De eerste klas trein ervaring van mijn vrouw

• 16 april 2014
  • 6 reacties
  • 798 Bekeken

Op dinsdag 8 april maakte ik (een vrouw) om 13 uur een treinreis van Amsterdam Schiphol naar Almere Oostvaarders. De reis was in de 1e klas coupe. Gedurende de reis zat er nog 1 andere passagier in de coupe tot het moment waarop er in Weesp een druk telefonerende 3e man de coupe binnen kwam. Hij was verwikkeld in een onvriendelijk gesprek en sprak erg luid. Na zijn gesprek praatte hij in zichzelf maar zo luid dat het voor anderen ook hoorbaar was. Hij was aan het vloeken en tieren over de vrouw die hij zojuist aan de lijn had gehad. Hij veranderde continue van zitplaats en belde haar op een gegeven moment weer terug waarna het gesprek op eenzelfde toon verder ging.
Toen hij voor de 2e maal had opgehangen begon het vloeken en tieren opnieuw. Ik voelde me met de minuut onbehaaglijker en onveiliger in de coupe. De trein was verder ook zo goed als leeg. De conducteur heb ik niet meer gezien nadat hij mijn kaartje bij vertrek vanaf Schiphol had gecontroleerd.
De woorden die uit de man kwamen werden steeds agressiever en ik was echt bang dat hij me zou aanspreken wat dus op een gegeven moment gebeurde. Met kloppend hart in mijn keel heb ik 1 keer wat gemompeld. Verder heb ik hem niet meer aangekeken in de hoop dat hij zou stoppen.
Het luid in zichzelf praten hield echter niet op. Nederlanders en blanken werden met vooral een 3 letter woord grof uitgescholden en ik voelde me als persoon op deze manier ook indirect uitgescholden. Daarna waren het Wilders, Theo van Gogh, Willem Alexander om een paar namen te noemen die het moesten ontgelden en ook werden uitgescholden/dood gewenst. De persoon was zeer grof in de mond en ik was inmiddels zo angstig dat ik op het eerstvolgende station (niet mijn eindbestemming) wilde uitstappen als hij zelf niet zou uitstappen. Gelukkig was dit niet nodig. Stapte de man zelf uit en heb ik mijn treinreis in nota bene de 1e coupe met een hevig kloppen hart en trillend lichaam uit gezeten.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Het consequent volgehouden asociaal gedrag, gecombineerd met verbale agressie is helaas een teken van verval en zeker ook een uiting van minachting naar u toe. Het heeft geen zin dit soort eendimensionalen die zichzelf als het centrum van het universum beschouwen, hierop aan te spreken, vrees ik. Want de argumentatie daarvoor willen ze toch niet begrijpen. Wat is fatsoen en rekening houden met iemand anders, tenslotte. Verder is het natuurlijk zo dat een klein deel van de bevolking nu eenmaal gestoord is. Het valt de conducteur niet kwalijk te nemen, die is nu eenmaal ook niet toevallig altijd op de plaats van het onheil.

Zelf heb ik ook wel eens last gehad van dit gedrag. Ik reis ook eerste klas maar daarmee voorkom je het ook niet geheel. Maar ik ben met u eens dat dit soort types een reis aardig kunnen verzieken. En aan de moderne communicatie van de NS heb je helaas ook weinig. Helaas komt dit voor en zoek het maar uit, daar komt het op neer, al wordt het anders geformuleerd.
Helaas kom je ook in de trein een afspiegeling van de huidige maatschappij tegen, wat niet altijd even vrolijk is. Ik kan me voorstellen dat uw vrouw zich niet echt op haar gemak heeft gevoeld.
En zoals Tomprins terecht opmerkt, een conducteur kan natuurlijk overal tegelijk zijn.
Na een controleronde moet de beste man ook nog wat andere (bijv. administratieve) werkzaamheden doen.
Elke passagier heeft natuurlijk ook de mogelijkheden om zelf een conducteur op te zoeken.
Natuurlijk, uw vrouw reisde in een dubbeldekker, maar desondanks is een conducteur toch altijd wel te vinden. En anders komt je helemaal voorin een deur tegen waarachter de machinist zit en die zou je door de deur heen kunnen vragen de conducteur even te waarschuwen.

Als de nood zo hoog was (wat heel begrijpelijk is) is er altijd wel een oplossing.
Hoi MacDaddy,

Vervelende ervaring zeg. Helaas kan ik alleen maar beamen wat hierboven wordt gezegd door tomprins en Wiarda en als je de conducteur zoekt, bij elk station zijn wij buiten de trein te vinden. Als je onze aandacht vraagt, zullen we zeker je komen opzoeken. Mocht het echt zodanig uit de hand lopen en er is geen personeel in de buurt, het kan ook personeel zijn dat toevallig prive aan het reizen is en zodanig niet herkenbaar is, zal als je hulp nodig hebt, altijd komen helpen. Mocht dit alles niet baten, kan je altijd nog contact opnemen met de klantenservice, dit nummer staat op de sticker op elk balkon of met de politie op nummer 0900-8844 en als het levensbedreigend is 112 bellen. Dan wordt contact gezocht met de veiligheidscentrale van NS om het personeel te informeren en om in actie te komen.

Het laatste wat wij willen is dat een reiziger zich onveilig voelt en je kan er ook altijd voor kiezen om te gaan verzitten.

Hoe dan ook een zeer vervelende situatie en wij kunnen helaas niet overal op elke plek zijn helaas.
Helaas kom je ook in de trein een afspiegeling van de huidige maatschappij tegen, wat niet altijd even vrolijk is. Ik kan me voorstellen dat uw vrouw zich niet echt op haar gemak heeft gevoeld.
En zoals Tomprins terecht opmerkt, een conducteur kan natuurlijk overal tegelijk zijn.
Na een controleronde moet de beste man ook nog wat andere (bijv. administratieve) werkzaamheden doen.
Elke passagier heeft natuurlijk ook de mogelijkheden om zelf een conducteur op te zoeken.
Natuurlijk, uw vrouw reisde in een dubbeldekker, maar desondanks is een conducteur toch altijd wel te vinden. En anders komt je helemaal voorin een deur tegen waarachter de machinist zit en die zou je door de deur heen kunnen vragen de conducteur even te waarschuwen.

Als de nood zo hoog was (wat heel begrijpelijk is) is er altijd wel een oplossing.

Een aanvulling op Wiarda, bij soortgelijke situaties kun je altijd 112 bellen. Die zullen dan in samenwerking met NS een juiste oplossing zoeken, en hun kunnen dan ook de conducteur inlichten over de situatie. Natuurlijk is het begrijpelijk dat je niet wilt telefoneren over de situatie waar de man bij is, maar dan kun je altijd even naar een andere coupé lopen.

- Loes was me voor 😞
Hoi Mike,

Sorry dat ik je voor was, maar je zit wel op 1 lijn. Thanks.
Reputatie 7
Badge +4
In zijn algemeenheid is het voor een conducteur ook niet altijd eenvoudig corrigerend op te treden. Deze man of vrouw heeft niet zoveel bevoegdheid als nodig is, helaas. Wat zou u in de situatie doen die ik meemaakte als U conducteur was: ik zit in de trein van Rotterdam naar Gouda in een van de twee zespersoons eerste klas stiltecoupes. In de andere stappen zes jongemannen in van een jaar of 17 en zoals men deze groepering wat eufemistisch benoemd, met Noord-Afrikaans uiterlijk en gedrag, onderweg naar Gouda. Ik zal wel bevooroordeeld zijn maar ik vraag me dan werkelijk soms wel eens af of ze wel een eersteklas kaartje hebben. Om eufemistisch te blijven: ook werden voorbijgaande vrouwen, afgaande op hun opmerkingen, kennelijk tot een bepaalde beroepsgroep gerekend, etc. Dan komt er een op zich zelfverzekerde relatief jonge vriendelijke vrouwelijke conducteur.
Wat kan ze nu echt uitrichten, zonder zichzelf in gevaar te brengen? Ik kan me voorstellen dat ze de situatie negeert en doorloopt. Veel conducteurs hebben ook slechte ervaringen met de NS als organisatie, die kennelijk zo weinig mogelijk rimpelingen en een goed imago wil. Onze conducteurs worden dan geconfronteerd met opmerkingen als "Had je het niet anders kunnen oplossen?" Terecht of niet, veel conducteurs weten zich niet gesteund door de NS. Het zou zo moeten zijn dat de zes jongens, in het uiteraard onwaarschijnlijke geval dat ze geen (eersteklas) kaartje zouden hebben, beboet hadden moeten worden. Maar krijg het maar eens voor elkaar in je eentje als conducteur en zeker als West-Europees ogende vrouw.

Zelf ben ik maar in het deel gaan zitten waar je mag praten, al met al toch rustiger, maar met het onaangename gevoel dat ik op een wat laffe manier gewoon op de vlucht ging. Het voelt toch als zwichten voor tirannie.

Reageer