Diestal door NS op traject Alkmaar-Haarlem

  • 2 januari 2018
  • 58 reacties
  • 1233 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Er zijn reeds meerdere topics op het forum over de poortjes op Sloterdijk. De poortjes zijn nu dicht en zo geplaatst dat voor een reis van bijvoorbeeld Alkmaar naar Haarlem in de centrale hal eerst uitgecheckt en vervolgens weer ingecheckt dient te worden. Aangezien het reizen via Sloterdijk naar Haarlem niet de kortste route maar wel de door de reisplanner aangewezen route is, betalen reizigers teveel.
Op dit forum is dit al door vele mensen aangegeven en verzocht om een oplossing. (sommige topics dateren al van ca een jaar geleden). NS regeert tot op heden totaal niet constructief in deze topics. Er wordt vele keren gezegd dat de vraag weer bij de desbetreffende afdeling is neergelegd. Ook is er al een keer opgemerkt dat de reiziger dan zijn geld maar terug moet vragen.Dit wordt echter natuurlijk niet actief medegedeeld. (ik heb tenminste nog geen mededeling hierover in de trein gehoord)

Nu de poortjes dicht zijn worden er natuurlijk best veel reizigers door deze NS-truc benadeeld.

Ook op dit topic verwacht ik overigens geen duidelijk antwoord van de NS.

58 reacties

Wat voor organisatie ben je als je in kranten loopt te janken over Facebookreizigers die misbruik maken van door jou in het leven geroepen actiekaartjes als je vervolgens door het plaatsen van poortjes reizigers benadeeld en hier vervolgens het zwijgen toe doet?? Wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.....
Reputatie 7
Als extra achtergrond: op dit moment wordt er door een speciale projectgroep naar dit probleem gekeken. De OV-chipkaart kan hier niet of nauwelijks op worden aangepast. De oplossing waar wij nu naartoe neigen, is het automatisch constateren van teveel gemaakte reiskosten door een gedwongen overstap buiten de geografische route, om vervolgens een correctie te laten plaatsvinden en het bedrag weer terug te sturen naar de reiziger. Dit zijn nog geenszins oplossingen die al uitgevoerd kunnen worden, maar om aan te tonen dat we ermee bezig zijn,vermeld ik het toch even.
Ik zou zeggen eerst een oplossing en dan de poortjes sluiten, lijkt mij een erg simpel.

Nu ben je reizigers bewust aan het benadelen. Probleem is al ca een jaar bekend. Poortjes dichtgooien is dan wel een heel gemakkelijke oplossing.
Reputatie 4
Maar op welke wijze gaan jullie de reizigers hierop attenderen die hun reishistorie niet controleren omdat ze niet op het idee komen dat NS hen willens en wetens te veel in rekening brengt?
Reputatie 5
Het lijkt me juist geen goed idee om een waarschuwing ("Let op. NS berekent voor deze reis misschien te veel") bij sommige reisadviezen te plaatsen. Er zijn gewoon veel te veel reisadviezen die via een langere, maar snellere reisweg leiden. Op Den Haag Centraal en Amsterdam Sloterdijk is de prijsberekening bovendien nog afhankelijk van de looproute tussen díe sporen waar poortjes de weg versperren.
Ik heb de hoop dat de speciale projectgroep met een échte oplossing komt, waar alle reizigers - ook zij die op een anonieme chipkaart reizen - baat bij hebben. Voor die tijd moeten de betrokken poortjes ook naar mijn mening open blijven.

De Projectgroep kan wellicht ook even kijken naar het Londense verschijnsel Out-of-Station Interchange (OSI), waarbij bij een beperkt aantal stationsparen binnen een beperkte tijd via uit- en inchecken kan worden overgestapt (zie https://tfl.gov.uk/corporate/publications-and-reports/out-of-station-interchanges).
En let ook even op de flexibiliteit bij TfL: "OSIs are time-limited to ensure only those genuinely passing through on a single journey benefit. In addition to those locations listed, we also have the flexibility to activate them on an ad-hoc basis to reflect unusual interchanges during service disruption."
Reputatie 3
Nota bene worst er door de NS een poster geplaatst waar het tegendeel wordt beweerd: In en uitchecken met overstapregeling. Er wordt gesuggereerd dat de juiste reisafstand wordt afgerekend, maar niets is minder waar. Iets voor Kassa!, Opgelicht?!

De NS gevangenis "Sloterdijk" behandelt haar reizigers als criminelen.
Het probleem is niet opgelost en dat moet NS doen, men heeft al een jaar de tijd gehad hiervoor en normaal zou je de poortjes gewoon open moeten zetten zolang mensen meer moeten betalen in bepaalde gevallen op bepaalde stations

Het is niet zo dat de poortjes niet meer open kunnen worden gezet of dat er geen softwarematige oplossing voor is.
Het probleem is niet opgelost en dat moet NS doen, men heeft al een jaar de tijd gehad hiervoor en normaal zou je de poortjes gewoon open moeten zetten zolang mensen meer moeten betalen in bepaalde gevallen op bepaalde stations

Het is niet zo dat de poortjes niet meer open kunnen worden gezet of dat er geen softwarematige oplossing voor is.


Als die poortjes weer open worden gezet dan is zijn ze weggegooid geld. Dan hebben die poortjes geen functie meer en hebben ze die dingen daar eigenlijk voor jan doedel geïnstalleerd.


Belofte maakt schuld, NS zou het probleem oplossen en daarna de poortjes dicht doen.
Reputatie 4
Heb jij daar een link van toevallig? Dat er eerst een belofte is gemaakt voor dit probleem en dat daarna pas de poortjes dicht gegooid zouden worden?

Ik heb geen idee of een dergelijke belofte is gedaan, maar het is mijns inziens wel schandalig om als je weet dat je met het sluiten van de poortjes een probleem creëert dit je er niet van weerhoudt om ze toch te sluiten en je pas naderhand een keer gaat denken over een oplossing (nogmaals, dit was bekend en bij het sluiten van de poortjes in Hilversum heeft NS ditzelfde kunstje geflikt).
Ook de wijze waarop NS hierover communiceert (of beter gezegd waarop NS hierover NIET communiceert) richting de gedupeerde reizigers getuigt is wat mij betreft bedroevend.
NS wil zelfs geen waarschuwing geven in de reisplanner hiervoor, dat leidt tot verwarring en de reiziger moet zijn reishistorie maar angstvallig in de gaten houden.

De Facebookreiziger krijgt alle verwensingen toebedeeld maar dit is in feite net zo bedroevend.
Ongelofelijk, echt, ongelofelijk. Dit probleem had nooit mogen bestaan.

Aanpassingen in de treindienst zijn absoluut geen oplossing, je stelt de klap hooguit uit totdat de situatie zich ergens anders voor gaat doen. Dit moet gewoon softwarematig opgelost worden, punt. Het kan niet zo zijn dat je klanten daardoor teveel betalen.
En daarom moeten reizigers maar meer betalen ?
Absoluut, direct weer openen en het probleem naar de vrienden aan het Stationsplein in Amersfoort koppen. NS is potjandorie aandeelhouder van die club.
Ja en ik vind het wel een relevante vraag. NS laat de huidige situatie gewoon voortduren.
Waar kan ik in de Algemene Voorwaarden van de NS vinden dat NS gerechtigd is om haar passagiers op te lichten???. Kwam net overigens op Sloterdijk. Stonden allerlei service medewerkers. Toen ik deze vraag stelde keken zij mij nogal schaapachtig aan. Dat snap ik dan ook wel weer maar ik blijf het wel heel erg triest vinden. De hierboven genoemde anonieme ov-chip reiziger zijn in dit geval natuurlijk standaard de klos.

Ik mis nog steeds een reactie van NS waarom zij vinden dat dit allemaal wel kan. Thomas geeft aan dat het een probleem is en komt met een veel te laat ingestelde werkgroep aan, maar ondertussen worden er wel veel reizigers opzettelijk welbewust benadeeld. Bedenk ook nog allemaal even dat maar een klein percentage van de reizigers hier ook leest. De rest gaat er van uit (en zou dat ook moeten kunnen) dat NS een betrouwbare partner is.
Ik wil wel een klacht indienen maar waar. NS reageert al een jaar nergens op dus ik maak mij geen illusies.
Overigens kunnen poortjes natuurlijk wel verwijderd worden. Is net zoiets als jij een muurtje een 1/2 mm over de erfgrens neerzet dan kan je daar door een rechter ook toe gedwongen worden. Misschien dat een krant hier eens op dit forum zou willen grasduinen en wat zaken aan de kaak zou willen stellen.

Elke dag 10 nieuwe topics met stop de diefstal op Sloterdijk is misschien ook wel leuk.
Badge +3
Ik denk dat het verstandiger is om de andere (recent actieve) topics te volgen en daar te reageren, dan om het zoveelste topic hierover te starten.

Het meeste is immers al gezegd en/of gezwegen. Actiever melden (bijvoorbeeld in de planner) dat het advies duurder kán zijn is een begin natuurlijk, maar lijkt me technisch niet makkelijk te implementeren.

Overigens.. in feite betaal je voor wat je krijgt (een reis via Sloterdijk) dus om dan meteen te roepen dat het diefstal is.... :?
Reputatie 4
Het moet toch in ieder geval een peulenschil zijn voor NS om bij de mensen die op rekening reizen het juiste tarief in rekening te brengen ook zonder dat deze groep er zelf actief achteraan moet gaan.
Voor de mensen die op saldo reizen ligt dat technisch wellicht iets complexer, al zou je daarvan in ieder geval de mensen die aan NS Extra deelnemen (en waarvan NS dus de benodigde in- en uitcheckinformatie mag gebruiken) automatisch kunnen compenseren.
De overige reizigers zou je kunnen bereiken met omroepberichten op Sloterdijk of (veel logischer) door te wachten met het sluiten van de poortjes tot dit probleem is opgelost.
Reputatie 6
Lubbers, ondervind je dit zelf of ken jij mensen die dit prijsverschil ondervinden?
Ik neem aan dat het alleen van Haarlem naar Alkmaar is, aangezien op Sloterdijk er tussen 5/6 en 7/8 geen poortjes in de weg staan.
Reputatie 7
Heel graag had ik je hier een duidelijk antwoord op willen geven. Ik heb dit probleem al bij meerdere afdelingen aangekaart. Juist omdat het klantonvriendelijk is, is het in het belang van NS om hier kritisch naar te kijken. Technisch gezien is het een lastig probleem om op te lossen, zonder teveel aanpassingen aan de huidige situatie. Het zou op softwareniveau moeten worden opgelost. Het probleem bestaat, ik baal ervan, maar meer dan dit doorsluizen kunnen wij op dit moment niet doen. De moderators begrijpen dit probleem heel erg en zien ook graag (en snel) een oplossing.
Badge +3
Als de kaart hier niet op aangepast kan worden (wat ik goed snap, met alle abonnementsvormen) dan zou je als workaround de planner nog kunnen aanpassen met een /!\ of zo, en een verwijzing dat het je (mogelijk) extra kost omdat je in feite omreist en/of buiten je traject komt en hoe te handelen voor de extra kosten terug?
Reputatie 7
Dat is een goed idee Robert. Ik betwijfel alleen of dit niet juist meer vragen met zich meebrengt dan dat het verheldering biedt. Dit soort financiële meldingen zie ik liever terug in de reishistorie. De Reisplanner moet namelijk overzichtelijk blijven: ik ben bang dat met dit soort meldingen bij deze trajecten (rondom Arnhem en Almere bijvoorbeeld) voor verwarring zullen zorgen. Ik speel 'm door als voorstel Robert! 🙂
Badge +3
Dat is een goed idee Robert. Ik betwijfel alleen of dit niet juist meer vragen met zich meebrengt dan dat het verheldering biedt.
Och, die /!\ bij werkzaamheden op een traject (mogelijk moet je omreizen, extra overstappen of andere vertrek/aankomsttijden) zorgt nu ook al voor veel verwarring (zoals je weet).

Want het getoonde reisadvies is altijd geldig zolang het niet grijs is en er dan ook "rijdt niet" bij staat.
Reputatie 7
Badge
Waarom zou je uberhoupt via Sloterdijk willen reizen als je van Alkmaar naar Haarlem moet? Je kan toch ook gewoon de sprinter pakken in Alkmaar en dan naar Haarlem toe gaan? Dan hoef je ook niks extra´s te betalen. 🙂
Even goed lezen Trein-D. De reisplanner geeft deze route aan.

Reageer