Skip to main content

 

Afgelopen dagen Groningen, vandaag weer Utrecht Driebergen-Zeist. Elke dag is er ergens een defect spoor. De defecte treinen zijn ook al schering en inslag sinds jaren en sins een paar jaar ook nu steeds defect spoor.

Ik reis al meerdere decades (sinds 1985) al bijna nagelijk met de trein, maar toen gebeurde dat bijna nooit, het is iets van de laatste jaren.

Bezuiniging / gebrek aan onderhoud ?

 

 

Afgelopen dagen Groningen, vandaag weer Utrecht Driebergen-Zeist. Elke dag is er ergens een defect spoor. De defecte treinen zijn ook al schering en inslag sinds jaren en sins een paar jaar ook nu steeds defect spoor.

Ik reis al meerdere decades (sinds 1985) al bijna nagelijk met de trein, maar toen gebeurde dat bijna nooit, het is iets van de laatste jaren.

Bezuiniging / gebrek aan onderhoud ?

Achterstallig onderhoud is zeker een punt. Omdat nieuwe projecten keer op keer financieel uit de hand zijn gelopen heeft ProRail in het verleden (min of meer illegaal) geld dat was bestemd voor onderhoud gebruikt om de financiële gaten bij nieuwe projecten te dichten.

Wat verder speelt is dat op sommige trajecten het spoor fors lijdt onder de zware dubbeldekkers waardoor er meer slijtage optreedt en er dus ook meer onderhoud nodig is dan vroeger.

Maar er is goed nieuws, het nieuwe kabinet heeft besloten dat ProRail meer geld voor onderhoud krijgt en dat er geschrapt wordt in de nieuwe projecten. Dat moet de onderhoudssituatie de komende jaren weer verbeteren

Overigens het probleem in Groningen is het gevolg van een grove blunder van de aannemer die een buis dwars door een damwand heeft geboord waardoor er een grote lekkage is ontstaan.


Achterstallig onderhoud is zeker een punt. Omdat nieuwe projecten keer op keer financieel uit de hand zijn gelopen heeft ProRail in het verleden (min of meer illegaal) geld dat was bestemd voor onderhoud gebruikt om de financiële gaten bij nieuwe projecten te dichten.

Waar haal je deze informatie vandaan Tamzin? Dit zijn we hele bijzondere betichtingen.


Ik reis al meerdere decades (sinds 1985) al bijna nagelijk met de trein, maar toen gebeurde dat bijna nooit, het is iets van de laatste jaren.

Bezuiniging / gebrek aan onderhoud ?

Maar in die tijd had je ook geen apps en allerhande digitale informatiebronnen beschikbaar die je vanuit het hele land vertelden waar en wanneer er storingen waren. Dus wellicht waren die storingen er wel maar wisten we het gewoon niet 🤓

Ik denk trouwens ook dat men in die tijd de veiligheidseisen nog iets lager had staan; er dus makkelijker doorgereden werd over (bijna) defecte sporen. Dat kan nu met de zwaarwegende veiligheidscultuur niet zomaar meer. 


Het treinverkeer tussen Utrecht C en Driebergen is in elk geval tot donderdag 2.00 uur ontregeld door een spoorstaafbreuk in een overweg. Dus met de problemen van Groningen erbij is het een groot feest op het spoor deze week.


Het treinverkeer tussen Utrecht C en Driebergen is in elk geval tot donderdag 2.00 uur ontregeld door een spoorstaafbreuk in een overweg. Dus met de problemen van Groningen erbij is het een groot feest op het spoor deze week.

En de defecte bovenleiding Roosendaal/Breda - Dordrecht kan er ook nog wel bij 😁, deze is inmiddels ook opgeschoven naar woensdag 01:00 uur.

 


Ik zie nu onderstaand plaatje van de Randstad en dan is er natuurlijk ook nog het probleem in Groningen. Problemen bij Prorail worden wel heel erg groot.

 

 


Het is natuurlijk gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

 

ProRail heeft daarbij nog enig geluk dat de problemen verspreid zijn over het land, waardoor er nog wat uitwijk mogelijkheden beschikbaar zijn voor zowel goederenvervoer als personenvervoer.


Morgen duurt de storing tot 10 uur tussen Roosendaal en Dordrecht, de IC Vlissingen - Amsterdam rijdt tot Lage Zwaluwe, de storing zit dus tussen Dordrecht - Lage Zwaluwe.


Morgen duurt de storing tot 10 uur tussen Roosendaal en Dordrecht, de IC Vlissingen - Amsterdam rijdt tot Lage Zwaluwe, de storing zit dus tussen Dordrecht - Lage Zwaluwe.

Bij station Lage Zwaluwe is de bovenleiding defect. De storing duurt tenminste tot 10.00 uur woensdagochtend. Verder vanavond ook weer een defecte trein tussen Den Bosch en Tilburg, dat had ik vorige week ook elders al meegemaakt en nu dus alweer. Resultaat, uur vertraging (door af staan te wachten in Den Bosch)


Ik reis al meerdere decades (sinds 1985) al bijna nagelijk met de trein, maar toen gebeurde dat bijna nooit, het is iets van de laatste jaren.

Bezuiniging / gebrek aan onderhoud ?

Maar in die tijd had je ook geen apps en allerhande digitale informatiebronnen beschikbaar die je vanuit het hele land vertelden waar en wanneer er storingen waren. Dus wellicht waren die storingen er wel maar wisten we het gewoon niet 🤓

Ik denk trouwens ook dat men in die tijd de veiligheidseisen nog iets lager had staan; er dus makkelijker doorgereden werd over (bijna) defecte sporen. Dat kan nu met de zwaarwegende veiligheidscultuur niet zomaar meer. 

Nou…. ik reisde begin jaren 90 als vaste klant al het hele land door met de trein en wat ik in die jaren meemaakte aan vertraging en uitval haalt het echt bij lange na niet bij wat ik het laatste decennium meemaak…. waar het precies aan ligt, geen idee….. maar het lijkt wel alsof de materialen van tegenwoordig van goedkopere kwaliteit zijn. Voorheen waren treinen denk ik echt wel “robuuster”. En destijds had je al die ICT nog niet. ICT blijkt ook erg storingsgevoelig. Het spoor lijkt ook niet voldoende meegegroeid met de veel hogere frequentie. 

Een vol en druk spoornet als het Nederlandse vraagt m.i. ook om stevige kwaliteit van infra. Het lijkt nu vaak wel alsof er op het spoornet steeds pleisters worden geplakt die voor een tijdje de ergste nood weer even lenigen, ipv een afdoende structurele kwaliteitsimpuls te geven.

 

 


Morgen duurt de storing tot 10 uur tussen Roosendaal en Dordrecht, de IC Vlissingen - Amsterdam rijdt tot Lage Zwaluwe, de storing zit dus tussen Dordrecht - Lage Zwaluwe.

Bij station Lage Zwaluwe is de bovenleiding defect. De storing duurt tenminste tot 10.00 uur woensdagochtend. Verder vanavond ook weer een defecte trein tussen Den Bosch en Tilburg, dat had ik vorige week ook elders al meegemaakt en nu dus alweer. Resultaat, uur vertraging (door af staan te wachten in Den Bosch)

Vanochtend defecte treinen tussen Heerhugowaard en Hoorn en ook één tussen Den Haag en Gouda. Daar rijden midden in de spits ook geen treinen dus. Als ik nu weer op het kaartje van de storingen kijk dan denk ik: Ik ga vandaag zeker niet met de trein. Ik hoop dat het vanavond meevalt met de storm anders hebben we morgen weer grote problemen.


@Rene74 niet alleen is het spoor drukker geworden er zijn ook 3 miljoen mensen meer dan in de jaren 90.

Ik was treinforens in de jaren 80. Verschil met vroeger is dat het spoor drukker is geworden en dat je nu.al snel weet waarom jouw trein niet rijdt of een andere route heeft. Ging mijn trein ineens via Hilversum ipv Breukelen dan wist ik dat het mis was op mijn gebruikelijke route. De rest van Nederland wist dat niet. Nu kijk je op internet en zie je waar het allemaal mis is.


En we gaan weer het hele riedeltje rond, zoals bij elk ander topic die hier een beetje op lijkt...

Er is al 100 keer uitgelegd waarom het vroeger allemaal beter leek, het is gewoon een slecht argument.

 


Precies, steeds maar weer dezelfde riedeltje. Vroeger is niet meer.


Zie overigens nu bij het storingsoverzicht van NS, dat er geen treinen meer rijden tussen Groningen en Haren. Gisteren was dat nog tussen Groningen en Europapark. Vraag mij af wat daar dan weer de reden voor is.

 

 


Ze zijn vandaag bezig het spoor te herstellen.


Kwam net deze op X tegen

 

 

Het blijkt nu dus dat je eerst in Haren Transferium wordt afgezet en dat vanaf daar Taxibusjes rijden naar Haren station (ik denk dat de gemeente Haren de route naar het station voor grote bussen heeft verboden). Alleen wordt de reiziger over de taxibusjes niet geïnformeerd en dan krijg je dus dit. 


Die vervangende bussen zijn al jaren een groot probleem dus dit verbaast me niks.


Die vervangende bussen zijn al jaren een groot probleem dus dit verbaast me niks.

Dat je bij een busreis van 9 kilometer nu dus ook nog een keer op een transferium moet gaan overstappen op taxibusjes is voor mij wel compleet nieuw. Ik kan mij ook heel goed voorstellen dat er in de spits lang niet voldoende taxibusjes zijn en dus zomaar een half uur staat te wachten. (zie ook ervaring van de reiziger op X) Vanmiddag storm en veel regen wordt zo wel erg onaangenaam voor de reiziger. Ik mag hopen dat NS wel voor enige voorzieningen op het transferium heeft gezorgd (koffie???). Ik ben echter zeer sceptisch.   


Ik was treinforens in de jaren 80. Verschil met vroeger is dat het spoor drukker is geworden en dat je nu.al snel weet waarom jouw trein niet rijdt of een andere route heeft. Ging mijn trein ineens via Hilversum ipv Breukelen dan wist ik dat het mis was op mijn gebruikelijke route. De rest van Nederland wist dat niet. 

Wees blij dat de trein toen nog even via een andere route kon rijden….. nu valt hij gewoon uit….. het is veel te vol geworden omdat het spoor niet meegegroeid is. En protocollen e.d. zullen anders zijn.

Ik reis nu net zoveel als in de jaren '90, en ook overal in het land. maar toen had ik echt minder verstoringen - en ook veel minder technische problemen met treinen waar ik inzat. Toeval? In herinner me af en toe dagen met forse sneeuw, waarop de trein toch wel doorreed. Ook met sneeuw waren er toen weleens problemen, maar dat werd creatiever opgelost. Nu wordt gewoon alles stilgelegd. Wel een beetje een zwaktebod toch.

Dat ik toen niet wist wat er aan de andere kant van het land speelde, doet in deze dan ook helemaal niet ter zake…. 


Ik was treinforens in de jaren 80. Verschil met vroeger is dat het spoor drukker is geworden en dat je nu.al snel weet waarom jouw trein niet rijdt of een andere route heeft. Ging mijn trein ineens via Hilversum ipv Breukelen dan wist ik dat het mis was op mijn gebruikelijke route. De rest van Nederland wist dat niet. 

Destijds kon de trein nog even via een andere route rijden….. nu valt hij gewoon uit…..

Omdat het spoor drukker bereden wordt en uitwijken dus moeilijker wordt zonder al te veel vertraging te veroorzaken voor andere trajecten.

 

Gisteren zag ik de Eurostar en het goederenvervoer ook weer op Utrecht Centraal ipv langs Lage Zwaluwe rijden en dat veroorzaakte ook weer enige uitval en vertraging in de rest van het land.

 

Je kan moeilijk de goederen maar ergens dumpen omdat er een storing is


Precies, steeds maar weer dezelfde riedeltje. Vroeger is niet meer.

Het hele forum is in alle topics steeds hetzelfde riedeltje…… er verandert bar weinig….

Je kan de goede en pragmatische zaken van vroeger meenemen in het heden. Leer van vroeger. Daar heb je iets aan. Terugkijken heeft wel degelijk zin. 


Precies, steeds maar weer dezelfde riedeltje. Vroeger is niet meer.

Je kan de goede en pragmatische zaken van vroeger meenemen. Leer van vroeger. Daar heb je iets aan. 

Of je nu zo blij moet zijn met de huidige tijd waag ik te betwijfelen…...

Vroeger was alles anders, wat vroeger werkte kan net zo goed in de tegenwoordige tijd niet meer werken.

Er zijn zoveel dingen veranderd op het spoor dat ik bijna met zekerheid kan zeggen dat wat vroeger werkte nu helemaal niet meer zal werken.

Het grote verschil waar we tegenwoordig in uitblinken qua technologie is snelheid, en op het spoor is dat nu van enorm belang.


En we gaan weer het hele riedeltje rond, zoals bij elk ander topic die hier een beetje op lijkt...

Er is al 100 keer uitgelegd waarom het vroeger allemaal beter leek, het is gewoon een slecht argument.

 

Blijkbaar mag je alleen maar negatieve dingen schrijven?

Wat is dan een goed argument?


En we gaan weer het hele riedeltje rond, zoals bij elk ander topic die hier een beetje op lijkt...

Er is al 100 keer uitgelegd waarom het vroeger allemaal beter leek, het is gewoon een slecht argument.

 

Blijkbaar mag je alleen maar negatieve dingen schrijven?

Wat is dan een goed argument?

Dat ProRail z'n spoor niet goed onderhoudt en dat het spoor eigenlijk helemaal nog niet klaar is voor deze hoeveelheid treinen.

Vind ik opzich prima argumenten.

 

Vroeger VS nu is een beetje appels met peren vergelijken. En het is prima om te vergelijken, maar het is geen valide argument 🤷‍♂️.

 

Je maakt het er zelf weer van dat er niks positiefs gezegd mag worden.


Reageer