beantwoord

Drukke trein en corona

• 6 november 2020
  • 36 reacties
  • 2064 Bekeken

Hoi! Ik sta momenteel in de trein van Groningen naar Rotterdam centraal. Het is hier behoorlijk druk en het is nu natuurlijk niet de bedoeling om naast mensen te gaan zitten. Daardoor sta ik nu met redelijk wat mensen in de tussenruimte tussen coupes; niet heel Corona proof. Wat me opviel was dat bijna de hele 1e klas leeg was. Daarom vraag ik me af of het niet mogelijk is om in zulke gevallen mensen ook daar te laten zitten. Wel zo veilig toch?

icon

Beste antwoord door Thom 6 november 2020, 16:58

Iedereen mag eerste klas reizen, een eersteklaskaartje wordt niemand geweigerd. Het is wel duurder. Als u Flex heeft - veel mensen hebben dat inmiddels - kunt u binnen een kwartier na het inchecken uw kaartje nog omzetten naar de eerste klas en mag u er dus ook gaan zitten. Als u eerste klas wilt reizen, kan dat echt, maar u moet een duurder kaartje kopen. Wilt u dat niet, dan reist u tweede klas.

Er zijn wel vaker vragen of er in sommige omstandigheden eerste klas mag worden gereisd zonder de forse meerprijs te betalen. Het antwoord is tot nu toe altijd nee geweest. Wat overigens wel mogelijk is dat de conducteur de eerste klas vrijgeeft. Dat is niet gebruikelijk, maar ook niet onmogelijk. Het komt voor als de omstandigheden zo extreem zijn dat de conducteur er toe besluit. Het is natuurlijk wel erg unfair naar de mensen die wel het bepaald niet geringe eersteklastarief tarief betalen en het valt niet te verwachten dat die de plaatsen krijgen toegewezen waar al een reiziger met een tweedeklaskaartje zit.

Kortom, normaal gebeurt het niet en het is aan de conducteur dit besluit te nemen, naar zijn inzicht. 

Er lopen op dit forum overigens een keur aan topics waarbij mensen graag in de eerste klas willen zitten en daar een rechtvaardiging voor zoeken. Als het tijdens de huidige omstandigheden zou mogen, heeft het geen zin meer een eersteklaskaartje of -abonnement te kopen.

NS zal een compromis moeten vinden tussen de kostenfactor en het aantal reizigers dat nog acceptabel is in de trein. Het is echter niet voor elke treinrit te voorspellen.

Neem de opmerking van @Jeroen hieronder mee, zeker als er nog zitplaatsen in de tweede klas zijn.

Bekijk origineel

36 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Iedereen mag eerste klas reizen, een eersteklaskaartje wordt niemand geweigerd. Het is wel duurder. Als u Flex heeft - veel mensen hebben dat inmiddels - kunt u binnen een kwartier na het inchecken uw kaartje nog omzetten naar de eerste klas en mag u er dus ook gaan zitten. Als u eerste klas wilt reizen, kan dat echt, maar u moet een duurder kaartje kopen. Wilt u dat niet, dan reist u tweede klas.

Er zijn wel vaker vragen of er in sommige omstandigheden eerste klas mag worden gereisd zonder de forse meerprijs te betalen. Het antwoord is tot nu toe altijd nee geweest. Wat overigens wel mogelijk is dat de conducteur de eerste klas vrijgeeft. Dat is niet gebruikelijk, maar ook niet onmogelijk. Het komt voor als de omstandigheden zo extreem zijn dat de conducteur er toe besluit. Het is natuurlijk wel erg unfair naar de mensen die wel het bepaald niet geringe eersteklastarief tarief betalen en het valt niet te verwachten dat die de plaatsen krijgen toegewezen waar al een reiziger met een tweedeklaskaartje zit.

Kortom, normaal gebeurt het niet en het is aan de conducteur dit besluit te nemen, naar zijn inzicht. 

Er lopen op dit forum overigens een keur aan topics waarbij mensen graag in de eerste klas willen zitten en daar een rechtvaardiging voor zoeken. Als het tijdens de huidige omstandigheden zou mogen, heeft het geen zin meer een eersteklaskaartje of -abonnement te kopen.

NS zal een compromis moeten vinden tussen de kostenfactor en het aantal reizigers dat nog acceptabel is in de trein. Het is echter niet voor elke treinrit te voorspellen.

Neem de opmerking van @Jeroen hieronder mee, zeker als er nog zitplaatsen in de tweede klas zijn.

Badge

Als aanvulling op Thom zijn tekst, elke zitplaats in de trein mag gebruikt worden. Omdat de 1,5 mtr. niet altijd mogelijk is zijn de mondkapjes verplicht gesteld in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi! Ik sta momenteel in de trein van Groningen naar Rotterdam centraal. Het is hier behoorlijk druk en het is nu natuurlijk niet de bedoeling om naast mensen te gaan zitten.

Dat is wel de bedoeling, alle zitplaatsen mogen gebruikt worden mits mondkapjes worden gedragen.

Reputatie 7
Badge +3

Hoi! Ik sta momenteel in de trein van Groningen naar Rotterdam centraal. Het is hier behoorlijk druk en het is nu natuurlijk niet de bedoeling om naast mensen te gaan zitten.

Dat is wel de bedoeling, alle zitplaatsen mogen gebruikt worden mits mondkapjes worden gedragen.

Alle zitplaatsen mogen gebruikt worden en omdat in het OV de 1,5 m niet altijd gehouden kan worden is het mondkapje verplicht.

Het valt mij op Twitter op dat het vaak jonge mensen die zijn vragen om openstelling 1e klas omdat volgens hen de 2e klas te vol is. Er worden daarbij foto's geplaatst met inderdaad staande mensen in een coupé of halletje, maar met nog heel veel vrije zitplaatsen. En heel enkele keer is de coupé wel vol, maar heel vaak dus niet. 

Mogelijk kan er regelmatig omgeroepen worden dat alle zitplaatsen weer gebruikt mogen worden?

Feitelijk zou vandaag een trein niet druk kunnen zijn. Men wordt immers geacht zoveel mogelijk thuis te werken en het reizen te beperken.

Reputatie 7
Badge +3

Mogelijk menen mensen dat je niet naast elkaar mag zitten vanwege de groene stickers.

Reputatie 6

Dan wordt het hoog tijd dat die stickers weg verwijderd worden.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou de stickers laten zitten. Uit alle onderzoeken blijkt dat het 1,5m afstand bewaren de beste preventie is. 

Er zal af en toe een trein zijn die (te) druk is. Dat is zorgwekkend maar nog niet meteen een reden voor paniek. In dergelijke situaties blijft het een kwestie van de regels volgen: mondkapje op en regelmatig handen wassen of desinfecteren.

Het is te hopen dat de huidige maatregelen leiden tot minder reizen waardoor de kans op verspreiding van het virus kleiner wordt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zou de stickers laten zitten. Uit alle onderzoeken blijkt dat het 1,5m afstand bewaren de beste preventie is. 

Er zal af en toe een trein zijn die (te) druk is. Dat is zorgwekkend maar nog niet meteen een reden voor paniek. In dergelijke situaties blijft het een kwestie van de regels volgen: mondkapje op en regelmatig handen wassen of desinfecteren.

Het is te hopen dat de huidige maatregelen leiden tot minder reizen waardoor de kans op verspreiding van het virus kleiner wordt.

Er zal niet minder gereisd worden. Ik heb dit jaar 3 geplande reizen niet laten doorgaan n.a.v. persconferentie, maar verwacht niet dat iedereen dit doet. 

Zolang er samenreiskorting, jongerenkaartjes en spoordeeluitjes te verkrijgen zijn, zal de drukte niet structureel verminderen. Ik zie in mijn omgeving het autoverkeer met de dag toenemen, terwijl er echt gevraagd is zoveel mogelijk thuis te werken. En die vakantie is toch nog steeds te boeken, dus waarom zal ik dan thuisblijven?

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer er niet minder gereisd gaat worden gaat de wal het schip wel keren en krijgen we weer beperkingen als in maart en april.

Ik zie overigens wel degelijk dat het minder druk is in de spits. Afgelopen donderdagmiddag had ik weer een rijtuig alleen voor mezelf. Op dagen dat ik met de auto reis merk ik dat het veel minder druk is op de weg.

Reputatie 4

Ik werk  thuis vanaf 5 oktober, maar heb dan ook een administratieve functie waarin dit mogelijk is. Bij ons op de zaak hebben we ook een afdeling logistiek, werkplaats, afleveraars en monteurs in de buitendienst. Dan wordt thuiswerken toch wel heel lastig.

Reputatie 7
Badge +3

Niet iedereen kan thuiswerken, dat is zeker zo. Maar de cijfers van afgelopen voorjaar lieten zien dat er toen meer mensen thuiswerkten dan nu. Als het toen kon, kan dat nu ook.

Reputatie 7
Badge +3

Kan me voorstellen dat veel bedrijven er na een paar maanden thuiswerken achter zijn gekomen dat ze misschien toch niet zo productief zijn als voorheen.

Reputatie 6
Badge

ALS de gezondheid je zo aan het hart gaat, dan is er nog een hier niet vermelde optie, die blijkbaar denkvermogens van tenminste een doctorandus vereist: Uitstappen en de volgende trein nemen.

Het valt mij ook op dat vooral de vrijdagmiddag-met afvoer vanaf de verwegliggende studentensteden volle treintjes opleveren. Mogelijk ook een ervaringsfout waar de studerenden rekening mee kunnen houden?

Het gevoerde beleid zoals in deze reactie omschreven schiet in het licht van de maatschappelijke plicht die op ondernemingen rust gedurende deze buitengewone tijd, al helemaal indien zij direct aan de overheid gelieerd zijn, tekort.

Allereerst is niet de vraag aan de orde wie bevoegd zou zijn een kaartje voor de eerste klas te kopen, maar in welke gevallen verplaatsing naar de eerste klas omwille van veiligheidsredenen toegestaan is.

Een regelmatig voorkomend probleem is dat reizigers in spitsuren, al dan niet door een verkorte trein, de 1,5 meter afstand niet kunnen waarborgen. Zo staat men in een gesloten ruimte in of tussen coupés dicht op elkaar met een, volgens de uitgangspunten van het RIVM, zeer grote kans op besmetting.

Het (enkele) feit dat in bovenstaand geval het verlenen van toegang tot de eerste klas voor reizigers die daarvoor niet betaald hebben zuur zou zijn voor reizigers die daarvoor wel betaald hebben, is, bijvoorbeeld, bezien vanuit het zeer ingrijpende overheidsbeleid met betrekking tot bestrijding van het coronavirus, hooguit een mee te wegen factor en logischerwijs ontoereikend om als doorslaggevend te kunnen worden aangemerkt.

Daarnaast wekt het verbazing dat het tekortschieten in (de levering van) een zitplaats voor reizigers in de tweede klas die daarvoor wel betaald hebben, kennelijk niet meegewogen wordt, daar waar een minder ingrijpende situatie met betrekking tot eerste klas-reizigers al als doorslaggevend wordt gezien bij de beoordeling van onderhavige kwestie.

Het argument dat het geen "nut" zou hebben om een kaartje voor de eerste klas te kopen is bovendien een drogredenering, omdat de kwestie niet vraagt om onvoorwaardelijke toegang tot de eerste klas, maar alleen in gevallen dat de veiligheid van reizigers niet gewaarborgd kan worden. Het gaat hier bovendien om een feitelijk oordeel, namelijk, eentje op basis van de 1,5 meter afstandsregel. Tot verschil in interpretatie zou dit dus ook nog eens niet kunnen leiden.

Een buitengewone omstandigheid als die van het heden, zo onderstreept het overheidsbeleid, vraagt aldus om adequaat en afgewogen beleid. Miskenning hiervan door ondernemingen is onbegrijpelijk in het licht van bovenstaande argumenten, des te meer wanneer de onderneming direct aan de overheid verbonden is.

Reputatie 2

@Ben3Aart : Een heel betoog maar in de trein is de 1,5 meter regel al vanaf 1 juni 2020 niet meer van toepassing. In plaats daarvan is het mondkapje nu verplicht. Reizigers mogen ook gewoon naast elkaar zitten. 

Badge +3

Op zich is de vraag om in een ‘zo goed als lege’ 1e klas te mogen zitten wel terecht als je in de 2e klas en op de balkons op elkaar gepropt staat, maar die beslissing is altijd nog aan de conducteur en geen recht (op een zitplaats). De NS geeft weliswaar aan dat ze met voldoende capaciteit rijden om iedereen een zitplaats te kunnen bieden, maar dat is natuurlijk een gemiddelde (lege intercity’s, volle korte sprinters).

Maar in een overvolle trein (met name sprinters) is de 1e klas capaciteit alsnog vaak onvoldoende om iedereen een zitplaats te bieden, en lopen 1e klas reizigers al gauw het risico dat zij dan ook moeten staan.

Alleen een conducteur kan zien of je recht hebt om 1e klas te zitten, en zou dan moeten ‘handhaven’ dus een willekeurige 2e klas reiziger plaats moeten laten maken.

Behalve dat conducteurs daar niet aan zullen beginnen geeft het natuurlijk scheve gezichten, want welke 2e klas reiziger moet dan opstaan?

Voor wat betreft de huidige situatie is het verstandig om met NS Flex te reizen, want dan kan je tot 15 minuten na het inchecken nog wisselen naar 1e klas. Heb je geen NS Flex, dan zal je de trein uit moeten voor een 1e klas kaartje (of vóór vertrek een e-ticket zien te kopen, tijdens de reis kopen is ongeldig), of een volgende trein nemen.

@Ben3Aart : Een heel betoog maar in de trein is de 1,5 meter regel al vanaf 1 juni 2020 niet meer van toepassing. In plaats daarvan is het mondkapje nu verplicht. Reizigers mogen ook gewoon naast elkaar zitten. 

Een onwelgevallig betoog wellicht voor pro NS-minded mensen op deze community, maar wijst op miskenning maatschappelijke plicht in deze bijzondere tijd. Beleid dat een mondkapje de noodzaak tot afstand bewaren vervangt is op basis van inzichten van het RIVM uit de lucht gegrepen. Het op elkaar gepropt staan is daarnaast ook nog eens een evident andere situatie dan het "naast elkaar mogen zitten".

Reputatie 7
Badge +3

Een onwelgevallig betoog wellicht voor pro NS-minded mensen op deze community, maar wijst op miskenning maatschappelijke plicht in deze bijzondere tijd. Beleid dat een mondkapje de noodzaak tot afstand bewaren vervangt is op basis van inzichten van het RIVM uit de lucht gegrepen. Het op elkaar gepropt staan is daarnaast ook nog eens een evident andere situatie dan het "naast elkaar mogen zitten".

Mensen gaan zelf 'op elkaar gepropt' staan. Het is Nederland vrijwel dezelfde situatie als een jaar geleden. Wel zijn onderwijsinstellingen open. Maar het is nog steeds: werk thuis, reis alleen als het noodzakelijk is en vermijd drukte. 

Wil je naar terras, dan doe je dat in eigen omgeving. Net als een frisse neus halen. Moet je met de trein, je mag ook naast een vreemde zitten. Naast een vreemde zitten wil men niet dus gaat men staan, waardoor een trein al snel voller lijkt. 

Punt is dat men het niet meer zo nauw neemt met de maatregelen. Men reist het hele land door en roept dat NS voor meer capaciteit moet zorgen terwijl de meeste problemen door mensen wordt veroorzaakt door mensen die met de trein gaan voor bezoekjes/uitjes.

Reputatie 6

Het komt inderdaad vreemd en ook wel hypocriet over als de anderhalve meter regeling overal geldt behalve in de trein. 

Reputatie 6

Een prachtig betoog van @Ben3Aart, dat ik nagenoeg volledig kan ondersteunen. Slechts het aanhalen van de RIVM inzichten en de daarop geënte regelgeving, te plaatsen in een juridische denkwijze, strekt niet tot overtuiging. Dit vanwege het pseudowetenschappelijke karakter van de RIVM/OMT benadering.

Nog afgezien van de realiteit dat niet iedereen zich (meer) houdt aan het verzoek om zijn mobiliteit te beperken tot het noodzakelijke, noop t de situatie, zelfs te alle tijden, tot het maximaal spreiden van de reizigers over de beschikbare capaciteit. Met boerenverstand valt in te zien dat ook  in het geval dat de 1,5m wel gerespecteerd kan worden, het maximaal spreiden de volksgezondheid  ten goede komt.  Verder zou het verstrekken van superieure beschermingsmiddelen uit de inmiddels bomvolle en overlopende depots van de rijksoverheid eveneens een nuttige bijdrage kunnen leveren.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik vooral niet begrijp is dat mensen allerlei niet-noodzakelijke reizen met het OV blijven maken terwijl daar de anderhalve meter afstand niet altijd gegarandeerd kan worden.

Geef je plaats in het OV op aan iemand die voor zijn/haar werk met het OV moet reizen. Dat zou een nuttige campagne zijn. 

Daar zal het wel niet van komen omdat de OV in een enorme spagaat zitten. Ze kunnen de inkomsten van al die niet-noodzakelijke reizen niet missen.

In de tussentijd begrijp ik niets van de onbegrijpelijke versoepelingen van vorige week. Daar was cijfermatig gezien helemaal geen aanleiding voor en heeft gezorgd voor een totaal verkeerd signaal naar de samenleving.

Ik ben het dan ook eens met wat hoogleraar statistiek Casper Albers vandaag schrijft in de Volkskrant: “Kortom, de overheid moet veel beter uitleggen waarom bepaalde maatregelen wel en andere niet genomen zijn. Onbegrip leidt tot onvrede, en onvrede leidt tot minder bereidheid zich aan de regels te houden. Goede communicatie is op zichzelf dus al een coronamaatregel.”

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik vooral niet begrijp is dat mensen allerlei niet-noodzakelijke reizen met het OV blijven maken terwijl daar de anderhalve meter afstand niet altijd gegarandeerd kan worden.

Alsof die anderhalve meter wel gegarandeerd kan worden in winkels, in de supermarkt, op scholen of op het werk. Om over terrassen en afhaalhoreca maar helemaal te zwijgen.

Reputatie 6

Na deze maand mijn tweede vaccinatie zal ik volgende maand hoe dan ook weer met de trein gaan reizen. Daarbij zal ik me aan de basisregels en het dragen van een mondkapje houden. Ik heb meer dan een jaar niet gereisd en vindt het dan ook welletjes en een risico waard. Maar ik zorg dan wel voor een drukkere trein. En aangezien ik eerste klas rijd zal ook deze voller worden. Ik neem aan dat vele gevaccineerde er zo over zullen denken en weer van de trein gebruik zullen maken. Noodzakelijk reizen en lege treinen loopt dus hoe dan ook op zijn einde en alles zal meer normaal worden en veel drukker ook in de daluren.

Ook ouderen zullen hun plaats in de trein en gemeenschap weer gaan opeisen na een lange tijd van voorzichtigheid en thuisblijven nu ze gevaccineerd zijn.

Reputatie 2

Afgelopen Zondag kwam ik vanaf Eindhoven naar Utrecht met de Intercity lekker helemaal alleen in de 1e Klasse. In Hertogenbosch was het gedaan met de rust!! Een tiental voetbalsupporters van Ajax kwam luid en lallend 1e Klas zitten; wel lol gehad met een biertje;maar dit was geloof ik niet de bedoeling…….Ik vertrok om 12:34 uit Eindhoven Centraal met Vertrek uit Den Bosch om 12:56, Groet!

Een prachtig betoog van @Ben3Aart, dat ik nagenoeg volledig kan ondersteunen. Slechts het aanhalen van de RIVM inzichten en de daarop geënte regelgeving, te plaatsen in een juridische denkwijze, strekt niet tot overtuiging. Dit vanwege het pseudowetenschappelijke karakter van de RIVM/OMT benadering.

Nog afgezien van de realiteit dat niet iedereen zich (meer) houdt aan het verzoek om zijn mobiliteit te beperken tot het noodzakelijke, noop t de situatie, zelfs te alle tijden, tot het maximaal spreiden van de reizigers over de beschikbare capaciteit. Met boerenverstand valt in te zien dat ook  in het geval dat de 1,5m wel gerespecteerd kan worden, het maximaal spreiden de volksgezondheid  ten goede komt.  Verder zou het verstrekken van superieure beschermingsmiddelen uit de inmiddels bomvolle en overlopende depots van de rijksoverheid eveneens een nuttige bijdrage kunnen leveren.

Dank Bruno, goed te zien dat jij op voorhand niet een kennelijk belang te verdedigen hebt.

De kwalificatie "pseudowetenschappelijk" doet denk ik geen recht aan de statuur van de betrokken wetenschappers. Belangrijker nog is echter dat we het hier hebben over het wetenschappelijke oordeel dat het bewaren van 1,5 meter afstand noodzakelijk is. Deze zienswijze wordt in bijna alle getroffen staten ter wereld aangehangen, en zou slechts ongeloofwaardig "pseudowetenschappelijk" kunnen worden genoemd.

Juridiseren of niet, een rechtstreeks aan de overheid verbonden onderneming staat op de voorgrond als het gaat om het nemen van verantwoordelijkheid in een buitengewone periode waarin dezelfde overheid buitengewone regels stelt.

Reageer