DING DONG ... waarom zo'n harde GONG in de sprinters?

• 29 februari 2016
  • 8 reacties
  • 604 Bekeken

Reputatie 1
Ik reis dagelijks met de trein en vraag me af waarom in de nieuwe sprinters werkelijk op ieder station de stationsomroep wordt voorafgegaan door een geluid dat zo hard staat dat je bijna gehoorbeschadiging oploopt. Daarna volgt een bericht dat ook nog eens erg hard staat. Ik vind het werkelijk een crime om met deze nieuwe treinen te reizen. 's Ochtends even rustig een beetje een dutje doen is er niet meer bij. Je staat strak van de adrenaline als je op je bestemming aankomt. In de oude sprinters heb je (godzijdank) nog niet zo'n gong en staat het geluid op normaal niveau.

Kwestie van aanpassen? Kan iemand van NS uitleggen waarom deze gong er is?

8 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Zou het kunnen dat verschillende reiziger verschillende behoeften hebben? Ikzelf reis bijna altijd met een VIRM (dubbeldekker). De omroepberichten (door de conducteur) in die trein zijn bijna nooit te verstaan. Wat is meestal hoor is *ruis**bliep**slorp**spoor**station**dag* of zoiets. Dan zou een wat betere omroep niet misstaan...
Reputatie 2
In de SLT is de omroep inderdaad erg hard. In een volle trein midden op de dag is dat erg prettig, het kan dan erg rumoerig zijn namelijk. Als de trein nagenoeg leeg is, vaak laat in de avond, is vooral de gong inderdaad oorverdovend hard.
Reputatie 7
Badge +3
Voor nieuw materieel gelden sinds een paar jaar nieuwe EU-eisen qua aantal decibels. Dit t.b.v.slecht horenden.
Welkom op het forum marcs! Voor bepaalde onderdelen van de dienstverlening geldt dat we helaas nooit iedereen tevreden kunnen stellen. Zo hebben reizigers vaak verschillende befoeftes over bijv. het volume van de omroep en de temperatuur in de trein. De aanvulling van Tamzin vind ik wel een mooie. Wellicht interessant om in het topic te delen waar je deze regelgeving gevonden/gelezen hebt. 🙂
Naar mijn bescheiden inzicht zouden de regels zoals de arbodienst ze hanteert voor het werk minimaal ook moeten gelden in een besloten ruimte zoals een trein. Het is toch van de gekke dat reizigers gehoorschade gaan oplopen omdat de vervoerder mensen met gehoorschade tegemoet wil komen.
Reputatie 4
Er zijn inderdaad wettelijke eisen ten aanzien van de geluidsniveaus en die zijn vastgesteld door het ministerie van I&M. Overigens vind ik het bij SLT niet buitensporig hard.
Reputatie 6
Badge
Gehoorschade lijkt me wat overtrokken, ik denk dat een stofzuiger meer db produceert. Het staat ook niet zacht, dus slapen is inderdaad lastig, dat punt deel ik zeker!
Gehoorschade of niet, bijvoorbeeld HSP alleen al in combinatie met zulk lawaai is voldoende om gillend gek te worden.

Reageer