beantwoord

De spraakcomputer in de sprinter is vreselijk!

• 22 februari 2020
  • 38 reacties
  • 1198 Bekeken

Toon eerste bericht

38 reacties

Klopt, vanaf afgelopen maandag dacht ik gaat Jasmijn vervangen worden door Tessa en men begint bij de SNG. Ook in de Flirt zal ze te horen zijn, maar dat zal nog even wachten zijn.

Reputatie 3

Mooie ontwikkeling! En zolang het kan nog even van Jasmijn haar mooie uitspraken genieten voordat het definitief voorbij is :joy: .

Reputatie 4

Deze kritiek is er al langer. Als ik het goed heb begrepen wordt er al gekeken of deze stem op vrij korte termijn kan worden vervangen door iets beters.

Er wordt niet alleen naar gekeken, ze wordt al getest. Afgelopen donderdag zat ik in SNG 2325 waar de nieuwe stem al ingeladen was. In kan je melden: een verademing. Nu hopen dat ze snel over alle treinen uitgerold wordt.

In SNG stel 2703 heb ik ook de nieuwe omroep gehoord. Inderdaad een verademing vergeleken met de oude! Veel natuurlijker en een stuk vriendelijker. 

Edit:
Op twitter een opname gevonden van de nieuwe stem :-).
https://twitter.com/sandervh1998/status/1235227194806370304

Hee ik zie mijn tweet voorbij komen. Leuk feitje: dit is Tessa. Tessa gaat Jasmijn vervangen

Reputatie 4

Klopt, vanaf afgelopen maandag dacht ik gaat Jasmijn vervangen worden door Tessa en men begint bij de SNG. Ook in de Flirt zal ze te horen zijn, maar dat zal nog even wachten zijn.

Deze had ik gemist, oops 😉 Tessa is hoe dan ook een enorme verbetering. We mogen van haar gaan genieten. De schoonheidsfoutjes gaan er ook wel uit. Als we maar niet weer Weigen krijgen als uitspraak voor Wijchen 

Reputatie 3

Haha, het klinkt echt al een stuk beter zo in elk geval. Er vielen mij wel twee dingen op en dat is dat ze “Stasjon” zegt ipv “Station” en (zoals jij in je tweet ook al schreef) “Deze sprinter rijdt naar Assen, Groningen” zegt ipv. “Deze sprinter rijdt naar Assen en Groningen”. 

Ik ben wel benieuwd hoe ze de overstapmogelijkheden noemt en zal er eens op letten dezer dagen.
(Nou ga ik Rodderdamp Centraaäl en Lelystad Pcentroem bijna missen :wink:)

Reputatie 4

Haha, het klinkt echt al een stuk beter zo in elk geval. Er vielen mij wel twee dingen op en dat is dat ze “Stasjon” zegt ipv “Station” en (zoals jij in je tweet ook al schreef) “Deze sprinter rijdt naar Assen, Groningen” zegt ipv. “Deze sprinter rijdt naar Assen en Groningen”. 

Ik ben wel benieuwd hoe ze de overstapmogelijkheden noemt en zal er eens op letten dezer dagen.
(Nou ga ik Rodderdamp Centraaäl en Lelystad Pcentroem bijna missen :wink:)

Hahahaha ja ik ga Jasmijn ook ergens wel missen. Maar dat stasjon vind ik wel fijn eigenlijk. Komt niet irritant over

Reputatie 3

Irritant is het niet, maar het viel me wel op. En trouwens, Jasmijn zit nog op de deur van het toilet (“Deur opent” etc.). Zo zal ze toch altijd nog een beetje aanwezig zijn :grin: . Mits die stem niet ook verandert wordt natuurlijk maar daar ga ik niet vanuit.

Reputatie 4

Irritant is het niet, maar het viel me wel op. En trouwens, Jasmijn zit nog op de deur van het toilet (“Deur opent” etc.). Zo zal ze toch altijd nog een beetje aanwezig zijn :grin: . Mits die stem niet ook verandert wordt natuurlijk maar daar ga ik niet vanuit.

Hahah deur opent. Deur sluit. Doe de deur op slot alstublieft. De deur is op slot. Deur opent. Deur sluit

Reputatie 6

Ja, dat verzin je toch ook niet. Het helpt slechtzienden maar irriteert iedereen die het toilet gebruik, die er in de buurt zit or staat, en komt nogal belezend en kinderachtig over.

Reputatie 6
Badge +1

Ja, dat verzin je toch ook niet. Het helpt slechtzienden maar irriteert iedereen die het toilet gebruik, die er in de buurt zit or staat, en komt nogal belezend en kinderachtig over.

Het kan enigszins irritant zijn, maar dan vind ik de toiletten in de VIRMm nog erger.

Het toilet piept 1 maal als de deur opent. Dan probeert men of de deur geforceerd te sluiten door eraan te trekken of staat zo'n 20 seconden te zoeken hoe de deur dicht gaat en drukken bijna altijd eerst op het doorspoel knopje. Gaat uiteindelijk de deur dicht, doet men hem of niet op slot of draait aan het handmatige slot. Het gevolg is dus dat je soms een toilet opent die bezet is met een awkward situatie tot gevolg of men staat op die knop te drukken en hoort daarna 4 keer een piep en blijft vervolgens om de zoveel tijd op die knop drukken in de hoop dat hij wel open gaat, niet wetende dat het toilet misschien defect is. Het toilet verteld namelijk niet of het bezet is of defect (aan het lampje kan je het wel zien, maar men let daar niet echt op of als er aan het handmatige slot is gedraaid krijg je hetzelfde lampje als een defect toilet).

Doe dan iets zoals op de DDZ waar alleen het toilet spreekt als hij defect is of als hij bezet is en geen handmatig slot heeft dat door de reiziger is te bedienen. Van mij mag bovendien de melding: 'doe de deur op slot' daar best bij. Het enige bij de DDZ is dat de vrij/bezet lamp veel te hoog zit. 

Ik heb liever iets kinderachtiger dan dat ik weer eens iemand hun behoefte zie doen omdat ze het toilet niet op slot hebben gedaan of dat ik constant dat gepiep hoor, omdat mensen maar op die knop blijven drukken niet wetende dat het toilet defect is. 

Reputatie 6

Haha, het klinkt echt al een stuk beter zo in elk geval. Er vielen mij wel twee dingen op en dat is dat ze “Stasjon” zegt ipv “Station” en (zoals jij in je tweet ook al schreef)

Dat is overigens ook de correcte uitspraak. Net zoals accessoires als aKseswaars moet worden uitgesproken.

Maar het klinkt natuurlijk wel vreemd als gans Nederland polderlands spreekt en alleen de stemcomputer nog ABN krijgt aangeleerd. :yum:

Reputatie 3

Ik heb vandaag nog even op de nieuwe omroep gelet. Het blijft echt een flinke verbetering t.o.v. de oude! Bij het opnoemen van de overstapmogelijkheden ging het trouwens nog niet helemaal lekker. Daar zijn alle zinnen nu aan elkaar geplakt en ligt de klemtoon wat vreemd.
(Ze zegt bijvoorbeeld: U kunt hier overstappen voorl'd'l richting).

Reputatie 3

Tsja, Tessa is nog maar kind en daar krijgt ze de nodige ziekten van mee…

Wil NS Tessa snel volwassen maken?

Reageer