beantwoord

Drukte eerste klas

• 7 september 2017
  • 66 reacties
  • 2967 Bekeken

Zodra het enigzins druk is, gaan met name de wat brutalere medereizigers in de eerste klas zitten met een gewoon kaartje. Dit is zeer storend, maar we hebben ook vernomen dat dit beleid is van de NS. Klopt dit? En zo ja, hoe handhaven jullie echte drukte (nu zijn er gewoon tweede klasplaatsen bij ons leeg)?
icon

Beste antwoord door MoDe 7 september 2017, 19:46

Nee, het is geen beleid van de NS dat je bij drukte met 2e klas kaartje 1e klas mag reizen. Bij hoge uitzondering wanneer het veel te vol is in de 2e klas kan de conducteur toestemming geven om in de 1e klas plaats te nemen.
Veel mensen vinden echter dat als zij het druk vinden zij het recht hebben om 1e klas te mogen reizen. Ook al zijn zij de 1e de instappen en er nog plaats zat is of als de helft van de stoelen bezet is door tassen... Reden voor mij om geen 1e klas kaartje meer te kopen. Iets te vaak overlast gehad van 2e klassers die ten onrechte 1e klas waren gaan zitten (trein was half vol).
Bekijk origineel

66 reacties

Toevallig zit ik nu in de eerste klas omdat het erg druk is en het klopt dat er reizigers zijn die hier plaatsnemen met een tweede klas vervoersbewijs. De conducteur kwam zojuist langs maar doet alleen een serviceronde. De twee studenten in de coupé kunnen dus gewoon blijven zitten. De jongen steekt nog even zijn vuist omhoog zodra de hc hem voorbij gelopen is.

En natuurlijk ook de voetjes van de vloer...
Het is geen beleid van NS, bij hoge uitzondering kan de conducteur wel toestemming geven om in de eerste klas te gaan zitten.

Handhaving is er veels te weinig, die discussie wordt al een hele tijd gevoerd hier op het forum.
Reputatie 7
Badge +3
Nee, het is geen beleid van de NS dat je bij drukte met 2e klas kaartje 1e klas mag reizen. Bij hoge uitzondering wanneer het veel te vol is in de 2e klas kan de conducteur toestemming geven om in de 1e klas plaats te nemen.
Veel mensen vinden echter dat als zij het druk vinden zij het recht hebben om 1e klas te mogen reizen. Ook al zijn zij de 1e de instappen en er nog plaats zat is of als de helft van de stoelen bezet is door tassen... Reden voor mij om geen 1e klas kaartje meer te kopen. Iets te vaak overlast gehad van 2e klassers die ten onrechte 1e klas waren gaan zitten (trein was half vol).
Reputatie 6
MoDe, precies de reden waarom ik ook nooit meer 1e klas reis. Te vaak meegemaakt dat ik hoor dat mensen iets zeggen in de trant van" dan maar in de 1e klas zitten, moet NS maar zorgen voor genoeg zitplaats in de 2e klas, ik ga echt niet staan". Vervolgens meestal geen handhaving, maar soms een conducteur die vriendelijk groetend langsloopt en soms vraagt of er nog vragen zijn..,. Nou, daar betaal ik dus geen 1e klastarief voor....
Reputatie 6
Badge
Ik heb het vandaag toevallig voor het eerst ook twee keer gedaan. Een keer gezeten en een keer gestaan in de eerste klas. Als NS treinen laat uitvallen en vervolgens met een te korte trein komt voorrijden, dan kies ik echt voor uitgerust aankomen voor en na een drukke werkdag. Niet ok, maar ik ga niet opeengepakt staan als gevolg van uitval of vertragingen. Overigens zal ik een betalende eerste klas reiziger altijd laten zitten en maak ik geen lawaai. Denk, dat de helft van de aanwezigen geen eerste klas ticket had.
Het lastige is dan weer dat ik als 1e klas reiziger, die later instapt wanneer het inmiddels vol is, moeilijk iedereen aan kan gaan spreken 'heeft u toevallig een 2e klas vvb? ja, mag ik daar dan zitten?' 😉
Reputatie 1
Soms zie je nietsvermoedende toeristen in een volle 1e klas een plek zoeken. Als ze naast mij willen zitten geef ik soms aan dat het een 1e klas is. Meeste verhuizen dan al naar de 2e klas met een excuus. 🙂
Het lastige is dan weer dat ik als 1e klas reiziger, die later instapt wanneer het inmiddels vol is, moeilijk iedereen aan kan gaan spreken 'heeft u toevallig een 2e klas vvb? ja, mag ik daar dan zitten?' ;-)

Het zieke is, is dat twee studenten bewust plaatsnemen in de eerste klas en hij, het haantje, achteraf ongezien zijn vuist opsteekt naar de conducteur na geen kaartjescontrole..:@ en lekker de voeten plaatst op een plek waar deze niet voor bedoeld is als de conducteur voorbij is. :(

Hey Slidestops! Wordt het niet tijd om het 'samen' op te pakken. Conducteur en v&s... 🆒 ..+ wat reizigers.. 🙂
Reputatie 6
Badge
Alsof Slidestops er wakker van ligt dat stoute kindertjes stiekem eerste klas zitten. Ik neem aan dat zijn werkgever gewoon tevreden over hem is?
Reputatie 7
Badge
De enige die er echt waker van liggen zijn de 1e klas betalers die het niet eerlijk vinden dat zij een duur kaartje hebben betaalt terwijl de 2e klassers het gewoon gratis krijgen. Tja, niks aan te doen.
Reputatie 4
Ik heb nog nooit gezien dat er boetes worden uitgedeeld voor het plaatsnemen in de 1e klas met een 2e klas vervoerbewijs. Wanneer gaat dit is gebeuren?

Afgelopen zondag had ik heen en terug ook een volle 1e klas op het traject Lelystad Centrum-Amsterdam Zuid. Kwam mede door die gratis overgangskaartjes. Schaf die alstublieft af!!!! Als ik in de spits 1e klas wil reizen kost mij dit 25 euro en nu worden er gratis overgangskaartjes voor in het weekend verstrekt. Een beetje krom.
Reputatie 7
Badge +4
Alsof Slidestops er wakker van ligt dat stoute kindertjes stiekem eerste klas zitten. Ik neem aan dat zijn werkgever gewoon tevreden over hem is?

Het is niet correct zo op de man te spelen. Sowieso niet en in dit geval helemaal niet. Het is suggestief en niet onderbouwd. Slidestops is een conducteur die de regelgeving hanteert en daar is niks mis mee.

Het is onjuist en onnodig als iemand zijn werkzaamheden correct uitvoert, om dat te ridiculiseren.

Wanbetalers in de trein hanteren de truc van het belachelijk maken van de conducteur dermate vaak, dat dit geen onschuldige praktijk meer is.

Wat mij betreft is Slidestops juist een lichtend voorbeeld voor alle conducteurs, al zit hij nu bij V en S.
Reputatie 6
Badge
Het is ook onnodig om mijn reactie direct als negatief te beschouwen en niet eerst te vragen hoe het bedoeld werd. Ik heb vaker bijdragen van Slidestops gezien op dit forum en ik bedoelde met mijn reactie te zeggen dat hij zeker naar tevredenheid van zijn werkgever zou werken. Beetje jammer dat je je leesbril niet op had, Thom.

Met het eerste gedeelte bedoelde ik gewoon te zeggen dat als je baas tevreden over je is zoals je je werk doet, je gewoon zo moet doorgaan en je je niet specifiek hoeft te richten op extra 1e klasse controle als het druk is.

Soms zijn mijn reacties moeilijk te begrijpen, excuses daarvoor 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Gewoon helder formuleren dus, dan heb ik in overdrachtelijke zin geen leesbril nodig.

Maar je excuses geaccepteerd 😉
Reputatie 6
Badge
Was algemeen gericht en niet naar specifiek naar jou, maar eind goed al goed.
reactie is verwijderd
Reputatie 7
Badge +4
Het is ook onnodig om mijn reactie direct als negatief te beschouwen en niet eerst te vragen hoe het bedoeld werd.

Ik plaats er wel zo mijn vraagtekens bij dat als ik u wel in een privébericht opmerkingen geef over uw bijdrage, dat u er dan vervolgens niet op reageert...
U market uzelf positief door te stellen alsof u heel benaderbaar bent en reageert op feedback, dat is niet mijn ervaring...

Wat u doet is tegen de netetiquette en ook tegen de regels van dit forum. Over privéberichten wordt, en behoort niet, via het forum te worden gecorrespondeerd. In het verleden zijn hier ook ongelukken mee gebeurd.

Te meer omdat u het koppelt aan een negatief beeld dat u schetst van landrsthrn met uw opmerking. Het is ook nergens voor nodig en dient geen redelijk doel, ook niet in verhouding.
Te meer omdat u het koppelt aan een negatief beeld dat u schetst van landrsthrn met uw opmerking. Dat zijn uw woorden dat ik een negatief beeld schets en is een projectie van uw opvatting over wat ik geschreven heb. Wat mij betreft is het niet perse negatief of positief, ik plaats een feit en wat meningen.

Het is ook nergens voor nodig en dient geen redelijk doel, ook niet in verhouding.
Ik stoor me enorm aan uw frequente houding op dit forum alsof u de wijsheid in pacht heeft. Althans, zo stelt u het voor door uw bewoording. "Het is..." Dit is niet zo, u vindt het.
Het lijkt mij zeer nodig. Wie kaatst kan de bal verwachten. Als iemand openbaar uitspraken over zichzelf doet waar nog wel wat op valt af te dingen lijkt het mij belangrijk voor een volledig beeld dat daar ook reacties op komen van mensen die andere ervaringen hebben.

Ik heb mijn bijdrage verwijderd (wat natuurlijk zeer veel zin heeft omdat Thom deze heeft gequote)na er wat meer over nagedacht te hebben.

Echter ik wil graag meedelen dat ik me soms niet gesteund voel op dit forum, zeer regelmatig vind ik posts die (zeer) onaardig zijn en dat is blijkbaar allemaal prima.
Reputatie 7
Badge +4
Als u kaatst naar een ander, kunt u inderdaad de bal verwachten. U speelt op de man en de onderbouwing ontbreekt wel eens. 'Een projectie van uw opvatting' klinkt wel duur maar is betekenisloos. Verder is wat u schrijft nogal suggestief. Wie argumenten heeft, heeft persoonlijke aanvallen niet nodig. Dat is mogelijk levenservaring.

Als iemand openbaar uitspraken over zichzelf doet waar nog wel wat op valt af te dingen

Projectie, zei u?

Het forum heeft een sterk zelfcorrigerend vermogen, dat overkomt iedereen, mij en zelfs u.

Het verwijzen naar de omgang in verstuurde privéberichten - wat u doet - is inderdaad niet correct. Merkwaardig dat u uw eigen gedrag, de aanleiding in deze, negeert. Dat is gewoon not done en heeft los daarvan eerder op het forum een flame met een bak ellende gegeven.

Landsrthrn en ik zijn het over veel dingen oneens, maar we gaan fatsoenlijk met elkaar om. Het gaat met open vizier en zonder achterbakse spelletjes.
Wat u doet, verdient hij niet. U zult zich daarin, wat mij betreft, inderdaad niet gesteund weten.

Uw bericht past beter in een pm, het is maar wat uw intenties zijn in deze.
Merkwaardig dat u uw eigen gedrag, de aanleiding in deze, negeert.Ik begrijp deze voor mij, onzin die u uitkraamt niet. Ik heb mijn bijdrage verwijderd.

Ik herhaal nog een keer in wat ik in een eerdere bijdrage schreef: ik stoor me enorm aan uw frequente houding op dit forum alsof u de wijsheid in pacht heeft en het als uw rol ziet andere forumgebruikers te instrueren wat ze dienen te doen en te laten.
Wat een gezelligheid weer. 🆒 Mij gaat het niet om stoute kindertjes hoor en ik lig niet zo snel van iets wakker. Waar ik me wel aan hekelde is dat die gozer, nadat er geen controle was, ze vuist op steekt naar de conducteur. Zo van steek deze maar in je ..... Eigenlijk had ik de conducteur gewoon moeten vragen om kaartjes te controleren, want in dit geval had ik ze graag een uvb gewenst.

Aan de andere kant maakt zijn houding natuurlijk wel indruk op het meisje. Want stoer was het het wel..... nou, eigenlijk was het ook niet stoer...
Het is geen specifiek eerste klas probleem, al verwachten blijkbaar een hoop mensen dat omdat ze meer betalen meer recht hebben op controle, Zo werkt het natuurlijk niet.
Reputatie 4
Mensen die voor iets extra's betalen verwachten al snel extra kwaliteit. Er zijn wel aardig wat conducteurs die de 1e klas altijd volledig controleren en er voor kiezen om een servicerondje te lopen in de 2e klas.
Merkwaardig dat u uw eigen gedrag, de aanleiding in deze, negeert.Ik begrijp deze voor mij, onzin die u uitkraamt niet. Ik heb mijn bijdrage verwijderd.

Ik herhaal nog een keer in wat ik in een eerdere bijdrage schreef: ik stoor me enorm aan uw frequente houding op dit forum alsof u de wijsheid in pacht heeft en het als uw rol ziet andere forumgebruikers te instrueren wat ze dienen te doen en te laten.
Ik ga mee in deze kritiek, zijn schrijfstijl kan inderdaad zo geinterpreteert worden. Nu lees ik doorheen en ga er weleens met argumenten tegenin 😉
@volvo8700

Dit wordt ook steeds meer mijn werkwijze. Iig controle in de 1e klas en zoveel mogelijk 2e klas in combinatie met een servicerondje in de 2e klas.
Reputatie 1
In Duitsland hebben wij de keuze is de 1e overvol en hebben wij een reservering dan kunnen wij deze omzetten na een latere rit zonder prijsverschil, helaas wordt in NL nog te vaak de 1e klas vrijgegeven voor 2e klas reizigers.

Reageer