beantwoord

De SOS knop

• 11 januari 2019
  • 5 reacties
  • 445 Bekeken

Reputatie 1
  • Reisadviseur**
  • 78 reacties
Vanochtend zat ik in de sprinter en hoorde ik ineens een harde bonk. Er was iemand onwel geworden en in elkaar gezakt op de grond.

Er werd door een medereiziger op de SOS-knop gedrukt. Gelukkig kon degene snel weer met hulp staan, maat het duurde redelijk lang voor de hulpvraag werd beantwoord.

Nu vroeg ik mij af wie deze hulpvraag beantwoordt en binnen welke tijd dit moet?
icon

Beste antwoord door Jeroen 11 januari 2019, 17:14

Deze melding komt in de trein terecht bij de machinist en deze heeft dan de afweging of hij op dat moment zonder de veiligheid in het geding te laten komen meteen kan reageren. Daarbij hebben de knoppen een verleden met veel onnodig indrukken waar door de machinist wellicht ook wat laconieker op de melding reageert, niet om het goed te praten dat er langzaam gereageerd werd maar we zijn allemaal mensen.

Daarnaast kun je in bv de Flirt ook meteen de camera beelden aanzetten waardoor je meteen kunt meekijken, daarop zou de machinist ook meteen de HC ingelicht kunnen hebben om er zo voor te zorgen dat die er meteen naar toe is gegaan en hij daarna contact zocht met de reiziger die op de knop heeft gedrukt.

En ik weet uit ervaring dat als er iets gebeurt waarbij iemand onwel is of gewond is geraakt en je moet wachten op hulp dat die tijd voor je gevoel 2x zo lang duurt als dat het werkelijk heeft geduurd.

En de melding komt bij de machinist terecht omdat die altijd in de bediende cabine aanwezig is en dat daarmee reactie in ieder geval gewaarborgd is.
Bekijk origineel

5 reacties

Badge
Deze melding komt in de trein terecht bij de machinist en deze heeft dan de afweging of hij op dat moment zonder de veiligheid in het geding te laten komen meteen kan reageren. Daarbij hebben de knoppen een verleden met veel onnodig indrukken waar door de machinist wellicht ook wat laconieker op de melding reageert, niet om het goed te praten dat er langzaam gereageerd werd maar we zijn allemaal mensen.

Daarnaast kun je in bv de Flirt ook meteen de camera beelden aanzetten waardoor je meteen kunt meekijken, daarop zou de machinist ook meteen de HC ingelicht kunnen hebben om er zo voor te zorgen dat die er meteen naar toe is gegaan en hij daarna contact zocht met de reiziger die op de knop heeft gedrukt.

En ik weet uit ervaring dat als er iets gebeurt waarbij iemand onwel is of gewond is geraakt en je moet wachten op hulp dat die tijd voor je gevoel 2x zo lang duurt als dat het werkelijk heeft geduurd.

En de melding komt bij de machinist terecht omdat die altijd in de bediende cabine aanwezig is en dat daarmee reactie in ieder geval gewaarborgd is.
Zeer terecht dat je je verhaal hier doet, WH97. Jeroen heeft je vraag beantwoord. Als je nog meer vragen hebt dan mag je deze hier stellen.
Reputatie 5

Bij het spoor gaat de Veiligheid voor alles. 'Wat laconieker reageren' op een een melding van een SOS-knop (!?!?!?!) is bij NS dus geen veiligheidsissue.

Gelukkig werk ik in een industrie waar dat soort gedrag onacceptabel is.
Badge
Zoals ik al zei praat ik het niet goed maar in eerste instantie zat er geen verhoogde ring om die drukknoppen heen en werden ze meermaals per rit per ongeluk ingedrukt. Als dit steeds gebeurt ga je toch anders reageren op zo'n melding.

Vergelijk het eens met een brandalarm welke in een bedrijfspand meerdere keren per week afgaat en het elke keer loos alarm is, op een gegeven moment blijven de mensen gewoon doorwerken met de gedachte dat het wederom loos alarm is.

Nu dat er een verhoogde ring om de drukknop zit is dit per ongeluk indrukken drastisch afgenomen.

Reageren op de SOS melding kan ook gewoon door de HC te vragen om even te gaan kijken, dit hoeft dan niet meteen door de machinist afgehandeld te worden, de prioriteit van de machinist ligt in eerste instantie bij het veilig en comfortabel vervoeren van de reizigers. De afhandeling van de SOS melding kun je ook zien als afleiding van zijn eerste veiligheidstaak waarbij het de keuze van de machinist is of hij die SOS melding zelf afhandelt of dat hij de HC vraagt te gaan kijken.

En als je op de beelden inderdaad iemand ziet liggen op de vloer is het ook belangrijk dat je dus met de trein op een plek komt te staan waar hulp geboden kan worden door hulpdiensten, dat is dan weer de taak van de machinist.
Er zit nog een andere kant aan dit verhaal. Jeroen schrijft al hoe een machinist een situatie in schat. Ik ben wel eens opgepiept door de machinist met de vraag polshoogte te gaan nemen, alleen als je meer dan 1 treinstel bij je hebt, hoop je dat je in het goede stel zit. Aan de andere kant zie ik als ik in het treinstel zit zelf al dat er iets niet in orde is.
Het is lastig om deze situatie te beoordelen, maar ik ga ervan uit dat mijn machinist mij altijd inlicht over een noodsituatie (gebruik knop dus) als die maar iets van twijfel heeft dag er echt iets gaande is.

Reageer