beantwoord

Drukke trein en corona

• 6 november 2020
  • 13 reacties
  • 131 Bekeken

Hoi! Ik sta momenteel in de trein van Groningen naar Rotterdam centraal. Het is hier behoorlijk druk en het is nu natuurlijk niet de bedoeling om naast mensen te gaan zitten. Daardoor sta ik nu met redelijk wat mensen in de tussenruimte tussen coupes; niet heel Corona proof. Wat me opviel was dat bijna de hele 1e klas leeg was. Daarom vraag ik me af of het niet mogelijk is om in zulke gevallen mensen ook daar te laten zitten. Wel zo veilig toch?

icon

Beste antwoord door Thom 6 november 2020, 16:58

Iedereen mag eerste klas reizen, een eersteklaskaartje wordt niemand geweigerd. Het is wel duurder. Als u Flex heeft - veel mensen hebben dat inmiddels - kunt u binnen een kwartier na het inchecken uw kaartje nog omzetten naar de eerste klas en mag u er dus ook gaan zitten. Als u eerste klas wilt reizen, kan dat echt, maar u moet een duurder kaartje kopen. Wilt u dat niet, dan reist u tweede klas.

Er zijn wel vaker vragen of er in sommige omstandigheden eerste klas mag worden gereisd zonder de forse meerprijs te betalen. Het antwoord is tot nu toe altijd nee geweest. Wat overigens wel mogelijk is dat de conducteur de eerste klas vrijgeeft. Dat is niet gebruikelijk, maar ook niet onmogelijk. Het komt voor als de omstandigheden zo extreem zijn dat de conducteur er toe besluit. Het is natuurlijk wel erg unfair naar de mensen die wel het bepaald niet geringe eersteklastarief tarief betalen en het valt niet te verwachten dat die de plaatsen krijgen toegewezen waar al een reiziger met een tweedeklaskaartje zit.

Kortom, normaal gebeurt het niet en het is aan de conducteur dit besluit te nemen, naar zijn inzicht. 

Er lopen op dit forum overigens een keur aan topics waarbij mensen graag in de eerste klas willen zitten en daar een rechtvaardiging voor zoeken. Als het tijdens de huidige omstandigheden zou mogen, heeft het geen zin meer een eersteklaskaartje of -abonnement te kopen.

NS zal een compromis moeten vinden tussen de kostenfactor en het aantal reizigers dat nog acceptabel is in de trein. Het is echter niet voor elke treinrit te voorspellen.

Neem de opmerking van @Jeroen hieronder mee, zeker als er nog zitplaatsen in de tweede klas zijn.

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Iedereen mag eerste klas reizen, een eersteklaskaartje wordt niemand geweigerd. Het is wel duurder. Als u Flex heeft - veel mensen hebben dat inmiddels - kunt u binnen een kwartier na het inchecken uw kaartje nog omzetten naar de eerste klas en mag u er dus ook gaan zitten. Als u eerste klas wilt reizen, kan dat echt, maar u moet een duurder kaartje kopen. Wilt u dat niet, dan reist u tweede klas.

Er zijn wel vaker vragen of er in sommige omstandigheden eerste klas mag worden gereisd zonder de forse meerprijs te betalen. Het antwoord is tot nu toe altijd nee geweest. Wat overigens wel mogelijk is dat de conducteur de eerste klas vrijgeeft. Dat is niet gebruikelijk, maar ook niet onmogelijk. Het komt voor als de omstandigheden zo extreem zijn dat de conducteur er toe besluit. Het is natuurlijk wel erg unfair naar de mensen die wel het bepaald niet geringe eersteklastarief tarief betalen en het valt niet te verwachten dat die de plaatsen krijgen toegewezen waar al een reiziger met een tweedeklaskaartje zit.

Kortom, normaal gebeurt het niet en het is aan de conducteur dit besluit te nemen, naar zijn inzicht. 

Er lopen op dit forum overigens een keur aan topics waarbij mensen graag in de eerste klas willen zitten en daar een rechtvaardiging voor zoeken. Als het tijdens de huidige omstandigheden zou mogen, heeft het geen zin meer een eersteklaskaartje of -abonnement te kopen.

NS zal een compromis moeten vinden tussen de kostenfactor en het aantal reizigers dat nog acceptabel is in de trein. Het is echter niet voor elke treinrit te voorspellen.

Neem de opmerking van @Jeroen hieronder mee, zeker als er nog zitplaatsen in de tweede klas zijn.

Badge

Als aanvulling op Thom zijn tekst, elke zitplaats in de trein mag gebruikt worden. Omdat de 1,5 mtr. niet altijd mogelijk is zijn de mondkapjes verplicht gesteld in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi! Ik sta momenteel in de trein van Groningen naar Rotterdam centraal. Het is hier behoorlijk druk en het is nu natuurlijk niet de bedoeling om naast mensen te gaan zitten.

Dat is wel de bedoeling, alle zitplaatsen mogen gebruikt worden mits mondkapjes worden gedragen.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi! Ik sta momenteel in de trein van Groningen naar Rotterdam centraal. Het is hier behoorlijk druk en het is nu natuurlijk niet de bedoeling om naast mensen te gaan zitten.

Dat is wel de bedoeling, alle zitplaatsen mogen gebruikt worden mits mondkapjes worden gedragen.

Alle zitplaatsen mogen gebruikt worden en omdat in het OV de 1,5 m niet altijd gehouden kan worden is het mondkapje verplicht.

Het valt mij op Twitter op dat het vaak jonge mensen die zijn vragen om openstelling 1e klas omdat volgens hen de 2e klas te vol is. Er worden daarbij foto's geplaatst met inderdaad staande mensen in een coupé of halletje, maar met nog heel veel vrije zitplaatsen. En heel enkele keer is de coupé wel vol, maar heel vaak dus niet. 

Mogelijk kan er regelmatig omgeroepen worden dat alle zitplaatsen weer gebruikt mogen worden?

Feitelijk zou vandaag een trein niet druk kunnen zijn. Men wordt immers geacht zoveel mogelijk thuis te werken en het reizen te beperken.

Reputatie 7
Badge +3

Mogelijk menen mensen dat je niet naast elkaar mag zitten vanwege de groene stickers.

Reputatie 6

Dan wordt het hoog tijd dat die stickers weg verwijderd worden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou de stickers laten zitten. Uit alle onderzoeken blijkt dat het 1,5m afstand bewaren de beste preventie is. 

Er zal af en toe een trein zijn die (te) druk is. Dat is zorgwekkend maar nog niet meteen een reden voor paniek. In dergelijke situaties blijft het een kwestie van de regels volgen: mondkapje op en regelmatig handen wassen of desinfecteren.

Het is te hopen dat de huidige maatregelen leiden tot minder reizen waardoor de kans op verspreiding van het virus kleiner wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou de stickers laten zitten. Uit alle onderzoeken blijkt dat het 1,5m afstand bewaren de beste preventie is. 

Er zal af en toe een trein zijn die (te) druk is. Dat is zorgwekkend maar nog niet meteen een reden voor paniek. In dergelijke situaties blijft het een kwestie van de regels volgen: mondkapje op en regelmatig handen wassen of desinfecteren.

Het is te hopen dat de huidige maatregelen leiden tot minder reizen waardoor de kans op verspreiding van het virus kleiner wordt.

Er zal niet minder gereisd worden. Ik heb dit jaar 3 geplande reizen niet laten doorgaan n.a.v. persconferentie, maar verwacht niet dat iedereen dit doet. 

Zolang er samenreiskorting, jongerenkaartjes en spoordeeluitjes te verkrijgen zijn, zal de drukte niet structureel verminderen. Ik zie in mijn omgeving het autoverkeer met de dag toenemen, terwijl er echt gevraagd is zoveel mogelijk thuis te werken. En die vakantie is toch nog steeds te boeken, dus waarom zal ik dan thuisblijven?

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer er niet minder gereisd gaat worden gaat de wal het schip wel keren en krijgen we weer beperkingen als in maart en april.

Ik zie overigens wel degelijk dat het minder druk is in de spits. Afgelopen donderdagmiddag had ik weer een rijtuig alleen voor mezelf. Op dagen dat ik met de auto reis merk ik dat het veel minder druk is op de weg.

Reputatie 4

Ik werk  thuis vanaf 5 oktober, maar heb dan ook een administratieve functie waarin dit mogelijk is. Bij ons op de zaak hebben we ook een afdeling logistiek, werkplaats, afleveraars en monteurs in de buitendienst. Dan wordt thuiswerken toch wel heel lastig.

Reputatie 7
Badge +3

Niet iedereen kan thuiswerken, dat is zeker zo. Maar de cijfers van afgelopen voorjaar lieten zien dat er toen meer mensen thuiswerkten dan nu. Als het toen kon, kan dat nu ook.

Reputatie 7
Badge +3

Kan me voorstellen dat veel bedrijven er na een paar maanden thuiswerken achter zijn gekomen dat ze misschien toch niet zo productief zijn als voorheen.

Reputatie 5
Badge

ALS de gezondheid je zo aan het hart gaat, dan is er nog een hier niet vermelde optie, die blijkbaar denkvermogens van tenminste een doctorandus vereist: Uitstappen en de volgende trein nemen.

Het valt mij ook op dat vooral de vrijdagmiddag-met afvoer vanaf de verwegliggende studentensteden volle treintjes opleveren. Mogelijk ook een ervaringsfout waar de studerenden rekening mee kunnen houden?

Reageer