Hoi! Ik sta momenteel in de trein van Groningen naar Rotterdam centraal. Het is hier behoorlijk druk en het is nu natuurlijk niet de bedoeling om naast mensen te gaan zitten. Daardoor sta ik nu met redelijk wat mensen in de tussenruimte tussen coupes; niet heel Corona proof. Wat me opviel was dat bijna de hele 1e klas leeg was. Daarom vraag ik me af of het niet mogelijk is om in zulke gevallen mensen ook daar te laten zitten. Wel zo veilig toch?
Beste antwoord door Thom
Iedereen mag eerste klas reizen, een eersteklaskaartje wordt niemand geweigerd. Het is wel duurder. Als u Flex heeft - veel mensen hebben dat inmiddels - kunt u binnen een kwartier na het inchecken uw kaartje nog omzetten naar de eerste klas en mag u er dus ook gaan zitten. Als u eerste klas wilt reizen, kan dat echt, maar u moet een duurder kaartje kopen. Wilt u dat niet, dan reist u tweede klas.
Er zijn wel vaker vragen of er in sommige omstandigheden eerste klas mag worden gereisd zonder de forse meerprijs te betalen. Het antwoord is tot nu toe altijd nee geweest. Wat overigens wel mogelijk is dat de conducteur de eerste klas vrijgeeft. Dat is niet gebruikelijk, maar ook niet onmogelijk. Het komt voor als de omstandigheden zo extreem zijn dat de conducteur er toe besluit. Het is natuurlijk wel erg unfair naar de mensen die wel het bepaald niet geringe eersteklastarief tarief betalen en het valt niet te verwachten dat die de plaatsen krijgen toegewezen waar al een reiziger met een tweedeklaskaartje zit.
Kortom, normaal gebeurt het niet en het is aan de conducteur dit besluit te nemen, naar zijn inzicht.
Er lopen op dit forum overigens een keur aan topics waarbij mensen graag in de eerste klas willen zitten en daar een rechtvaardiging voor zoeken. Als het tijdens de huidige omstandigheden zou mogen, heeft het geen zin meer een eersteklaskaartje of -abonnement te kopen.
NS zal een compromis moeten vinden tussen de kostenfactor en het aantal reizigers dat nog acceptabel is in de trein. Het is echter niet voor elke treinrit te voorspellen.
Neem de opmerking van