Dijksma waarschuwt voor treinellende volgend jaar

• 19 november 2015
  • 62 reacties
  • 1577 Bekeken

Toon eerste bericht

62 reacties

Aan goede wil hebben we niks!
Het gaat om het nemen van concrete maatregelen om problemen op te lossen.
Daar is daadkracht en durf voor nodig, daar ontbreekt het aan bij de NS en de politiek.
De staatsecretaris hangt alleen maar een onsamenhangend verhaal op zojuist in het nieuws op TV.
Daar los je geen problemen met tekorten aan materieel op!
Reputatie 7
Badge +3

Het gaat om het nemen van concrete maatregelen om problemen op te lossen.

Zoals?
Reputatie 7
Badge +3

Dat lijkt me waarschijnlijk, maar dan nog lijkt het me zinvoller om eerst met minimale inspanning die coupé open te stellen voor tweedeklas-reizigers en pas als er weer lucht in de materieelreserve is echt om te bouwen naar tweede klas.

De ombouw gebeurt pas in de zomervakantie omdat er dan natuurlijk best steeds een paar stellen tegelijk gemist kunnen worden. Ik neem aan dat het per stel niet meer dan een paar dagen kost.

Je hebt gelijk dat dat voor het komende halfjaar weinig oplost en dat daarom tijdelijk deklasseren met stickers handig zou zijn. Dat zelfde geldt overigens nog in sterkere mate voor het DDZ dat in sprinters rijdt en waar de verdeling 2-1 voor sprinterdiensten helemaal scheef is. Omdat DDZ in toekomst alsnog naar de IC-dienst verhuist zal NS dat sowieso niet gaan verbouwen maar in tussentijd zou het deklasseren van een deel van de eerste klas van DDZ toch wel handig zijn.
Het kritische tijdpad van de instroom van DDM1 loopt via de capaciteitsgrens van Nedtrain. Zou dat door een echte ombouw van die eerste klas coupés niet onnodig vertraging oplopen?
Reputatie 7
Badge +3
De interieuraanpassingen bij SLT kun je in geval van capaciteitstekort ook extern laten doen of daarvoor extern personeel inhuren. In het verleden heeft bijv. de Fa. Jansen in Bergen op Zoom ook al eens dergelijke klussen gedaan voor NS. Ik zag trouwens dat de klus €1 miljoen gaat kosten en ik vroeg me af waar die kosten in zitten, toch niet alleen in nieuwe bekleding, stickers en het weghalen de eerste klas streep aan de buitenkant hoop ik.

Verder viel me in de brief van NS nog iets op, Tot nu toe beweerde NS altijd dat de Flirts eind 2016 in dienst zouden zijn, nu is er plotseling sprake van instroom vanaf eind 2016 met het grootste deel in 2017. Als dan op 1 januari 2017 de studentenkaart voor 16/17-jarige MBO'ers in gaat vraag ik me af hoe NS dat in de eerste helft van 2017 denkt te gaan doen.
Het kritische tijdpad van de instroom van DDM1 loopt via de capaciteitsgrens van Nedtrain. Zou dat door een echte ombouw van die eerste klas coupés niet onnodig vertraging oplopen?
Ja. En nog los van werkplaatscapaciteit moet je ook helemaal geen materieelonttrekkingen willen in een tijd van materieelschaarste voor spielerei als stickertjes plakken.
Rikus is er niet tevreden mee, maar Rover wel.
Ik geef Rikus geen ongelijk, effectief is er 0 extra zitplaatscapaciteit en op 1 april zijn we terug bij af.
Reputatie 7
Badge +3

Ja. En nog los van werkplaatscapaciteit moet je ook helemaal geen materieelonttrekkingen willen in een tijd van materieelschaarste voor spielerei als stickertjes plakken.

Ik moest vamorgen een kwartiertje wachten en heb toen even nieuwsgierig bij een SLT6 gekeken. Mijn gedachte: waar hebben we het in hemelsnaam over. Het gaat om welgeteld twee setjes van ieder 8 stoelen die nieuwe bekleding moeten krijgen plus het aanpassen de bijbehorende stickers binnen en buiten. Een beetje werkplaats (en ik heb er het volste vertrouwen in dat NedTrain dat is) doet dat in een halve of maximaal een hele dag.
Reputatie 7
Badge +3
Ik geef Rikus geen ongelijk, effectief is er 0 extra zitplaatscapaciteit en op 1 april zijn we terug bij af.
Na Pasen (eind maart) loopt traditiegetrouw het vervoer van studenten in de ochtendspits flink terug, veel meer dan het zitplaats-equivalent van de resterende 16 Plan V's. In september komt DDM1 terug op de baan en dan zijn er vergeleken met het najaar van dit jaar iets meer zitplaatsen beschikbaar.

De echte pijn komt pas in de eerste helft van 2017 als de OV-Studentenkaart is verruimd (veel MBO'ers die nu nog om financiele redenen met de bus reizen zullen dan switchen naar de trein) terwijl het leeuwendeel van de Flirts dan nog niet is afgeleverd.
Maar wel 16, momenteel zelfs nog meer stellen minder ter beschikking voor de bijsturing mocht er materieel defect raden of om andere redenen niet beschikbaar zijn.
De echte pijn komt pas in de eerste helft van 2017 als de OV-Studentenkaart is verruimd (veel MBO'ers die nu nog om financiele redenen met de bus reizen zullen dan switchen naar de trein) terwijl het leeuwendeel van de Flirts dan nog niet is afgeleverd.

De brief spreekt zichzelf daar tegen. Op pagina 4 staat dat volgens het snelst mogelijke scenario inderdaad de meerderheid van het FLIRT-materieel pas in de loop van 2017 instroomt, terwijl volgens de grafiek op pagina 9 de helft van dat materieel er in december 2016 al is. In aantallen gaat het om in totaal 16.700 zit- en staplaatsen.

Reageer