Dreiging met besmetting in de trein | NS Community

Dreiging met besmetting in de trein

  • 17 October 2021
  • 8 reacties
  • 386 Bekeken

Op Twitter heeft iemand enkele maanden geleden gedreigd, om mensen in de trein opzettelijk te besmetten met Covid. (Ik zal hier geen link neerzetten, want anders wordt het bericht verwijderd.) Deze persoon vindt dat ze mensen mag besmetten met dodelijke ziektes, om de bevolking uit te dunnen - ze denkt dat ze hiermee het werk van de natuur doet.

De politie weet wie het is, maar wil haar niet aanhouden. Ze is aangesproken, maar mocht verder gaan met haar dreigementen. Inmiddels beweert ze, dat ze daadwerkelijk mensen in het openbaar vervoer heeft besmet, en dat ze ‘mogelijk’ mensen heeft vermoord. Ze dreigt nu ook om mensen neer te schieten, blijkbaar is dat gericht op allochtonen / moslims.

Ik heb moeite met de houding van het NS in deze zaak. Als iemand op de sociale media verkondigt om reizigers opzettelijk met ziektes te besmetten, met de bedoeling om ze te doden, dan kan de NS een reisverbod opleggen. De NS wil dit blijkbaar niet doen, en dat weerspiegelt de houding van de politie. De NS zou reizigers ook moeten waarschuwen, zodat ze zelf maatregelen kunnen nemen, tegen opzettelijke besmettingen in de trein.

Waarom wil men niets ondernemen? De politie negeert liever online bedreigingen, en neemt in principe geen aangiftes op. Ze zijn bang om overgespoeld te worden met tienduizenden aangiftes. Agenten nemen online dreigingen ook niet serieus: ze zien het als gescheld, en niet als een voornemen tot actie. Vermoedelijk volgt de NS deze lijn: ze denken dat de bedreiging niet echt uitgevoerd wordt, en nemen daarom geen preventieve actie. Ze willen ook geen paniek. Een deel van de reizigers zou namelijk de trein vermijden, als ze weten dat iemand probeert daar reizigers te doden, met besmettelijke ziektes.

Kortom, de NS en de politie zullen zeggen “maakt U zich geen zorgen”.

Ik ben niet minder ongerust, ik vind dat het geval serieus genomen moet worden. Als je zulke dreigementen online laat staan, is er ook het gevaar dat iemand anders het wel uitvoert.


8 reacties

Reputatie 6

Ik ben zelf redelijk “bang” voor Covid omdat ik meerdere risicofactoren heb. Ik ben nu volledig gevaccineerd, maar nog steeds heb ik geen zin om twee weken ziek te zijn of vervelende na-effecten te houden. Vandaar dat ik redelijk voorzichtig ben. Het OV compleet vermijden zou dan logisch gezien de beste stap zijn, maar waar leg je dan de grens, dan kun je bijna niks meer doen.

Dus met Robert B eens, zorg dat de kans op besmetting gewoon heel klein wordt en dan kan er eigenlijk best veel, ook met het OV. De kans dat je het oploopt via een oppervlak is niet nul, maar het is intussen wel duidelijk dat die kans niet erg groot is.

Dus inderdaad gewoon even voordat je in je ogen gaat wrijven, neus wroeten en mond vullen, je handen even goed wassen.

De grootste kans om iets op te lopen is minstens een kwartier met iemand op korte afstand praten, zonder bescherming. Dat moet je dus even gewoon niet doen in openbare ruimtes.

Badge +3

FFP2 kapjes kan je gewoon kopen bij bouwmarkten e.d.

En van oppervlakken aanraken (incl. een besmet kapje) krijg je niets, dat is inmiddels wel bekend.

Zolang je maar je handen wast/ontsmet voordat je aan je mond/neus/ogen komt, of een appel/koekje/boterham gaat eten…

Een kapje een dag lang (enkele uren) dragen zou ook geen probleem zijn, zolang je het niet in je broek/jaszak frommelt, maar bijv. bewaart in een zakje of trommeltje.

Reputatie 7
Badge +3

Wat naar mijn idee ook een goed alternatief is (voor zowel gevaccineerden als niet-gevaccineerden): draag niet “zomaar” een mondkapje, het idee daar achter is dat je een redelijke bescherming krijgt als beide “kanten” het dragen (op correcte wijze). Als je in plaats daarvan een FFP2 of nog beter FFP3 gecertificeerd mond/neuskapje draagt, dan is dat wel echt bescherming voor jezelf. Hiermee hoef je niet te vertrouwen op anderen, die het wellicht wat minder nauw nemen met de regels. Als je een beetje rondkijkt zijn ze voor best redelijke bedragen te koop en best meer dan eens te gebruiken (ligt een beetje aan de situatie). Ik heb er altijd wel eentje bij me voor situaties met drukte en allerlei onbeschermde mensen om me heen.

Dat is dus juist niet de bedoeling om een eenmalig mondkapje meerdere keren te dragen. Door aanraken kun je al besmet raken als er virus deeltjes op het kapje terecht zijn gekomen. Aangeraden wordt om na ongeveer 3 uur het kapje te vervangen. De betere ffp-kapjes zijn moeilijk te verkrijgen. Beste bescherming is nog altijd het OV te vermijden zolang NS niet wil handhaven.

Reputatie 6

Wat naar mijn idee ook een goed alternatief is (voor zowel gevaccineerden als niet-gevaccineerden): draag niet “zomaar” een mondkapje, het idee daar achter is dat je een redelijke bescherming krijgt als beide “kanten” het dragen (op correcte wijze). Als je in plaats daarvan een FFP2 of nog beter FFP3 gecertificeerd mond/neuskapje draagt, dan is dat wel echt bescherming voor jezelf. Hiermee hoef je niet te vertrouwen op anderen, die het wellicht wat minder nauw nemen met de regels. Als je een beetje rondkijkt zijn ze voor best redelijke bedragen te koop en best meer dan eens te gebruiken (ligt een beetje aan de situatie). Ik heb er altijd wel eentje bij me voor situaties met drukte en allerlei onbeschermde mensen om me heen.

In de trein is het verplicht om een mondkapje te dragen om jezelf en elkaar te beschermen tegen het virus.

Dat is alleen voor de bühne. Iedereen weet dat het OV de mondkapjesplicht niet wil handhaven, dat is al 16 maanden zo. De beste oplossing blijft daarom om alleen met het OV te reizen als het echt noodzakelijk is en geen onnodige risico's te nemen.

Reputatie 7
Badge +3

Dagelijks reizen er mensen met de trein die anderen besmetten: de mondkapjesweigeraars. De NS doet hier niets tegen, geen handhaving, maar beroept zich op eigen verantwoording. Het toverwoord van de NS klantenservice.

@Robert B Een groep niet-gevaccineerden zal zonder mondkapje (en een aantal zonder vervoersbewijs) blijven reizen en medereizigers kunnen besmetten. Gevaccineerden uit de meest kwetsbare groep zullen zolang NS niet handhaaft de trein (blijven) vermijden.

Beetje raar ook. In de trein is het verplicht om een mondkapje te dragen om jezelf en elkaar te beschermen tegen het virus. Zo lang iedereen zich aan die regel houdt is er niks aan de hand. 

Badge +3

Als er iets serieus aan de hand was zou de politie er wel iets mee gedaan hebben de afgelopen maanden.

Voor de NS blijkbaar reden genoeg om ook niet op te treden. De bedreigingen zijn ook niet tegen een persoon gericht dus van welke overtreding of misdaad is er dan sprake? En hoe leg je een trein/stationsverbod op aan iemand die je niet kent? Diegene zal dan eerst op heterdaad betrapt moeten worden.

Bovendien, hoe gaat zo iemand opzettelijk mensen besmetten? Ze zal vast geen spuitbus met Covid-19 hebben of zo. Broodje aap dus (mijn mening).

Voor de rest vind ik het helemaal prima als bijv. niet-gevaccineerden de trein vermijden om te voorkomen dat ze ziek worden, of erger.

Reageer