Dijksma waarschuwt voor treinellende volgend jaar

• 19 november 2015
  • 62 reacties
  • 1573 Bekeken

• Reisadviseur***
  • 226 reacties
Vandaag in de Telegraaf:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/24765696/__Treinellende_op_komst__.html

Het was al bekend dat er MAT64 uit zou gaan vallen maar de reden is wel vreemd namelijk dat ze
niet meer veilig zouden zijn.
Waarom?
Die treinen rijden al jaren waarom dan nog niet even rekken tot eind volgend jaar?
Beter een oude trein dan geen trein!

Het tekort aan reserve onderdelen is op te vangen door bv twee treinstellen op te offeren voor onderdelen.
Slijtage blijft maar een paar maanden op 50 jaar zal toch niet zoveel uitmaken.

62 reacties

Precies, mijn idee ook! Hoe is het met het materieel op de Stopper Utrecht-Zwolle? Ben al een tijd niet meegegaan! Groet!
Reputatie 7
Badge +4
Ik zie tussen Zwolle en Utrecht weer regelmatig een moderne trein, een DDZ. Het is echter steeksproefgewijs van mijn kant.
Ik zie tussen Zwolle en Utrecht weer regelmatig een moderne trein, een DDZ. Het is echter steeksproefgewijs van mijn kant.

Klopt, beetje off-topic maar het schuiven met materieel hebben we ook op Zwolle-Utrecht gemerkt.
De laatste weken gaat het goed, kans op een DDZ ipv DDAR is denk ik boven de 50%.
Kijk maar op http://www.ovtijden.com/avtdag/EML/
Ze heeft de NS de opdracht gegeven een ’alles-uit-de-kast-scenario’ uit te werken en ’creatief te gaan nadenken’ over remedies.

Het is goed bedoeld, maar het stadium waarin creatieve ideeën nog op tijd uitgewerkt kunnen worden zijn we al lang en breed gepasseerd.
Ze heeft de NS de opdracht gegeven een ’alles-uit-de-kast-scenario’ uit te werken en ’creatief te gaan nadenken’ over remedies.

Het is goed bedoeld, maar het stadium waarin creatieve ideeën nog op tijd uitgewerkt kunnen worden zijn we al lang en breed gepasseerd.

Inderdaad.
Gemiste kans, er zijn genoeg mogelijkheden geweest maar deze zijn massaal genegeerd of van tafel geschoven. Het kijkt wel of de NS niet wìl luisteren.
De overheid laat dit gebeuren met als gevolg ontevreden reizigers en boze belastingbetalers, want veel geld komt immers van ons, de gewone burger.
Reputatie 3
En weer laat de politiek en NS het zitten.
En ons wachten!
Terwijl ze voor de milieunormen achter lopen (politiek)
Ja volgens mij de tactiek om constant te zeggen dat het nu te laat is om nog actie te ondernemen en vooral niet in oplossingen willen denken. Nu krijgt het politieke aandacht en gaat de NS ineens met man en macht zorgen dat de reiziger er geen last van heeft.
Ik vraag me sterk af wat de NS de afgelopen 2 jaar dan gedaan heeft? Achterover geleund en het probleem vanzelf dichterbij laten komen, want het signaal wat de NS de afgelopen 2 jaar gaf was dat er geen oplossingen mogelijk waren.
Maar als de politiek zich ermee gaat bemoeien is de NS zelf te laf om ook tegen de staatssecretaris te zeggen dat het de schuld van de overheid is dat ze de OV kaart voor studenten niet afgeschaft hebben en ze daarom geen treinen hebben besteld. Nee dan worden de managers kruiperig en gaat de NS toch nog alles doen wat mogelijk is, al zal het waarschijnlijk een loze toezegging zijn en komen de problemen er wel en zegt de NS dan dat ze echt alles geprobeerd hadden, maar er meer niet inzat.

Sorry moest even mijn frustratie kwijt na weer een week van 10 treinritten waarvan ik er 8 moest staan in de intercity en daarbij 2 zelfs echt als haringen in een ton.
Het is nu al treinellende! Regelmatig uitvallende Sprinters (Breukelen-Veenendaal) en op de Hoekse lijn;beperkingen in de materieel-inzet....En met de Intercity Direct wil het ook niet vlotten;kapotte trein/weersomstandigheden;het loopt allemaal niet zo lekker..
Reputatie 1
Het tekort aan materieel begint nu al zichtbaar te worden inderdaad. Als ik bijvoorbeeld kijk wat er de afgelopen week in de 3400-serie (Intercity tussen Hoorn en Haarlem) heeft gereden dan kom ik al op 5 verschillende types! (DDZ, DD-AR, Virm, SGMm, en zelfs een ICMm). Als de NS vindt dat bij een betrouwbare dienstregeling hoort dat het materieel op de verschillende diensten zoveel mogelijk hetzelfde is, dan gaan we een 'onbetrouwbaar' jaar tegemoet.
Maar als de politiek zich ermee gaat bemoeien is de NS zelf te laf om ook tegen de staatssecretaris te zeggen dat het de schuld van de overheid is dat ze de OV kaart voor studenten niet afgeschaft hebben en ze daarom geen treinen hebben besteld.
Sorry, maar dat verhaal is een smoesje. In het regeerakkoord van Rutte II "Bruggen slaan" (pdf) d.d. 29 oktober 2012 staat op pagina 52:

27. OV-kaart -> kortingskaart (incl. mbo 18-)
De OV-studentenkaart wordt per 2016 omgezet in een studentenkortingskaart voor het openbaar vervoer. Deze kortingskaart wordt ook verstrekt aan mbo-studenten jonger dan 18 jaar. Fiscale weglek wordt voorkomen.

NS kwam echter pas in actie in december 2014 (ruim twee jaar later dus) door onderhands sprinters bij Stadler te bestellen die eind 2016 geleverd worden. Hadden ze ze in plaats daarvan in het voorjaar van 2013 besteld, dan waren ze dus inmiddels inzetbaar.
Reputatie 4
Badge
Dat zou dan wel een uitgeklede versie worden met alleen korting. Dat zou zeker in de spits minder studenden hebben gegeven. Het eerste bericht dat ik kan vinden dat de kaart in de huidige vorm zal blijven bestaan is:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22626850/__Student_blijft_gratis_reizen__.html
Dat is van 15 mei 2014. Dus pas vanaf dat moment was het echt duidelijk dat de NS meer sprinters dan alleen de bestelling bij CAF nodig zou hebben en heeft de NS de flirts besteld.

Blijft wel de vraag waarom de DDM-1 rijtuigen niet sneller in dienst zijn gekomen en/of dat er toen buitenlands materiaal is gehuurd om het komende jaar te overbruggen.
Voordat je buitenlands materieel, voor zover uberhaupt al mogelijk gezien de deurschakelingen, door het hele toelatingscircus hebt, is je materieeltekort al opgelost.

Waarom DDM1 zo lang moet duren? Omdat NedTrain druk is met verschillende revisies, waaronder die van Noors (!!) materieel.
Voordat je buitenlands materieel, voor zover uberhaupt al mogelijk gezien de deurschakelingen, door het hele toelatingscircus hebt, is je materieeltekort al opgelost.

Waarom DDM1 zo lang moet duren? Omdat NedTrain druk is met verschillende revisies, waaronder die van Noors (!!) materieel.

Noors materieel?
Meteen inzetten zou ik zeggen want deze treinen zijn vast en zeker winterhard zodat we geen gezeur krijgen met sneeuw en ijs.
Jep, Noors. http://www.nedtrain.nl/metaNavigatie/actueel/nieuws/show/opdracht-modernisering-noorse-treinen-voor-nedtrain-haarlem
Jep, Noors. http://www.nedtrain.nl/metaNavigatie/actueel/nieuws/show/opdracht-modernisering-noorse-treinen-voor-nedtrain-haarlem

O, maar dat is een heel ander verhaal!
Noorse treinen die hier gereviseerd worden en daarna weer terug gaan naar Noorwegen.
Ik had begrepen dat de NS treinen uit Noorwegen had gekocht of gehuurd om hier in Nerderland ingezet te gaan worden na revisie!
Dat is dus heel wat anders.....

Het verbaasd mij zeer dat NedTrain dit kan en mag doen terwijl we hier juist zoveel werk te doen hebben en al tijden achter de feiten aanlopen.
Je zou verwachten dat alle capaciteit van NedTrain wordt ingezet om de problemen in Nederland zsm op te lossen.
Daarom haalde ik het ook aan, dat is wat momenteel een broodnodig deel werkplaatscapaciteit kost 😉
Het beantwoordt grotendeels de vraag van kamcon:

Blijft wel de vraag waarom de DDM-1 rijtuigen niet sneller in dienst zijn gekomen en/of dat er toen buitenlands materiaal is gehuurd om het komende jaar te overbruggen.
In mei 2014 had Nedtrain net die Noorse opdracht aangenomen, dus toen de studentenkaart gedeeltelijk een vrij-reiskaart bleek te blijven, moest NS achteraan aansluiten bij Nedtrain. Het roept wel onmiddellijk de vraag op of NS heeft geprobeerd om DDM-1 in het buitenland op te laten lappen.
Er zijn meerdere redenen waarom de werkplaatsen (aldus NedTrain) al druk zijn, waaronder Noors materieel, verbouwingen t.b.v. instroom Flirts, revisieproject ICR, et cetera.

Waarmee ik het materieeltekort en bijbehorend beleid niet wil verdedigen, maar dat is een andere discussie.
Reputatie 7
Badge +3

Het was al bekend dat er MAT64 uit zou gaan vallen maar de reden is wel vreemd namelijk dat ze niet meer veilig zouden zijn. Waarom?

Die treinen rijden al jaren waarom dan nog niet even rekken tot eind volgend jaar?
Beter een oude trein dan geen trein!

Ik stel wel voor dat ze dan de resterende tijd in de Randstad worden ingezet en niet langer meer in Brabant, Limburg en Twente. De reizigers in die provincies zijn nu lang genoeg opgezadeld met deze uitgewoonde museumstukken.
Hoezo? :8 - Die regio's hebben zich kostelijk vermaakt met hun oudgedienden toen in de Randstad het nieuwe spul massaal stil kwam te staan doordat er sneeuwvlokken in de airco dwarrelden. Bovendien is men buiten de Randstad nog gewend aan wc's in de trein. 🙂
Reputatie 7
Badge +4
De Randstand 😉 Daar zit dus het probleem, lol.
De Randstand 😉 Daar zit dus het probleem, lol.
Net op tijd gecorrigeerd. 🙂
Waarom niet het overtollige materieel DM'90 ingezet ? Er stonden afgelopen zomer wel dertig van die treinstellen te niksen in Amersfoort. Ik herinner me dat ze ook wel eens in de winter op de noordelijke en oostelijke lijnen zijn ingezet. Als ze niet snel genoeg optrekken in de dienstregeling in de Randstad kunnen ze toch in het noorden en oosten bijspringen in de stopdiensten ? Deze treinen kunnen nog niet "op" zijn, ik denk dat de meeste hooguit vijftien jaar hebben meegedraaid.
Ik kan me niet voorstellen dat ze niet meer geschikt zijn, tussen Enschede en Kampen rijden er ook nog flink wat.
Die dingen zijn afgedankt en geplukt, dat wordt een kansloze operatie.
Dat is sowieso slechte planning dus. Maar ik denk dat het werkveld bij NS wel aan deze oplossing heeft gedacht, maar dat alle voorstellen door Finance afdelingen zijn afgeserveerd en gedacht : we komen dat jaar met hangen en wurgen wel door.
Zal ook wel lukken, niet te dramatisch over doen.
Met nog wat handig schuiven met materieel kom je een heel eind.

We moeten ook niet al te dramatisch doen over het tekort, tenslotte staan de auto's ook weer meer in de file. Uiteindelijk zou anders de belastingbetaler er weer voor opdraaien.

Reageer