Druk druk druk | NS Community

Druk druk druk

  • 7 October 2022
  • 9 reacties
  • 300 Bekeken

Drukte in de trein!

Een treinreis van Den Haag naar huis was een horrible reis op vrijdag 30 september. Afgeladen volle coupés. Onveilig reizen, mensen worden echt samengeperst! !!!!!!!

Wordt geroepen doorlopen doorlopen WAANZIN!!!! Je kunt echt niet verder!

Op deze dag gebruik gemaakt van mijn keuzedag 1ste klas. Zonde van mijn keuzedag! Gereclameerd bij klantenservice mbt deze en andere dagen dat je een abonnement hebt voor 1ste klas en 2de klas moet reizen vanwege de drukte. Gevraagd aan ze om restitutie te verlenen van het bedrag naar 2de klas (dd 2okt) en de keuzedag terug te draaien.Als pensionado heb je het al niet breed. Toch wil ik blijven treinen om mijn kleinkinderen te zien en ze ook mee te nemen.

Klantenservice laat het behoorlijk afweten en geeft hieraan geen gehoor. Het enige wat je hoort is: mevrouw ik kan alleen maar de klacht voor u registreren. En dan zeg ik,,,,krijg ik een verhaal waar je niets mee kunt.

Kom op zeg NS kunnen jullie niet meer dan dit! 

 


9 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Nee het bedrijf houdt vol aan de eigen regel dat er maar \zoveel meter trein per conducteur mag rijden.

 

De nationale pers heeft NS inmiddels wel gevonden gelukkig. Misschien dat de druk vanaf die kant enigszins gaat helpen.

https://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/3666296/proppen-duwen-en-vooral-staan-de-ns-zakt-door-de-ondergrens.html

Voor de NS is blijkbaar 1000 reizigers in twee treinstellen met één conducteur onveilig, maar 1000 reizigers in één treinstel met één conducteur niet.

Reputatie 7
Badge +1

Voor de NS is blijkbaar 1000 reizigers in twee treinstellen met één conducteur onveilig, maar 1000 reizigers in één treinstel met één conducteur niet.

Je hebt gelijk Jan, maar niemand binnen NS kan dit uitleggen aan de reiziger. Korte treinen levert natuurlijk wel een besparing op aan afdracht voor de infrastructuur. Het is misschien duw wel een ordinaire bezuinigingsmaatregel ten koste van de reiziger.

Voor de NS is blijkbaar 1000 reizigers in twee treinstellen met één conducteur onveilig, maar 1000 reizigers in één treinstel met één conducteur niet.

De betrokken norm heet de "servicenorm", de "veiligheidsnorm" is bij NS een conducteur per trein ongeacht de lengte. Ofwel die korte treinen zijn er als extra service aan de reiziger.

Dat heb je als de directie het in zijn broek doet voor de vakbonden die deze waanzin eisen.

Reputatie 7

Voorheen sprak men over de bakkennorm, sommigen gebruiken deze term vandaag de dag nog. Vraag mij af hoe en wanneer deze norm is ingevoerd.

Duidelijk is inderdaad dat, vandaag de dag, de bonden mbt de instandhouding en strikte naleving van deze normen de dienst uitmaken.

Reputatie 7
Badge +1

Even googelen en je krijgt inderdaad gelijk iets van de FNV.

 

https://www.fnv.nl/nieuwsbericht/sectornieuws/spoor/2020/07/kan-je-niet-veilig-vertrekken-laat-de-trein-staan

Voorheen sprak men over de bakkennorm, sommigen gebruiken deze term vandaag de dag nog. Vraag mij af hoe en wanneer deze norm is ingevoerd.

Vroeger was die bakkennorm er omdat de deuren van de treinen toen nog op ieder station met de hand gesloten moesten worden en dat bij langere treinen tot vertraging leidde met een losse conducteur. 

In de jaren 80 zijn alle treinen met handbediende deuren geleidelijk verdwenen. Om te voorkomen dat de tweede conducteurs overbodig zouden worden werd toen door de vakbeweging de servicenorm bedacht om ze toch in dienst te houden..

Het is in feite een vergelijkbaar verhaal als destijds de stoker op diesel- en electrische treinen in het Engeland van de jaren 70.

Ook vergelijkbaar: in de VS heb je tot op de dag van vandaag nog een conducteur op iedere goederentrein. Die dateert uit de tijd dat goederentreinen nog geen doorlopend remsysteem hadden en de conducteur vanuit een caboose achter aan de trein moest meeremmen. Nu dient hij officieel voor de veiligheid en zit naast de machinist.

Reputatie 7
Badge +3

Bespaar de moeite en energie om jouw keuzedag en/of verschil 1e en 2e klas terug te krijgen. Dat gaat je niet lukken. Je hebt gereisd en een NS vervoersbewijs is geldig voor vervoer. Met een 1e klas vervoersbewijs is het ook toegestaan om 2e klas te reizen. Daarbij krijg je €3,50 voor een keuzedag als je dat al zou krijgen en zal de reis op vol tarief of met korting een stuk duurder zijn. Die reis zou je dan nogwel moeten betalen.

Reputatie 7
Badge +1

Dit was vanmorgen topic op radio 1 met stelling en reacties e.d.

Opvallend is dan dat de overheersende mening op dit forum nooit wordt gemeld. OOk probeert eenieder zoveel mogelijk de bonden te vriend te houden, zelfs de suggestie dat met wat opslag er vast wel over te praten zal zijn komt niet boven. En-was te verwachten- opnw de suggestie (dat heet creatief denken!) de 1e kl maar weer eens af te schaffen.

Reageer