Diestal door NS op traject Alkmaar-Haarlem

• 2 januari 2018
  • 58 reacties
  • 1233 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Er zijn reeds meerdere topics op het forum over de poortjes op Sloterdijk. De poortjes zijn nu dicht en zo geplaatst dat voor een reis van bijvoorbeeld Alkmaar naar Haarlem in de centrale hal eerst uitgecheckt en vervolgens weer ingecheckt dient te worden. Aangezien het reizen via Sloterdijk naar Haarlem niet de kortste route maar wel de door de reisplanner aangewezen route is, betalen reizigers teveel.
Op dit forum is dit al door vele mensen aangegeven en verzocht om een oplossing. (sommige topics dateren al van ca een jaar geleden). NS regeert tot op heden totaal niet constructief in deze topics. Er wordt vele keren gezegd dat de vraag weer bij de desbetreffende afdeling is neergelegd. Ook is er al een keer opgemerkt dat de reiziger dan zijn geld maar terug moet vragen.Dit wordt echter natuurlijk niet actief medegedeeld. (ik heb tenminste nog geen mededeling hierover in de trein gehoord)

Nu de poortjes dicht zijn worden er natuurlijk best veel reizigers door deze NS-truc benadeeld.

Ook op dit topic verwacht ik overigens geen duidelijk antwoord van de NS.

58 reacties

Badge +3
Ik denk dat het verstandiger is om de andere (recent actieve) topics te volgen en daar te reageren, dan om het zoveelste topic hierover te starten.

Het meeste is immers al gezegd en/of gezwegen. Actiever melden (bijvoorbeeld in de planner) dat het advies duurder kán zijn is een begin natuurlijk, maar lijkt me technisch niet makkelijk te implementeren.

Overigens.. in feite betaal je voor wat je krijgt (een reis via Sloterdijk) dus om dan meteen te roepen dat het diefstal is.... :?
Reputatie 4
Het moet toch in ieder geval een peulenschil zijn voor NS om bij de mensen die op rekening reizen het juiste tarief in rekening te brengen ook zonder dat deze groep er zelf actief achteraan moet gaan.
Voor de mensen die op saldo reizen ligt dat technisch wellicht iets complexer, al zou je daarvan in ieder geval de mensen die aan NS Extra deelnemen (en waarvan NS dus de benodigde in- en uitcheckinformatie mag gebruiken) automatisch kunnen compenseren.
De overige reizigers zou je kunnen bereiken met omroepberichten op Sloterdijk of (veel logischer) door te wachten met het sluiten van de poortjes tot dit probleem is opgelost.
Reputatie 6
Lubbers, ondervind je dit zelf of ken jij mensen die dit prijsverschil ondervinden?
Ik neem aan dat het alleen van Haarlem naar Alkmaar is, aangezien op Sloterdijk er tussen 5/6 en 7/8 geen poortjes in de weg staan.
Reputatie 7
Heel graag had ik je hier een duidelijk antwoord op willen geven. Ik heb dit probleem al bij meerdere afdelingen aangekaart. Juist omdat het klantonvriendelijk is, is het in het belang van NS om hier kritisch naar te kijken. Technisch gezien is het een lastig probleem om op te lossen, zonder teveel aanpassingen aan de huidige situatie. Het zou op softwareniveau moeten worden opgelost. Het probleem bestaat, ik baal ervan, maar meer dan dit doorsluizen kunnen wij op dit moment niet doen. De moderators begrijpen dit probleem heel erg en zien ook graag (en snel) een oplossing.
Reputatie 7
Als extra achtergrond: op dit moment wordt er door een speciale projectgroep naar dit probleem gekeken. De OV-chipkaart kan hier niet of nauwelijks op worden aangepast. De oplossing waar wij nu naartoe neigen, is het automatisch constateren van teveel gemaakte reiskosten door een gedwongen overstap buiten de geografische route, om vervolgens een correctie te laten plaatsvinden en het bedrag weer terug te sturen naar de reiziger. Dit zijn nog geenszins oplossingen die al uitgevoerd kunnen worden, maar om aan te tonen dat we ermee bezig zijn,vermeld ik het toch even.
Badge +3
Als de kaart hier niet op aangepast kan worden (wat ik goed snap, met alle abonnementsvormen) dan zou je als workaround de planner nog kunnen aanpassen met een /!\ of zo, en een verwijzing dat het je (mogelijk) extra kost omdat je in feite omreist en/of buiten je traject komt en hoe te handelen voor de extra kosten terug?
Reputatie 7
Dat is een goed idee Robert. Ik betwijfel alleen of dit niet juist meer vragen met zich meebrengt dan dat het verheldering biedt. Dit soort financiële meldingen zie ik liever terug in de reishistorie. De Reisplanner moet namelijk overzichtelijk blijven: ik ben bang dat met dit soort meldingen bij deze trajecten (rondom Arnhem en Almere bijvoorbeeld) voor verwarring zullen zorgen. Ik speel 'm door als voorstel Robert! 🙂
Ik zou zeggen eerst een oplossing en dan de poortjes sluiten, lijkt mij een erg simpel.

Nu ben je reizigers bewust aan het benadelen. Probleem is al ca een jaar bekend. Poortjes dichtgooien is dan wel een heel gemakkelijke oplossing.
Reputatie 4
Maar op welke wijze gaan jullie de reizigers hierop attenderen die hun reishistorie niet controleren omdat ze niet op het idee komen dat NS hen willens en wetens te veel in rekening brengt?
Badge +3
Dat is een goed idee Robert. Ik betwijfel alleen of dit niet juist meer vragen met zich meebrengt dan dat het verheldering biedt.
Och, die /!\ bij werkzaamheden op een traject (mogelijk moet je omreizen, extra overstappen of andere vertrek/aankomsttijden) zorgt nu ook al voor veel verwarring (zoals je weet).

Want het getoonde reisadvies is altijd geldig zolang het niet grijs is en er dan ook "rijdt niet" bij staat.
Reputatie 5
Het lijkt me juist geen goed idee om een waarschuwing ("Let op. NS berekent voor deze reis misschien te veel") bij sommige reisadviezen te plaatsen. Er zijn gewoon veel te veel reisadviezen die via een langere, maar snellere reisweg leiden. Op Den Haag Centraal en Amsterdam Sloterdijk is de prijsberekening bovendien nog afhankelijk van de looproute tussen díe sporen waar poortjes de weg versperren.
Ik heb de hoop dat de speciale projectgroep met een échte oplossing komt, waar alle reizigers - ook zij die op een anonieme chipkaart reizen - baat bij hebben. Voor die tijd moeten de betrokken poortjes ook naar mijn mening open blijven.

De Projectgroep kan wellicht ook even kijken naar het Londense verschijnsel Out-of-Station Interchange (OSI), waarbij bij een beperkt aantal stationsparen binnen een beperkte tijd via uit- en inchecken kan worden overgestapt (zie https://tfl.gov.uk/corporate/publications-and-reports/out-of-station-interchanges).
En let ook even op de flexibiliteit bij TfL: "OSIs are time-limited to ensure only those genuinely passing through on a single journey benefit. In addition to those locations listed, we also have the flexibility to activate them on an ad-hoc basis to reflect unusual interchanges during service disruption."
Reputatie 7
Badge
Waarom zou je uberhoupt via Sloterdijk willen reizen als je van Alkmaar naar Haarlem moet? Je kan toch ook gewoon de sprinter pakken in Alkmaar en dan naar Haarlem toe gaan? Dan hoef je ook niks extra´s te betalen. 🙂
Even goed lezen Trein-D. De reisplanner geeft deze route aan.
Reputatie 7
Badge
Even goed lezen Trein-D. De reisplanner geeft deze route aan.

Ja, maar de reisplanner geeft je ook de keuze om de sprinter te pakken en rechtstreeks van Alkmaar naar Haarlem te reizen. Beide opties zijn mogelijk.
Probleem speelt niet alleen bij Alkmaar-Haarlem maar op meerdere trajecten op sloterdijk.

Lees hier bijvoorbeeld:

https://forum.ns.nl/op-het-station-17/poortjes-amsterdam-sloterdijk-41221 en hier
https://forum.ns.nl/op-het-station-17/plaats-poortjes-amsterdam-sloterdijk-onlogisch-32778
Reputatie 3
Nota bene worst er door de NS een poster geplaatst waar het tegendeel wordt beweerd: In en uitchecken met overstapregeling. Er wordt gesuggereerd dat de juiste reisafstand wordt afgerekend, maar niets is minder waar. Iets voor Kassa!, Opgelicht?!

De NS gevangenis "Sloterdijk" behandelt haar reizigers als criminelen.
Reputatie 7
Badge
Probleem speelt niet alleen bij Alkmaar-Haarlem maar op meerdere trajecten op sloterdijk.

Lees hier bijvoorbeeld:

https://forum.ns.nl/op-het-station-17/poortjes-amsterdam-sloterdijk-41221

Ja, zelfde verhaal als daarnet. Via Sloterdijk is een omweg, niemand dwingt je om via Sloterdijk te reizen. Je kan veel beter via Haarlem en Beverwijk reizen. En dan betaal je ook niks extra´s.

https://forum.ns.nl/op-het-station-17/plaats-poortjes-amsterdam-sloterdijk-onlogisch-32778

Dit zou misschien wel eens een probleem kunnen zijn inderdaad. Maar ja...de Metro heeft ook poortjes en daar is het in de spits ook echt super druk. Ook zonder poortjes sta je in Sloterdijk in de spits tegen iedereen aangedrukt. Het is sowieso altijd mega druk daar.
Reputatie 4
Ja, zelfde verhaal als daarnet. Via Sloterdijk is een omweg, niemand dwingt je om via Sloterdijk te reizen. Je kan veel beter via Haarlem en Beverwijk reizen. En dan betaal je ook niks extra´s.

Als je op het station aankomt pak je meestal de eerst volgende trein.
Dat zal maar net om 3 minuten voor het uur zijn... (of 3 minuten voor het halve uur)
Reputatie 4
Waarom zou je uberhoupt via Sloterdijk willen reizen als je van Alkmaar naar Haarlem moet? Je kan toch ook gewoon de sprinter pakken in Alkmaar en dan naar Haarlem toe gaan? Dan hoef je ook niks extra´s te betalen. :)

Bijvoorbeeld als je om 7 uur op je werk moet zijn in Alkmaar. Dan is via Sloterdijk de enige optie.
Reputatie 7
Badge

Als je op het station aankomt pak je meestal de eerst volgende trein.
Dat zal maar net om 3 minuten voor het uur zijn... (of 3 minuten voor het halve uur)

???

De sprinter van Haarlem naar Alkmaar vertrekt om het half uur hoor.
Reputatie 7
Badge

Bijvoorbeeld als je om 7 uur op je werk moet zijn in Alkmaar. Dan is via Sloterdijk de enige optie.

Edit, die linkt was fout. 😳 Dus uuh....je hebt wel gelijk zie ik nu.

Je zou misschien wel deze sprinter kunnen pakken
https://www.ns.nl/reisplanner/#/reisdetails?vertrek=Haarlem&vertrektype=treinstation&aankomst=Alkmaar&aankomsttype=treinstation&tijd=2018-01-02T06:15&type=vertrek&hash=1178881008

maar dan ben je wel 11 minuten later op je bestemming.
Reputatie 4
Van Alkmaar naar Haarlem ja, niet van Haarlem naar Alkmaar. Die Intercity's rijden in de spitsrichting, dus in de ochtend richting Haarlem en in de middag richting Alkmaar.

Ik moest zelf vorig jaar regelmatig gebruik maken van de overstap op Sloterdijk om op tijd op station Alkmaar te zijn voor mijn diensten als servicemedewerker bij de toen juist gesloten poortjes op dat station (de ironie :D).
Reputatie 7
Badge
Van Alkmaar naar Haarlem ja, niet van Haarlem naar Alkmaar. Die Intercity's rijden in de spitsrichting, dus in de ochtend richting Haarlem en in de middag richting Alkmaar.

Ik moest zelf vorig jaar regelmatig gebruik maken van de overstap op Sloterdijk om op tijd op station Alkmaar te zijn voor mijn dienst als servicemedewerker bij de toen juist gesloten poortjes op dat station (de ironie :D).

Ja klopt ik zag het al. Maar dit is wel super verwarrend hoor. En waarom doen ze nou weer geen intercity´s van Haarlem naar Alkmaar? :? Terwijl van Alkmaar naar Haarlem vertrekken dan weer wel intercity´s...
Badge
Kwestie van vraag en aanbod. De meeste forenzen willen 's ochtends richting Haarlem en 's middags richting Alkmaar, in de tegenrichting reizen niet veel mensen.
Vergelijk het met de Zeeuwse spitsintercity, die rijdt nu ook enkel in de spitsrichting. Als je die ook 's ochtends Rsd > Vs zou laten rijden en 's avonds Vs > Rsd (dus tegen spitsrichting in), zal daar geen hond op af komen.
Reputatie 7
Badge
Oke, ik denk dan ook dat de beste oplossing is om gewoon weer intercity´s in tegengestelde richtingen te laten rijden. Dan hoeft men ook niet meer via Sloterdijk te reizen en is het probleem opgelost. :)
De poortjes in Sloterdijk zijn nu eenmaal gesloten en ik ben bang dat dat ook zo zal blijven. Wat vinden jullie?

Reageer