beantwoord

Defect materieel

• 14 december 2017
  • 35 reacties
  • 958 Bekeken

Reputatie 4
Ik maak nu in een week tijd (8 treinritten) al voor de derde keer mee dat een trein niet rijdt of vertraging heeft vanwege defect materieel.
Ik heb in het verleden 10 jaar lang dagelijks met de auto woon-werk gereisd (naar schatting 4.000 ritten) en kan me 2x herinneren dat ik door een defect aan mijn auto vertraging had.
Is een trein zo veel complexer of storingsgevoelige dat dit logisch is? Of onderhoudt NS haar materieel slecht?
icon

Beste antwoord door Edwin 14 december 2017, 18:32

Ons materieel maakt per dag iets meer kilometers dan je auto schat ik zo 🙂
Defecten kunnen heel veel dingen zijn. Te grote vlakke plaatsen (vierkante wielen) zijn een reden om een trein uit de dienst te halen en naar een werkplaats te transporteren.
Met dit vriesweer slijten de stroomafnemers op het materieel vrij snel en ik ben er al meerdere tegengekomen waarbij 1 van de 2 te ver afgesleten was. Nu kunnen we die dingen omschakelen zodat er weer een goeie tegen de draad staat, maar die andere moet wél zo snel mogelijk vervangen worden.

Uitschuifbare tredes bij de deuren zijn een mooie vinding, maar tevens vrij storingsgevoelig als er sneeuw/ijs tussen komt.

Dit heeft weinig met onderhoud te maken. Er gaat in dit weer gewoon meer kapot dan bij 20 graden en zonnig 🙂
Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge
Defecten kunnen heel veel dingen zijn. Te grote vlakke plaatsen (vierkante wielen) zijn een reden om een trein uit de dienst te halen en naar een werkplaats te transporteren.
Met dit vriesweer slijten de stroomafnemers op het materieel vrij snel en ik ben er al meerdere tegengekomen waarbij 1 van de 2 te ver afgesleten was. Nu kunnen we die dingen omschakelen zodat er weer een goeie tegen de draad staat, maar die andere moet wél zo snel mogelijk vervangen worden.

Uitschuifbare tredes bij de deuren zijn een mooie vinding, maar tevens vrij storingsgevoelig als er sneeuw/ijs tussen komt.

Dit heeft weinig met onderhoud te maken. Er gaat in dit weer gewoon meer kapot dan bij 20 graden en zonnig 🙂
Reputatie 7
Badge +3
Er is de laatste dagen nog al wat materieel gesneuveld door het winterweer. Daar komt bij dat nogal wat materieel aardig op leeftijd is en dat helpt natuurlijk ook niet. Drie keer defect op 8 ritten is uiteraard niet gebruikelijk.
Reputatie 7
Een trein is natuurlijk veel complexer en gevoeliger dan een auto. Maar het lijkt me dat ik dat niet hoef uit te leggen. Preventief onderhoud en controle rondes gebeuren regelmatig, maar het kan dus inderdaad zo zijn dat er iets defect gaat waardoor er geen reizigers meer mogen worden vervoerd. De eisen zijn ook strenger als bij een auto.

In de winterperiode staan er vaak relatief veel treinen aan de kant door vlakke plaatsen op de wielen. Daardoor is het "wagenpark" wat uitgedund en zullen treinen vaak zo lang mogelijk doorrijden.
Complexiteit is niet de doorslaggevende factor lijkt mij. Een vliegtuig is nog wat complexer dan een trein naar mijn idee, maar die gaan (gelukkig) zelden spontaan kapot halverwege een vlucht.
Reputatie 7
Badge +3

Schatten is niet nodig, dit is de top 5 van treinen met de meeste kilometers tot nu toe vandaag :$

Reputatie 4
Ik snap het nog steeds niet. Mijn auto krijgt onderhoud op basis van het aantal gereden kilometers. Meer kilometers per dag betekent dan gewoon vaker onderhoud plegen? En de techniek in een trein, dat is toch ook geen rocket science?
Reputatie 7
Badge +3
Ook met goed onderhoud zal een auto van 20 jaar oud gemiddeld toch veel vaker storingen hebben dan een auto van 3 jaar oud (dat heet slijtage). En dat geldt dus ook voor treinen: als je veel oud materieel hebt zoals NS dan zullen er veel vaker defecten zijn dan bij bijv. Arriva dat nieuwer materieel heeft.
Reputatie 7
Badge
Ik vraag mij toch ook echt af wat er de laatste tijd allemaal aan de hand is hoor. Want zoals het nu gaat verdient inderdaad niet echt de schoonheidsprijs.
Kom op NS jullie, kunnen beter dan dit.
Reputatie 4
@Slidestops als het allemaal logisch is, hoe moet ik dit bericht dan interpreteren?

https://www.nu.nl/binnenland/5056877/steeds-meer-treinen-van-ns-kunnen-niet-rijden-grote-defecten.html
Dit is een officieel antwoord van NS op die berichtgeving:

http://nieuws.ns.nl/onderhoud-treinen-van-apk-beurt-tot-een-kapot-toilet/
Badge +3
Haha... "Volgens de NS-woordvoerder zijn er nog geen cijfers beschikbaar over het aantal door defecten uitgevallen of vertraagde treinen. Die worden pas in februari met het verschijnen van het jaarrapport bekend."

Die cijfers zijn er zeker wel, of die woordvoerder kent www.rijdendetreinen.nl/statistieken niet! :P

Maar goed, op Twitter lees ik zojuist ook: "Ik heb dus voor alles begrip @NS_online . Maar niet dat je een vertraagde trein die NU aankomt op Gouda onderweg naar Utrecht terug laat sturen naar DH omdat ie teveel vertraging heeft, als de volgende trein om 20.24u gaat. Alles voor de statistieken, maar niet #dereizigerop1"

Update: Dat had dus te maken met de stroomstoring tussen Gouda Goverwelle en Woerden maar de conducteur zei dat het wegens te grote vertraging was :?
Waar ik ook wel ff benieuwd naar ben, het begrip defecte trein. Vallen daar bv ook een korte computerstoring onder van een trein, die na een reset gewoon de rest van de dienst volmaakt of echt treinen die dusdanig kapot zijn dat ze gerepareerd en ev weggesleept moeten worden?
Reputatie 7
Badge +3
Ik neem dat alle treinen die vertraging oplopen door oorzaken die aan het materieel zelf te wijten zijn meetellen, dus ook bij software crashes die met een reset kunnen worden opgelost. In dit verband blijf ik me verbazen dat dit soort problemen nog steeds bij de Flits optreden, na een jaar zouden de softwarefouten er toch wel uit moeten zijn.
Badge +3
Laatst nog in een Flirt Nijmegen - Den Bosch gezeten die ergens tussen Rosmalen en Oss een noodstop maakte (vlak voor een overweg, ik vreesde al het ergste). Ik moest naar Eindhoven en dreigde de IC te missen.

Er komt wat personeel voorbij gerend en na een paar minuten "Dames en heren, beste reizigers... Geen paniek we gaan de boel even opnieuw opstarten dus alle lichten en beeldschermen en de airco zullen uit gaan, en daarna gaan we door naar Den Bosch (en verder naar Deurne als u die kant op moet)".

Na 10 minuten totale stilte en donkerte werkte alles weer inderdaad, en door de normaal lange stop in Ht zal die ook wel niet hoog in de statistieken gekomen zijn. Wel mijn IC gemist dus kwartier later op mijn bestemming.
Badge +3
Ook leuk...

Het Klokhuis bekeek hoe het gaat met het onderhoud van treinen bij NS 😃
Reputatie 7
Badge +3
@Robert B
Er zitten nog steeds fouten in de Flirt-software die tot een crash leiden en dan een reset vereisen.
Mag ik dan zeggen dat ik de term defecte trein dan verkeerd gekozen vind? Defect zie ik altijd als totaal kapot en gerepareerd moet worden. Trein met storing klinkt beter en past hier meer. Neemt niet weg dat elke storing aan een trein er natuurlijk 1 teveel is.
Als het de definitie is om de 'verantwoordelijke' te bepalen, dan zit je er érg snel aan. Deze statistieken zijn in mijn optiek te eenvoudig zo te lezen dat er een uitkomst is die binnen het plaatje past.

Daarnaast zit je nog met lijnen die NS verloren is. Die Buffels bij ons bijvoorbeeld hadden vaak genoeg motorproblemen, die verdwijnen nu uit de rapportages.

Doe mij maar brondata. Het lijken wel MIPOV-rapportages zo 😛
De term 'defecte trein' wordt mijns inziens inderdaad te vaak onterecht gebruikt. Als je (om wat voor reden dan ook) stil komt te staan en je niet binnen 2 minuten weg kan rijden, dan wordt er al een verstoringsbericht de deur uit gedaan over een defecte trein. En sterker nog: worden er al treinen opgeheven vanwege die 'defecte trein'.
Gezien de werkdruk en de verplichtingen om in allerlei situaties een reden op te geven of VI-dossier te openen is het niet ondenkbaar dat er soms redenen als 'defecte trein', 'logistieke problemen' et cetera de deur uit gaan. Vinkje gezet en het volgende venster in het proces kan bereikt worden.

Soms is het VI-bericht er nog sneller dan de alarmering vanuit SpoorWeb.
Heb je uiteraard helemaal gelijk in, maar als daardoor wel in de media de conclusie wordt getrokken dat materieel 'slecht onderhouden' wordt, ondanks dat de beschikbaarheid en betrouwbaarheid van materieel relatief hoger is dan ooit, dan lijkt mij dat zaak om die werkwijze tegen het licht te houden.
Maar goed, dat is uiteraard een interne aangelegenheid 😉
Absoluut, ik ben daar ook groot voorstander van. Helaas of gelukkig is Henk's wil niet altijd wet, afhankelijk van wie je het vraagt.

Over media gesproken had ik overigens eerder Telegraaf-koppen verwacht op basis van GPS-logging van treinen, waaruit zou blijken dat machinisten stelselmatig te hard rijden. Een gemiddelde trein rijdt op de GPS immers rustig 5km/h te hard. Zeer schokkend natuurlijk! :8
Badge +3
....Deze statistieken zijn in mijn optiek te eenvoudig zo te lezen dat er een uitkomst is die binnen het plaatje past.
Doe mij maar brondata. Het lijken wel MIPOV-rapportages zo :P

Had geen idee wat MIPOV was maar (gratis) leesvoer! https://www.crow.nl/publicaties/model-informatieprofiel-openbaar-vervoer-(mipov)-2 maar ja dat is dan wel 2008 😛
Ja, dat is het basismodel inderdaad, ik doelde op de feitelijke rapportages 😉
Badge +3
... overigens eerder Telegraaf-koppen verwacht op basis van GPS-logging van treinen, waaruit zou blijken dat machinisten stelselmatig te hard rijden. Een gemiddelde trein rijdt op de GPS immers rustig 5km/h te hard. Zeer schokkend natuurlijk! :8
Verkwisting van energie nauurlijk. Mijn GPS app geeft gewoon de verwachte aankomst aan (rekening houdend met traffic) en so what als ik op tijd wil zijn en tijdelijk even gas geef?

130 als de spitsstrook niet open is en zo ja, dan mag je ineens maar 100. Waarom dat dan?

Reageer