beantwoord

Defecte bestemmingsdisplays VIRM

• 25 juni 2019
  • 7 reacties
  • 212 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
Bij veel VIRM-stellen (zowel verbouwd als niet-verbouwd) zijn de bestemmingsdisplays aan de buitenkant kapot. Met name op lange trajecten waar onderweg vaak stellen worden bij- of afgekoppeld (zoals naar Limburg) is dat onhandig omdat je dan niet weet of je treinstel wel of niet meerijdt tot het eindpunt.

Aangezien dit al lange tijd speelt is mijn vraag of daar niet eindelijk eens iets aan gedaan kan worden.
icon

Beste antwoord door Stijn NS 25 juni 2019, 13:05

Het is lastig om te zeggen of het ook werkelijk een probleem is met het specifieke display van een betreffende trein, of dat er iets aan de hand is met het versturen van de informatie die getoond zou moeten worden op het scherm. Een algemeen antwoord over in hoeverre dit kan worden aangepast kan ik dan ook niet geven. Als je een specifieke trein hebt met een treinstelnummer kan ik het echter wel doorgeven als mogelijk defect, zodat het onderzocht en mogelijk gerepareerd kan worden.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
Je kan het evt ook vooraf al zien in de reisplanner. Typ je trein in van bv Utrecht naar Eindhoven, en daarna Eindhoven naar bv Maastricht. En kijk of de samenstelling veranderd onderweg.
Verder wordt kort voor het splitsen dit nog omgeroepen in de trein.
Als je de 15.31 uit Maastricht neemt staat daar op als bestemming Den Helder. In Eindhoven wordt daar een treinstel (aan de voorzijde) aangekoppeld. Deze samenstelling rijdt zo door tot Alkmaar waar, als ik mij niet vergis, het achterste treinstel wordt afgekoppeld en alleen het voorste doorrijdt naar Den Helder. Het treinstel uit Maastricht rijdt dus niet naar Den Helder.
Het is lastig om te zeggen of het ook werkelijk een probleem is met het specifieke display van een betreffende trein, of dat er iets aan de hand is met het versturen van de informatie die getoond zou moeten worden op het scherm. Een algemeen antwoord over in hoeverre dit kan worden aangepast kan ik dan ook niet geven. Als je een specifieke trein hebt met een treinstelnummer kan ik het echter wel doorgeven als mogelijk defect, zodat het onderzocht en mogelijk gerepareerd kan worden.
Reputatie 7
Badge +3
Als je de 15.31 uit Maastricht neemt staat daar op als bestemming Den Helder. In Eindhoven wordt daar een treinstel (aan de voorzijde) aangekoppeld. Deze samenstelling rijdt zo door tot Alkmaar waar, als ik mij niet vergis, het achterste treinstel wordt afgekoppeld en alleen het voorste doorrijdt naar Den Helder. Het treinstel uit Maastricht rijdt dus niet naar Den Helder.
Klopt ook, maar dat zullen maar weinig reizigers merken. Er gaan niet zoveel mensen van Weert naar Anna Paulowna.
In de VIRM hoort de informatie voor de koersrollen, de buiten bestemmings aanduiding automatisch gestuurd te worden vanaf de wal naar de trein. Helaas gaat dit de laatste tijd niet echt soepel, dus wordt het handmatig ingesteld door het treinpersoneel.
Er speelt ook nog een ander probleem. In veel vernieuwde VIRM hebben we last van displays in de cabines, die niet naar behoren werken. Als deze niet werken, het automatische systeem voor de koersrollen werkt niet of de koppeling naar de displays loopt ook niet lekker, dan kunnen we de koersrollen buiten niet instellen en tonen ze vaak geen bestemming. Dit probleem is bekend en heeft alle aandacht. Zelf hoop ik dat het snel opgelost zal zijn.
Badge
Bij veel VIRM-stellen (zowel verbouwd als niet-verbouwd) zijn de bestemmingsdisplays aan de buitenkant kapot. Met name op lange trajecten waar onderweg vaak stellen worden bij- of afgekoppeld (zoals naar Limburg) is dat onhandig omdat je dan niet weet of je treinstel wel of niet meerijdt tot het eindpunt.

Aangezien dit al lange tijd speelt is mijn vraag of daar niet eindelijk eens iets aan gedaan kan worden.

Gelukkig wordt dit steeds vaker weergegeven op de CTA bakken op de stations op de route van deze treinen. Verder heeft Loes de reden van de problematiek al aangegeven.
Reputatie 7
Badge +3
Wat ik me wel kan voorstellen, nog niet eens voor treinen die ergens worden gesplitst, is dat sommige reizigers het verwarrend kunnen vinden dat de bestemming die op de CTA staat niet gelijk is als die op de bestemmingsdisplay op de trein, zeker bij grotere stations met meerdere sporen/perron, waar mogelijk ook nog spoorwijzigingen zijn.

Reageer