beantwoord

De gekozen Baanvaksnelheid

• 30 January 2017
  • 20 reacties
  • 845 Bekeken

Reputatie 5
Hallo allen,

Op verschillende trajecten valt mij de baanvaksnelheid op die ik merkwaardig vind.

1. Wierden - Nijverdal en Heino - Zwolle. Dit is beiden 100 kmu. Warom is dit? Er zijn nauwelijks woningen langs het spoor en ook geen bochten. Ook de ondergrond is hetzelfde als tussen Nijverdal - Heino (140kmu).
En waarom is het eerste gedeelte vanaf Wierden 40 kmu? Opnieuw geen bochten of wissels. De overige 2 sporen zijn 110kmu (ivm scherpe bocht). Dus opnieuw is de ondergrond niet het probleem.

2. Oldenzaal/Enschede - Hengelo. Waarom is hier specifiek voor 125 gekozen ipv 120/130?

Een antwoord: "de beveiliging is zo ingesteld" heb ik niet veel aan. Waarom is de beveiliging op die manier ingesteld?

Ben wel benieuwd wat de redenen zijn (niet dat ik er last van heb hoor)
icon

Beste antwoord door Edwin 30 January 2017, 09:33

Goeie vraag wel 🙂

Ik denk echter niet dat er een duidelijk antwoord op te verzinnen is, anders dan "het is zo".

Wat betreft die 125, die vind je ook op de Maaslijn en is als ik me niet vergis een 'oude' baanvaksnelheid. De bebording klopt alleen niet, er hoort namelijk alleen maar een leeg groen bord te staan met de punt omhoog.

Die 100 zou ik normaal toegeschreven hebben aan het feit dat het dieselbaanvakken zijn en diesels vroeger gewoon niet harder mochten dan 100 km/u. Dan blijft echter het stuk tussen Nijverdal en Heino met z'n 140.

Ik zal eens kijken of ik van collega's een duidelijker antwoord te pakken kan krijgen.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge
Goeie vraag wel 🙂
Ik denk echter niet dat er een duidelijk antwoord op te verzinnen is, anders dan "het is zo".

Wat betreft die 125, die vind je ook op de Maaslijn en is als ik me niet vergis een 'oude' baanvaksnelheid. De bebording klopt alleen niet, er hoort namelijk alleen maar een leeg groen bord te staan met de punt omhoog.
Die 100 zou ik normaal toegeschreven hebben aan het feit dat het dieselbaanvakken zijn en diesels vroeger gewoon niet harder mochten dan 100 km/u. Dan blijft echter het stuk tussen Nijverdal en Heino met z'n 140.

Ik zal eens kijken of ik van collega's een duidelijker antwoord te pakken kan krijgen.
Reputatie 5
Raalte - Nijverdal West was ook altijd 140. Dus bij het vernieuwen van dat stuk spoor is er niets veranderd.
Reputatie 7
MarkM93, ik wil hier graag onderzoek naar doen voor je, maar daar heb ik even de tijd voor nodig. Zodra ik meer weet, zal ik terugkomen op wat Edwin heeft gezegd.
Reputatie 5
Leuk om te weten dat er wel meer vraag naar is. Hoe hoger de snelheid, hoe korter de reistijd namelijk 🙂
Op enkelsporige baanvakken speelt mogelijk ook mee dat harder rijden geen zin heeft, treinen dienen namelijk op de hele kwartieren de tegenligger te passeren. Sneller rijden betekent dan langer wachten op je tegenligger, want de rijtijd tussen de passeerpunten zal zo'n 13 á 14 minuten moeten blijven. Dan kun je op zich wel de baanvaksnelheid hoog maken zodat een vertraagde trein door kan scheuren, maar dan moeten de overwegen ook aangepast worden, die staan namelijk ingesteld op de baanvaksnelheid. En dat betekent dat bij de normale dienstregelingsnelheid de overwegen langer dicht blijven liggen.
Reputatie 3
@125: vroeger was 125 het maximum, de meeste treinen konden vaak ook maar max. 120 of 130. In de zeventiger jaren is dit echter veranderd, en sindsdien is 130 of 140 het maximum. Zolang de bovenbouw niet wordt vernieuwd, blijft de Vmax gewoon 125.

Zl - Hno kan niet naar 140 vanwege bodemgesteldheid, is toch echt zo.
Reputatie 5
@125: vroeger was 125 het maximum, de meeste treinen konden vaak ook maar max. 120 of 130. In de zeventiger jaren is dit echter veranderd, en sindsdien is 130 of 140 het maximum. Zolang de bovenbouw niet wordt vernieuwd, blijft de Vmax gewoon 125.

Zl - Hno kan niet naar 140 vanwege bodemgesteldheid, is toch echt zo.

Ik vind Zwolle - Heino kwalijker qua snelheid dan Wierden - Nijverdal. Bij het eerste rijdt je in een best uitgestrekte vlakte. Tussen Wierden - Nijverdal rijd je in een bos, waardoor het optisch wat sneller gaat.
Ik meende dat de grond tussen Wierden - Heino zowat overal gelijk qua dichtheid en alles.

Maar 125: Toen Enschede - Hengelo compleet werd vernieuwd een aantal jaar geleden, is ook dat baanvak 125 gebleven. Dit is dus niet aangepast.
Pff, Zl-Hno heeft een reden, en die is voorbij gekomen in een van de onderzoeken van de Prov. Overijssel rondom Zl-Es. Ik heb het een aantal jaren terug gelezen, maar m'n geheugen laat me in de steek. Misschien geeft het je een idee waar te zoeken.
Reputatie 7
Badge
Collega kwam ermee 😉

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0ahUKEwjt_cyjxunRAhWGyRoKHa5WCl8QFggkMAE&url=https%3A%2F%2Fwww.tenderned.nl%2Ftenderned-web%2Faankondiging%2Fdetail%2Fdocumenten%2Fdocument%2F7f401306da84532028bb4ee9799f3cba%2FpageId%2FD909C%2Fhuidigemenu%2Faankondigingen%2Fmap%2Fa07276e21d21f0aa1f17d8c8878733d0%2Fakid%2Fb33b9d7276f53a4cfad65e6aeda881b1%2Fda%2Ffalse%2Factie%2Faa274b487977199c90ed89bf7fb5b3adf319e66f5d0d86ee89d634f7ec8ea825b560366cc6cb9e9ed68ee310df42c04f1cc1862341c2128997415317b39e2617b100d520d07b4e25519806451311da19%2Fcid%2F277534%3Bjsessionid%3DEC61B7601D17928425B3E6929FF33DDF.node1&usg=AFQjCNFQDuhoQdfFn_CLWtNu4MAZyB54aQ

====
De 125 is inderdaad een 'oude' snelheid, die om verschillende redenen nooit is aangepast. Op Hengelo-Enschede zou dat ook totaal geen nut hebben, aangezien we daar eigenlijk toch al nooit de maximum snelheid halen. De 100 heeft toch echt te maken met de ondergrond en dan nog niet eens zo zeer de bodem, als wel de duikers die de extra belasting van een hogere snelheid niet aankunnen.
Reputatie 5
Heerlijk zo'n mega lange link van google, haha.
Maar zoals ik lees zijn ze nog bezig om die duikers en dergelijke in kaart te brengen voor wat haalbaar is?
De provincie kennende zal dat overigens nog wel een jaar of 2 duren, haha.
Top, die zocht ik inderdaad! 🙂
Reputatie 7
Allereerst, bedankt Edwin voor de goede informatie. Wellicht nog een aanvulling van twee andere machinisten, die overigens zeer te spreken waren over de informatie die Edwin al gegeven had:

Die 125 km/h tussen Hengelo en Enschede is nog van vroeger en nooit aangepast. Is ook niet nodig op zo'n klein stukje.
Die 100 km/h van Wierden naar Nijverdal heeft inderdaad te maken met de ondergrond en de duikers. In Wierden (richting nijverdal) vertrek je met 40 km/h. Na een tijdje gaat dat over naar 100 km/h, maar daar verandert het ATB systeem van ATB-EG (eerste generatie) naar ATB-NG (nieuwe generatie). De afstand daartussen is niet zo groot dat het nodig is om eerder je snelheid te verhogen.
Reputatie 5
Oke, dan komen we bij de tweede vraag:

Hengelo-oost naar Hengelo is (blijkbaar) ook max 40 km/u, maar de andere kant op is dit niet het geval.
Vlak na het perron richting Hengelo Staat een gele driehoek met "4", dus je moet afremmen naar 40. Oke, duidelijk.

Maar die afstand tussen oost - Hengelo is zo groot, dat je makkelijk naar 80-90-100 kan optrekken en dan vervolgens weer afremmen naar 40.
In tegengestelde richting werkt deze manier prima. Het scheelt ook weer een minuut (en dus een minuut extra overstap richting de Spr naar Zwolle)
Ik ga dit voor je uitvragen! Als ik meer weet stuur ik een bericht 🙂
Reputatie 5
Moet wel zeggen dat de beveiliging dit overigens niet toelaat. Als een syntustrein harder dan 40 gaat, gaan overal in die cabine belletjes tringelen. Vervolgens remt die trein dan weer af naar 40.
Maar waarom? Dat is de vraag.
Dat probleem heb je inderdaad op meer plaatsen. Een zware goederentrein die op volle snelheid rijdt zal bijvoorbeeld wel op de plek van het gele snelheidsbord moeten gaan beginnen met remmen. Het beveiligingssysteem staat helaas geen 'uitgesteld remmen' toe, dus zodra je het bord passeert waar je moet gaan afremmen naar 40km/u moet je ook gaan afremmen indien je boven die snelheid zit.

In theorie is dit inderdaad niet nodig, want de remweg vanaf 80km/u is slechts een derde van de remweg vanaf 140km/u dus zou je pas veel later kunnen gaan afremmen. Bij moderne beveiligingssystemen kan dit ook, maar bij het oude ATB-EG systeem is de enige manier om dit te realiseren het fysiek opknippen van het blok in twee blokken waarbij je eerst een snelheidsbeperking van 140 naar 80 invoert en vervolgens van 80 naar 40. Waarom men hier niet voor gekozen heeft weet ik niet, maar ik vermoed geld, het station is pas later toegevoegd en het aanpassen van de beveiliging kan een duur grapje zijn wat men liever niet doet als het niet echt nodig is.
Reputatie 5
Tis ook niet echt een probleem, maar het valt wel op. En er zijn zat trajecten waar men pas (veel) later afremt dan bij het gele driehoekje, bijvoorbeeld tussen Borne - Hengelo.
Maar oke, het is duidelijk. Allemaal dingetjes die vaak vragen oproepen.

Voelt echt heel naar om 3-4 minuten lang 40 km/u te rijden zonder bocht, haha.
Echt langer dan een paar seconden kan je echt niet wachten hoor, dan grijpt de ATB namelijk al in als de machinist niet zelf remt. Wel is het zo dat de minimaal vereiste remvertraging om de ATB tevreden te houden niet al te hoog is, dus als je met 140km/u het gele bordje passeert en dan enkele seconden later de 1e remstand kiest lijkt het misschien alsof je laat remt, maar je voldoet aan wat de ATB van je vraagt.
Reputatie 5
Aha, oke duidelijk!
Ah, ik zie dat je antwoord hebt gekregen! Dankjewel @Bemined.

Reageer