beantwoord

De nieuwste versoepelingen per 1 juli en de NS

  • 23 juni 2020
  • 71 reacties
  • 3648 Bekeken

Het is nu zo goed als zeker dat de bestaande coronamaatregelen per 1 juli a.s. verder versoepeld zullen worden: 

- Per 1 juli zijn volgens de routekaart samenkomsten tot maximaal 100 personen weer toegestaan. Het maximale aantal personen in restaurants, musea bioscopen en culturele instellingen stijgt dus van 30 naar 100. De verhoging geldt ook voor georganiseerde samenkomsten, congrescentra, bruiloften, uitvaarten, et cetera.

- Sportkantines inclusief bijbehorende terrassen mogen weer open, onder dezelfde voorwaarden als de horeca.

- Het kabinet is van plan om de versoepelingen voor sportscholen, sauna’s en casino’s niet op 1 september maar op 1 juli te laten ingaan. En neem hierover op korte termijn een definitief besluit.

 

Daarnaast pleit ook Rover https://www.rover.nl/nieuws voor verdere versoepelingen:

- 7 juni 2020

Op vakantie met het openbaar vervoer moet kunnen, bepleiten Rover en de Fietsersbond in deze opinie. Om de reiziger weer op een duurzame wijze op weg te helpen, zou ook de fiets weer welkom moeten zijn in de trein.De zomer staat voor de deur en de nodige vakantieplannen worden gemaakt. De één brengt deze vreemde zomer door in zijn of haar achtertuin. De ander gaat op reis naar het buitenland…   Wat is hierop de reactie van NS?

                                                                                                                                                        

icon

Beste antwoord door Momo 23 juni 2020, 16:18

Luister wat dat betreft naar Roger van Boxtel zelf  https://www.nporadio1.nl/spraakmakers/onderwerpen/60645-2020-06-22-roger-van-boxtel-over-hoe-het-ns-vergaat-tijdens-de-coronacrisis

Vanaf 7:30 heeft hij het over dat hij hoopt dat er volgende week advies komt dat we toch weer wat makkelijker met de trein kunnen reizen. Eerst maar eens afwachten wat het OMT en de regering precies gaan zeggen, en dan zien wat er mogelijk kan veranderen bij NS.

Bekijk origineel

71 reacties

Reputatie 5

Ik denk dat die reactie nog moet komen. Ik denk rond dinsdag 30 juni.

Reputatie 7
Badge +3

Luister wat dat betreft naar Roger van Boxtel zelf  https://www.nporadio1.nl/spraakmakers/onderwerpen/60645-2020-06-22-roger-van-boxtel-over-hoe-het-ns-vergaat-tijdens-de-coronacrisis

Vanaf 7:30 heeft hij het over dat hij hoopt dat er volgende week advies komt dat we toch weer wat makkelijker met de trein kunnen reizen. Eerst maar eens afwachten wat het OMT en de regering precies gaan zeggen, en dan zien wat er mogelijk kan veranderen bij NS.

@Momo Thanks, dat klinkt positief. Ik vraag het ook omdat me opviel dat bij de reisplanner de bekende rode banner van ‘strikt noodzakelijk’ verdwenen was. Lijkt me een soort voorsorteren :-)

Reputatie 7
Badge +3

Het RIVM komt waarschijnlijk volgende week met een nieuw advies voor het OV. Dan zal duidelijk worden of de beperkingen worden versoepeld of niet en zo ja onder welke voorwaarden. Dat laatste zal betrekking hebben op zaken als ventilatie, mondkapjes, handhaving, schoonmaken, etc.

Hoop dat RIVM (en vervoerders) toch nog even vasthoud aan de huidige situatie tot in elk geval september, vele durven nu al amper met de trein. De kans op besmetting zal alleen maar verder toenemen bij verdere versoepelingen.

Reputatie 7
Badge +3

@Deventer

Ik verwacht niet dat dat gaat gebeuren want de financiële gang van zaken bij het OV wordt nu na bijna vier maanden onhoudbaar. Er moet nu echt iets gebeuren, nog eens maanden doorgaan op de huidige manier is geen optie meer.

Daarbij moet je bedenken dat er nu voornamelijk wat studenten en forensen in het OV zitten en die hebben in juli/augustus vakantie zodat het OV zonder verruiming na 1 juli nog veel leger wordt dan nu.

Reputatie 5

NS kan niet langer de hand ophouden bij vadertje staat.

Hoop dat RIVM (en vervoerders) toch nog even vasthoud aan de huidige situatie tot in elk geval september, vele durven nu al amper met de trein. De kans op besmetting zal alleen maar verder toenemen bij verdere versoepelingen.


Mondkapjes zijn verplicht, daarbij heb ik begrepen dat NS ventilatie heeft geïnstalleerd zoals die is in vliegtuigen: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5161098/ns-directeur-van-boxtel-uitzicht-op-meer-trein-reizen-omt-corona

Wegen die maatregelen niet op tegen jouw angst voor verder besmettingsgevaar?

Reputatie 7
Badge +3

@Walker98

Bij de mondkapjes ligt het probleem bij de handhaving, daar zal toch nog iets aan gedaan moet worden. Verder vraag ik me na de mededelingen van van Boxtel nog steeds of dat ventilatieverhaal wel helemaal klopt. Zijn er bijv. overal in trein en bus HEPA-filters geplaatst? En wat met treinen en bussen zonder ventilatiesysteem zoals SGM met zijn anti-tochtstripjes op de raampjes. 

Reputatie 7
Badge +3

NS kan niet langer de hand ophouden bij vadertje staat.

Dat zal helaas moeten wanneer Vadertje Staat zelf de regels niet versoepelt. De vervoerders kunnen dan hun werk niet volledig uitvoeren en zullen gecompenseerd moeten worden.

Deze versoepeling staat nu op nu.nl. Dit kost de NS alleen maar geld, maar ik denk dat er vanuit het onderwijs wel een brandbrief richting kabinet is gegaan.

https://www.nu.nl/coronavirus/6059949/studenten-mogen-vanaf-september-weer-in-de-spits-reizen.html

Reputatie 7
Badge +3

Mondkapjes zijn verplicht, daarbij heb ik begrepen dat NS ventilatie heeft geïnstalleerd zoals die is in vliegtuigen: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5161098/ns-directeur-van-boxtel-uitzicht-op-meer-trein-reizen-omt-corona

Wat er in dat RTL nieuws artikel staat is gebaseerd op het interview in het NPO programma Spraakmakers. Daarin zegt Roger van Boxtel dat ze als NS goed gekeken hebben naar de ventilatie, of ze daar nog meer mee kunnen doen, daar zijn ze nu mee bezig. Zo installeert NS nu ventilatie in treinen die gelijk is aan vliegtuigen.  Dat lees ik wel wat anders dan dat er in alle treinen nu al overal dergelijke ventilatie zit. 

Tsja, welke versoepelingen? Reizen kunnen we nu ook al en de mondkapjesplicht zal zeker blijven bestaan voor het OV, dat is al lang duidelijk in deze 1,5 meter maatschappij.

Drommen fietsers in de trein lijkt mij zeer onverstandig. En kortingskaartjes, er zal eerst weer heel veel geld verdiend moeten worden door de OV bedrijven.

Reputatie 3

Ik hoor virologen elkaar alleen maar tegenspreken de laatste tijd. Na de demonstratie op de Dam in Amsterdam zegt de ene dat er niets aan de hand is en de andere dat er weer nieuwe besmettingen kunnen ontstaan. Dan weer een viroloog die zegt dat er een tweede golf aankomt en een andere uit Italië die zegt dat het virus steeds minder actief wordt naarmate het ergens lang blijft hangen en uiteindelijk is uitgedoofd voordat er een vaccin is. Hoorde vanmiddag op de radio de grap dat Ab Osterhaus misschien bij het KNMI kan gaan werken, want daar zitten ze er ook altijd naast.

Drommen fietsers in de trein lijkt mij zeer onverstandig.

@Deventer Dat valt toch wel mee? Voorlopig zie ik niet veel mensen met de trein gaan, die zitten liever in hun net aangeschafte tweedehands autootje. En zelfs als er meer mensen in de trein zitten is het aantal fietsers altijd beperkt, alleen al door het beperkt aantal plaatsen (neem nou de koploper).

@Marcel Stroo Goeie grap, van die Osterhaus :wink:

Reputatie 7
Badge +3

@Deventer 

Stoppen met oproepen om de trein te mijden bijv. Maar of dat tot veel meer reizigers gaat leiden betwijfel ik, de meeste vaste reizigers hebben na bijna vier maanden andere alternatieven ontdekt en die zie je niet snel meer terug. En veel plezierreizigers zullen voorlopig het zekere voor het onzekere nemen. 

Ik verwacht wel dat meereis- en fietskaartjes weer snel terugkomen. Veel geld verdienen doe je nu eenmaal niet met lege treinen en bussen. 

Ik wens Marjan Rintel in ieder geval veel sterkte toe, Rogier van Boxtel is net op tijd voor de financiële storm vertrokken. 

Reputatie 7
Badge +3

Deze versoepeling staat nu op nu.nl. Dit kost de NS alleen maar geld, maar ik denk dat er vanuit het onderwijs wel een brandbrief richting kabinet is gegaan.

https://www.nu.nl/coronavirus/6059949/studenten-mogen-vanaf-september-weer-in-de-spits-reizen.html

Niet alleen van uit Onderwijs maar ook van uit de Provincies waren er bezwaren. Veel studenten zijn (zeker buiten de Randstad) afhankelijk van buslijnen die alleen in de spits rijden.

Reputatie 6

Deze versoepeling staat nu op nu.nl. Dit kost de NS alleen maar geld, maar ik denk dat er vanuit het onderwijs wel een brandbrief richting kabinet is gegaan.

https://www.nu.nl/coronavirus/6059949/studenten-mogen-vanaf-september-weer-in-de-spits-reizen.html

Niet alleen van uit Onderwijs maar ook van uit de Provincies waren er bezwaren. Veel studenten zijn (zeker buiten de Randstad) afhankelijk van buslijnen die alleen in de spits rijden.

Klopt, dat laatste is hier ook het geval. En die rijden nog steeds in een "corona dienstregeling", maar dat wordt na de zomer weer regulier zoals ik begreep. 

Badge

@Walker98

…..

En wat met treinen en bussen zonder ventilatiesysteem zoals SGM met zijn anti-tochtstripjes op de raampjes. 

Eeeh zet ik dan altijd die knop voor niets aan in de SGM, is die om het verwarming en ventilatiesysteem aan te zetten maar een dummy knop :open_mouth:

De SGM heeft gewoon ventilatie maar heeft geen Airco,  is wel even een verschilletje.

@Tamzin 

Reputatie 6

Interessant dat de spitsbeperking voor scholieren er af zou gaan vanaf september. Snap het wel want het was erg lastig plannen zo en zeker met reistijd erbij en dat spitsreizen je reistijd verkort ivm aanbod.

Lees nog niets over de kantoorforens en of de huidige maatregelen om drukte in de trein tegen te gaan (thuiswerken de norm) blijven of dat er nog andere zaken komen mbt woon-werk verkeer. Een echte maatregel is het natuurlijk niet want je bent niet verplicht die op te volgen als werkgever maar toch :)

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees net dat in Japan steeds meer mensen weer naar kantoor gaan maar dat er dan wel weer wat meer besmettingen zijn in Tokio waarbij één van de besmettingshaarden een kantoor is. Niet de trein is dan het grootste risico, maar de kantooromgeving, waar je toch wat langer vertoeft dan dat je in het OV zit.

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees net dat in Japan steeds meer mensen weer naar kantoor gaan maar dat er dan wel weer wat meer besmettingen zijn in Tokio waarbij één van de besmettingshaarden een kantoor is. Niet de trein is dan het grootste risico, maar de kantooromgeving, waar je toch wat langer vertoeft dan dat je in het OV zit.

Wat daarbij een rol speelt is dat Tokyo erg warme zomers kent met op kantoor enthousiast loeiende airco's. Dat airco's bij corona een risico vormen was in februari al ontdekt in Singapore.

Afgaande op wat ik gisteren hoorde op de persconferentie komt er weer wat meer ruimte in het OV en dus ook in de trein, inclusief mondkapje natuurlijk. Fiets mag in principe ook weer mee maar je moet wel reserveren, begrijp ik. Is er al zicht op hoe dat praktisch gesproken in zijn werk gaat?

Reputatie 7
Badge +3

Afgaande op wat ik gisteren hoorde op de persconferentie komt er weer wat meer ruimte in het OV en dus ook in de trein, inclusief mondkapje natuurlijk. Fiets mag in principe ook weer mee maar je moet wel reserveren, begrijp ik. Is er al zicht op hoe dat praktisch gesproken in zijn werk gaat?


Er komt juist minder ruimte in OV want iedereen mag vanaf 1 juli met OV reizen.

Het lijkt er op dat fiets reserveren alleen via de app kan.

Reputatie 6

Kan me niet voorstellen dat die mondkapjes nog na 1 september verplicht gaan zijn, dan ben je echt helemaal van het paadje af als overheid.

Reageer