Skip to main content

Ik maakte zojuist iets bizars mee. Helaas had ik te laat door wat er gebeurde, anders had ik wel direct hier iets van gezegd. Maar herkennen jullie dit?

Ik heb een e-ticket, daarmee reis ik naar kantoor en terug. De jongen naast me, donkere jongen ik vermoed Afrikaanse achtergrond, heeft dezelfde E-ticket als ik. Hij wordt gecontroleerd, en hem wordt direct gevraagd of hij zijn ID bij heeft. Hij antwoordde 'nee’ en mocht direct de trein uitstappen. Vervolgens wordt ik gecontroleerd, en die check-vraag wordt niet aan mij gesteld.Mijn E-ticket is blijkbaar voldoende om te blijven zitten.

Ik snap dat het in de voorwaarden staat dat ID met E-ticket samen getoond dienen te worden. Maar waarom wordt ik niet gecontroleerd op mijn ID en die jongen wel? Dit voelt bij mij aan als discriminatie en vind ik niet gepast voor een conducteur. Vandaar mijn vraag, komen jullie dit ook wel eens tegen? 

Discriminatie is een ernstig verwijt dat je niet zomaar naar jan en alleman moet maken.

Weet je bijvoorbeeld of dit alleen bij deze jongen gebeurde of bij nog meer mensen met een andere afkomst?

Wanneer een conducteur een vermoeden heeft dat er iets niet klopt, vragen zij verder.

Hij mocht direct de trein uitstappen, maar kreeg geen boete terwijl anderen die bijna altijd krijgen. Ook niet voor het op eerste verzoek moeten tonen van een ID. Die twee zaken leveren een forse boete op. Ik denk dat de jongeman beter uit is met weggestuurd worden. Inderdaad bespaarde de conducteur zich daarmee ook veel gedoe bij deze zwartrijder.  Ook niet fair. Het is maar hoe je er naar kijkt. Het beste is natuurlijk elke e-ticket te controleren aan de hand van het ID. Dan vallen er mogelijk nog wel meer door de mand, net als deze jongeman. Alle e-tickets controleren op deze wijze is ook wel een beetje de problemen opzoeken. Een medewerker heeft hier eens aangegeven dat het met een op de vier e-tickets wat is. De conducteur heeft mogelijk niet juist in vergelijking met u  maar wel wijs en sociaal naar de jongeman toe gehandeld. Ook prettig voor de medereizigers. Zwartrijders veroorzaken de meeste problemen en daar moet je als medereiziger kennelijk maar ongevraagd getuige van zijn.

Hoe dan ook, ik vind dat je wel moet handhaven als mensen geen geldig vervoersbewijs hebben. Dat had hij niet. De gok om zwart te rijden wordt maar al te vaak genomen.

Verder ik heb jaren op grote afstand geforenst met een ov-jaarkaart. . De conducteurs kenden me na een tijd en controleerden me eigenlijk nooit meer. Dat kun je ook discriminatie noemen. Zo werd er ook wel eens op gereageerd. Ik was toen inderdaad een blanke man in kantooroutfit in de eerste klas.

Ik vind het ook discriminerend dat hij geen boete krijgt voor zwartrijden en ook niet voor het niet op eerste verzoek tonen van de ID-kaart.. De conducteur heeft er voor gekozen uit wijsheid te handelen - en die bevoegdheid heeft hij, Het kost de samenleving wel rond de 150 euro. Vrijwel iedereen had dit moeten betalen in een dergelijk geval. 

Welkom ​@Tyrs 

Bij reizen op een e-ticket (die staan op naam) is vragen naar een ID volkomen normaal.

Klopt er iets niet dan is een boete ook normaal (ook al zal men niet moeilijk doen over een letter verkeerd in je naam op het ticket).

Maar heb je helemaal geen ID dan volgen er andere maatregelen, en dan is ‘mijn trein uit’ nog de gunstigste voor een zwartrijder..(oh wacht, kleur maakt niet uit maar geen geldig vervoerbewijs dus).

Als ik (ongeacht mijn huidskleur) in een T-shirt in een witte BMW rijd en bijvoorbeeld vergeet richting aan te geven heb ik ook een veel grotere kans om aan de kant gezet te worden bij controle dan wanneer ik in driedelig pak in een Tesla precies hetzelfde doe.

Profileren mag niet, maar gebeurt dus gewoon. Blijkbaar vond de conducteur het niet nodig om jouw ID te vragen. Geloof me, ze pikken de ‘rotte appels’ er echt wel uit.

Je beschrijft het zelf, die Afrikaanse persoon had dus inderdaad géén ID (goh, hoe toevallig 🙄) maar blijkbaar vond men jouw e-ticket wel ‘betrouwbaar’ genoeg om niet verder te hoeven vragen.

Ikzelf vroeg ooit iets soortgelijks aan een conducteur (Gouda - Utrecht op een vrijdag in de avond en ik kwam vanuit Woerden) die tegenover me zat in de 1e klas met een krantje of zoiets.

Gevonden in het archief (topic mensen reizen onterecht eerste klas):

Mijzelf heeft hij nooit gecontroleerd (ook niet op 1e klas upgrade)… Was ook niet nodig, want zijn intuïtie was correct.

Noem het discriminatie of profileren zoveel je wilt ​@Tyrs…(en ik praat het niet goed) maar ja, herkenbaar dus. Rotte appels signaleren is niets mis mee (mijn mening).

Als jij of ik ermee weg komen (geen controle nodig, zal wel goed zijn verder) dan is dat niet bizar, toch ❓

Rotte appels signaleren is niets mis mee ( mening).

Wel als die aanpak leidt tot ongelijke behandeling van ook niet rotte appels en bijvoorbeeld huidskleur inderdaad een criterium wordt. Dan is het inderdaad verboden discriminatie en moeten we er zelfs voor uitkijken dat bijvoorbeeld veel vaker controleren van een bepaalde groep er niet toe leidt dat die groep zich meer gaat afzetten tegen de samenleving waardoor er weer aanleiding komt om ze nog vaker te controleren en je in een neerwaartse spiraal belandt.

Zelfs als maar 1% van de bevolking een donkere huid zou hebben en 99% van de overtredingen door mensen met een donkere huid zou worden begaan (beide uiteraard bij lange na niet waar) en de kans dat iemand met een donkere huid iets verkeerd zou hebben gedaan dus 9801 keer zo groot zou zijn als de kans dat iemand met een blanke huid iets verkeerd zou hebben gedaan, kan dat gewoon reden zijn om op basis van een kenmerk dat een overtreding niet veroorzaakt en een persoon zelfs niks aan kan doen als huidskleur een groep systematisch meer te controleren. Dit is precies de reden voor het discriminatieverbod in onze grondwet.

Treinpersoneel heeft het recht om naar een identiteitsbewijs te vragen bij twijfel. Staat duidelijk in de voorwaarden. Dat heeft niks met discriminatie of racisme te maken. Als een Afrikaans persoon met donkere huidskleur een E-ticket heeft met daarop een Nederlandstalige naam dan kan ik me voorstellen dat men zeker wil weten dat die persoon ook zo heet. Hetzelfde met een blank westers persoon die een E-ticket heeft met daarop een Chinese naam. Laten we niet overal wat achter zoeken.

Daar twijfel ik aan. Ik heb zelf een naam die niet typisch Nederlands is, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand om mijn ID vroeg omdat ze dachten dat er iets niet klopte.

Toch denk ik wel dat er sprake is van profilering. Aan de ene kant is dat niet zo gek, want mensen zijn geneigd om patronen te zien. Helaas komen mensen met een andere afkomst vaak negatief in het nieuws vanwege strafbare dingen. Als je dat eenmaal opmerkt, let je daar vooral op en vergeet je de goede dingen die die groep doet.

En als je dan toevallig iemand controleert om deze reden, en het blijkt te kloppen, krijg je alleen maar meer de neiging om deze mensen te blijven profileren.

Profileren hoor je alleen te doen als het op objectieve feiten is gebasseerd en niet op vooroordelen.

Een naam die te Nederlands is voor een Afrikaanse of Chinese jongen, is geen objectief feit.

Treinpersoneel heeft het recht om naar een identiteitsbewijs te vragen bij twijfel. Staat duidelijk in de voorwaarden. Dat heeft niks met discriminatie of racisme te maken.

Wel als je dat systematisch vaker tegenover mensen met een andere huidskleur of mensen die een andere taal spreken o.i.d. gaat gebruiken. Dat is zo ongeveer de definitie van discriminatie.

Er bestaat natuurlijk wel iets als het ‘witte privilege’ (https://nl.wikipedia.org/wiki/Wit_privilege). Helaas is dat in Nederland nauwelijks bespreekbaar onder witte Nederlanders.

Mijn persoonlijke OV-chipkaart zit in een geel hoesje. Ik heb in alle jaren dat ik met een persoonlijke OV-chipkaart reis precies één keer meegemaakt dat een conducteur naar mijn pasfoto heeft gekeken. Laat staan dat ik ben gevraagd om mij te identificeren.

Al was het maar om gevoelens van willekeur te voorkomen zou het beter zijn wanneer ook mensen die op basis van die wereldberoemde intuïtie niet gecontroleerd hoeven worden toch gecontroleerd worden en hun ID moeten tonen.

Ik ben jaren geleden in Brazilië geweest. Daar waren ze zich al bewust van dit fenomeen. Bij aankomst op de luchthaven moest je op een knop drukken waarna er willekeurig een rode of groene lamp ging branden. Bij groen mocht je zonder bagagecontrole doorlopen. Bij rood mocht je alles openmaken. Dit alles ongeacht huidskleur, kleding etc.

Liever controle dan intuïtieve willekeur.

Of de zelfscan in de winkel, ook volledig willekeurig. Al denkt de gemiddelde klant daar anders over.

"Ik word elke keer gecontroleerd". Tja mevrouw, u staat ook op de zwarte lijst dus we zijn verplicht om u te controleren 🤣.

Ik geloof best dat wanneer iemand maar 2 producten scant het systeem eerder een controle wilt uitvoeren, maar dat gebeurd niet omdat jij het bent.

En natuurlijk kunnen wij ook zelf een controle forceren 🙂, maar dat gebeurt ook eigenlijk nooit tenzij je echt enorm verdacht bent.

Er bestaat natuurlijk wel iets als het ‘witte privilege’ (https://nl.wikipedia.org/wiki/Wit_privilege). Helaas is dat in Nederland nauwelijks bespreekbaar onder witte Nederlanders.

Mijn persoonlijke OV-chipkaart zit in een geel hoesje. Ik heb in alle jaren dat ik met een persoonlijke OV-chipkaart reis precies één keer meegemaakt dat een conducteur naar mijn pasfoto heeft gekeken. Laat staan dat ik ben gevraagd om mij te identificeren.

Al was het maar om gevoelens van willekeur te voorkomen zou het beter zijn wanneer ook mensen die op basis van die wereldberoemde intuïtie niet gecontroleerd hoeven worden toch gecontroleerd worden en hun ID moeten tonen.

Ik ben jaren geleden in Brazilië geweest. Daar waren ze zich al bewust van dit fenomeen. Bij aankomst op de luchthaven moest je op een knop drukken waarna er willekeurig een rode of groene lamp ging branden. Bij groen mocht je zonder bagagecontrole doorlopen. Bij rood mocht je alles openmaken. Dit alles ongeacht huidskleur, kleding etc.

Liever controle dan intuïtieve willekeur.

Mooi systeem daar in Brazilië.

Treinpersoneel heeft het recht om naar een identiteitsbewijs te vragen bij twijfel. Staat duidelijk in de voorwaarden. Dat heeft niks met discriminatie of racisme te maken. Als een Afrikaans persoon met donkere huidskleur een E-ticket heeft met daarop een Nederlandstalige naam dan kan ik me voorstellen dat men zeker wil weten dat die persoon ook zo heet. Hetzelfde met een blank westers persoon die een E-ticket heeft met daarop een Chinese naam. Laten we niet overal wat achter zoeken.

De enkele keer dat er controle is kan je er vergif op innemen dat een gekleurd familielid (met mijn nederlandse achternaam) niet naar een id gevraagd wordt als ik als eerste gecontroleerd wordt, reist die persoon alleen gebeurt dit vaak wel. Ook met een geldig id zijn ze regelmatig niet tevreden vanwege dat men hier het begrip ‘middel name’ niet kent die wel in het paspoort staat maar weer niet op een Nederlands id bewijs.

Ook als witte Nederlander heb je soms te maken met interpretatie van een tekst…. want soms legt een conducteur teksten anders uit dan de gemiddelde Nederlander. Zoals: ”Voor aanvang van de reis aangeschaft” Wanner heb je iets aangeschaft is dan de vraag? Heb je iets aangeschaft vanaf het moment dat je het betaalt hebt? Wat als je het product niet krijgt door een storing bij de leverancier? Als het over een e ticket van de NS gaat dat veel te laat of helemaal niet geleverd wordt heb je dan recht op gtbv….omdat je niet kan reizen door een storing in het e ticket computersysteem? 

Je kan geen aanspraak maken op geld terug bij vertraging als je niet kon reizen omdat je de ticket nog niet had ontvangen. Mocht je de ticket niet ontvangen dan kan je contact opnemen met onze klantenservice om dit na te laten sturen of tot een andere oplossing te komen.

‘De jongen naast mij,………, heeft dezelfde E-ticket als ik.’

Als die jongen hetzelfde e-ticket had, was hij fout. Want ieder e-ticket is uniek door de code waarin gegevens als route, dag, daluren, naam zijn opgeslagen.

‘De jongen naast mij,………, heeft dezelfde E-ticket als ik.’

Als die jongen hetzelfde e-ticket had, was hij fout. Want ieder e-ticket is uniek door de code waarin gegevens als route, dag, daluren, naam zijn opgeslagen.

Als TS bijv. een Jongeren Dagkaart had kan de jongen naast hem er toch ook eentje (hetzelfde) hebben ❓ Ik heb koffie en de persoon naast mij heeft hetzelfde… 

Sterker nog, de jongen naast TS werd als eerste gecontroleerd, waarbij gevraagd werd om legitimatie. Als TS precies hetzelfde ticket (een kopie) had zou die er niet mee weg komen, maar hem werd dus niet eens om legitimatie gevraagd…

Reageer