beantwoord

De spraakcomputer in de sprinter is vreselijk!

• 22 februari 2020
  • 38 reacties
  • 1198 Bekeken

De spraakcomputer in de sprinter is echt verschrikkelijk! Sommige woorden worden niet goed uitgesproken of klemtoon verkeerd. Het woord Breda bv is Brewwa. Er werd via twitter op mijn tweet gereageerd door te zeggen: jammer dat je het niet mooi vindt en je zult het ermee moeten doen maar ik denk niet aan mooi maar aan de verstaanbaarheid!

icon

Beste antwoord door MJL 23 februari 2020, 01:00

Deze kritiek is er al langer. Als ik het goed heb begrepen wordt er al gekeken of deze stem op vrij korte termijn kan worden vervangen door iets beters.

Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 6

Deze kritiek is er al langer. Als ik het goed heb begrepen wordt er al gekeken of deze stem op vrij korte termijn kan worden vervangen door iets beters.

Helemaal mee eens! Ik reis elke dag naar Den Haag Laan van NOI. Iedere keer erger ik me aan hoe de spraakcomputer dit uitspreekt.

@MJL ik hoop dat het aangepast kan worden. Je zult gewoon niet zo goed kunnen horen… we hebben het allemaal over een inclusieve maatschappij maar het is soms nog erg ver te zoeken …

Reputatie 4

Er wordt niet alleen naar gekeken, ze wordt al getest. Afgelopen donderdag zat ik in SNG 2325 waar de nieuwe stem al ingeladen was. In kan je melden: een verademing. Nu hopen dat ze snel over alle treinen uitgerold wordt.

Reputatie 6
Badge

Dat is mooi nieuws! Ik ben benieuwd naar de nieuwe stem.

@JerVoo  Enig idee of het weer een computer-gegenereerde stem is, of een natuurlijke stem die echt ingesproken is, zoals het is.

Reputatie 3

Er komt geen SNG in Breda, dit moet een FLIT zijn

Reputatie 6

Is de stem die in de FLIRT gebruikt wordt niet dezelfde als die in de SNG gebruikt wordt? Dat het voor de reiziger wat verwarrend is is logisch, want FLIRT en SNG rijden allebei in heel andere delen van het land en mengen niet.

Reputatie 3

En bovendien lijken de treinen ook nog aardig op elkaar :grin: .

Overigens ben ik ook erg benieuwd naar de nieuwe stem en mooi om te zien dat er aan gewerkt wordt!

Reputatie 6

Voor wie zich even helemaal uit wil leven…..ga naar deze site en kies voor de Nederlandse stem “Jasmijn”. Wat je te horen krijgt is min of meer identiek aan wat we in de sprinter kunnen horen. 

https://acapela-box.com/AcaBox/index.php

Reputatie 3

Haha, deze had ik ook al eens gevonden. Maar ligt het nou aan mij, of articuleert deze wel een stukje beter dan Jasmijn doet in de SNG :joy:?

Reputatie 6

Hun site heeft waarschijnlijk een systeem dat de tekst globaal leest en de uitspraak van individuele klanken daar slim op afstelt. NS gebruikt waarschijnlijk voor ieder stukje tekst en iedere stationsnaam een los audiofragment wat dan ter plekke door de software aan boord van de trein aan elkaar wordt geplakt. Dan ben je dus ook de nuance kwijt, want zoals je misschien merkt wil de site er nog wel eens een aantal seconden over doen om een stuk tekst te genereren en dat zou realtime in de trein waarschijnlijk niet praktisch zijn. 

Eigenlijk is het systeem dat op de stations wordt gebruikt, dat zorgvuldig ingesproken is door een echte stemactrice, niet veel beter met de uitspraak maar omdat het daar zo keurig wordt gearticuleerd, met duidelijke pauzes tussen de zinsdelen, komt dat een stuk minder onnatuurlijk over.

Reputatie 3

Ja dat klopt en vertragingen in de omroep lijkt me alles behalve wenselijk inderdaad. Wat ik me dan wel afvraag, wat is dan eigenlijk nog het hele voordeel van text to speech ten opzichte van de ingesproken omroepen als de audiofragmenten al opgeslagen zijn? 

Op de stations kun je goed horen dat er aandacht is besteed aan het natuurlijker klinken en de verstaanbaarheid. Dat moet ook wel met het achtergrond geluid in combinatie met eventuele galm door het station. In tegenstelling tot de omroep zoals in de SLT waar je een stuk duidelijker hoort dat deze uit verschillende delen is opgebouwd. (Zoals: “Dit is d’ sprinter naar … “). Overigens vind ik dit van alle vervoerders wel de meest fijne omroep :slight_smile: .

Reputatie 6

In dit geval zal er vrij weinig voordeel zijn. Ja, er hoeven bij wijzigingen geen nieuwe opnamen gemaakt te worden. NS hoeft de gebruikelijke stemactrice dus minder vaak in te huren. In theorie maakt dat het TTS-systeem flexibeler en goedkoper.

Reputatie 3

In dat opzicht weer een logische keuze.

Overigens. Dat de fragmenten vooraf gegenereerd zijn zou wel betekenen dat dus elk deel van de omroepen van de SNG (en FLIRT) al eens beluisterd is door die genen die het opgebouwd en getest hebben. Die mensen moeten toch de tijd van hun leven hebben gehad met al die bijzondere uitspraken 😂.

Reputatie 4

Dat is mooi nieuws! Ik ben benieuwd naar de nieuwe stem.

@JerVoo  Enig idee of het weer een computer-gegenereerde stem is, of een natuurlijke stem die echt ingesproken is, zoals het is.

Volgens mij is deze nog steeds computergegenereerd, maar ze klinkt wel stukken natuurlijker. Ze klinkt een stuk vriendelijker, heeft ook daadwerkelijk een intonatie in haar stem en ze begrijpt hoe ze de stationsnamen juist moet uitspreken. ‘Centrum’ wordt dus gewoon ‘Centrum’ en niet ‘Centroem’, om maar een voorbeeld te noemen.

Reputatie 3

Fijn dat de nieuwe stem een stuk natuurlijker klinkt en geen (of in elk geval minder) spraakfouten heeft, in dat geval zou ik er persoonlijk ook geen probleem mee hebben dat de stem computer gegenereerd is.

(plaatsen als ‘Lelystad Pcentroem’, ‘Rodderdamp Centraal’ en ‘Mebbel’ zullen hiermee tot het verleden horen.)

Reputatie 6

In de FLIRT is een tijd lang “welkom in de brein naar” gezegd omdat het woordje “trein” blijkbaar te lastig was….

Reputatie 3

Tja, als dat soort woorden al niet goed uitgesproken worden vraag ik me toch een klein beetje af hoe deze stem dan ooit op de sprinters terecht is gekomen. Ik reis zelf vrijwel nooit met de FLIRT maar heb het idee dat deze (tot voorkort dacht ik) op een hele andere manier (wel met dezelfde stem) omroept en wat sneller praat dan in dat in de SNG gebeurd.

Enfin, voor nu nog maar even van de prachtomroepen van Jasmijn genieten ;-). 

Nou nou, in dat geval wil ik de stem wel willen zijn van de treinen :P.

Waar kan ik me opgeven? 

Reputatie 2

Toch maar weer eens inspiratie putten uit deze oude NS-instructie…. :smile:

Toch maar weer eens inspiratie putten uit deze oude NS-instructie…. :smile:

Moet lukken 😂

Reputatie 3

Er wordt niet alleen naar gekeken, ze wordt al getest. Afgelopen donderdag zat ik in SNG 2325 waar de nieuwe stem al ingeladen was. In kan je melden: een verademing. Nu hopen dat ze snel over alle treinen uitgerold wordt.

In SNG stel 2703 heb ik ook de nieuwe omroep gehoord. Inderdaad een verademing vergeleken met de oude! Veel natuurlijker en een stuk vriendelijker. 

Edit:
Op twitter een opname gevonden van de nieuwe stem :-).
https://twitter.com/sandervh1998/status/1235227194806370304

Reputatie 4

Ook in de 2309 is de stem ondertussen geïnstalleerd. Het lijkt erop dat deze dame langzaam maar zeker wordt uitgerold.

Ze heeft nog wel een paar kleine updates nodig, want ook nu zijn er nog een paar kleine foutjes in de uitspraak, maar vergeleken met de oude stem gaat dit echt stukken beter. De laatste foutjes worden er vast vanzelf wel uit gehaald.

Reputatie 6

Klinkt goed! De SNG lijkt al meteen een stukje meer op een fatsoenlijke trein. Nu de stoelen nog en het is zover.

Reputatie 3

Stukje bij beetje komen we er wel :-D

Reageer