beantwoord

Defecte treinen/treindelen

  • 9 juni 2017
  • 8 reacties
  • 329 Bekeken

Reputatie 3
Is het NS materieel dringend aan vervanging toe? Dit jaar heb ik een voor mij (en ik reis al lang frequent met de trein) een record jaar aan meldingen mbt defecte treinen en treinonderdelen
icon

Beste antwoord door Chiel NS 9 juni 2017, 18:33

Vervelend dat je zo vaak last hebt van verstoringen door defecte treinen Elsie. Merk je dit op een bepaald traject, of is het een algeheel beeld dat je hebt?



We zijn flink aan het investeren in nieuwe treinen, er zijn recent nieuwe FLIRTs het spoor opgegaan. Deze hadden is het begin wel wat kinderziektes, daardoor zijn er wel treinen uitgevallen door defecten.
Bekijk origineel

8 reacties

Vandaag weer op Hoofddorp, Slt kapot, alle treinen rijden door naar Schiphol (vanaf Leiden). Dus de reiziger mag het zelf oplossen!
Vervelend dat je zo vaak last hebt van verstoringen door defecte treinen Elsie. Merk je dit op een bepaald traject, of is het een algeheel beeld dat je hebt?

We zijn flink aan het investeren in nieuwe treinen, er zijn recent nieuwe FLIRTs het spoor opgegaan. Deze hadden is het begin wel wat kinderziektes, daardoor zijn er wel treinen uitgevallen door defecten.
Vervelend dat je zo vaak last hebt van verstoringen door defecte treinen Elsie. Merk je dit op een bepaald traject, of is het een algeheel beeld dat je hebt?

We zijn flink aan het investeren in nieuwe treinen, er zijn recent nieuwe FLIRTs het spoor opgegaan. Deze hadden is het begin wel wat kinderziektes, daardoor zijn er wel treinen uitgevallen door defecten.


Die Flirts zijn ellende voor mensen die 1e klasse hebben betaald. Je stapt weliswaar gelijkvloers in (meestal), maar dan moet je richting 1e klasse nog steeds twee onmogelijk hoge en stijle treden op klimmen (leuk voor oudere mensen) en dan zit je opgehokt in een soort kippenhok tegen de bestuurderscabine aan, niks meer beenruimte of zitcomfort, alleen een andere kleur bekleding en dat is het dan. Dus je betaalt meer en krijgt minder, want je moet klimmen als een klipgeit om je coupé te bereiken en dan zit je nog steeds niet meer comfortabel dan in de 2e klas, maar je mag/moet er wel fors meer voor betalen...

Vond ik de 1e klasse van de Plan V die hier tot vorig jaar reed, toch een stuk beter...
Reputatie 7
Badge +3
Plan V een stuk beter? U hebt ontegenzeggelijk gevoel voor humor.
Reputatie 3
Ik bemerk het op verschillende trajecten. Aangezien ik nu vnl op delen van Zwolle - Roosendaal & Amsterdam- Maastricht zie ik het veelal daar
Reputatie 7
Zoals altijd, Elsie, speel ik jouw feedback maar al te graag door. Daar ben je helaas niet meteen mee geholpen. Het is heel lastig om aan te geven of wij toe zijn aan een grootschalige vervanging van ons materieel. Ik denk echter dat het idioot zou zijn om dit tegen te spreken: we zijn immers bezig met het reviseren van dubbeldekkers (VIRM) en het inzetten van nieuwe treinen. Zoals Chiel NS al heeft aangegeven hebben de FLIRT-Sprinters wat problemen gehad in de besturing en het koppelen op bepaalde trajecten. Jij hebt het echter over de grote Intercity-trajecten. Hier is een defect aan ons materieel natuurlijk snel merkbaar. Defecten aan een trein kunnen heel erg uiteen lopen, daar zullen de specialisten op dit forum je zeker beter over inlichten. Verbeteren doen we vanzelf, maar ik begrijp vanuit jouw kant dat dit wat sneller mag.
Reputatie 3
Op zich is het vol te houden, echter de defecte trein(delen) leiden vaak tot overvolle treinen (met gevaarlijke situaties van dien) en vertragingen (met name op stukken met enkel spoor)
Reputatie 4
Op dit moment worden de meeste te kleine treinen ingezet tussen (Amersfoort)-Utrecht-Den Haag.
Amsterdam-Maastricht is juist heel groot gepland. Over Zwolle-Roosendaal kan ik wel een uitleg geven. Aan de voor dit traject lange DDZ-6 treinstellen is er een in noem het maar 'zomer'aandoening. Sinds de aanschaf van de MDDm (offieciele naam van de motorbakken) zijn er filters voor de oliekoeling die in de zomer snel vol raken. Daarnaast slijt de bedrading sneller dan dit hoort sinds deze treinstellen intercity's rijden. Om defecte treinen voor te zijn wordt er dus extra preventief onderhoud gepleegd. Omdat DDZ eigenlijk op de verkeerde plaats rijdt, ze horen in de randstad te rijden bij onderhoudslocatie Leidschendam of Servicelocatie Den Haag, moeten ze dus uit de dienstregeling naar deze plaatsen gereden worden. Daarom rijdt er dus soms ander mat (meestal het grotere virm-6) op deze enige lijn die volledig DDZ-6 rijdt. De andere lijn waar DDZ-6 rijdt wordt gepland al afgewisseld met DDM-1.
Defecte treinen zijn net als auto's op de snelweg, soms gaat er iets kapot wat je niet kon zien aankomen. Alleen op de snelweg kan je er omheen, op het spoor worden wissels (die dit mogelijk maken) steeds meer weggehaald i.v.m. bezuinigingen. Bij NS wordt daarom veel preventief onderhoud gepleegd. Maar de laatste tijd blijven we helaas toch met kleine (nauwelijks merkbaar voor reizigers) defecte rijden om zo veel mogelijk capaciteit te kunnen bieden aan reizigers.

Reageer