DDZ-NID in de trein nog altijd 60 dB lawaai in de trein.

• 29 juni 2016
  • 7 reacties
  • 392 Bekeken

Kan de NS toch wel terug brengen naar 40 dB?? En reizigers moeten hun muzak zachter zetten en hun kwek houden!

Even uit nieuwsgierigheid, zijn er uberhoud geluidsnormen voor zowel buiten de trein als binnenin?

7 reacties

Er zijn in ieder geval geluidsnormen voor buiten de trein, maar de getallen zou ik niet weten. Voor de HSL zijn ze strenger dan voor de rest van het spoornet, maar al het materieel dat momenteel over de HSL rijdt voldoet er niet aan.

edit: Zie: http://www.geluidregisterspoor.nl
Reputatie 7
Badge +4
Het zachter zetten van de muziek en de mond houden in een stiltecoupé zal ongetwijfeld bijdragen aan het verlagen van het geluidsniveau en is zeer eenvoudig te realiseren. Het enige wat daarbij nodig is, is elelementair fatsoen en respect voor de medereiziger. Dat is sneller te realiseren dan het geluidsniveau van een trein terug te brengen.

Bovendien hebben die twee zaken niets met elkaar te maken en de gelegde relatie lijkt me onjuist. Het geluidsniveau van veel treinen zelf mag wat mij betreft wel wat lager, dat wel.
In theorie wel ja, maar niet in de praktijk, helaas leven we hier in de ike, ike en de rest kan stikken aso cultuur. Ik wou alleen zeggen dat reizigers ook stil moeten zijn anders heeft stillere treinen niet zo veel effect.

Met goede isolatie moet max. 40 dB in de trein makkelijk haalbaar zijn toch?
(veel) stiller zou ik het niet maken, anders gaan mensen mekaars ademhaling horen.

Maar wat vinden jullie van de geluidsproductie van de trein in de trein zelf?
60 dB vind ik nog best veel dus.

Ik vroeg mij ook af of de NS of fabrikant van de treinen of is dat ook NS? Iets doen aan geluidproductie in de treinen, auto's worden ook steeds stiller gemaakt. Zelf soms van binnenin.
Reputatie 4
Het is me nooit opgevallen dat ze veel lawaai maken.
Reputatie 7
Vind ze juist lekker stil, behalve als je boven de motorbakwagen gaat zitten, die hoor je wel beter.
Reputatie 4
Ik vind juist de ICMm lawaaiig.
@Thom: ik vraag me af of topicstarter specifiek doelt op een stiltecoupé? Ook in andere coupés dient de muziek van een reiziger het reisgenot van de andere reizigers niet te verstoren.
Nee ik doelde niet specifiek op een stilte coupe. Verder lijkt het mij in het algemeen niet te bedoeling dat met oordopjes/koptelefoon het geluid voor omstanders te horen is. Heeft ook te maken met fatsoen, daar zijn de huisregels van NS opzich niet voor nodig.

Reageer