beantwoord

De inzet van het DDZ (Nieuw Intercity Dubbeldekker) op SPRINTER diensten

• 17 december 2014
  • 27 reacties
  • 3046 Bekeken

Ik vind het bacchelijk dat die nieuw Intercities, die zijn bestemd voor INTERCITY DIENSTEN, zijn nog steeds volledig ingezet op de Sprinter tussen Utrecht en Zwolle?

Waarom?

Volgens mij, NS heeft zelf gezegd dat de nieuw treinen wordt ALLEEN ingezet op de Intercity diensten. Inmiddels bijna 3 jaar na de introductie van de DDZ, de DDZ rijdt nog steeds op Sprinter diensten.

Voor de Sprinter Utrecht-Zwolle, ik denk dat de Intercity treinen kunnen worden vervangen door de SLT, SGMm, of wel, de weer-terug-in-dienst-gesteld DD-AR. De vrijgekomen DDZ treinen kunnen dan rijden op de Intercity Den Haag Centraal-Amstedam Centraal, of Amsterdam Centraal-Dordrecht/Vlissingen. Veel beter dan de VIRM-treinen, die NIEMAND vind leuk. De DDZ heeft ook voormalig op dit traject regelmatig dienst gedaan, maar weer uit de materieelinzet gehaald , ten gunste van Sprinter diensten.

Ik hoop dat bij de volgende "klein dienstregeling wijziging" (Januari/Februari 2015) dat de materieelinzet gaat wijziging. Als een regelmatig reiziger tussen Amsterdam en Den Haag, wij willen de nieuw Intercity treinen die zijn bestemd voor Intercity diensten. Je moet de materieel juist en eerlijke inzetten, NS , en Intercity-treinen op een lange, een kronkelige Sprinter dienst is zeker niet juiste.
icon

Beste antwoord door Thijs NS 18 december 2014, 09:20

Natuurlijk is een sprinter op een sprintertraject het fijnst. Deze trein is hier immers voor dit soort trajecten ontworpen. Maar, zoals isel al aangeeft, de virm biedt veel meer capaciteit, wat ook wel eens nodig is. Ik zal je wens voor ander materieel op dit traject noteren.
Bekijk origineel

27 reacties

Hoewel het klopt dat weinig mensen de virm een leuke trein vinden, is op het traject dat je noemt een grote inzet van materieel nodig. Alles minder dan een virm is daar simpelweg bijna altijd te klein.

Evengoed bij het traject utrecht-zwolle. Daar is de ddz ook nodig voor de capaciteit. Een kleine slt zou daar vaak niet voldoende zijn.
Tot er extra treinen binnen zijn zullen oa de oude ddar treinen weer gaan rijden zodat al het materieel dan op het spoor rijdt.
Natuurlijk is een sprinter op een sprintertraject het fijnst. Deze trein is hier immers voor dit soort trajecten ontworpen. Maar, zoals isel al aangeeft, de virm biedt veel meer capaciteit, wat ook wel eens nodig is. Ik zal je wens voor ander materieel op dit traject noteren.
Reputatie 4
Zelf vind ik de Virm (met nadruk op de eerste generatie) toch beter zitten dan de DDZ. Dat is persoonlijk per rijziger altijd weer verschillend.
Daarnaast zullen we DDZ nooit in deze dienst gaan zien (denk ik) omdat treinen op elkaar keren. Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de trein uit Dordrecht naar Amsterdam. In Amsterdam wordt dit de trein naar Den Haag centraal. In Den Haag weer de trein (dacht ik) naar Leeuwarden of Groningen. Wanneer je hier DDZ zou willen, zou je alle treinen in deze serie moeten wijzigen. Omdat treinen ook weer in de spits een extra treinstel krijgen voor meer capaciteit wordt er weer gekoppeld. Hiervoor zijn er (van de in totaal 50) te weinig DDZ treinstellen. In vergelijking zijn er 178 Virm treinstellen (ik hou geen rekening in mijn telling tussen 4 en 6 wagen stellen).
Daarnaast kwam de DDZ ook uit de sprinterdiensten, en zou een Virm dit niet aan kunnen qua acceleratie.
DDZ kan je nu zien op Den Haag-Utrecht en de dienst die hier op keert Utrecht-Leiden. En bijvoorbeeld Den Haag-Venlo. Deze keert op zichzelf.
Badge +3
Vanaf februari wordt de sprinter tussen Utrecht Centraal en Zwolle gereden met DD-AR, zo las ik vandaag.
Olik, Als je nou een auto koopt, dan kun je zélf bepalen hoe groot, welk merk/ type/ stoelen e.d.! Ik denk niet dat ik types die zeuren als een verwend nest over soorten materieel, dat ik die in de trein wil tegenkomen!
Reputatie 7
Badge +4
Ik ben geen spoormens maar als ik naar de foto's kijk lijkt het of het die oude oostblokachtige treinen zijn met harde groene banken in de tweede klas en een eerste klas met vier stoelen naast elkaar in plaats van drie, die eveneens niet lekker zitten. Ik was blij dat die rottreinen eindelijk weg waren van dit traject maar hopelijk weet een spoormens er meer van.

Ik hoop toch niet dat het die treinen zijn die terugkomen
Badge +3
Die treinen zijn het inderdaad. De eerste klas heeft nu ook geen stoelen, maar banken. Zie het filmpje; in het begin wordt door de eerste klas gelopen.

Reputatie 1
DD-AR rijdt vandaag al op de Sprinter Zwolle - Utrecht
De poster van dit bericht vindt dat de DDZ op het traject Zwolle - Utrecht maar vervangen moeten worden door Sprinters. Aardig bedacht maar dit gaat niet goed werken.
DDZ zijn dubbeldekkers met een hoge capaciteit, de DDAR laten rijden lost niets op, dit zijn immers ook geen Sprinters maar dubbeldekkers.
Sprinters inzetten zoals SLT zou kunnen maar dan moeten deze wel lang genoeg zijn anders passen de reizigers in de spits er niet in.
Je noemt trajecten zoals Den Haag - Amsterdam, waarom zou daar de DDZ ingezet moeten worden en niet de VIRM?
VIRM zijn toch al intercity treinen?
DD-AR rijdt vandaag al op de Sprinter Zwolle - Utrecht
Helaas wel ja!
Reputatie 4
Badge
Ik ben blij met deze treinen. Er zit tenminste een toilet in. Als je van Zwolle naar Bilthoven moet, zit je meer dan een uur in de trein.
Ik ben blij met deze treinen. Er zit tenminste een toilet in. Als je van Zwolle naar Bilthoven moet, zit je meer dan een uur in de trein.

Een toilet in een trein op dit traject is toch wel het minste wat je mag verwachten.
Een sprinter zonder toilet zou inderdaad geen optie zijn.
Sprinters zonder toilet moeten alleen ingezet worden op korte trajecten en zelfs dan is het nut van een toilet aangetoond.
De politiek heeft zich al diverse malen uitgesproken voor toiletten.
Eigenlijk zou de discussie niet eens moeten bestaan over dit onderwerp.
Een toilet zou altijd in iedere trein moeten zitten. De meerprijs voor inbouw bij bestelling van een nieuwe trein kan het punt niet zijn. Achteraf inbouwen is immers kostbaar.
Het verlies aan zitplaatsen is verwaarloosbaar. Neem dan liever minder fietsen mee in de trein...
Reputatie 4
Badge
U heeft helemaal gelijk, maar de praktijk is dat het wel degelijk voorkomt dat op langere afstanden of op intercitydiensten materieel zonder toilet wordt ingezet.
De poster van dit bericht vindt dat de DDZ op het traject Zwolle - Utrecht maar vervangen moeten worden door Sprinters. Aardig bedacht maar dit gaat niet goed werken.
DDZ zijn dubbeldekkers met een hoge capaciteit, de DDAR laten rijden lost niets op, dit zijn immers ook geen Sprinters maar dubbeldekkers.
Sprinters inzetten zoals SLT zou kunnen maar dan moeten deze wel lang genoeg zijn anders passen de reizigers in de spits er niet in.
Je noemt trajecten zoals Den Haag - Amsterdam, waarom zou daar de DDZ ingezet moeten worden en niet de VIRM?

Wie zegt er dan dat een dubbeldekker geen Sprinter kan zijn? DD-AR is juist een Sprinter. Vroeger in dienst gekomen met de naam ''Dubbeldeksaggloregiomaterieel''' en wat betekend aggloregio? Juist stoptrein en nu Sprinter.

Wie zegt er dan dat een dubbeldekker geen Sprinter kan zijn? DD-AR is juist een Sprinter. Vroeger in dienst gekomen met de naam ''Dubbeldeksaggloregiomaterieel''' en wat betekend aggloregio? Juist stoptrein en nu Sprinter.

Een DDZ is een omgebouwde DDAR.
De basis is dus gewoon hetzelfde, technisch gezien is er geen enkele reden om een DDZ niet als Sprinter te laten rijden of zie ik dat verkeerd?
Het interieur is vervangen en er is meer gemoderniseerd geheel terecht.
Ik kan me ook goed voorstellen dat met DDZ in wil zetten als IC, maar zorg er dan ook voor dat alle DDAR's omgebouwd worden.
De reden van DDZ inzet als Sprinter is gewoon materieel tekort. En omdat DDZ redelijk snel aanzet en kan remmen was dit een goeie kandidaat.
Omdat tekort op te vangen hebben ze DD-AR van stal gehaald, en een kleine beurt gegeven en weer in dienst gezet. Helaas waren de motorbakken op (benodigd voor DDZ) en stopte daar dus het project ombouw DD-AR--> DDZ.
De reden van DDZ inzet als Sprinter is gewoon materieel tekort. En omdat DDZ redelijk snel aanzet en kan remmen was dit een goeie kandidaat.
Omdat tekort op te vangen hebben ze DD-AR van stal gehaald, en een kleine beurt gegeven en weer in dienst gezet. Helaas waren de motorbakken op (benodigd voor DDZ) en stopte daar dus het project ombouw DD-AR--> DDZ.

DDZ (als IC materieel) is ingezet als Sprinters omdat er teveel IC materieel was en te weinig stoptreinmaterieel. Logisch gedachte dus om het zo op te lossen.
Waarom DDZ dan nu weer teruggaat naar IC is mij onduidelijk. Is er "opeens" een tekort aan IC materieel ontstaan? Wellicht, maar dan moet je er dus voor zorgen dat er voldoende Sprinter materieel is om de stoptreinen te laten rijden.
Hele korte treinen inzetten op stoptrein trajecten is niet echt handig.
De 'motorloze' DDAR dus nu getrokken worden door 1700's zouden toch wel omgebouwd kunnen worden tot DDZ en deze vervolgens aan de DDZ plakken die wel een motor hebben of kan dat technisch niet?
De omgebouwde DDAR nu maar laten doorrijden is een halfbakken oplossing en lost eigenlijk niets op behalve dat je erg ontevreden reizigers krijgt.

Een eventueel tekort aan Sprinter materieel moet ook ergens vandaan komen. Er is (ruim) van tevoren bekend hoeveel materieel je nodig hebt op bepaalde trajecten. Ook is het bekend dat erg oude treinen op een gegevens moment vervangen moeten worden. Nieuwe treinen bestellen moet dan ook op tijd gebeuren omdat de levertijd nu eenmaal lang is en de aanbestedingsprocedures lang duren.
De NS weet wat de groei van het aantal reizigers is dus deze variabele telt ook mee met de inzet van treinen.
DDZ gaat nu naar de intercity diensten, omdat DD-AR de DDZ diensten overneemt.
DD-AR heeft ook een aardige capaciteit. Doet niet heel erg ver onder aan de DDZ en er wordt af en toe zelfs gecombineerd gereden.

Verder is NS bezig met het bestellen van +-60 FLIRT III stellen, die eind volgend jaar geleverd worden (volgens plan.)
Waarom DDZ dan nu weer teruggaat naar IC is mij onduidelijk. Is er "opeens" een tekort aan IC materieel ontstaan?

Er is de komende tijd minder IC-materieel beschikbaar vanwege de renovatie van een deel van VIRM. Daarnaast moe(s)t ICR vrijgemaakt worden voor inzet op de HSL.
Waarom DDZ dan nu weer teruggaat naar IC is mij onduidelijk. Is er "opeens" een tekort aan IC materieel ontstaan?

Er is de komende tijd minder IC-materieel beschikbaar vanwege de renovatie van een deel van VIRM. Daarnaast moe(s)t ICR vrijgemaakt worden voor inzet op de HSL.

Toch vreemd want eerst is er teveel IC materieel vandaar ook de inzet van DDZ op sprinter trajecten en daarna is er weer een tekort.
Dit kan best waar zijn maar dan heeft er toch iemand zitten slapen bij de NS omdat de groei een bekend gegevens is en de ombouw en modernisering van materieel ook een geplande activiteit is. In combinatie met de aanschaf van nieuw materieel vormt dit de totale hoeveelheid beschikbaar materieel.
Nieuwe aanschaf duurt lang, de genoemde FLIRT komt pas over twee jaar.
Tot die tijd moeten er toch reizigers comfortabel en efficiënt vervoerd kunnen gaan worden?
Is daar wel voldoende rekening mee gehouden?
Ik heb het vermoeden van niet. Verstoringen zullen het gevolg gaan zijn met alle bijbehorende ellende.
De benodigde capaciteit kan de NS tegenwoordig precies meten vanwege het gebruik van de OV chipkaarten, het in- en uitchecken geeft exacte cijfers over het reisgedrag op een bepaald tijdstip en traject.
De NS kan zich dus niet langer verschuilen achter cijfers die slechts een indicatie zijn. Dat was vroeger zo, nu niet meer.
Toch vreemd want eerst is er teveel IC materieel vandaar ook de inzet van DDZ op sprinter trajecten en daarna is er weer een tekort.
Dat was niet vanwege een overschot aan IC-materieel, maar vanwege een tekort aan stoptreinmaterieel. Qua verdeling tussen IC- en sprintermaterieel had DDAR beter stoptreinmaterieel kunnen blijven. Echter eist de concessieverlener dat vanaf 31 december 2024 al het stoptreinmaterieel 'zelfstandig toegankelijk' is (=tenminste één gelijkvloerse instap heeft). DDAR moest na de renovatie nog tot na die datum mee gaan en het is vrijwel onmogelijk daarin een gelijkvloerse instap te bouwen, dus moest het IC-materieel worden.

Waarom het bestellen van nieuwe stoptreinen met de toilet-gate abrupt gestopt is en pas jaren later weer werd hervat, terwijl de ontwikkelingen die nu tot een tekort aan stoptreinmaterieel leiden inderdaad voorspelbaar zijn, begrijp ik ook niet.
Deze informatie zegt wat anders:

Sinds de invoering van de NS-dienstregeling 2013 reden zij een deel van de intercitydiensten van Den Haag Centraal en Dordrecht via Haarlem naar Amsterdam. Omdat de voortgaande aflevering van NID bijdraagt aan een groeiend overschot aan intercitymaterieel terwijl er voorlopig meer behoefte is aan stoptreinmaterieel, worden de treinstellen sinds februari 2013 ook ingezet in sprinterdiensten. In de loop van de dienstregeling 2014 zal de NID in de meeste sprinterdiensten gefaseerd worden vervangen door SLT, SGMm en Plan V en in principe alleen als intercity gaan rijden.

Er was dus zo'n twee jaar geleden wel sprake van een overschot aan IC materieel, nu misschien niet meer ivm de ombouw van andere IC's (VIRM) maar zo blijf je wel het ene naar het ander probleem doorschuiven zonder dat daar een structurele oplossing tegenover staat. Merkwaardig wel want we hebben het hier wel over het openbaar vervoer waar per dag tienduizenden mensen gebruik van moeten maken.
Nu kan er best afgesproken zijn dat er een gelijkvloerse instap moet komen maar dit is zo'n open deur (?!?) dat je je afvraagt waarom dit er jaren geleden al niet was.
De behoefte van reizigers is aan verandering onderhevig maar dat is alles in onze maatschappij. Goed luisteren naar de wensen van reizigers en hier tijdig op inspelen is iets wat niet vrijblijvend zou moeten zijn.
De DDZ mag dan wel een Intercity zijn maar de NS moet eerst maar eens zorgen voor comfortabele sprinters. Op traject Zwolle-utrecht dachten we dat bereikt te hebben, maar de NS is van gedachten veranderd. We hebben zat intercity's die ook nog eens goed voldoen (denk maar aan de ICMm en de VIRM). De DDZ-treinen zijn simpelweg omgebouwde DD-AR treinen die allang te oud zijn om te worden ingezet. Even samengevat: wat mij betreft blijft de DDZ op Zwolle-Utrecht rijden totdat er nieuwe, comfortabele sprinters zijn.
maar zo blijf je wel het ene naar het ander probleem doorschuiven zonder dat daar een structurele oplossing tegenover staat.
Er staan bij twee fabrikanten orders open, de nieuwe stoptreinen bij CAF en de Flirts bij Stadler. Lijkt mij een aardige oplossing. En daarna volgt er nog een order voor nieuw IC-materieel, dat proces is ook al gaande.

Ik probeer de discussie over Zwolle-Utrecht (5600) hier op het forum de laatste tijd te vermijden, maar vraag me nu toch echt af waarom er continu geklaagd moet worden over een probleem wat niet binnen twee dagen opgelost is of gaat worden. Er staat materieel in bestelling, er wordt links en rechts geschoven met wat beschikbaar is, en op een gegeven ogenblik houdt het op.
Hallo virm is geen leuke trein???? Is de beste trein van NS sorry ns maar ddz is niet egt een topper, zoals ds trein serie 3600 waar zijn de icmm's gebleven en de Virm's alleen maar ddz komtop een gegeven moment je neus uit tot 2014 was er afwisseling vooral icrm met 1700 loc, een icmm en een aantal keer virm en nu is het ddz6 met af en toe virm en 1 - 2 keer per week icmm 3 + 4 best eentonig vind ik jammer maar ja snap dat jullie niet iedereen zijn zin kan geven!! Maar ben super tevreden over de trein verbinding amper vertraging bijna altijd zitplek alleen jammer dat prorail vlak voor de intercty een goederentrein laat rijden

Reageer