De zakdoekjesbendes en ander klein leed

• 26 april 2016
  • 2 reacties
  • 259 Bekeken

Reputatie 1
Zonet in de 2141 was het weer eens raak: pakjes zakdoekjes werden zorgvuldig neergelegd op ieder tafeltje in de coupe. Uiteraard met daarop het bijbehorende zielige verhaaltje in gebrekkig Nederlands. Broer is ziek, moeder dood, de uitdeler in kwestie heeft een hongerig gezin te onderhouden en de hond is zwanger. Iets in die richting. Toegegeven: de daadwerkelijke overlast is doorgaans vrij gering. De 'verkopers' gedragen zich rustig en maken er zelden een probleem van als je niet besluit over te gaan tot aankoop van hun waar. Het is echter wel schering en inslag tegenwoordig. Gemiddeld is het om de dag wel een keertje raak, hier en daar een toevalstreffer dat je tweemaal op dezelfde dag gevraagd wordt in de trein zakdoekjes aan te schaffen.

Het is gewoon ordinair misbruik van die figuren. De welwillende Nederlander ziet het zielige briefje, de verdrietig vragende ogen van de verkoper en legt al snel voor zichzelf de link: dat moet wel een vluchteling zijn. Die arme mensen hebben al zo weinig, die kunnen wel een aalmoes gebruiken. Feit is dat het doorgaans (zo mogelijk altijd) leden zijn van Oost-Europese bendes die misbruik maken van de goedheid van anderen. Dat vind ik nog erger dan het feit dat ze zwartrijden.

Gelukkig is ook de NS helemaal 2.0 tegenwoordig. Via Twitter kan men snel contact zoeken met een NS-medewerker die de melding spoedig door zal zetten. Althans, zo zou het toch moeten kunnen. Om 10:55 heb ik vanochtend in een DM (want zou ik dat telkens met een gewone tweet doen, dan zou m'n tijdlijn vol staan met meldingen over de zoveelste verkoper) de eerste melding gedaan. Daarbij netjes de dienst, treinstelnummer, wagon, richting, positie en vertrektijd vanaf het vorige station vermeld. Op het moment dat ik dit typ (het is nu 11:32) heb ik nog altijd geen reactie ontvangen. De vogel is natuurlijk al lang gevlogen. En dat is niet de eerste keer. Alle meldingen die ik tot nu toe heb gedaan, werden stuk voor stuk te laat opgepakt. Tegen die tijd was ik allang uitgestapt, waarbij ik uiteraard indien mogelijk de dienstdoende HC op de hoogte heb gesteld.

"Je kunt natuurlijk altijd de HC in de trein aanspreken". Natuurlijk kan dat. Een voorwaarde daarvoor is echter wel dat je je daarvoor in de nabijheid van de HC moet bevinden. In een treindienst met twee aan elkaar gekoppelde Virm-4's (dat zijn twee aan elkaar gekoppelde dubbeldekkers van elk 4 wagons) is dat een hele uitdaging. Met wat geluk tref je een HC op zijn of haar ronde door de trein voor het controleren van de vervoersbewijzen. Met een beetje pech zit de HC bij de machinist op de bok of in de cabine aan de achterkant. Dan kun je wel zoeken, maar ga je niet snel vinden. Overigens: telkens als ik een HC aansprak bij het verlaten van de trein of station werden er spijkers met koppen geslagen. Het werd meestal meteen in de trein omgeroepen en een aantal bracht ook direct waar mogelijk collega's van andere treinen op de hoogte. Aan het handelen HC-personeel ligt het aldus niet. Aan het leggen van het contact met de HC wel.

Dat moet toch beter kunnen. Zeker met de technologie zoals die vandaag de dag beschikbaar is. We hebben SOS knoppen op de stations, druktemelders in de app, maar om in de trein snel contact te leggen met de dienstdoende HC is onmogelijk. Voor schreeuwers in de stiltecoupe, het melden van twee ruziemakers, de HC attenderen op een dronkenlap, of dus het doorgeven dat er van die vermaledijde zakdoekjesverkopers aanwezig zijn. Zolang het melden via Twitter zo ineffectief en traag is lijkt me dat toch iets moois.

Laat mij afsluiten met nog een verzoek: vraag de dienstdoende HC's tussen Den Haag en Haarlem vaker een ronde door de trein te maken. Sinds een maand of twee is er op dat traject een wildgroei ontstaan aan zakdoekjesverkopers. Het is tegenwoordig echt om gek van te worden.

2 reacties

Reputatie 2
Tsja.... https://forum.ns.nl/off-topic-32/weten-alle-conducteurs-adequaat-handelen-roemeense-bedelaars-23728/index1.html#post144427

Met (zogenaamd) een mooie foto maken of filmen van de bedelaar en hem dwingen AL zijn zakdoekjes per direct weer op te halen en achterna te lopen, heb ik in ieder geval bereikt dat er twee zijn die graag direct naar de volgende coupe doorlopen als ze mij zien zitten. De hoop ooit een HC aan te treffen of tijdig iemand van service & veiligheid of politie op het eerstvolgende station beschikbaar te hebben, heb ik al lang opgegeven.
Ik voel zeker wel iets om een app of tool te hebben, waar reizigers direct de HC kunnen inlichten bij oa dit soort ongein. Dan kan je als HC bij bv twee meldingen meteen iets doen, bv omroepen.

Reageer