beantwoord

Deuren SGMm

• 18 juni 2019
  • 6 reacties
  • 341 Bekeken

Reputatie 5
  • Koploper*
  • 1059 reacties
Vanmiddag (18-6) reisde ik met trein 5056 van Schiedam Centrum naar Den Haag Centraal.

Hierbij viel het mij op dat tijdens het stationnement te Den Haag Moerwijk de deuren na het openen direct weer (automatisch) dichtgingen, terwijl er reizigers aan het uitstappen waren. Vervolgens gingen de deuren weer open. Dit herhaalde zich totdat alle reizigers waren uit- en ingestapt.

Er zal vast wel klembeveiliging en alles op die deuren zitten, maar desondanks lijkt me dit (a) niet de bedoeling (b) hinderlijk en (c) potentieel onveilig. De deuren gingen niet bepaald zachtzinnig dicht en het is ook niet uit te sluiten dat iemand die bijvoorbeeld wat minder goed ter been is ongelukkig ten val komt door dit soort akkefietjes.

Bij het stationnement de Den Haag HS werkte de deur overigens weer naar behoren.

Dit betrof deur 4 van treinstel 2947.

Toevallig zag ik recentelijk exact hetzelfde gebeuren bij een SGMm te Schiedam Centrum.

Aangezien bij het spoor veiligheid voor alles gaat het volgende:
  1. zijn er mensen die soortgelijke ervaringen hebben met deuren van SGMm?
  2. zou hiernaar gekeken kunnen worden opdat dit niet meer voorkomt?
Alvast bedankt en een vriendelijke groet,

W.S.M. Westland
icon

Beste antwoord door Julian 19 juni 2019, 09:20

Het is inderdaad iets dat incidenteel voorkomt bij SGM en het zit in de automatische deursluiting. Uiteraard is het gewoon een reguliere automatische sluiting met klembeveiliging, maar vervelend is het inderdaad wel. Bij een volgend stationnement is het over het algemeen weer normaal.
Ik verwacht persoonlijk echter niet dat er nog iets aan gedaan gaat worden, gezien de leeftijd van het materieel en de frequentie waarmee het bij een treinstel voorkomt.
Mocht het echter bij alle stations voorkomen, dan is het uiteraard een defect dat verholpen moet worden. Meldt het dan gerust bij de conducteur, die kan de deur afsluiten en aanmelden bij de storingsdienst.
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge
Kan het niet zijn, dat iemand -per ongeluk- op de verkeerde knop drukte, ofwel de deuren handmatig sloot?
Reputatie 3
Dat heb ik een.paar keer meegemaakt, verspreid over een paar jaar. Het lijkt dan net zoals Raymond123 aangeeft dat er dan op de verkeerde knop is gedrukt, maar dat is echt niet zo.

Het zal meer een zeldzame hiccup zijn van het deursysteem, daar de deuren bij de daaropvolgende stops weer probleemloos werken.

Maar als het je overkomt voel je je wel beschaamd voor de instappende reizigers achter je, omdat die jou ervan verdenken dat je uit een soort balorigheid snel op de sluitknop hebt gedrukt.😀
Reputatie 5
Kan het niet zijn, dat iemand -per ongeluk- op de verkeerde knop drukte, ofwel de deuren handmatig sloot?
Nee, zeer zeker niet. Ik stond naast de deuren ter plaatse van de drukknoppen.
Het is inderdaad iets dat incidenteel voorkomt bij SGM en het zit in de automatische deursluiting. Uiteraard is het gewoon een reguliere automatische sluiting met klembeveiliging, maar vervelend is het inderdaad wel. Bij een volgend stationnement is het over het algemeen weer normaal.
Ik verwacht persoonlijk echter niet dat er nog iets aan gedaan gaat worden, gezien de leeftijd van het materieel en de frequentie waarmee het bij een treinstel voorkomt.
Mocht het echter bij alle stations voorkomen, dan is het uiteraard een defect dat verholpen moet worden. Meldt het dan gerust bij de conducteur, die kan de deur afsluiten en aanmelden bij de storingsdienst.
Ik heb het nagevraagd en wat Julian aangeeft, klopt. Het komt inderdaad incidenteel voor bij dit type trein. Bij onderhoud wordt hiernaar gekeken. Zoals Julian ook al aangeeft, mocht dit meerdere stops aanhouden, dan kan je het bij een conducteur aangeven, hier of via Twitter, Facebook en chat.
Reputatie 5
Helder. Ik heb het antwoord van Julian gemarkeerd als beste antwoord.

Mocht ik dit nog eens zien zal ik het wederom rapporteren en tegelijk melden bij ILT voor de zekerheid.

Reageer