Drukke treinen

Toon eerste bericht

121 reacties

Dat snap ik,maar ze gaan duidelijk niet goed om met die cijfers.
De treinen zijn vrijdagmiddag echt drukker, zeker waar de universiteiten zitten.
Vandaag in de ochtend spits alleen maar SLT viertjes, NS beschouwd de vrijdag als een vroege zaterdag.

Je kan als NS campagne gaan voeren om mensen over te halen om in de zogenaamde daluren te gaan reizen, maar als je dat vervolgens afstraft met gehalveerd materieel dan gaan mensen gewoon weer in de spits reizen.

"vluchten" naar de daluren heeft dus eigenlijk gewoon geen zin.... 😞
Reputatie 5
Klopt, in de daluren doen ze vrijwel overal het minimale materieel. Je kan vaak wel zitten, maar je hebt niet het gevoel dat je in de dalperiode reist.

Dat gevoel zorgt er bij mij ook voor dat ik gewoon weer in de spits ga reizen. Dan maar elke dag vechten voor een plekje. Al die moeite voor niks in de dalperiode is me niets waard. Well done NS.

De hele campagne om spits te mijden gaat nu mooi averechts werken.
Het staatje aan het begin van dit topic laat zien dat de trein rustiger is, maar niet halfvol.
Gevolg is dat er op veel trajecten op vrijdag meer mensen moeten staan dan op maandag.

En dan de terugweg, natuurlijk ook een viertje, maar dan gaan talloze studenten terug naar pa en ma weekend vieren.
Kortom, vrijdag is de vervelendste dag om te reizen...
Reputatie 1
en ja hoor, voor de zoveelste keer, de sprinter Zwolle - Groningen van 16:24 uur vanaf spoor 14 structureel overvol. Zelfs een flink aantal reizigers die niet meer konden.
@NS, Ik vroeg me af of het mogelijk is om de Airco van de trein aan te zetten wanneer het bekend is dat de trein overvol is. Voor de afgelopen maanden is het structureel elke dag in de ochtend tijdens de spits de treinen overvol op de HSL. Dat is opzich niet erg als er enige vorm is van ventilatie. gedurende afgelopen periode dat ik in de trein zit heb ik al een paar keer meegemaakt dat iemand (bijna) of al gewoon volledig is bezweken (flauw gevallen). Zelf heb ik het 2 keer meegemaakt dat ik bijna ben flauwgevallen. Ik ben zelf zo dom om structureel geen drinken mee te nemen. Maar aan de andere kant het kan verholpen worden door de airco aan te zetten. Dat de machinist er niks van merkt dat het heel benauwd is in de coupe betekend niet dat wij als passagiers er zo veel last van hebben.

Vroeg mij eigenlijk af of dit al bekend is bij jullie en of jullie wat aan kunnen doen. Want ik zelf vind het belachelijk dat dit kan gebeuren.
Wat ontzettend vervelend om te horen dat je twee keer bijna flauw bent gevallen door de benauwdheid davie, ik snap dat je graag wil weten wat voor maatregelen daartegen genomen worden.

De airco is in de trein onderdeel van een automatische klimaatcontrole, die eigenlijk op 3 dingen reageert. Naast de temperatuur binnen en buiten, wordt er ook naar luchtvochtigheid en kwaliteit gekeken. Als er veel mensen in een trein zitten, zal het climate control systeem merken dat de luchtvochtigheid oploopt, en zal de airco aanspringen.

Nou kan het natuurlijk zijn dat een airco niet genoeg lucht rond kan blazen als de trein zo ontzettend druk is, en dat het effect misschien niet is wat wij ervan hopen. Heb je misschien een vertrektijd en traject voor me, waar je dit probleem vaak hebt? Dan zal ik in ieder geval een melding maken over de luchtkwaliteit op deze ritten.
Zijn de drukte indicaties in de reisplanner up to date? Het valt me namelijk op dat enkele treinen die in februari verlengd zijn nog altijd als 'druk' aangegeven worden.
Beste Chiel die gegevens kan ik je zeker wel geven. Het gaat om de volgende treinen Rotterdam -Schiphol HSL (IC-Direct) 7:28, 7:40, en 7:56.

Betreft de auto climate controle als dit systeem het enige is dat de AC kan triggeren dan is dat een probleem in de winter. Want tijdens de winter heb ik juist een keer meegemaakt dat een mede passagier was flauw gevallen en uiteindelijk op mijn plaats moest gaan zitten omdat het te benauwd is. Maar dit gebeurd dus structureel elke morgen. En soms ook in de avond tijdens de spits. Maar het is geen goede zaak dat dat gebeurd. Dus hoop dat dit zsm wordt opgelost.

(trouwens het wordt ook door de conducteur door de trein omgeroepen dat als je bezwijkt het even moet melden.... Is onmogelijk om te lopen laat staan om het te melden bij een conducteur)

Maar goed ik hoop dat we snel antwoord hierop krijgen.
Ik heb Chiel een bericht gestuurd zodat dit doorgezet kan worden. Bedankt davie.
Sinds een dikke maand reis ik in het weekend 1e klas om de 2e klas drukte te ontlopen. Helpt dat? Nee!

Nu in 2 dagen heb ik al 2x lange einden puur mazzel gehad te kunnen zitten. Trajecten waar 1 stel enkellaags model wordt ingezet terwijl dat (in het weekend tenminste) hondsdrukke trajecten zijn:

Amsterdam - Almere CS v.v.
Utrecht - Groningen
Zwolle - Groningen

2e klassers (studenten vooral) gaan zonder aankondiging maar gewoon 1e klas zitten met als gevolg dat later instappenden het dure beschikbare (want daar betaal je toch voor?) plekje kunnen vergeten. Of er iemand wil opstaan...

Ik reis al 20 jaar zeer regelmatig lange einden met de trein. Vorig jaar was t al erg maar hoe het sinds de nieuwe dienstregeling is gesteld, en vooral voor mij merkbaar op genoemde trajecten, is werkelijk belachelijk. Sardientjeswerk, en dat voor dat (vooral 1e klas) geld.
Vertraging door spoorwerkzaamheden opzich geen probleem, maar dat je vervolgens in een overvolle bus ZONDER AIRCO OF FRISSE LUCHT een uur lang van goes naar roosendaal moet rijden. Kan hier in het vervolg over nagedacht worden? Alvast bedankt NS
Wie o wie kan mij vertellen waarom NS elke dag levensgevaarlijk volle Intercity Direct treinen (ochtendspits, Rotterdam -> Schiphol vertrekken van 0740, 0756 en 0810) laat rijden met slechts 6(!) wagons. Dat terwijl een compleet lege IC Den Haag - Breda met 9 wagons via de HSL-Zuid rijdt en Thalys met 14 wagons (2 geschakelde treinstellen) over de HSL-Noord gaat?! Waarom laat NS mensen liever flauw vallen ondanks JARENLANGE kritiek op het HSL product!
Reputatie 7
Badge +3
De treinen op de HSL hebben noodgedwongen een vaste lengte en je kunt ze in de spits dus niet verlengen. De treinen van/naar Breda zijn in de drukke richting overigens ook vol in de spits. Wel is het een probleem dat er te veel eerste klas in deze treinen zit.
@Ries Spijtig om te lezen dat je ook in de 1e klas af en toe geen zitplaats hebt. De trajecten die jij benoemt zijn bekend bij ons. Heb je toevallig ook nog een aantal vertrektijden voor mij? Dan kan ik nog specifieker een melding maken

@Zuppiee Goed dat je melding maakt van dit comfortprobleem. Ik weet niet wat voor bussen er precies hebben gereden. Kun je aangeven wanneer dit precies was? Dan geef ik je klacht door aan de operationeel manager.
@Tamzin je kunt ze dan toch met standaard 9 bakken laten rijden zoals de 1100 serie (Breda - Den Haag via HSL). Het is pure waanzin wat er nu elke ochtend spits gebeurd in Rotterdam. Ik ben ook gestopt met betalen voor Intercity Direct. Gangpad is dermate vol dat ik in 2017 slechts één keer controle had op mijn vaste trein. Is die boete makkelijk waard. Er is gewoon sprake van een structureel tekort aan capaciteit en NS komt niet verder dan "kan niet".
Reputatie 6
Badge
Aan de andere kant is de ICD naar Schiphol 1 van de weinige overvolle ochtendspits treinen die Rotterdam Centraal kent. Is het misschien een idee voor jullie om de ICD komende uit Breda te nemen? Er stappen dan op Rotterdam Centraal meer dan genoeg mensen uit om een zitplaats te bemachtigen.
@landrsthrn helaas heeft de doorgaande ICd uit Breda een punctualiteitscijfer van 25% (haal ik uit de NS reisplanner) dus dit biedt geen alternatief. De treinen die omkeren op Rotterdam met een grote omdraaitijd zijn wel iets verbeterd met locomotief aan beide kanten. Doorgaande ICd's vallen in de ochtendspits meerdere keren per week uit waardoor het op resterende treinen extra penibel is.

En als NS nu 12 bakken dubbeldeksmaterieel zou rijden zou je kunnen zeggen, ok het maximale wordt ingezet. Maar dit zijn 6 wagons waarvan 2 volledig 1e klas - dat is toch met open ogen vragen om ellende.
@erryt, en weer voor 2 dagen in een overvolle trein. Machinist denkt dat mensen wel een sauna kan gebruiken. Ik kan de mensen aan de andere kant van de trein nog ruiken. Wat een fijne ochtend weer. Doe er wat aan!
Wat balen, davie. Om welk tijdstip gaat het?
Wat moeten we hier van denken? Plek 4 in de top 10 heeft als vermelding "Per 13 februari is deze trein verlengd", maar per 4 september is deze trein weer ingekort waardoor deze nu dus weer in de top 10 staat. Zo blijven we bezig natuurlijk......

https://www.ns.nl/reisinformatie/service-verbeteren/wekelijkse-analyse-druktemeldingen.html

Reageer