drukte

  • 6 March 2024
  • 28 reacties
  • 808 Bekeken

Het is niet normaal hoe

druk het is in de trein!

Ik betaal veel maar krijg er niets voor terug, alleen een staplaats! Zou fijn zijn als

er iets aan gedaan wordt!


28 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Je kunt drukke treinen melden op www.volletreinen.nl.

Reputatie 7
Badge

Helaas is een zitplaats geen recht. Hoe vervelend ook.

Het is niet normaal hoe

druk het is in de trein!

Ik betaal veel maar krijg er niets voor terug, alleen een staplaats! Zou fijn zijn als

er iets aan gedaan wordt!

Het is helemaal niet zo druk, er zijn juist flink minder reizigers dan voor corona. Het probleem is echter dat veel materieel niet inzetbaar is (door een tekort aan monteurs) waardoor de treinen korter zijn dan voor corona. Daarnaast rijden er ook minder treinen dan voor corona omdat NS bezuinigt wegens de grote financiële verliezen.

Overigens heeft u geen recht op een zitplaats. Dat is ook nooit anders geweest, in de spits is een zitplaats voor iedereen onbetaalbaar.

Dat de tarieven voor spitsuurreizigers onredelijk hoog zijn klopt maar dat is een andere discussie.

Reputatie 7
Badge +3

Het is helemaal niet zo druk, er zijn juist flink minder reizigers dan voor corona.

Dat zegt helemaal niks over de drukte. De drukte is juist de combinatie van het aantal reizigers en het beschikbare materiaal, zoals je daaronder zelf ook al uitlegt. Maar dat betekent dus dat het juist wél druk is.

Het is helemaal niet zo druk, er zijn juist flink minder reizigers dan voor corona.

Dat zegt helemaal niks over de drukte. De drukte is juist de combinatie van het aantal reizigers en het beschikbare materiaal, zoals je daaronder zelf ook al uitlegt. Maar dat betekent dus dat het juist wél druk is.

Het probleem is dat "drukte" een erg subjectief begrip is. Zoals uit de reactie van @Xherma blijkt noemt ze het al druk omdat ze niet kan zitten. 

Het aantal reizigers of de bezettingsgraad zijn betere maatstaven omdat die een kwestie van tellen zijn en daarmee wat objectiever.

Reputatie 7

Het aantal reizigers of de bezettingsgraad zijn betere maatstaven omdat die een kwestie van tellen zijn en daarmee wat objectiever.

 

De bezettingsgraad is ook precies hetgeen @mrfreeze aangeeft.

Vanaf het moment dat geen zitplaats meer beschikbaar is het eenvoudigweg te druk en van drukte wordt, gemiddeld genomen, gesproken vanaf een bezettingsgraad van 90%.

 

Vanaf het moment dat geen zitplaats meer beschikbaar is het eenvoudigweg te druk en van drukte wordt, gemiddeld genomen, gesproken vanaf een bezettingsgraad van 90%.

Nee het is dan niet te druk, want het beleid is niet om in de spits iedereen een zitplaats te geven. 

Veel mensen proberen met claims over "te drukke treinen" via de achterdeur door te drammen dat ze altijd recht op een zitplaats zouden hebben.

Reputatie 7

 

Vanaf het moment dat geen zitplaats meer beschikbaar is het eenvoudigweg te druk en van drukte wordt, gemiddeld genomen, gesproken vanaf een bezettingsgraad van 90%.

Nee het is dan niet te druk, want het beleid is niet om in de spits iedereen een zitplaats te geven. 

 

Ns heeft zich ten doel gesteld om iedereen een zitplaats te bieden.

https://nieuws.ns.nl/iedereen-een-zitplaats-maar-wel-vaker-naast-elkaar-zitten/

 

Reputatie 3

Het is niet normaal hoe

druk het is in de trein!

Ik betaal veel maar krijg er niets voor terug, alleen een staplaats! Zou fijn zijn als

er iets aan gedaan wordt!

Bij sommige treinen is alleen in de buurt van de ingang of uitgang van het station druk, terwijl andere rijtuigen rustig zijn. Kijk eens in een andere rijtuig.

 

Misschien kunt u 1 trein eerder of later pakken, soms is die trein veel rustiger.

 

U kunt in NS app een melding maken van te drukke trein.

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet normaal hoe

druk het is in de trein!

Ik betaal veel maar krijg er niets voor terug, alleen een staplaats! Zou fijn zijn als

er iets aan gedaan wordt!

Je krijgt vervoer er voor terug.

Reputatie 7

Trein om 10.05 van Rotterdam naar Groningen. Op zaterdagochtend. Een DDZ en al snel helemaal vol. In Utrecht veel uitstappers maar nog veel meer binnenkomers - dus het raakte daar overvol. Ook nu na Amersfoort is het nog vol en komen bijv mensen overlopen uit de 2e klas omdat alles bezet is en zij daar geen half uur willen staan. Waarom nou weer zo'n kort treintje op zaterdagmorgen? Een stel op leeftijd had duidelijk moeite met de drukte, ik heb voor één van hen mijn plaats afgestaan (1e klas) en ben dus gaan staan, haar man moest ook blijven staan.

Een DDZ4 is op zaterdagmorgen niet echt ongebruikelijk. Geen idee waarom het zo druk is, maar wellicht heeft het met de werkzaamheden tussen Leiden en Schiphol te maken.

Reputatie 7
Badge +3

Trein om 10.05 van Rotterdam naar Groningen. Op zaterdagochtend. Een DDZ en al snel helemaal vol. In Utrecht veel uitstappers maar nog veel meer binnenkomers - dus het raakte daar overvol. Ook nu na Amersfoort is het nog vol en komen bijv mensen overlopen uit de 2e klas omdat alles bezet is en zij daar geen half uur willen staan. Waarom nou weer zo'n kort treintje op zaterdagmorgen? Een stel op leeftijd had duidelijk moeite met de drukte, ik heb voor één van hen mijn plaats afgestaan (1e klas) en ben dus gaan staan, haar man moest ook blijven staan.

Dat stel op leeftijd had een 1e klas vervoersbewijs? En niemand van de 2e klassers in de 1e klas stond op?

Reputatie 2

Trein om 10.05 van Rotterdam naar Groningen. Op zaterdagochtend. Een DDZ en al snel helemaal vol. In Utrecht veel uitstappers maar nog veel meer binnenkomers - dus het raakte daar overvol. Ook nu na Amersfoort is het nog vol en komen bijv mensen overlopen uit de 2e klas omdat alles bezet is en zij daar geen half uur willen staan. Waarom nou weer zo'n kort treintje op zaterdagmorgen? Een stel op leeftijd had duidelijk moeite met de drukte, ik heb voor één van hen mijn plaats afgestaan (1e klas) en ben dus gaan staan, haar man moest ook blijven staan.

Dat stel op leeftijd had een 1e klas vervoersbewijs? En niemand van de 2e klassers in de 1e klas stond op?

Ik denk persoonlijk dat je daar niet zo bij nadenkt als je op staat voor een ouder iemand.

Badge +3

Opstaan voor iemand misstaat niemand’ was dat vroeger toch?

En als @MoDe twijfelt of iemand op leeftijd wel een 1e klas vervoerbewijs heeft voordat ze opstaat kan ze dat gewoon vragen, toch?

Tenslotte is ze zelf ook een senior, met Keuzedagen en misschien wel een 1e klas upgrade gekocht. Tja, dan sta je natuurlijk niet zomaar op 🤣

Reputatie 2

Opstaan voor iemand misstaat niemand’ was dat vroeger toch?

En als @MoDe twijfelt of iemand op leeftijd wel een 1e klas vervoerbewijs heeft voordat ze opstaat kan ze dat gewoon vragen, toch?

Tenslotte is ze zelf ook een senior, met Keuzedagen en misschien wel een 1e klas upgrade gekocht. Tja, dan sta je natuurlijk niet zomaar op 🤣

"Mag ik eerst even uw kaartje zien?”

Reputatie 7
Badge +3

Opstaan voor iemand misstaat niemand’ was dat vroeger toch?

En als @MoDe twijfelt of iemand op leeftijd wel een 1e klas vervoerbewijs heeft voordat ze opstaat kan ze dat gewoon vragen, toch?

Tenslotte is ze zelf ook een senior, met Keuzedagen en misschien wel een 1e klas upgrade gekocht. Tja, dan sta je natuurlijk niet zomaar op 🤣

Vaak genoeg opgestaan, zelfs met krukken, omdat een oudere vond dat een jonger iemand moest opstaan. Ook eens besmeurd met ijs, nadat ik met kind op schoot besloot op te staan voor een ouder iemand en weggeduwd werd door een jonger iemand die vond dat zij daar moest zitten. De oudere iemand en ik met kind mochten staan. Ik ben vaak opgestaan tot dat ik zag dat ouders hun <4 jarigen niet op schoot namen en ook de <11 jarigen niet hoefden op te staan. Inmiddels worden mijn haren grijzer, maar dan nog zou ik opstaan voor iemand die het nodig had, ware het niet dat ik door gevolgen van ongeval zelf niet meer lang kan staan.

Bij drukte wordt de 1e klas regelmatig bevolkt door mensen met 2e klaskaartje die vinden dat zij recht hebben op zitplaats. Daar zal ik zeker niet opstaan als ik een 1e klaskaartje heb.

Reputatie 7

Dat stel op leeftijd had een 1e klas vervoersbewijs? En niemand van de 2e klassers in de 1e klas stond op?

Geen idee of ze een 1e klas vervoerbewijs hadden. De oudere dame stond er zo hulpeloos en gestresst bij dat ik ben opgestaan. Haar man moest blijven staan want verder stond er niemand op.

Ik weet niet waarom het zo druk was. Ik reis niet veel op deze lijn op zaterdagochtend. Maar vol was het! Ik verbaasde me er ook over hoeveel mensen er na Zwolle nog bleven zitten (en hoeveel mensen er nog bijkwamen) tot Groningen. Op station Groningen ook een drukte van belang.

Reputatie 7
Badge +1

Die lijn is eigenlijk altijd wel redelijk druk. Ik heb zelden meegemaakt dat het rustig was op Rotterdam - Groningen (en andersom). Zeker met een losse DDZ 4.

Reputatie 7

Op zaterdagmorgen is het vaak druk in de trein. Het lijkt wel drukker dan op enkele doordeweekse ochtenden. Er trekken gewoon veel mensen op uit. Met groepen tegelijk. Veel ouderen ook en gezinnen met kinderen. 

Regelmatig tref je dan toch een los treinstel op bepaalde trajecten. Het kan er allemaal wel in, al dan niet staand, maar de 2e klas is zo vol en dan krijg je die overlopers/grijsrijders naar de 1e klas. Want staan….. nee…. “de trein is al zo duur en dan ga je toch zeker niet staan als er in de 1e klas nog wat plekken vrij zijn”.. “dan moeten ze maar langere treinen inzetten”….. (hoor ik dan)  🤔😣

Gisteren op de terugweg van mijn bezoek een rustigere trein. Er zat een vrouw schuin achter me in de 1e klas, continu aan het bellen met allerlei mensen. Het was geen stiltecoupé trouwens. Ze zat er al bijna anderhalf uur, vanaf Arnhem, toen de conductrice kwam controleren. Mevrouw u hebt een 2e klas vervoersbewijs en dit is de 1e klas. “Oh dat weet ik niet hoor, ik reis eigenlijk nooit met de trein” zei ze. U kunt naar de blauwe stoelen gaan, zei de conductrice. Waaraan de vrouw ook gehoor gaf en ging door het klapdeurtje naar de blauwe stoelen. Na 5 minuten waren we in Breda en stapte ze uit. Toch mooi anderhalf uur 1e klas gezeten 😆

 

 

Reputatie 5

Als 2e klasser betaal je om van 1 punt naar een ander punt vervoerd te worden en dat is het, het gaat er niet om hoe.

 

Dus je betaald niet voor een zitplaats, tenzij je 1ste klas wilt rijden, maar zelfs dan is een zitplaats geen recht.

 

Je betaalt dus in principe meer voor dezelfde service, daarom lach ik altijd wanneer 1ste klas reizigers op twitter aan het huilen zijn wanneer de machinist/conducteur de "arme rakkers" (gewoon normaal betalende reizigers) in de 1ste klas laten zitten wanneer het extreem druk is.

Reputatie 7
Badge +1

Als 2e klasser betaal je om van 1 punt naar een ander punt vervoerd te worden en dat is het, het gaat er niet om hoe.

 

Dus je betaald niet voor een zitplaats, tenzij je 1ste klas wilt rijden.

Dat is dus complete onzin want dat geldt ook voor de 1e klasse. Als die vol zit moet je ook staan en krijg je echt je geld niet terug.

Reputatie 7

Als 2e klasser betaal je om van 1 punt naar een ander punt vervoerd te worden en dat is het, het gaat er niet om hoe. Dus je betaald niet voor een zitplaats, tenzij je 1ste klas wilt rijden, maar zelfs dan is een zitplaats geen recht.

Klopt. Maar daar hebben veel mensen maling aan, zij willen gewoon een zitplaats dus gaan ergens zitten. Of het nu 1e of 2e klas is. 

Je betaalt dus in principe meer voor dezelfde service, daarom lach ik altijd wanneer 1ste klas reizigers op twitter aan het huilen zijn wanneer de machinist/conducteur de "arme rakkers" (gewoon normaal betalende reizigers) in de 1ste klas laten zitten wanneer het extreem druk is.

De belangrijkste reden waarom mensen 1e klas willen reizen is de veel grotere kans op rustig reizen. Veel mensen die altijd 1e klas reizen zijn geen drukte- of lawaaimakers, zoeken meer ontspannen reizen, wat meer rust en ruimte, hogere kans op rustig kunnen lezen etc, en willen betalen voor deze mogelijkheid. En die mogelijkheid wordt geboden door NS.

Als er dan mensen die 2e klas betaald hebben gewoon er zomaar ook gaan zitten omdat het toevallig wat druk is, krijg je vanzelfsprekend scheve gezichten. Let wel ik heb het niet over extreme drukte waarbij de conducteur omroept dat hij/zij de 1e klas vrijgeeft, daar zal niemand een probleem van maken. Maar tegenwoordig is het feit dat alle 2e klas stoelen bezet zijn in een coupé, al reden dan maar gewoon onbetaald 1e klas te gaan zitten.

Veel mensen willen niet staan omdat het “ OV al zo duur is” en gaan dan lekker zitten waar het volgens de regels niet mag - allemaal prima, maar dan wel netjes ervoor betalen om zich in de 1e klas te bevinden, zittend of staand…. zoals NS ook eist (maar weinig handhaaft).

 

Reputatie 5

Als 2e klasser betaal je om van 1 punt naar een ander punt vervoerd te worden en dat is het, het gaat er niet om hoe. Dus je betaald niet voor een zitplaats, tenzij je 1ste klas wilt rijden, maar zelfs dan is een zitplaats geen recht.

Klopt. Maar daar hebben veel mensen maling aan, zij willen gewoon een zitplaats dus gaan ergens zitten. Of het nu 1e of 2e klas is. 

Je betaalt dus in principe meer voor dezelfde service, daarom lach ik altijd wanneer 1ste klas reizigers op twitter aan het huilen zijn wanneer de machinist/conducteur de "arme rakkers" (gewoon normaal betalende reizigers) in de 1ste klas laten zitten wanneer het extreem druk is.

De belangrijkste reden waarom mensen 1e klas willen reizen is de veel grotere kans op rustig reizen. Veel mensen die altijd 1e klas reizen zijn geen drukte- of lawaaimakers, zoeken meer ontspannen reizen, wat meer rust en ruimte, hogere kans op rustig kunnen lezen etc, en willen betalen voor deze mogelijkheid. En die mogelijkheid wordt geboden door NS.

Als er dan mensen die 2e klas betaald hebben gewoon er zomaar ook gaan zitten omdat het toevallig wat druk is, krijg je vanzelfsprekend scheve gezichten. Let wel ik heb het niet over extreme drukte waarbij de conducteur omroept dat hij/zij de 1e klas vrijgeeft, daar zal niemand een probleem van maken. Maar tegenwoordig is het feit dat alle 2e klas stoelen bezet zijn in een coupé, al reden dan maar gewoon onbetaald 1e klas te gaan zitten.

Veel mensen willen niet staan omdat het “ OV al zo duur is” en gaan dan lekker zitten waar het volgens de regels niet mag - allemaal prima, maar dan wel netjes ervoor betalen om zich in de 1e klas te bevinden, zittend of staand…. zoals NS ook eist (maar weinig handhaaft).

 

De mensen waar ik het over heb zijn de mensen die kijken naar een mede reiziger in de 1e klas en denken "die ziet er armoedige uit dus die hoort hier niet.", Zitten er genoeg van op twitter.

Reputatie 5

Als 2e klasser betaal je om van 1 punt naar een ander punt vervoerd te worden en dat is het, het gaat er niet om hoe.

 

Dus je betaald niet voor een zitplaats, tenzij je 1ste klas wilt rijden.

Dat is dus complete onzin want dat geldt ook voor de 1e klasse. Als die vol zit moet je ook staan en krijg je echt je geld niet terug.

Ik heb m'n bericht ook aangepast, omdat ik ff nadacht en dacht "Als eerste klas reiziger heb je ook geen recht op zit plaats" 😀.

 

Je krijgt wel het recht om in de 1ste klas ruimte te staan/zitten. Want volgens mij mag je met een 2e klas vervoersbewijs niet eens is in de ruimte zelf staan.

Reageer