beantwoord

De beste methodes om op route A'dam Deventer Zwolle Heerenveen met bepakte fiets snel op perrons en in treinen te komen?

• 18 juli 2019
  • 9 reacties
  • 261 Bekeken

Beste NS,

graag neem ik morgen mijn (gewone) fiets met gevulde (gewone) fietstassen mee in de trein op de route
Amsterdam - Heerenveen.
Leuk idee, alleen realiseerde ik mij dat dit alleen slaagt als ik steeds efficiënt de perrons bereik.

Ik heb de indruk dat 'fietsgeulen' langs de stationstrappen er niet mee zijn. Klopt dat? Zo ja dan ben ik daar blij mee want dat lukte altijd wel.
Zo nee .... hoe dan nu?
Ik heb ook nog tijd nodig om de Fiets-ingang van de trein te vinden en daarna de fiets op te tillen in de trein zetten/dan wel hulp daarbij te kunnen vragen.

Mijn route is:
in Deventer heb ik 5 minuten van perron 1 naar perron 4a voor de trein naar Zwolle.
in Zwolle heb ik 7 minuten van perron 10 naar 1a. Wat we eigenlijk al onhaalbaar lijkt als ik het zo schrijf, was kan ik dan beter een uur wachten tot de volgende.
Ik start om 14.00 uur in Amsterdam en in de planning kom ik 16.26 uur aan in Heerenveen. In juli en augustus zijn er geen beperkingen voor reizen met de fiets in de spits heb ik al gelezen dus die zorg heb ik gelukkig niet als ik later zou aankomen.

Ik ben benieuwd naar jullie raad!
icon

Beste antwoord door Anonymous 18 juli 2019, 09:23

Wat betreft je bagage mag je de conducteur vragen of die mag blijven zitten

U dient toezicht te houden op uw fiets en uw bagage van uw fiets af te halen, tenzij de conducteur u toestemming geeft deze op uw fiets te laten.

Zonder toestemming zullen die inderdaad van de fiets af moeten, maar er staat niet beschreven dat dat al moet voordat de fiets de trein ingaat. Wacht ook niet tot de conducteur langskomt maar probeer deze voor of gelijk na vertrek aan te spreken.

In juli en augustus mag de fiets inderdaad ook in de spits mee, er blijft altijd wel de kanttekening dat een conducteur een fiets mag weigeren als het te druk wordt of er teveel fietsen al in de trein aanwezig zijn.

Wat betreft overstaptijden heb ik geen idee, de meeste perrons zijn volgens mij wel per lift bereikbaar, daar zou je met de fiets ook gebruik van kunnen maken.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge
Alseerste zullen de fietstassen telkens op en af de fiets moeten. Fiets met fietstassen erop is niet toegestaan. Dus dit kost telkens extra tijd.
Reputatie 7
Badge
Qua overstap, zowel in Deventer als Zwolle met de lift naar beneden, door de tunnel naar het juiste spoor (vooral in Zwolle een flinke wandeling) en weer naar boven.

De fietsruimte in deze IC treinen is zeer beperkt, Vol=Vol. Waar de fietsruimte is is niet van te voren te zeggen, maar te zien aan de afgebeelde fiets op de deuren.
Wat betreft je bagage mag je de conducteur vragen of die mag blijven zitten

U dient toezicht te houden op uw fiets en uw bagage van uw fiets af te halen, tenzij de conducteur u toestemming geeft deze op uw fiets te laten.

Zonder toestemming zullen die inderdaad van de fiets af moeten, maar er staat niet beschreven dat dat al moet voordat de fiets de trein ingaat. Wacht ook niet tot de conducteur langskomt maar probeer deze voor of gelijk na vertrek aan te spreken.

In juli en augustus mag de fiets inderdaad ook in de spits mee, er blijft altijd wel de kanttekening dat een conducteur een fiets mag weigeren als het te druk wordt of er teveel fietsen al in de trein aanwezig zijn.

Wat betreft overstaptijden heb ik geen idee, de meeste perrons zijn volgens mij wel per lift bereikbaar, daar zou je met de fiets ook gebruik van kunnen maken.
Reputatie 7
Badge
in Zwolle heb ik 7 minuten van perron 10 naar 1a. Wat we eigenlijk al onhaalbaar lijkt als ik het zo schrijf, was kan ik dan beter een uur wachten tot de volgende.

Waarom een uur wachten te Zwolle voor het traject naar Heerenveen. Daar rijdt elke 30 minuten een IC trein.
Zie daarvoor de reisplanner van Zwolle naar Heerenveen.
Beste NS, heel hartelijk dank voor jullie reacties.
een uur wachten maakte ik op uit de reisplanner, omdat bij alle andere treinen staat 'alternatief vervoer' en krijg ik een route aangeboden via Almere, Kampen-Zuid en een bus naar Zwolle.
Althans op vrijdag 19 juli.
In de reisplanner kun je aangeven dat je extra overstaptijd wilt inplannen. Doe je dat in dit geval, dan krijg je alleen nog maar de verbindingen met treinvervangend vervoer te zien (bussen) vanwege de werkzaamheden rond Zwolle. Die wil je niet, want het is niet gegarandeerd dat je fiets dan mee mag. Door in de planner aan te geven dat je "toegankelijk vervoer" wilt (eigenlijk bestemd voor mindervaliden) krijg je ook de langere overstappen op Deventer en Zwolle te zien.
Mooi! dank je wel.
Reputatie 7
Badge
Ala u het deeltraject Zwolle naar Heerenveen in de reisplanner zet, ziet u ook de andere treinen.
Goede reis @struik
Aha, opgelost! dank je wel.

Reageer