beantwoord

Drukke en propvolle trein op traject Schiphol - Almere

• 26 maart 2020
  • 15 reacties
  • 482 Bekeken

Reputatie 1
  • Op het juiste spoor
  • 2 reacties

Hallo goedenavond,

Ik begin mij erg zorgen te maken over de propvolle (en korte) treinen op het traject Schiphol - Almere van 17:25, 17:55, 18:25 en 18:55. Normaal gesproken reis ik met de trein van 17:55; ik heb gepoogd om een trein eerder en twee treinen later te nemen, maar deze zitten allemaal nog steeds bijzonder vol omdat ze zo kort zijn. Het vreemdste is echter dat de trein van 12:17 vanaf Almere Centrum richting Schiphol langer is dan de 4 treinen die ik hiervoor noemde, terwijl deze in de spitsuren rijden.

Dit heb ik de afgelopen 4 werkdagen meegemaakt. Ik kan niet vanuit huis werken en ik moet op mijn werk verschijnen want anders kom ik in de problemen. Mijn werkgever heeft zich al bijzonder flexibel opgesteld qua werktijden om mij tegemoet te komen, dus ik kan niet anders dan het nemen van de trein. 

Het lijkt mij bijzonder onverantwoord om een dergelijke situatie te laten blijven doorgaan, gezien er van de maatschappij wordt verwacht dat wij allemaal zoveel mogelijk bijdragen aan het afvlakken van de curve. Vooral nu er vanuit de overheid op 23 maart jl. expliciet is aangegeven dat:

Winkels en het openbaar vervoer worden verplicht om maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat mensen afstand houden

Wat naar mijn mening ook krom is, is dat ik niet meer bij die klapstoeltjes naast de in/uitgang meer mag zitten om afstand proberen te bewaren, ik word continu weggestuurd door de conducteur omdat wij 1,5 meter afstand moeten bewaren van de werkplek, terwijl wij allemaal lekker dicht op elkaar mogen zitten omdat de treinen nu zo kort zijn.

En nee, de reizigers in de trein zijn géén mensen die uitjes maken en de treinen daardoor overvol maken, die "uitleg” lees ik ook best vaak hier. Het overgrote deel in de treinen waar ik in zat, waren gewoon forenzen.

Hierbij wil ik graag een dringende melding maken bij de NS van mijn drukke traject (Schiphol - Almere) en tijd (17:25, 17:55, 18:25 en 18:55).

En in het verlengde daarvan, ook een dringend verzoek aan de NS om, niet alleen mijn traject van Schiphol - Almere in de spits, maar alle drukke trajecten onder de loep te nemen en maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat mensen 1,5 meter afstand van elkaar houden voordat er rijdende besmettingshaarden ontstaan.

icon

Beste antwoord door Jouke NS 26 maart 2020, 20:53

Hallo YHW en welkom bij de NS Community. 

Ik kan me goed voorstellen dat jij je niet veilig voelt op jouw traject als je niet voldoende afstand kunt bewaren van de andere reizigers. Wij, als Klantenservice, geven deze meldingen door en daarmee proberen we in te spelen op trajecten waar toch onvoldoende ruimte is voor alle reizigers. Daarbij wil ik wel 1 kanttekening plaatsen. We proberen treinen waarin toch onvoldoende ruimte is te verlengen. Daarbij zijn we wel heel erg afhankelijk van hoeveel collega's we beschikbaar hebben. Zoals jij je wellicht kunt voorstellen is er geen overvloed aan NS collega's die beschikbaar zijn. Er zijn een aantal collega's die thuis zitten omdat ze klachten hebben en ze daarom niet werken. Dat zorgt ervoor dat we minder goed treinen kunnen verlengen. 

Aanvulling: Ik heb deze treinen gecheckt bij onze regievoerders en zij geven ook aan dat deze treinen zorgelijk zijn. Zij pakken het verder op en gaan melden dat deze treinen niet lang genoeg zijn om aan de eisen van de overheid te voldoen. 

Bekijk origineel

15 reacties

Hallo YHW en welkom bij de NS Community. 

Ik kan me goed voorstellen dat jij je niet veilig voelt op jouw traject als je niet voldoende afstand kunt bewaren van de andere reizigers. Wij, als Klantenservice, geven deze meldingen door en daarmee proberen we in te spelen op trajecten waar toch onvoldoende ruimte is voor alle reizigers. Daarbij wil ik wel 1 kanttekening plaatsen. We proberen treinen waarin toch onvoldoende ruimte is te verlengen. Daarbij zijn we wel heel erg afhankelijk van hoeveel collega's we beschikbaar hebben. Zoals jij je wellicht kunt voorstellen is er geen overvloed aan NS collega's die beschikbaar zijn. Er zijn een aantal collega's die thuis zitten omdat ze klachten hebben en ze daarom niet werken. Dat zorgt ervoor dat we minder goed treinen kunnen verlengen. 

Aanvulling: Ik heb deze treinen gecheckt bij onze regievoerders en zij geven ook aan dat deze treinen zorgelijk zijn. Zij pakken het verder op en gaan melden dat deze treinen niet lang genoeg zijn om aan de eisen van de overheid te voldoen. 

Reputatie 1

Hoi @Jouke NS dank je wel. 

Dat kan ik me inderdaad voorstellen. Ik hoop dat er binnenkort wel geïnventariseerd is welke trajecten echt dringend verlengd moeten worden. Zoals ik in mijn eerste bericht zei, de trein van 12:17 (daluren) waarmee ik naar mijn werk reisde was een stuk langer (en nagenoeg leeg) dan de trein in de spits waar ik meer naar huis reisde (erg vol). Als dit omgekeerd was, dan zou het probleem een stuk minder zijn. 

Hopelijk gaat het goedkomen en wordt er een gulden middenweg op korte termijn gevonden. 

Reputatie 7
Badge

Echt onacceptabel vind ik. Zeker in deze tijd.

Badge +3

Tja ze hebben 90% minder reizigers en rijden op 35% capaciteit.

Dus dat is prima toch? Think again!

En de druktemelder invullen doet echt niets voor de komende dagen/weken/maanden, die houdt volgens mij een langdurig gemiddelde bij.

Reputatie 7
Badge +3

Tja ze hebben 90% minder reizigers en rijden op 35% capaciteit.

Dus dat is prima toch? Think again!

In zijn totaliteit klopt die rekensom wel maar dat betekent nog niet dat het voor individuele treinen ook klopt.

Badge +3

In zijn totaliteit klopt die rekensom wel maar dat betekent nog niet dat het voor individuele treinen ook klopt.

Dat dus ja, en van mij mogen ze ook gewoon (net als bij sommige supermarkten nu) gewoon mensen naar binnen doseren in elke trein die nog rijdt.

Is de 1,5m niet haalbaar? Dan heb je pech..  En dan bel of app je werkgever maar dat je niet mee mocht, dus huiswaarts keert of wat later komt.  Al dan niet wegens kut NS en zo… 

Snappen ze echt wel, ook in zorgberoepen geplande afspraken/bijeenkomsten (die zijn er niet).

Reputatie 5
Badge

En hoe wil je dat doseren gaan doen? Bij een bus is het nog enigszins makkelijk met 1 of 2 deuren, maar bij een trein waarbij er meer deuren zijn en er meer mensen tegelijkertijd in- en uitstappen wordt dat nog best wel een klusje. Ze kunnen niet een boa bij iedere deur neerzetten om mensen tegen te houden als dat nodig is.

Reputatie 2

En de druktemelder invullen doet echt niets voor de komende dagen/weken/maanden, dus STOP daar alsjeblieft mee om dat te vragen op Twitter en zo om die in te vullen!

Jij hebt blijkbaar geen flauw idee wat er met de druktemeldingen gebeurt, het is dus ook niet nodig om dit soort claims hier als zgn. waarheid te plaatsen.

Reputatie 7
Badge +3

En hoe wil je dat doseren gaan doen? Bij een bus is het nog enigszins makkelijk met 1 of 2 deuren, maar bij een trein waarbij er meer deuren zijn en er meer mensen tegelijkertijd in- en uitstappen wordt dat nog best wel een klusje. Ze kunnen niet een boa bij iedere deur neerzetten om mensen tegen te houden als dat nodig is.

Het is mogelijk om maar 1 deur te openen en de rest gesloten te houden.

En jij denkt dan dat de mensen netjes in een rij met 1,5 meter afstand van elkaar gaan staan.

Ik zag een foto met een kilometerslange rij in New York voor de supermarkt waar dat wel gebeurde, ik denk dat veel Nederlanders dit helaas niet doen. 

Reputatie 5
Badge

Bij het nachtnet, waar op het beginstation, zo'n 1 deur instapbeleid geldt gaat het al vrij traag. Met de korte stoptijden is dat echt niet te doen om mensen per 1 deur in en uit te laten stappen en tegelijkertijd voldoende afstand te laten houden. De reiziger weet van te voren niet waar die ene deur open gaat en moet zich mogelijk een ongeluk rennen om in te stappen. Bovendien is er voor gekoppeld materieel extra personeel nodig om op beide treinstellen het beleid door te voeren.

Reputatie 1

@Trein-D @Robert B Mochten jullie (en anderen natuurlijk) een dergelijke situatie hebben ervaren, dan zou ik aanraden om met de reizigersvereniging Rover contact op te nemen. Dat heb ik vandaag gedaan en er is daar een melding gemaakt van mijn traject en tijden bij de communicatieafdeling, richting de NS waar, volgens hen, frequent contact mee is. Ze zijn wel om 16:00 gesloten i.v.m. een lagere kantoorbezetting.

Verder hebben zij mij ook gewezen op de website volletreinen.nl waar ook meldingen kunnen worden gedaan, met de specifieke reden "Ik kon niet de voorgeschreven afstand van 1,5 meter tot mijn medereizigers houden”.

Reputatie 3

En de druktemelder invullen doet echt niets voor de komende dagen/weken/maanden, dus STOP daar alsjeblieft mee om dat te vragen op Twitter en zo om die in te vullen!

NS wilt u uw treinen lang genoeg maken zodat mensen ook echt 1,5 meter afstand houden?

Zo,nog even op Twitter zetten….. :p

Zeker ken je zelf niemand met deze ziekte?

Reputatie 7
Badge

@Trein-D @Robert B Mochten jullie (en anderen natuurlijk) een dergelijke situatie hebben ervaren, dan zou ik aanraden om met de reizigersvereniging Rover contact op te nemen. Dat heb ik vandaag gedaan en er is daar een melding gemaakt van mijn traject en tijden bij de communicatieafdeling, richting de NS waar, volgens hen, frequent contact mee is. Ze zijn wel om 16:00 gesloten i.v.m. een lagere kantoorbezetting.

Verder hebben zij mij ook gewezen op de website volletreinen.nl waar ook meldingen kunnen worden gedaan, met de specifieke reden "Ik kon niet de voorgeschreven afstand van 1,5 meter tot mijn medereizigers houden”.

Ja ik heb het nog niet meegemaakt. En ben het ook zeker niet van plan om mee te moeten maken in de toekomst. 😌

Gelukkig heb ik een klein autootje gekocht. Ik reis op dit moment namelijk niet met de trein.

Badge

NS wilt u uw treinen lang genoeg maken zodat mensen ook echt 1,5 meter afstand houden?

Zo,nog even op Twitter zetten….. :p

Zeker ken je zelf niemand met deze ziekte?

En nu concreet met treinnummer of route en tijdstip? 

Er zijn nml. al treinen verlengt waar drukte meldingen van zijn binnen gekomen, ook treinpersoneel meldt de te drukke treinen zodat er wat aan gedaan kan worden.

Reageer