beantwoord

deja vu: vervangend vervoer almere

• 19 september 2020
  • 4 reacties
  • 247 Bekeken

Reputatie 4

Dit zou een kopie kunnen zijn van een topic van een paar jaar gelden dat ik opende: vandaag vervangend vervoer omdat er geen treinen rijden tussen Almere oostvaarders en Weesp. Ook geen sneltreinen dus je kunt flinke drukte verwachten. Heen ging goed maar toen was ik ook Vroeg ( 8.30) planner gaf aan bus om 14.14 terug vanaf parkwijk en dan 7 minuten overstap voor trein vanaf oostvaarders richting Zwolle. Ruim op tijd bij de halte: bus die er al stond ging naar Weesp, bus die kwam om ‘ 15: ook naar Weesp. Toen kwam er lang niks meer. Meneer die al stond te wachten vertelde dat dit al de 4 e bus was ri Weesp en geen een naar oostvaarders. Uiteindelijk kwam de bus: stampvol dus moeten staan ( niet fijn in Corona tijdperk). Aansluitende trein was natuurlijk weg. Ik heb nu een uur extra reistijd half uur door busvervoer ( vind ik niet erg) maar nog eens een half uur doordat het niet lukt de bussen goed te laten rijden. ( vind ik wel erg) Ik ga GTBV indienen maar die zal wel afgewezen worden. En nog iets: niemand van NS bij station parkwijk. Zou het niet slim iemand daar te stationeren die met een walkietalkie oid overzicht kan houden en evt een andere bus op kan laten komen als de boel in de war zit?

icon

Beste antwoord door bahnrider 19 september 2020, 15:11

Dan moet die iemand dus ook weer een collega hebben aan de andere startkant om te overleggen. Moeten allemaal tegen weekend+tarief betaald worden. Het is een zeer bekend nadeel van zowat elke buslijn dat er grote verschillen bestaan tussen de vraag/aanbod ene vs. andere kant op. Dit is vooral stuitend merkbaar bij zware IC-lijnen zoals Limburg-Eindhoven. Soms waren wachttijden van meer als 1 uur enkel om in de bus te komen gewoon. Kan in feite enkel opgelost worden door op die tijden bussen na aank. meteen leeg terug te sturen voor een zo snel mogelijke volgende rit. Maar dan komen allerlei regels ivm dienst+rusttijden etc en staan de bonden ook meteen te gillen als er eens 5 min vanaf wordt geweken. JUist in deze tijden is het overigens enorm moeilijk een juiste schatting te maken van aantal reizigers-ook dat heeft corona in de war geschopt. Je wilt toch niet veel te veel tourbussen inhuren en ook weer niet veel te weinig. Al is het wel zo dat elk toeringcarbedrijf juist dit jaar superblij is met dit soort betaald werk.

In jouw situatie zou ik gewoon maar besluiten er wat sentjes tegenaan te gooien en de gewone AllGO te nemen-op je chipkaart. Kan binnen Alm toch enkel dezelfde busbaanroute nemen?

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 5
Badge

Dan moet die iemand dus ook weer een collega hebben aan de andere startkant om te overleggen. Moeten allemaal tegen weekend+tarief betaald worden. Het is een zeer bekend nadeel van zowat elke buslijn dat er grote verschillen bestaan tussen de vraag/aanbod ene vs. andere kant op. Dit is vooral stuitend merkbaar bij zware IC-lijnen zoals Limburg-Eindhoven. Soms waren wachttijden van meer als 1 uur enkel om in de bus te komen gewoon. Kan in feite enkel opgelost worden door op die tijden bussen na aank. meteen leeg terug te sturen voor een zo snel mogelijke volgende rit. Maar dan komen allerlei regels ivm dienst+rusttijden etc en staan de bonden ook meteen te gillen als er eens 5 min vanaf wordt geweken. JUist in deze tijden is het overigens enorm moeilijk een juiste schatting te maken van aantal reizigers-ook dat heeft corona in de war geschopt. Je wilt toch niet veel te veel tourbussen inhuren en ook weer niet veel te weinig. Al is het wel zo dat elk toeringcarbedrijf juist dit jaar superblij is met dit soort betaald werk.

In jouw situatie zou ik gewoon maar besluiten er wat sentjes tegenaan te gooien en de gewone AllGO te nemen-op je chipkaart. Kan binnen Alm toch enkel dezelfde busbaanroute nemen?

Reputatie 4

Heb ook overwogen de reguliere stadsbus te nemen maar die valt niet in m’n weekendvrij tarief. Op oostvaarders stonden 6 gele hesjes zich te vervelen terwijl op parkwijk niemand staat… tja.  Ik snap dat het lastig is maar de planner noemt een extra tijd van 15-30 min. Die wil ik voor lief nemen maar geen extra reistijd van een uur. Als de planner het aangeeft verwacht ik dat het waargemaakt kan worden ( extremen voorbehouden). En met in en uitcheck gegevens kun je best een inschatting maken denk ik.

Badge

Misschien is dit een reden dat de bussen niet volgens dienstregeling meer reden ??

Reputatie 4

Ik weet niet hoe laat dit was….Maar mijn vraag blijft nog staan: waarom niet minstens 1 persoon per station met verbinding met een supervisor om eea te begeleiden/vragen te beantwoorden en vertragingen te kunnen melden. Volgens de NS planner reed alles gewoon, wat kun e als passagier dan nog meer doen?

Reageer