beantwoord

Defecte ventilatie, conducteur doet niets

• 12 mei 2014
  • 5 reacties
  • 673 Bekeken

Ik zit nu in treinstel 4230. De ventilatie werkt niet (lampje brandt op het balkon). De conducteur merkte het defect wel op maar deed hier niets aan. Is er geen verplichting om de ramen open te zetten in zo'n situatie?
icon

Beste antwoord door Anonymous 13 mei 2014, 11:41

Noordeling, in sommige treinen kunnen de ramen niet meer worden geopend. Dit zal dus niet altijd mogelijk zijn. Daarnaast, zoals Loes al aangeeft, is er altijd een noodventilatie die wordt ingestart zodra de ventilatie of airconditioning uitvalt. Een trein zal dus niet zo snel zonder ventilatie komen te zitten. Je melding is nu bij ons bekend, we gaan onze best doen om dit zo snel mogelijk op te lossen.
Bekijk origineel

5 reacties

Hoi Noordeling, welkom op het NS Serviceforum en bedankt voor je melding. Het kan zijn dat de conducteur het defect opmerkte maar soms kunnen dit soort zaken niet direct worden opgelost. Desondanks zal ik de melding voor je doorzetten!

Groet,
Stephan
Ik zit nu in treinstel 4230. De ventilatie werkt niet (lampje brandt op het balkon). De conducteur merkte het defect wel op maar deed hier niets aan. Is er geen verplichting om de ramen open te zetten in zo'n situatie?

Hoi Noordeling,

Mocht de ventilatie in een trein defect zijn, melden wij dit door aan onze helpdesk en als er niets gereset kan worden, zal de trein doorrijden naar het einde van zijn rit om vervolgens vervangen te worden door een ander treinstel. Als het einde van de rit op een station is, waar geen trein wissel kan plaatsvinden, zal dit op een station gebeuren waar dit wel kan.

Verder is er nog een verschil tussen de ventilatie en de airco. De airco wil wel eens defect zijn, terwijl de noodventilatie wel werkt, maar dat kan ik vanaf een afstand niet zien helaas. Fijn dat je het hebt doorgegeven en ik hoop je nog wat meer info te hebben kunnen geven.
Het ging me niet zo zeer om het feit dat de ventilatie of airco niet gereset kon worden, maar meer dat iedereen zo duf als een konijn in de trein zat als gevolg van weinig verse zuurstof in de lucht. De conducteur (die overigens van service en veiligheid was) had dan toch zelf moeten bedenken om de ramen open te zetten?
Noordeling, in sommige treinen kunnen de ramen niet meer worden geopend. Dit zal dus niet altijd mogelijk zijn. Daarnaast, zoals Loes al aangeeft, is er altijd een noodventilatie die wordt ingestart zodra de ventilatie of airconditioning uitvalt. Een trein zal dus niet zo snel zonder ventilatie komen te zitten. Je melding is nu bij ons bekend, we gaan onze best doen om dit zo snel mogelijk op te lossen.
Reputatie 6
Badge
In de coupe's van de door jou genoemde trein is er per coupè een raam die door NS-personeel kan worden geopend. Misschien was de dienstdoende conducteur er niet van op de hoogte? Je zou het aan hem kunnen vragen, want hij heeft de sleutel van het klapraam.

Reageer