beantwoord

Dieselloc voor HSL

• 8 augustus 2019
  • 12 reacties
  • 493 Bekeken

Waarom wordt ieder HSL treinstel niet uitgebreid met een dieselloc? Bij een storing kan die de trein in ieder geval naar een station trekken, waardoor minder vertraging ontstaat.
icon

Beste antwoord door Edwin 8 augustus 2019, 21:50

Ehm......nee :)
1) Diesellocs zijn op de HSL niet toegestaan
2) De problemen worden niet door stroomtoevoer veroorzaakt, maar door computers in de locs, daarbij zul je na het 'uitzetten' van de E-Locs de dieselloc moeten opstarten, de ETCS (dat moet ie aan boord hebben!) compleet configureren en dat kost net zoveel, zo niet meer tijd dan een batterij reset van een Traxx.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge
Ehm......nee :)
1) Diesellocs zijn op de HSL niet toegestaan
2) De problemen worden niet door stroomtoevoer veroorzaakt, maar door computers in de locs, daarbij zul je na het 'uitzetten' van de E-Locs de dieselloc moeten opstarten, de ETCS (dat moet ie aan boord hebben!) compleet configureren en dat kost net zoveel, zo niet meer tijd dan een batterij reset van een Traxx.
Dag Edwin.

Dank voor je snelle reactie.
We zullen helaas moeten wachten tot er een échte oplossing komt.

Zou overigens allang door NS zijn gedaan als het wél mogelijk zou zijn geweest.

Fijne avond nog en eventueel goede wacht.

Frank
Reputatie 7
Badge
Hoi Frank,

We balen er zelf ook enorm van. Niets is vervelender dan ineens uit het niets een snelremming te krijgen zonder dat je er ook maar iets aan kunt doen, om vervolgens ongeveer een kwartier bezig te zijn de computers weer op de rit te krijgen.

We hebben onze hoop gevestigd op de ICNG, die wél voor dit soort ritten geschikt is en die alle transities net even wat vlotter doorloopt doordat er niet eerst op de achterste loc gewacht hoeft te worden.
Reputatie 5
Badge
Overigens bestaan er wel elektrische locs die op diesel of een accu (emissie-vrij!) kunnen rijden. Dit zijn Last-mile locs. Voornamelijk bedoeld voor in haven of goederenoverslag-stations waar geen bovenleiding hangt.

Maar goed... het is te laat om zoiets aan te schaffen, al zou het mogen of kunnen. Diesel op de HSL is gewoon een no-go.

De ICNG kan als ik mij niet vergis de transities volledig automatisch uitvoeren via ETCS. Ik sta al te popelen om de eerste ICNG op de HSL te zien rijden. 🤗
Reputatie 7
Badge
Overigens bestaan er wel elektrische locs die op diesel of een accu (emissie-vrij!) kunnen rijden. Dit zijn Last-mile locs. Voornamelijk bedoeld voor in haven of goederenoverslag-stations waar geen bovenleiding hangt.

Ik ken ze, maar als je tot stilstand komt met een system failure heb je ook niets aan de diesel of andere krachtbron, je zult namelijk met diezelfde computer verder moeten gaan rijden en die doet het pas weer als je de boel helemaal opnieuw hebt opgestart.

Maar inderdaad, Diesel op de HSL is onder geen enkele voorwaarde toegestaan dus dat gaat er gewoon nooit van komen.
Badge +3
Het lijkt me dat in het geval van werkzaamheden aan de bovenleiding er wel degelijk een werktrein met dieseltractie de HSL opgaat. En in een noodgeval waarbij de bovenleiding beschadigd is zal een gestrande trein wel degelijk met een dieselloc weggesleept mogen worden.

Zeg nooit nooit.
Reputatie 4
ProRail sleept ze straks gewoon af met een Unimog 😋

https://twitter.com/MichelvandenBo5/status/1154773323835990017
Hoi Frank,

We balen er zelf ook enorm van. Niets is vervelender dan ineens uit het niets een snelremming te krijgen zonder dat je er ook maar iets aan kunt doen, om vervolgens ongeveer een kwartier bezig te zijn de computers weer op de rit te krijgen.

We hebben onze hoop gevestigd op de ICNG, die wél voor dit soort ritten geschikt is en die alle transities net even wat vlotter doorloopt doordat er niet eerst op de achterste loc gewacht hoeft te worden.

De ICNG doet zelf automatisch de voltagewisselingen in de spanningssluizen en fasescheidingen, maar niet de transities tussen ATB en ERTMS v.v.
Dat is ook niet toegestaan volgens de Europese specificaties; het bevestigen van een transitie dient de machinist fysiek te doen, anders volgt een remingreep.
Reputatie 7
Badge
Ik heb ook nooit gezegd dat ie dat wél automatisch zou doen😁
Bovendien wil ik zelf ook nog wel bezig blijven👍
Ik heb eens 2 uur bij Lage Zwaluwe gestaan. Daarna afgehaald door mijn dochter. Hoe gaat de HSL verder na zo'n storing? Wachten tot hij het weer doet? Er mogen immers geen diesels rijden. Hoe moet zoiets dan worden weggehaald?
Waarom mogen er geen diesels rijden op dit spoor in een noodgeval?
Reputatie 7
Badge
Ik heb eens 2 uur bij Lage Zwaluwe gestaan. Daarna afgehaald door mijn dochter. Hoe gaat de HSL verder na zo'n storing? Wachten tot hij het weer doet? Er mogen immers geen diesels rijden. Hoe moet zoiets dan worden weggehaald?
Waarom mogen er geen diesels rijden op dit spoor in een noodgeval?

Ik gok even dat die trein in de fasescheiding gestrand is. Dat is een stuk van +/- 500 meter waar geen spanning op de bovenleiding staat. Om dat stuk onder spanning te zetten moet er heel wat gebeuren: alle treinen tussen Rotterdam en Breda op de HSL moeten stilstaan mrt de stroomafnemer naar beneden, de spanning gaat over de hele lijn van de bovenleiding af en daarna wordt het er weer op gezet, inclusief de scheiding. Daarna mogen alle treinen weer gaan rijden maar behoedzaam omdat dan alle spanning van 1 onderstation komt ipv 2.

Daarna kan er weer gereden worden maar zal er waarschijnlijk 1 serie geschrapt worden.

Dieseltreinen mogen die lijn niet op omdat ze door het systeem niet worden toegelaten. Dat heeft voornamelijk met de tunnels op de lijn te maken.
Ais de hele lijn buiten dienst genomen wordt zou het mogelijk zijn maar dat is een hele operatie.
Dank voor je informatie
Groeten Frank

Reageer