Diestal door NS op traject Alkmaar-Haarlem

  • 2 januari 2018
  • 58 reacties
  • 1233 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Er zijn reeds meerdere topics op het forum over de poortjes op Sloterdijk. De poortjes zijn nu dicht en zo geplaatst dat voor een reis van bijvoorbeeld Alkmaar naar Haarlem in de centrale hal eerst uitgecheckt en vervolgens weer ingecheckt dient te worden. Aangezien het reizen via Sloterdijk naar Haarlem niet de kortste route maar wel de door de reisplanner aangewezen route is, betalen reizigers teveel.
Op dit forum is dit al door vele mensen aangegeven en verzocht om een oplossing. (sommige topics dateren al van ca een jaar geleden). NS regeert tot op heden totaal niet constructief in deze topics. Er wordt vele keren gezegd dat de vraag weer bij de desbetreffende afdeling is neergelegd. Ook is er al een keer opgemerkt dat de reiziger dan zijn geld maar terug moet vragen.Dit wordt echter natuurlijk niet actief medegedeeld. (ik heb tenminste nog geen mededeling hierover in de trein gehoord)

Nu de poortjes dicht zijn worden er natuurlijk best veel reizigers door deze NS-truc benadeeld.

Ook op dit topic verwacht ik overigens geen duidelijk antwoord van de NS.

58 reacties

Wat voor organisatie ben je als je in kranten loopt te janken over Facebookreizigers die misbruik maken van door jou in het leven geroepen actiekaartjes als je vervolgens door het plaatsen van poortjes reizigers benadeeld en hier vervolgens het zwijgen toe doet?? Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.....
Reputatie 6
@robert B dus altijd want er rijden nooit intercity's tegelijk in beide richtingen ?
Badge +3
Ik post dan vanaf nu dit dus want daar staat ook super nuttige non-info... 😃
Reputatie 3
Dit is misschien gedateerd, maar geeft wel een aantal opties weer:

https://ndovloket.nl/pdf/Business%20rules%20van%20Lange-AfstandKorting%20(LAK)%20-%20141215.pdf

Echter, het betalen per kilometer kan weer weg en het betalen per tariefafstand komt weer terug.
Overigens een TrajectVrij op een Businesscard hanteert bij een overstap (met doorgang door poortjes) op Sloterdijk 2 verschillende reizen. Er verschijnt nooit een " Overstap OK" op het scherm.
Op ander stations gebeurt dat ook: 3 keer door poortjes zou moeten zijn:

Uitgechecked - Overstap OK - Uitgechecked
en niet
Uitgechecked - Inchecken - Inchecken geannulleerd.

@hlubbers: +1 op de klacht bij NS. en +10 op de veiligheid in Sloterdijk. Een ideetje om een Lotus in te huren en kijken hoe men daar om gaat met een incident...
Badge +3
Voor Traject Vrij (en eventuele andere abonnementen waarmee je niet op saldo maar op rekening reist) is het natuurlijk makkelijk te corrigeren.

Voor andere (met name anonieme) kaarten zal de reiziger zelf actie moeten ondernemen voor geld terug.

Lijkt me overigens niet zo lastig om 's ochtends vroeg wat poortjes open te zetten (totdat er intercity's in beide richtingen gaan en omreizen via Sloterdijk niet meer nodig is).
Reputatie 7
Badge
Uiteraard zouden de poortjes weggehaald kunnen worden. Maar dat zou natuurlijk wel zonde zijn van het geld dat er uitgegeven is voor de poortjes.

Jammer eigenlijk dat Rogier van Boxtel (of andere hoge pief) niet hier op het forum zit. Dan zouden we tenminste wat meer helderheid krijgen over deze zaken.
Ik wil wel een klacht indienen maar waar. NS reageert al een jaar nergens op dus ik maak mij geen illusies.
Overigens kunnen poortjes natuurlijk wel verwijderd worden. Is net zoiets als jij een muurtje een 1/2 mm over de erfgrens neerzet dan kan je daar door een rechter ook toe gedwongen worden. Misschien dat een krant hier eens op dit forum zou willen grasduinen en wat zaken aan de kaak zou willen stellen.

Elke dag 10 nieuwe topics met stop de diefstal op Sloterdijk is misschien ook wel leuk.
Reputatie 7
Badge
Edit, post van hlubbers is veranderd.

Maar uuh...wat ga je hier verder nog aan doen? klacht indienen?
Waar kan ik in de Algemene Voorwaarden van de NS vinden dat NS gerechtigd is om haar passagiers op te lichten???. Kwam net overigens op Sloterdijk. Stonden allerlei service medewerkers. Toen ik deze vraag stelde keken zij mij nogal schaapachtig aan. Dat snap ik dan ook wel weer maar ik blijf het wel heel erg triest vinden. De hierboven genoemde anonieme ov-chip reiziger zijn in dit geval natuurlijk standaard de klos.

Ik mis nog steeds een reactie van NS waarom zij vinden dat dit allemaal wel kan. Thomas geeft aan dat het een probleem is en komt met een veel te laat ingestelde werkgroep aan, maar ondertussen worden er wel veel reizigers opzettelijk welbewust benadeeld. Bedenk ook nog allemaal even dat maar een klein percentage van de reizigers hier ook leest. De rest gaat er van uit (en zou dat ook moeten kunnen) dat NS een betrouwbare partner is.
Dus nu kom ik met een nieuwe suggestie. NS kan een praktische manier verzinnen om de klanten die dus door deze fout teveel betalen snel hun geld terug te geven. Een soort GTBV-regeling, maar dan sneller.
Dat zou an sich een workaround zijn, en in bepaalde gevallen kan dat inderdaad automatisch opgemerkt worden. Je komt alleen in de problemen met OV-chipkaarten waarvan NS niet de mogelijkheid heeft om reishistorie hiervoor in te mogen zien/gebruiken, en dat is een vrij grote groep.
Reputatie 7
Badge


Het antwoord dat NS op die vraag heeft gegeven is de oorzaak van het probleem.
Dan kun je het probleem wel bij de reiziger gaan leggen zoals NS doet door te zeggen dat die maar moet controleren wat er in rekening wordt gebracht of zoals jij doet door te zeggen dat de reiziger dan maar niet via deze route moet reizen, maar dat is natuurlijk de omgekeerde wereld.


Geen woorden in de mond leggen aub. Ik leg verder geen probleem bij de reiziger en ik heb ook niet gezegd dat iedereen perse MOET reizen via de normale route (want die keus mag namelijk een ieder zelf maken).
En hoe NS dit probleem zelf ziet...tja dat weet ik natuurlijk ook niet. 🙂
Ja en ik vind het wel een relevante vraag. NS laat de huidige situatie gewoon voortduren.
Reputatie 4
Het komt uiteindelijk op 1 hele simpele vraag neer:
Als je weet dat met het sluiten van de poortjes een deel van je reizigers een te hoge prijs gaat betalen, vind je dat dan acceptabel, ja of nee?
Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat er mensen zijn die niet direct vol overtuiging "Nee" roepen bij het horen van die vraag.


Dat vind ik verder geen relevante vraag. Daar mag iedereen namelijk een andere mening over hebben.


Het antwoord dat NS op die vraag heeft gegeven is de oorzaak van het probleem.
Dan kun je het probleem wel bij de reiziger gaan leggen zoals NS doet door te zeggen dat die maar moet controleren wat er in rekening wordt gebracht of zoals jij doet door te zeggen dat de reiziger dan maar niet via deze route moet reizen, maar dat is natuurlijk de omgekeerde wereld.
Reputatie 7
Badge
Het komt uiteindelijk op 1 hele simpele vraag neer:
Als je weet dat met het sluiten van de poortjes een deel van je reizigers een te hoge prijs gaat betalen, vind je dat dan acceptabel, ja of nee?
Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat er mensen zijn die niet direct vol overtuiging "Nee" roepen bij het horen van die vraag.


Dat vind ik verder geen relevante vraag. Daar mag iedereen namelijk een andere mening over hebben.
Reputatie 7
Badge
Dan ben ik erg nieuwsgierig naar jouw voorstel om dit probleem om te lossen? :)

Ik had een aantal posts terug al een suggestie gedaan. Maar dat was geen goed idee volgens sommige forumleden.
Dus nu kom ik met een nieuwe suggestie. NS kan een praktische manier verzinnen om de klanten die dus door deze fout teveel betalen snel hun geld terug te geven. Een soort GTBV-regeling, maar dan sneller.
Reputatie 4
Het komt uiteindelijk op 1 hele simpele vraag neer:
Als je weet dat met het sluiten van de poortjes een deel van je reizigers een te hoge prijs gaat betalen, vind je dat dan acceptabel, ja of nee?
Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk dat er mensen zijn die niet direct vol overtuiging "Nee" roepen bij het horen van die vraag.
Dan ben ik erg nieuwsgierig naar jouw voorstel om dit probleem om te lossen? 🙂
Reputatie 7
Badge


Nee maar dat is het gevolg van wat jij zegt.

Helemaal eens met Henk.


Dat is niet waar. Ik zeg alleen dat ik de oplossing van Henk geen goede oplossing vind.
Dat hoor je mij niet zeggen.

Nee maar dat is het gevolg van wat jij zegt.

Helemaal eens met Henk.
Absoluut, direct weer openen en het probleem naar de vrienden aan het Stationsplein in Amersfoort koppen. NS is potjandorie aandeelhouder van die club.
Reputatie 7
Badge
Dat hoor je mij niet zeggen.
En daarom moeten reizigers maar meer betalen ?
Reputatie 7
Badge


Aanpassingen in de treindienst zijn absoluut geen oplossing, je stelt de klap hooguit uit totdat de situatie zich ergens anders voor gaat doen. Dit moet gewoon softwarematig opgelost worden, punt. Het kan niet zo zijn dat je klanten daardoor teveel betalen.


Dan kun je de poortjes net zo goed weer de hele dag open laten staan. Maar dat zei ik eerder ook al...dat is dus zonde van het geld want dan hebben die poortjes dus ook geen functie meer.
Reputatie 4
Ongelofelijk, echt, ongelofelijk. Dit probleem had nooit mogen bestaan.

Aanpassingen in de treindienst zijn absoluut geen oplossing, je stelt de klap hooguit uit totdat de situatie zich ergens anders voor gaat doen. Dit moet gewoon softwarematig opgelost worden, punt. Het kan niet zo zijn dat je klanten daardoor teveel betalen.


Iets met een spijker en een kop, hulde!
Ongelofelijk, echt, ongelofelijk. Dit probleem had nooit mogen bestaan.

Aanpassingen in de treindienst zijn absoluut geen oplossing, je stelt de klap hooguit uit totdat de situatie zich ergens anders voor gaat doen. Dit moet gewoon softwarematig opgelost worden, punt. Het kan niet zo zijn dat je klanten daardoor teveel betalen.

Reageer