beantwoord

Drukke trein

Reputatie 3
In de trein van Groningen naar Den Haag, ik reis 1e klas en betaal daarvoor volle pond. Nu mag vanaf Zwolle vanwege drukte iedereen 1e klas gaan zitten.
Heel attent. Maar kunnen 1e klas reizigers dan restitutie aanvragen?
icon

Beste antwoord door Thom 26 april 2018, 16:57

U heeft geen recht op restitutie, dat kan ook niet. U kon tenminste nog zitten. Ik reis altijd eerste klas, maar het gebeurt ook, zonder het vrijgeven, dat mensen eerste klas zitten zonder er voor te betalen. Dan kunt u nog staan ook. Wel eersteklas staan, dat dat weer wel. ;-)
Het is aan het oordeel van de conducteur om dit te doen. Op de drukke randstedelijke trajecten in de spits, is het hoogst ongebruikelijk.
Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +4
U heeft geen recht op restitutie, dat kan ook niet. U kon tenminste nog zitten. Ik reis altijd eerste klas, maar het gebeurt ook, zonder het vrijgeven, dat mensen eerste klas zitten zonder er voor te betalen. Dan kunt u nog staan ook. Wel eersteklas staan, dat dat weer wel. ;-)
Het is aan het oordeel van de conducteur om dit te doen. Op de drukke randstedelijke trajecten in de spits, is het hoogst ongebruikelijk.
Het toelaten van mensen met een tweede klas kaartje in de 1e klas door de HC is een noodoplossing die niet zo heel vaak wordt toegepast omdat het niet helemaal eerlijk t.o.v. de betalende 1e klas reizigers.

Hier is echter geen compensatie voor mogelijk richting de 1e klas reizigers omdat dit ook nergens geregistreerd wordt en u alsnog natuurlijk 1e klas kunt reizen.
De eerste klas vrijgeven voor tweede klas reizigers vind ik een slechte zaak. Dan hadden ze (ook) maar een eerste klas vervoersbewijs moeten kopen.
Op het volgende station kunnen eerste klas reizigers staan omdat tweede klas reizigers er (met toestemming) zitten.
Zeg klant_peter, blijf je je eigen berichten liken ???

Dat zijn zoals ik aangaf keuzes die bij hoge uitzondering gemaakt worden door een HC indien een trein echt geen lege zitplaats meer heeft en er al veel mensen staan en er nog ruim voldoende plaatsen in de 1e klas beschikbaar zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Ik maak het ook maar zelden mee dat de 1e klas wordt vrijgegeven. En wanneer dat wel gebeurt is dat eigenlijk altijd wanneer de balkons zo vol staan dat het niet verantwoord is of dat de trein al zo vol is dat er anders reizigers niet meekunnen.

In zo'n situatie hoef ik echt niet 1e klas te zitten, maar ik wil graag mee en het liefst zonder dat ik echt opgepropt sta.
Zeg klant_peter, blijf je je eigen berichten liken ???

Dat zijn zoals ik aangaf keuzes die bij hoge uitzondering gemaakt worden door een HC indien een trein echt geen lege zitplaats meer heeft en er al veel mensen staan en er nog ruim voldoende plaatsen in de 1e klas beschikbaar zijn.

Als je dan als betalende 1e klasse passagier op een volgend station instapt en je merkt dat de halve 1e klasse vol zit met door de conducteur toegelaten 2e klasse passagiers, mag je dan ook aan de conducteur vragen een aantal van die mensen te verwijderen zodat jij de door jou betaalde plaats krijgt?
Reputatie 7
Badge +4
Dat gebeurt niet. Men mijdt agressie. Een conducteur die aan een zwartrijdende passagier vraagt of hij zijn plaats wil afstaan is de omgekeerde wereld. Zwartrijden en agressie gaat vaak samen. Wat wel werkt is, als de conducteur omroept dat hij de eerste klas gaat controleren. Dan gaan er altijd wel een aantal weg.
Als je dan als betalende 1e klasse passagier op een volgend station instapt en je merkt dat de halve 1e klasse vol zit met door de conducteur toegelaten 2e klasse passagiers, mag je dan ook aan de conducteur vragen een aantal van die mensen te verwijderen zodat jij de door jou betaalde plaats krijgt?
Ik zou dat wel terecht vinden maar ik vraag me af of de 2e klas passagier in de eerste klasse daar ook zo over denkt ;)

Ik kom het zelf slechts tegen op kleine stukken traject en dan gaat het om nog 10 minuten naar het eindstation dat het wel eens voorkomt of na een grote verstoring en dan zijn het vaak grotere afstanden maar dan vind ik zelf ook dat de NS er voor moet zorgen dat er dan zoveel mensen (in alle redelijkheid natuurlijk want we moeten nog wel adem kunnen halen) met de trein mee moeten kunnen welke wel rijdt.
Reputatie 7
Badge +4
Dat kennen we. Een ander is schuldig aan het onbetaald in de eerste klas zitten, niet de zwartrijder zelf uiteraard. Dan betaal je 17 euro in plaats van een tientje.

Ik vraag me af wat er zou gebeuren als de werkgevers van deze mensen ook een tientje zouden uitkeren als loon voor de verrichte dienst in plaats van de afgesproken zeventien. Raad eens....

Maar het is vergelijkbaar, want de zwartrijder betaalt ook niet voor de dienst die hij afneemt.

Ik plet er niet voor uiteraard, maar wel aardig om de gedachten te bepalen.
Reputatie 7
Badge +3
Het gaat in dit geval niet om zwartrijden, want wanneer de HC de 1e klasse vrijgeeft heb je met een 2e klasse kaartje gewoon toestemming om 1e klasse te zitten (of staan) en dan is het geen zwartrijden.
Ook met een 2e klasse vervoersbewijs wil ik graag vervoerd worden, daar betaal ik immers voor en wanneer dat in uitzonderlijke gevallen alleen kan door de 1e klasse vrij te geven, dan moet dan maar. Nood breekt wet.

Het is uiteraard een andere zaak wanneer men uit eigen beweging in de 1e klasse plaats neemt.
Reputatie 4
Ik maak het ook maar zelden mee dat de 1e klas wordt vrijgegeven.
Toevallig heb ik het vandaag ook mee gemaakt in de intercity van Schiphol Airport naar Lelystad Centrum.
Ik maak het ook niet vaak mee, maar vind wel dat mensen iets in de vorm van coulance kunnen ontvangen. Heeft de NS ook nog profijt van, want je houdt reizigers tevreden.

Ik maak het ook maar zelden mee dat de 1e klas wordt vrijgegeven.Toevallig heb ik het vandaag ook mee gemaakt in de intercity van Schiphol Airport naar Lelystad Centrum.
Ik maak het ook niet vaak mee, maar vind wel dat mensen iets in de vorm van coulance kunnen ontvangen. Heeft de NS ook nog profijt van, want je houdt reizigers tevreden.

de coulance die je krijgt is dat de trein alsnog rijdt en niet word opgeheven vanwege de drukte.
Reputatie 7
Badge +3
Wanneer je diezelfde redenatie volgt, krijgen de reizigers die anders moeten achterblijven of als vee opgepropt staan dan ook een coulance? Of hoeven die niet tevreden gehouden te worden?
Wanneer je diezelfde redenatie volgt, krijgen de reizigers die anders moeten achterblijven of als vee opgepropt staan dan ook een coulance? Of hoeven die niet tevreden gehouden te worden?
Mensen die niet meemogen krijgen volgens mij dezelfde compensatie als mensen die een half uur vertraging hebben, althans dat zeg ik uit eigen ervaring.

Mensen die moeten staan krijgen niks aangezien zij betalen voor een vervoersbewijs en je raad het al, zij worden vervoerd naar waar ze heen willen.
Reputatie 7
Badge +3
Dan moet je wel een half uur vertraging daardoor oplopen, wat niet altijd het geval is. Kan ook een kwartier zijn.

En daar ging het niet om. Het ging erom of reizigers met een 1e klasse vervoersbewijs wel compensatie zouden moeten krijgen omdat ze een keer niet met slechts 3 man in een verder lege coupe zitten. Zij zijn toch net zo goed vervoerd naar ze heen wilden?
Dan moet je wel een half uur vertraging daardoor oplopen, wat niet altijd het geval is. Kan ook een kwartier zijn.

En daar ging het niet om. Het ging erom of reizigers met een 1e klasse vervoersbewijs wel compensatie zouden moeten krijgen omdat ze een keer niet met slechts 3 man in een verder lege coupe zitten. Zij zijn toch net zo goed vervoerd naar ze heen wilden?

Dat is je al uitgelegd, men kan dat simpel niet controleren. Shit happens, als het wekelijks of maandelijks was was het een ander verhaal. Maar hoevaak per jaar maak je dit nou mee?
Reputatie 7
Badge +4
We leven nu eenmaal niet in een wereld waar elk ongemak financieel gecompenseerd wordt. Bovendien moet dan een procedure waterdicht zijn in verband met profiteurs die 'slim' zijn. Geld terug bij vertraging is mooi, maar wordt uiteindelijk ook door de reizigers, dus door u, opgebracht en niet door NS. Ook al lijkt het zo.
Alles wat wezenlijk is, kun je met geld niet betalen, imho.
Reputatie 7
Badge +3

Dat is je al uitgelegd, men kan dat simpel niet controleren. Shit happens, als het wekelijks of maandelijks was was het een ander verhaal. Maar hoevaak per jaar maak je dit nou mee?

Volgens mij begrijp jij niet wat ik wil zeggen.

Ik pleit er niet voor om compensatie te geven aan reizigers met een 2e klasse vervoersbewijs die opgepropt als vee staan of niet mee kunnen omdat de trein te vol is, anders dan de gebruikelijke GTBV. De vraag in dit topic was of reizigers in de 1e klasse compensatie kunnen krijgen wanneer deze wordt vrijgegeven vanwege drukte. Zoals aangegeven gebeurt dit alleen bij hoge uitzondering en is daar geen compensatie voor. Of vind je het soms heel normaal dat er mensen moeten achterblijven of bijna flauwvallen terwijl de 1e klasse voor drie kwart leeg is?

Volgens mij begrijp jij niet wat ik wil zeggen.

Ik pleit er niet voor om compensatie te geven aan reizigers met een 2e klasse vervoersbewijs die opgepropt als vee staan of niet mee kunnen omdat de trein te vol is, anders dan de gebruikelijke GTBV. De vraag in dit topic was of reizigers in de 1e klasse compensatie kunnen krijgen wanneer deze wordt vrijgegeven vanwege drukte. Zoals aangegeven gebeurt dit alleen bij hoge uitzondering en is daar geen compensatie voor. Of vind je het soms heel normaal dat er mensen moeten achterblijven of bijna flauwvallen terwijl de 1e klasse voor drie kwart leeg is?

En zoals al vaker is aangegeven is dat onmogelijk. Maar hoevaal komt het daadwerkelijk voor? Ik reis al ruim 3 jaar in de spits op drukke trajecten en heb het nog nooit meegemaakt dat de 1e klassr wordt vrijgegeven.
Reputatie 4

Volgens het OV Loket wel, mits je voor de toeslag hebt betaald. Zou toch van de zotte zijn.

Reageer