beantwoord

De trein als bedrijfskantine

• 7 november 2015
  • 11 reacties
  • 668 Bekeken

Vandaag zat ik in de trein. Retourtje Utrecht. Vanuit mijn woonplaats naar Groningen (Arriva) reed ik samen met twee medewerkers van de NS.
Dat was helaas geen prettige ervaring beide heren zaten net als ik 1e klas. Het was een heftig en vooral luid heen en weer praten over hun werk. Ontevreden over een zaterdagdienst, cursussen die te veel geld kosten en nog veel meer. Zaken waar ik in elk geval geen weet van wil hebben. Het komt vaker voor dat een groep NS medewerkers meereist, gebrek aan terughoudendheid en geklaag over hun werkgever lijken dan de norm. Geen enkel bezwaar dat de heren/dames eerste klas zitten, maar de treincoupé als bedrijfskantine is geen lolletje voor andere reizigers.Zijn hier geen regels voor bij NS?
icon

Beste antwoord door Henk_NL 8 november 2015, 00:05

Hier liep recent al een topic over, https://forum.ns.nl/de-trein-11/conducteurs-zich-verstoppen-de-lege-cabine-de-machinist-19362.
Bekijk origineel

11 reacties

Hier liep recent al een topic over, https://forum.ns.nl/de-trein-11/conducteurs-zich-verstoppen-de-lege-cabine-de-machinist-19362.
Reputatie 4
Vandaag zat ik in de trein. Retourtje Utrecht. Vanuit mijn woonplaats naar Groningen (Arriva) reed ik samen met twee medewerkers van de NS.
Dat was helaas geen prettige ervaring beide heren zaten net als ik 1e klas.
Meld dit vooral ook bij Arriva https://www.arriva.nl/klantenservice/neem-contact-op/ Dan kunnen ze zelf ook via hun kanalen bij de Nederlandse Spoorwegen klagen over het gebruik van de 1. klas als kantine. Arriva neemt dit soort klachten serieus en geeft een inhoudelijke terugkoppeling.(in ieder geval over eigen personeel)
Hallo AvdD, jammer om te horen dat je een vervelende ervaring had met onze medewerkers. Hoewel ik begrijp dat dit niet zo prettig was voor je, zijn deze medewerkers vrij om te bespreken wat ze willen. Wij kunnen niet (en moeten niet willen) controleren wat medewerkers zeggen/doen en laten op weg naar hun werk. Zoals je al aangaf zaten ze in een trein van Arriva en waren ze dus niet aan het werk, het topic dat jij noemt gaat daar volgens mij over Henk_NL.
Ja kan natuurlijk wel contact opnemen met Arriva, of je medepassagiers vragen of ze iets stiller zouden willen zijn.
Reputatie 1
Badge
1.er zijn wel-nogal ruime-regels, maar die gelden enkel voor NS zelf
2.hangt er verder vanaf of het in diensttijd of vrije tijd was
3.te hopen dat het geen bedrijfsgevoelige info was-feind hört mit-althans zo klinkt het vaak tussen de NL en DE-staatsbanen.
4.maar eigenlijk is het-en dat geldt voor alle OV-personeel een sterk verworreve reg-waarvoor ook nog flink gestaakt kan worden als er maar met 1 vinger naar gewezen wordt. Zijn na vele uren de talloze beslommeringen van het bedrijf zelf de revue gepasseerd, dan volgen of de klanten en de rare vogels daartussen of bijnamen verzinnen voor collega's-het moet vooral leutig blijven. Op zich overigens veelvulduig voorkomend in zowat elke groter Nl bedrijf-eerdr of feessies of verjaardagen als in de kantine-feind=theboss hört mit daar!
Hoewel ik begrijp dat dit niet zo prettig was voor je, zijn deze medewerkers vrij om te bespreken wat ze willen.
Ab-so-luut niet. Om maar te beginnen is operationele informatie bedrijfsgeheim. Heb je gewoon een geheimhoudingsverklaring cq. passage voor getekend. In mijn geval bijvoorbeeld:

"...verplicht zich hierbij onvoorwaardelijk en onherroepelijk strikte geheimhouding te zullen betrachten omtrent alle Informatie..."

Wij kunnen niet (en moeten niet willen) controleren wat medewerkers zeggen/doen en laten op weg naar hun werk.
Lees zelf het topic eens zou ik zeggen ;)

Zoals je al aangaf zaten ze in een trein van Arriva en waren ze dus niet aan het werk, het topic dat jij noemt gaat daar volgens mij over Henk_NL.
Tussen Groningen en Leeuwarden worden vaak genoeg diensten geruild, en dan reist het personeel echt niet via Meppel, maar gewoon met de Arriva-trein. Dan is men gewoon in dienst. Daarnaast, zodra het NS-pakje aan gaat heb je je professioneel te gedragen en mag je ze kwalificeren als "in dienst". Ook als ze op weg zijn naar Utrecht, Amersfoort, een ander NS-uitje, P'tjes hebben, of om wat voor een andere reden met dat pakje aan lopen.
Wellicht nog een beeld waarin de terughoudendheid van de NS medewerker geen schoonheidsprijs verdiend. Deze foto nam ik in de trein van een ronkende NS meneer die de hele coupe op deze wijze in bezit nam. 22 juni tussen Amersfoort en Hengelo.

Klopt helemaal dat topic, zie foto.
Ik kan begrijpen dat dit niet helemaal gepast over kan komen, AvdD. Het kan heel goed zijn dat deze meneer inmiddels zijn dienst erop had zitten. Mocht je last hebben van het "geronk" dan kun je dit aangeven, of kijken of er ergens anders een zitplek is. Al begrijp ik natuurlijk dat je niet heel graag iemand wakker maakt door diegene aan te tikken.
Reputatie 6
Badge
Hoezo neemt hij 'bezit' van de coupe? Zei hij dat je er niet mocht zitten?

Ik zou gewoon als reiziger niet schuw zijn en er gewoon zitten, mits hij niet te hard ronkt. 😉
Reputatie 7
Badge +4
AvdD: U mag wel alles fotograferen, maar niet alles publiceren. Een foto van een duidelijk herkenbaar iemand, gekoppeld aan negatieve opmerkingen, is ook niet comme il faut.
Reputatie 6
Badge
Ik ben het er niet mee eens dat hij duidelijk herkenbaar is. Zonder die exacte outfit en bril zou niemand hem herkennen hier. Duidelijk herkenbaar lijkt mij eerder de ogen.

Reageer