treinstellen om een traject geheel met hetzelfde materieel te rijden. Dus het zou me niets verbazen als die mix van FLIRT en SGM nog wel wat langer zal blijven bestaan. Beste wat je kunt hopen is dat de NS er op termijn een mix van SLT en FLIRT van maakt met oog op toegankelijkheid.
Reputatie 1
Kans is natuurlijk redelijk groot dat men niet exact uitkomt met het aantal inzetbare treinstellen en het aantal benodigde treinstellen om een traject geheel met hetzelfde materieel te rijden. Dus het zou me niets verbazen als die mix van FLIRT en SGM nog wel wat langer zal blijven bestaan. Beste wat je kunt hopen is dat de NS er op termijn een mix van SLT en FLIRT van maakt met oog op toegankelijkheid.
Al rijdt er 1x per uur een toegankelijke trein, dat zou al een hele verbetering zijn.

Andere trajecten zijn op dit moment bijna volledig FLIRT, als het FLIRT materieel wat meer verdeelt zou worden is het mogelijk zelfstandig te reizen waar geen AVG aanwezig is.
Tja, de NS heeft zeker de komende 5 gewoon simpelweg onvoldoende toegankelijk materieel om alle trajecten in Nederland ermee te voorzien. En men lijkt voor de komende tijd gekozen te hebben voor de trajecten ten zuiden van Arnhem.
Reputatie 1
Tja, de NS heeft zeker de komende 5 gewoon simpelweg onvoldoende toegankelijk materieel om alle trajecten in Nederland ermee te voorzien. En men lijkt voor de komende tijd gekozen te hebben voor de trajecten ten zuiden van Arnhem.
Ik hoop dat er toch een gedeelte van het materieel op traject 7600 een toegankelijk FLIRT wordt, en dat in ieder geval het geplande FLIRT materieel wordt ingezet.
Reputatie 7
Badge +3
Op het traject Arnhem-Deurne kan DD-AR de dienstregeling niet halen vandaar dat daar alleen Flirt rijdt.

Reageer