beantwoord

de 1e klasse zit vol met mensen met een 2e klasse kaart

• 17 oktober 2019
  • 18 reacties
  • 314 Bekeken

Vanmorgen in de trein van Alphen naar Leiden 8:08 vertrek uit Alphen, moest ik staan in de eerste klasse, omdat de hele coupe vol zit met Studenten.

De conducteur of machinist nergens te bekennen.

icon

Beste antwoord door Sander-VH 17 oktober 2019, 08:37

Dat is van Gouda naar Alphen aan de Rijn @Tamzin , niet van Alphen aan de Rijn naar Leiden Centraal. Daar rijdt ander materieel en hoort een HC aanwezig te zijn. 

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Verkeerd commentaar.

Reputatie 4

Dat is van Gouda naar Alphen aan de Rijn @Tamzin , niet van Alphen aan de Rijn naar Leiden Centraal. Daar rijdt ander materieel en hoort een HC aanwezig te zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

@Sander-VH 

Oops

Reputatie 4

@Sander-VH

Oops

Foute is menselijk @Tamzin 😉 

Om even op het probleem terug te komen wat @Marcel1971 aankaart. Ik heb even gekeken naar de treinsamenstelling. Een SLT-4 is ook erg klein in de spits, logisch dat het druk is. Dat neemt niet weg dat NS personeel zichtbaar moet zijn, maar het kan ook zijn dat als het zo druk was zoals jij zegt het treinpersoneel de trein niet door kon lopen. Er was in ieder geval wel een HC aanwezig maar ik denk dat die ook alleen maar zorgde voor de vertrekprocedure ivm de drukte.

Het is misschien een aparte vraag Marcel maar heb je in de NS app de Druktemelder ingevuld voor deze reis? Op basis van deze informatie kan er gekeken worden naar ander materieel indien dat mogelijk is.

@Sander-VH ik heb de druktemelder niet ingevuld. Wist ook niet van het bestaan hiervan… Ik ben van mening dat een HC dan toch best even de eerste klasse kan inlopen…

Reputatie 4

@Sander-VH ik heb de druktemelder niet ingevuld. Wist ook niet van het bestaan hiervan… Ik ben van mening dat een HC dan toch best even de eerste klasse kan inlopen…

Ik snap die gedachte van de HC kan dat. Dat kan misschien ook wel. Waarschijnlijk, dit weet ik overigens niet zeker, had de HC zoiets van laat iedereen maar zitten dan kan de trein veilig vertrekken. De veiligheid is namelijk het belangrijkste. Al snap ik in dit geval dat als het echt volz met 2eklas reizigers je daar van baalt.

Wat ik je wil adviseren is om de Druktemelder alsnog in te vullen. In de NS app kan je je reis opnieuw plannen, en dan onderaan de reisdetails kan je een knop vinden naar het melden. Gebeurd dit vaker op het traject dan is het juist goed om dit te melden. Gelukkig is het sprintertraject geen lange duur. Dat is het voordeel. 

Reputatie 7
Badge +4

Deze trein heeft geen vaste conducteur. Dat bespaart kosten maar het levert overlast op. Vanwege die overlast is er van tijd tot tijd wel V en S aanwezig, vanuit Gouda. 

Dat het ontbreken van controle niet werkt, is overal wel helder. Helemaal geen conducteur werkt dus ook helemaal niet. Van Gouda naar Leiden reis ik inmiddels via Den Haag, eerste klas reizen via Alphen stuit op hindernissen. V en S doet wel goed werk als ze er zijn, dat moet gezegd.

Reputatie 7
Badge

Deze trein heeft geen vaste conducteur. Dat bespaart kosten maar het levert overlast op. 

----------------

Deze trein heeft wel een conducteur@Thom 

Reputatie 7
Badge +3

@Thom 

Eenmansbediening kan prima, dat zie je op de regionale lijnen buiten de Randstad en bij de metro.

Overigens had deze trein wel een conducteur.

Reputatie 7
Badge +4

Je weet donders goed dat deze lijn meestal zonder conducteur rijdt. Het besparen van kosten is hier een keuze die niet werkt. Kostenbewust denken kan geen kwaad, maar de samenleving kan het ontbreken van controle niet goed aan.

Kosten willen besparen en geen oog hebben voor de maatschappelijke gevolgen, is mijns inziens een blinde vlek.

Tussen Alphen en Gouda is er vrijwel nooit een conducteur, uiteraard wel op het NS-gedeelte van Alphen naar Leiden. 

Eenmansbediening kan, zolang het geen problemen oplevert waardoor het reizen onaangenaam wordt, dan wel de opbrengsten sterk achterblijven. 

Het gegeven dat ik zelf geen eersteklas meer kan reizen, en via Den Haag ga vanwege het publiek, is peanuts vergeleken bij wat zich hier afspeelt. Op deze lijn werkt marginale controle niet. Een groot deel van het publiek is er niet naar.

Reputatie 7
Badge +3

Maar TS ging van Alphen naar Leiden,  niet naar Gouda

Reputatie 7
Badge +4

Is inderdaad zo, dan had er in ieder geval nog iets gedaan kunnen worden. Op deze trein is geen eenmansbediening, waar ik op reageerde, en daar geloof ik dus al helemaal niet in. Ik heb soms de indruk dat men het maar opgeeft op te treden. Dat weten veel reizigers kennelijk ook.

Reputatie 7
Badge

Je weet donders goed dat deze lijn meestal zonder conducteur rijdt. Het besparen van kosten is hier een keuze die niet werkt. Kostenbewust denken kan geen kwaad, maar de samenleving kan het ontbreken van controle niet goed aan.

Tussen Alphen en Gouda is er vrijwel nooit een conducteur, uiteraard wel op het NS-gedeelte van Alphen naar Leiden. 

Eenmansbediening kan, zolang het geen problemen oplevert waardoor het reizen onaangenaam wordt, dan wel de opbrengsten sterk achterblijven. 

Het gegeven dat ik zelf geen eersteklas meer kan reizen, en via Den Haag ga vanwege het publiek, is peanuts vergeleken bij wat zich hier afspeelt. Op deze lijn werkt marginale controle niet. Een groot deel van het publiek is er niet naar.

@Thom nogmaals dit topic gaat over de NS trein Alphen naar Leiden. Topicstarter heeft het helemaal NIET over de hier compleet los van staande R-net lijn van Alphen naar Gouda.

Reputatie 7
Badge +4

De eerste klas schoonvegen is kennelijk geen beleid. Ze betalen toch wel en inderdaad is dat zo. Zij wel.

Eerst maar koffie@Momo  lol. Ik neem een sterke bak.

Badge

Kosten willen besparen en geen oog hebben voor de maatschappelijke gevolgen, is mijns inziens een blinde vlek.

De besparing is ingegeven met de aanbesteding voor de lijn Alphen - Gouda en een bewuste keuze geweest van de overheid.

Reputatie 7
Badge +4

Dat is me wel bekend en we zien de gevolgen van dit, door uitsluitend economisch ingegeven motieven, foute beleid. Er is een economie, maar ook een maatschappij die het kennelijk niet aan kan. Tussen Workum en IJlst werkt het anders dan in grote delen van de Randstad.

Er zijn signalen in de politiek dat het al te strakke neo-liberale beleid wat op zijn retour is, al maken Hoekstra en Wiebes ruzie wie daar als eerste mee kwam. ;-) Het was Hoekstra zo het zich laat aanzien.

Eigenlijk is het ergste dat een trein met eenmansbediening en een NS-trein met conducteur tussen Alphen en Leiden in dit geval kennelijk niets uitmaakt.

Reputatie 7
Badge

Eigenlijk is het ergste dat een trein met eenmansbediening en een NS-trein met conducteur tussen Alphen en Leiden in dit geval kennelijk niets uitmaakt.

Dat is zeer kortzichtig denken, als er een incident, aanrijding, onwelwording plaats vind is het aanwezig zijn van een conducteur op een trein "onbetaalbaar" handig en verstandig @Thom  Het werk van een conducteur bestaat niet alleen uit controleren.

Reputatie 7
Badge +4

Als er een pleit voor controle en handhaving ben ik dat. en u zou dat kunnen weten. Mijn opmerking was uiteraard licht sarcastisch.

Als u me continu wilt volgen is dat al tragisch, maar leg me geen woorden in de mond waarbij ieder forumlid wel weet dat het aperte onzin is. 

Reageer