beantwoord

deurknoppen indrukken ivb coronna

• 24 maart 2020
  • 17 reacties
  • 615 Bekeken

Beste medewerker,

ik vroeg mij af, jullie doen als na zoveel tegen Corona. Nu moet ik nog steeds elke dag werken omdat ik in een supermarkt werk. 

ik ben niet de meest angstige over het Corona virus maar het valt het mij wel op dat ik elke keer op dat knopje moet drukken om de deuren open te doen. 

nu zijn er nogsteeds dagelijks veel mensen die met de trein rijden en iedereen drukt op de knop om de deur open te doen. Nu denk ik elke keer waarom zorgen jullie er niet voor dat er in elke trein de deuren automatisch opengaan om zo juist de grootste besmetting tegen te gaan. Zeker nu jullie al zoveel maatregelen nemen lijkt mij dit iets heel logisch.

ik hoor graag van u terug,

met vriendelijke groet,

tom de Jonge

icon

Beste antwoord door Temlin 24 maart 2020, 19:16

Ik gebruik hiervoor de mouw van mij jas. Andere deuren maak ik open met elleboog. Zie meerdere reizigers die het zo oplossen.

Bekijk origineel

17 reacties

Badge

Helaas is het niet mogelijk om de deuren automatisch open te laten gaan in de treinen bij de NS, maar de schoonmakers op diverse stations maken de deurknoppen en deurhandels e.d. wel extra schoon met speciale doekjes.

Meer is er momenteel niet aan te doen.

Reputatie 3

Ik gebruik hiervoor de mouw van mij jas. Andere deuren maak ik open met elleboog. Zie meerdere reizigers die het zo oplossen.

Het is me de afgelopen week wel minstens een keer of 4 opgevallen dat het glazen schuifdeurtje in het 1e klas rijtuig van de ICM uit zichzelf open en dicht gaat. Zit hier sinds kort een sensor in of heb ik gewoon door puur toeval meerdere keren in hetzelfde treinstel gezeten met een op hol geslagen schuifdeur?

Reputatie 3

Het is me de afgelopen week wel minstens een keer of 4 opgevallen dat het glazen schuifdeurtje in het 1e klas rijtuig van de ICM uit zichzelf open en dicht gaat. Zit hier sinds kort een sensor in of heb ik gewoon door puur toeval meerdere keren in hetzelfde treinstel gezeten met een op hol geslagen schuifdeur?

Als de trein stopt gaat deze automatisch open. Dat was al voor de corona maatregelen zo.

Was mij nog nooit opgevallen. Ik weet wel dat een deel van de ICR-rijtuigen een sensor boven de deur heeft.

Badge +3

De deuren naar 1e klas in Flirt/SNG sprinters zijn bewust open gezet (geen knopje drukken).

Met wisselende reacties.. Zo was er al een 1e klas reiziger die het maar niets vond, al die corona die vanuit de 2e klas komt binnen waaien! :sweat: Of erger nog, 2e klas mensen die het verschil met 1e klas niet meer zien!

Heb toen maar gezegd dat hij een SOS knop moest zoeken om een HC op te roepen om de deur te komen ‘repareren’...

Was mij nog niet bekend, maar je zal inderdaad maar geconfronteerd moeten worden met die meur uit de pauperklasse zeg, in je comfortabele rijk van fateuils en zijden gordijntjes. Hoe kan een mens zoiets tolereren? :joy::joy::joy:

Maar even serieus weer, er is op zich best een geldige reden dat daar deurtjes in zitten, en het is me zeker ook wel eens voorgekomen dat er aan de andere kant van die deurtjes een grote groep lawaaierige jongeren zat. Dan liever wel een tussendeur dan geen tussendeur. In de sprinters is het allemaal gewoon vrij open. In een ICM of ICR, met apart 1e klas rijtuig en verschillende sets deuren tussen de individuele rijtuigen, zie je ook dat een groot deel van de 2e klas reizigers zich helemaal nooit in het 1e klas rijtuig begeeft. Voel je je een beetje elitair en wil je gescheiden zitten van het “gepeupel”, dan gaat dat daar een stuk beter dan in een sprinter met alleen een klein hokje 1e klas direct naast de 2e.

Ik zou erg graag willen dat de deuren automatisch open gaan. Dat moet toch kunnen?

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou erg graag willen dat de deuren automatisch open gaan. Dat moet toch kunnen?

Nee dat kan niet.

Tip van Sascha NS: gebruik een huissleutel. Doe ik in liften etc. ook.

Reputatie 7
Badge +3

Er is nooit een noodzaak geweest om bij aankomst van de trein alle deuren te openen. Sterker nog, uit het oogpunt van energiebesparing is er bij het inbouwen van centrale deurvergrendeling juist  gekozen voor het systeem waarbij de machinist alle deuren ontgrendelt maar dat iedere deur apart geopend wordt. Dit om te voorkomen dat bij ieder stationnement alle deuren voor niets opengaan en er of een hele vlaag heel koude of een hele vlaag heel warme lucht de trein inkomt.

Helaas is dit systeem niet ideaal in deze coronacrisis omdat iedere deur met een knop geopend moet worden. Het lijkt me niet haalbaar dat NS op korte termijn voor alle treinen een (relatief kleine) constructiewijziging inclusief goedkeuring kan doorvoeren. Technisch zal het waarschijnlijk wel kunnen. Bij veel metrosystemen gaan alle deuren open wanneer de trein tot stilstand is gekomen.

Reputatie 6
Badge

Bij moderne treinen zou het wel kunnen, zoals bij FLIRT en de SNG treinen. Bij Blauwnet die met de Flirt rijdt, kan het wel. Bij de NS Flirt staat dit uit (nou ja, ik heb begrepen dat het kan het door de knop in de cabine héél lang in te drukken). Maar er zijn onduidelijke redenen waarom het uit staat. Daarnaast kan oud materieel niet hiermee overweg, tenzij er een ingrijpende wijziging wordt gedaan.

Ik denk dat het enkel tot verwarring oplevert welke treinen dit wel en niet kunnen. En dat wil je niet hebben bij een wachtrij met reizigers.

Reputatie 7
Badge +3

Precies. Het zal bij alle treinen ingebouwd moeten zijn en gebruikt worden. Anders levert het teveel verwarring op.

In Londen zijn ooit nieuwe treinstellen gekocht voor de District Line. Deze hadden drukknoppen op de deuren zodat iedere deur afzonderlijk geopend kon worden. Vooral een voordeel op heel koude of heel warme dagen. De reizigers begrepen dat niet en bleven wachten tot de deuren automatisch open gingen. Vervolgens reed de trein verder zonder dat de reizigers uitgestapt waren. Het systeem was zo afwijkend van de rest van het netwerk dat het niet goed begrepen werd.

Reputatie 3

Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat een treinbestuurder vergat een bepaalde knop in te drukken en de deuren niet open konden. Dat wekt de indruk dat men wel een bepaalde controle heeft over het openen en sluiten van de deuren. En dat sluiten gaat natuurlijk voor iedere trein van de NS voor de hele trein in een keer: ergens zal een bestuurder daarvoor op een knop drukken vermoed ik.

Als het wel zo is dat een bestuurder geen controle erover heeft dan vraag ik me af of dat uit veiligheidsoogpunt wel zo geweldig is. In een noodsituatie wil je misschien zo snel mogelijk alle deuren open kunnen zetten.

Badge

Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat een treinbestuurder vergat een bepaalde knop in te drukken en de deuren niet open konden. Dat wekt de indruk dat men wel een bepaalde controle heeft over het openen en sluiten van de deuren. En dat sluiten gaat natuurlijk voor iedere trein van de NS voor de hele trein in een keer: ergens zal een bestuurder daarvoor op een knop drukken vermoed ik.

Als het wel zo is dat een bestuurder geen controle erover heeft dan vraag ik me af of dat uit veiligheidsoogpunt wel zo geweldig is. In een noodsituatie wil je misschien zo snel mogelijk alle deuren open kunnen zetten.

De machinist ‘ontgrendelt’ de deuren met een knop maar de reiziger doet daarna de deur ‘open’ door te drukken op een knop.  Sluiten gebeurt door de Hc van de trein (bij de NS) en die kijkt na het sluiten van de deuren waarbij haar/zijn deur open blijft of alles dicht is en er niemand tssen de deuren zit en sluit daarna de eigen deur.

Maar alle deuren in 1 keer ‘openen’ kan de machinist bij de NS niet, met de uitzondering van de Flirt maar dan moet je 1 minuut de knop ingedrukt houden als machinist zijnde.

Er is een verschil tussen ontgrendelen en openen.

Reputatie 3

De machinist ‘ontgrendelt’ de deuren met een knop maar de reiziger doet daarna de deur ‘open’ door te drukken op een knop.  Sluiten gebeurt door de Hc van de trein (bij de NS) en die kijkt na het sluiten van de deuren waarbij haar/zijn deur open blijft of alles dicht is en er niemand tssen de deuren zit en sluit daarna de eigen deur.

Maar alle deuren in 1 keer ‘openen’ kan de machinist bij de NS niet, met de uitzondering van de Flirt maar dan moet je 1 minuut de knop ingedrukt houden als machinist zijnde.

Er is een verschil tussen ontgrendelen en openen.

Ik wil je best geloven maar ik blijf het vreemd vinden. Het is immers niet zo dat reizigers handmatig een deur moeten openen: men hoeft slechts een druk op de knop te geven waarna een hydraulisch mechanisme vervolgens de deur opent. Dan komt het een beetje vreemd over dat er blijkbaar wel een systeem bestaat waarmee een machinist een signaal kan geven om een deur te ontgrendelen, maar dat dat systeem blijkbaar niet de mogelijkheid om een signaal te geven waarmee het hydraulische systeem wordt getriggerd. En nogmaals: voor een noodsituatie lijkt me dit zelfs een heel belangrijke functie.

Maar zoals ik al zei: ik wil je, ondanks dat ik het raar vind, wel geloven. De bouwers van treinen zullen soms ook keuzes maken die suboptimaal zijn.

Reputatie 6
Badge

Een automatisch deur-open-systeem in de oudere minder technisch moderne treinen nooit ingebouwd. En het is ook niet zo dat je met een enkel printplaatje of een software update dit wel werkend krijgt.

Inbouw zou wel kunnen, maar dat kost heel wat tijd, en ook een hoop tijd om de constructiewijziging aan de trein opnieuw te certificeren en dat ook per materieeltype. De vraag is of dit eigenlijk op dit moment wel waard is. 

Reageer