Drukte in 1e klas | NS Community

Drukte in 1e klas

  • 29 August 2021
  • 23 reacties
  • 1668 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie

Ik ben in het bezit van een 1e klas weekendkaart en reis soms ook doordeweeks met een 1e klas upgrade. Het valt me de laatste weken echter op dat de 1e klas vol zit met mensen zonder een 1e klas vervoersbewijs. Waarschijnlijk gebeurt dit omdat de NS nauwelijks controleert in de trein. Ik ben de laatste vier weken nog nooit naar mijn kaartje gevraagd in ieder geval. Ik voel me een beetje bekocht als deze situatie aanhoudt en een upgrade weinig aan comfort toevoegt. Wordt dit door meerdere mensen opgemerkt?


23 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Door zeer veel helaas. U heeft gewoon gelijk. Er lopen een groot aantal topics over, de ervaring en beleving is doorgaans dezelfde als die van u. De individuele opvatting en werkattitude speelt hier een rol, en ook het toenemend aantal hufterburgers dat er misbruik van maakt dat er geen of weinig controle is. De laatste keer dat in de eerste klas zat, was ik de enige met een geldig kaartje, drie jongerenkaarten, een kaartje tweede klas aan het opladen en een internationale reiziger met een tweede klas kaartje. Ze kregen geen boete maar werden weggestuurd, waar twee van de jongeren kennelijk op gerekend hadden, want ze zagen de conducteur aankomen en bleven gewoon  zitten. Nog eentje laadde de telefoon op, plaag nummer zoveel in de eerste klas, en die ageerde met ‘Waar moet ik anders zitten als ik mijn telefoon moet opladen?’ Het kenmerk van deze types is altijd dat de conducteur aan hen verantwoording moet afleggen in plaats van andersom. Dat is al lang geen minderheidsgedrag meer.  Ik kan me de conducteurs soms ook wel voorstellen. Zwartrijders hebben niet altijd een mondkapje, dan is de grote mond zelfs zichtbaar  en zijn snel agressief. Het is feitelijk een maatschappelijk probleem.

Het gaat niet altijd zo. Tussen Amersfoort en Zwolle deelde een conducteur zes boetes of verhogingen uit. Ze zijn er wel, maar wat te weinig.

Ik heb mijn hele leven eerste klas gereisd, en blijf dat doen. Het gaat ook vaak goed. Ik vind treinreizen nog steeds heerlijk. Controle en handhaving moet worden heringevoerd. Niet-handhaven  is het verkeerde signaal en kost handen vol geld aan gederfde inkomsten voor NS. Treinkaartjes zijn duur en zonder stok achter de deur werkt het niet bij een groot deel van de bevolking. Zeker niet  bij de ééndimensionalen. (Marcuse)

Het beleid van NS moet om, maar dan wel met ondersteuning voor de conducteur. Dat kost geld, maar zwartrijden als norm kost dat ook. Los van de maatschappelijke schade. Agressieve passagiers zijn niet goed voor de levensvreugde van de conducteur, maar ook niet voor het welzijn van de medereizigers. Die moeten hier kennelijk ongewild getuige van zijn.

 

Het zal u duidelijk zijn dat ik het NS-beleid klaarblijkelijk niet bepaal. 😉 

Reputatie 7

Ja, zeer herkenbaar. Ik reis iedere dag 1e klas en zie heel wat gebeuren. De Nederlandse 1e klas stelt in feite weinig voor, ik reis er alleen in omdat ik de 2e klas te rumoerig vind over het algemeen: luide groepen die zich van niemand iets aantrekken, gedreun door hoofdtelefoons, of soms zelfs zonder oortjes muziek luisteren etcetera, stiltecoupé of niet, daar kijkt bijna niemand naar). Ik reis graag rustig. Helemaal stil hoeft echt niet, maar tegenwoordig houdt een zeer grote groep mensen weinig of geen rekening met onbekende anderen in dezelfde ruimte en doen wat ze zelf goeddunkt of waar ze menen recht op te hebben. En als de kat van huis is.....

Het forum staat al jaren vol met ervaringen m.b.t 2e klasreizigers in de 1e klas. Maar.... je kan dit aangeven en opmerken wat je wil, het is zinloos want er verandert totaal niets. "Spijtig dat je reis zo verlopen is, hopelijk volgende keer een prettigere reis" lees je dan bjvoorbeeld. Daardoor verwordt zo'n topic tot een herhalend "klaagtopic", een uitlaatklep voor frustraties. Tot er een slotje op gaat.

Reputatie 7
Badge +4

Ik denk eveneens dat we moeten verwijzen naar de andere topics erover. Ik gaf dat ook al aan.

Ja, zeer herkenbaar. Ik reis iedere dag 1e klas en zie heel wat gebeuren. De Nederlandse 1e klas stelt in feite weinig voor, ik reis er alleen in omdat ik de 2e klas te rumoerig vind over het algemeen: luide groepen die zich van niemand iets aantrekken, gedreun door hoofdtelefoons, of soms zelfs zonder oortjes muziek luisteren etcetera, stiltecoupé of niet, daar kijkt bijna niemand naar). Ik reis graag rustig. Helemaal stil hoeft echt niet, maar tegenwoordig houdt een zeer grote groep mensen weinig of geen rekening met onbekende anderen in dezelfde ruimte en doen wat ze zelf goeddunkt of waar ze menen recht op te hebben. En als de kat van huis is.....

Wij zijn er niet bij tijdens de reis. De 1e klasse is geen stiltecoupé en het is een aanname om te beweren dat ze geen geldig vervoerbewijs hebben. Dat kunnen jij en ik niet controleren. Als je hier last van hebt, voel je dan vrij om degene hierop aan te spreken. Vermoedelijk zou een conducteur dit ook niet doen, omdat stilte in de 1e klasse geen regel is.

Het forum staat al jaren vol met ervaringen m.b.t 2e klasreizigers in de 1e klas. Maar.... je kan dit aangeven en opmerken wat je wil, het is zinloos want er verandert totaal niets. "Spijtig dat je reis zo verlopen is, hopelijk volgende keer een prettigere reis" lees je dan bjvoorbeeld. Daardoor verwordt zo'n topic tot een herhalend "klaagtopic", een uitlaatklep voor frustraties. Tot er een slotje op gaat.

Het moet nu even klaar zijn met dat slotje. Dit is met een goede reden gedaan en uitgelegd. Weet dat alles wat hier vermeld wordt aan klachten, we dat altijd bij de juiste afdeling aangeven voor jullie. Officieel niet in ons takenpakket, maar daar doen we absoluut altijd ons best voor. Maar je moet ook weten dat het daarbij voor ons soms ook ophoudt. We zijn geen directie.

@Laura NS Officieel niet in ons takenpakket ?

Kun je dat toelichten, want wat is het verschil tussen een melding hier of via een ander kanaal. Moderators zijn toch ook actief op andere kanalen?

@Tijdvoor zeker. Wij zijn officieel geen klantenservice wanneer we werkzaam zijn op de community, het is een klant-helpt-klant vorm. Hier is een omschrijving van de moderators. Wij zetten dus absoluut graag dat stapje extra wat betreft klachten, omdat we de mening en ervaring van jullie als leden ontzettend belangrijk vinden en waarderen en dus vinden dat daar intern ook wat mee gedaan moet worden waar dat mogelijk is. Als we een klacht verwerken, dan doen we dat met hetzelfde systeem wat de klantenservice ook gebruikt, een andere manier hebben we namelijk niet. Een verschil in de melding zal er dus niet zijn.

@Laura NS Volgens mij heb ik ondertussen best wel een idee hoe het geheel hier werkt. ;) Laat ik het daar vandaag maar bij houden. 

Off Topic: Ik ga even boodschappen voor vanavond doen. Heb trek in een kippetje :chicken: en die ga ik zo even halen bij de slager. Fijne dag! :yum:

Reputatie 7
Badge +3

@Laura NS in de huisregels van NS staat toch duidelijk dat men geen geluidsoverlast mag maken.

Vermoedelijk zou een conducteur dit ook niet doen, omdat stilte in de 1e klasse geen regel is.

@Laura NSin de huisregels van NS staat toch duidelijk dat men geen geluidsoverlast mag maken.

Dat is waar. Het moet geen daadwerkelijke geluidsoverlast zijn. Geluid maken is oké en daar zal een HC ook wel onderscheid in maken. Geef het zelf aan bij de veroorzakers of zoek inderdaad de HC op als dit echt gaat om geluidsoverlast.

 

 

Het forum staat al jaren vol met ervaringen m.b.t 2e klasreizigers in de 1e klas. Maar.... je kan dit aangeven en opmerken wat je wil, het is zinloos want er verandert totaal niets. "Spijtig dat je reis zo verlopen is, hopelijk volgende keer een prettigere reis" lees je dan bjvoorbeeld. Daardoor verwordt zo'n topic tot een herhalend "klaagtopic", een uitlaatklep voor frustraties. Tot er een slotje op gaat.

Het moet nu even klaar zijn met dat slotje. Dit is met een goede reden gedaan en uitgelegd. Weet dat alles wat hier vermeld wordt aan klachten, we dat altijd bij de juiste afdeling aangeven voor jullie. Officieel niet in ons takenpakket, maar daar doen we absoluut altijd ons best voor. Maar je moet ook weten dat het daarbij voor ons soms ook ophoudt. We zijn geen directie.

 

-Verwijderd door moderator-

Reputatie 7

@Laura NS Ik heb nergens geschreven dat ik stilte verwacht in de 1e klas. Ik hoef helemaal geen pure stilte. Wat ik bedoel is dat ik graag wat rustig reis, ik vind de 2e klas vaak heel rumoerig met muziek en alles, stiltecoupés zijn 2e klas vaak ook niet rustig, daarom reis ik 1e klas. Dat is toch meestal een wat ander publiek. Mensen aanspreken op gedrag ga ik niet doen, daar heb ik vervelende ervaringen mee in het verleden ( mijn bril is al eens afgeslagen destijds). Dan dus maar 1e klas reizen, wat mij meestal prima bevalt. Verder had ik het helemaal niet over aanames wat betreft het wel/niet hebben van een 1e klas vervoerbewijs, dus die reactie snap ik niet.

Reputatie 6

Als conducteurs gewoon controleren regelmatig, hoeft een andere reiziger geen “aannames” te doen of de medepassagiers wel in het bezit zijn van een vervoersbewijs 1e klasse, toch?

Dat klopt en het is ook de bedoeling dat dat gebeurt. Een conducteur heeft ook andere taken waardoor deze niet de gehele dienst controle kan uitvoeren. Daarnaast is het nu met Corona soms niet veilig om door de trein te lopen waardoor er soms minder controle plaats vindt.

Badge +3

PeJeKa we zijn het allemaal wel eens, en @Erryt NS kan daar weinig tot niets aan toevoegen.

Alle excuses van treinpersoneel om niet te (hoeven) controleren wegens corona zijn onzin, dat dan weer wel, en als je als HC er tijd voor hebt met name de 1e klas ‘schoon vegen’!

Bij korte blootstelling (minder dan een kwartier in dezelfde *ongeventileerde* ruimte zonder mondkapjes) wordt niemand besmet dus dat is geen belemmering.

Klaar! Zie supermarkt en zo. Waarom je daar ooit een maskertje op moest blijft voor mij ook een raadsel, en als HC draag je dan desnoods zelf een ‘beschermingsmiddel’ en doe je gewoon je ding*?

*Ding = serviceronde (mensen van informatie voorzien en zo), óf dus die 1e klas scheefrijders voorzien van een correctietarief of een mooi geel UvB papiertje met L×××××× nummer?

Hoe dan ook, het lijkt op de (on)zichtbaarheid van de gastheer.vrouw.undefined die ter plekke niet aan enige vorm van ‘assistentie’ en desnoods handhaving wenst te doen, omdat het allemaal niet mag en ook niet hoeft en bovendien eigen verantwoordelijkheid is (de mondkapjes en zo)!

Dan heb je dus als hc geen enkele functie meer behalve dat fluiten en sluiten, gezien vanuit de reiziger. Sorry @Loes ik schets de praktijk, kwam er maar eens (af en toe, liefst vaker) een conducteur voorbij!

Reputatie 6

PeJeKa we zijn het allemaal wel eens, en @Erryt NS kan daar weinig tot niets aan toevoegen.

Alle excuses van treinpersoneel om niet te (hoeven) controleren wegens corona zijn onzin, dat dan weer wel, en als je als HC er tijd voor hebt met name de 1e klas ‘schoon vegen’!

Bij korte blootstelling (minder dan een kwartier in dezelfde *ongeventileerde* ruimte zonder mondkapjes) wordt niemand besmet dus dat is geen belemmering.

Klaar! Zie supermarkt en zo. Waarom je daar ooit een maskertje op moest blijft voor mij ook een raadsel, en als HC draag je dan desnoods zelf een ‘beschermingsmiddel’ en doe je gewoon je ding*?

*Ding = serviceronde (mensen van informatie voorzien en zo), óf dus die 1e klas scheefrijders voorzien van een correctietarief of een mooi geel UvB papiertje met L×××××× nummer?

Hoe dan ook, het lijkt op de (on)zichtbaarheid van de gastheer.vrouw.undefined die ter plekke niet aan enige vorm van ‘assistentie’ en desnoods handhaving wenst te doen, omdat het allemaal niet mag en ook niet hoeft en bovendien eigen verantwoordelijkheid is (de mondkapjes en zo)!

Dan heb je dus als hc geen enkele functie meer behalve dat fluiten en sluiten, gezien vanuit de reiziger. Sorry @Loes ik schets de praktijk, kwam er maar eens (af en toe, liefst vaker) een conducteur voorbij!

Zeer, zeer eens. Ik heb mn weekendvrij juist ‘gedowngrade’ naar tweede klas omdat er in de praktijk amper verschil. En een conducteur zie ik hoogstens een keer met snelle passen voorbij benen. En dat is al maanden zo niet jaren zo.

Reputatie 7
Badge +3

Dat klopt en het is ook de bedoeling dat dat gebeurt. Een conducteur heeft ook andere taken waardoor deze niet de gehele dienst controle kan uitvoeren. Daarnaast is het nu met Corona soms niet veilig om door de trein te lopen waardoor er soms minder controle plaats vindt.


Dat het soms niet veilig is om door de trein te lopen komt omdat er nauwelijks controle is. Als er meer controle is, zal men zich meer aan de regels houden. Het is ook makkelijk om alles op Corona te schuiven. Al voor Corona was er nauwelijks controle. 

Vraag mij werkelijk af wat dan die andere taken zijn en of gezellig met collega"s kletsen over alles behalve werk, turen op privé mobieltjes, krantjes lezen daaronder vallen. Als een conducteur het te onveilig vindt de om te controleren dan zal hij/zij om ander werk moeten vragen. Nu kan het voor de reiziger onveilig zijn omdat de conducteur een van de taken: zorgen voor een veilige reis niet wil doen.

@Robert B 

Je wil niet weten hoe ik me hierover kan ergeren. Ik ben een HC geworden voor de reiziger en door te controleren kan ik betere service verlenen. De zwartrijder aanpakken, de grijsrijder aanpakken en de eerlijke reiziger die teveel betaald, adviseren hoe het goedkoper kan.

Wat ik wel opvallend vind, zoveel 2e klassers tref ik nog niet in de 1e klas. Nu de studenten weer naar school mogen, ga ik daar wel weer meer mee te maken krijgen vrees ik.

Reputatie 7

Dat denk ik ook Loes. Afgelopen vijf dagen iedere ochtend gereisd en iedere ochtend tal van scholieren die 1e klas gaan zitten omdat het vol is in de 2e. Het interesseert ze totaal niks. De hele week ook geen personeel gezien. Waarom niet gelijk bij vertrek uit Roosendaal even de trein controleren? Zo lang is die niet immers. Ik blijf het uitermate ergerlijk vinden dat velen er zomaar mee wegkomen. Wat ik dan 2x heb gemerkt is dat wanneer het rustig is geworden (na Den Bosch) dat de conducteur langskwam voor controle. Nee, toen zat er niemand meer inmiddels.

Reputatie 5

De "eerste klas" en "tweede klas" zouden kunnen worden omgedoopt in "ouderen" en "jongeren". De banken in de eerste klas zijn tegenwoordig minstens zo hard en de coupés zijn net zo kaal als die in de tweede. Wegzinken in het pluche onder kroonluchters is er al lang niet meer bij. Klasverschil is verdwenen; rijke lieden reizen niet per trein. De eerste klas is er voor ouderen (zoals ik) die voor een zacht prijsje mee mogen, voor lieden van wie de baas nog niet heeft bezuinigd, voor misantropen en voor spoorpersoneel, en de lege plekken worden met vlagen opgevuld door tweedeklaskaarthouders. Op pluche zouden ze het niet wagen. Vandaag wist de conductrice vlak voor aankomst op het eindstation van de trein Den Haag - Groningen nog een stuk of zeven lieden van diverse leeftijden van de rode banken weg te jagen. Na de derde riep ze geërgerd "Willen alle reizigers met tweedeklaskaartjes naar de blauwe banken vertrekken!?" Enkele malen hoorde ik haar "of vijftig euro" zeggen, maar boetes deelde niet uit. Men vertrok braaf. Overigens wordt er de laatste tijd weer wat vaker gecontroleerd. Zij was al de tweede op dezelfde rit, en dat heb ik lang niet meegemaakt.

Reputatie 7
Badge +2

Dat denk ik ook Loes. Afgelopen vijf dagen iedere ochtend gereisd en iedere ochtend tal van scholieren die 1e klas gaan zitten omdat het vol is in de 2e. Het interesseert ze totaal niks. 

Deden ze het maar omdat de 2e klas vol is. In de meeste gevallen is het eerder zo dat ze vinden dat de 2e klas vol voelt waardoor ze maar 1e klas gaan zitten.

Maar toch, de keren dat er dan eens een HC langskwam in de afgelopen periode was het opeens erg leeg op de rode stoelen...

Reputatie 7

Deden ze het maar omdat de 2e klas vol is. In de meeste gevallen is het eerder zo dat ze vinden dat de 2e klas vol voelt waardoor ze maar 1e klas gaan zitten.

Maar toch, de keren dat er dan eens een HC langskwam in de afgelopen periode was het opeens erg leeg op de rode stoelen...

Is het “gevoel” dat het vol is en je zomaar naast een onbekende zou moeten zitten daarom tegenwoordig dan een geldig argument om 1e klas te gaan zitten zonder dit te betalen? Waar is het fatsoen gebleven. Het gemak en nonchalance waarmee dit gebeurt is ontzettend ergerlijk. De normaal betalende 1e klasreizigers moeten dit blijkbaar allemaal maar gewoon knarsetandend accepteren, die 9 van de 10 keer dat er geen controle langskomt. 

In talloze topics hier zijn deze situaties al jarenlang herhaald en van alle kanten besproken en inzichtelijk gemaakt, maar tevergeefs naar mijn idee. Gaat het ooit veranderen? Ik heb er een hard hoofd in. 

Reputatie 5

Afgelopen zondagochtend traject Enschede-Utrecht.  Maar drie treinstellen dus erg druk. De persoon naast mij in de coupé had geen geldig 1e klas vervoerbewijs en toen hij daarop aangesproken werd door de conductrice (die gaf aan dat er nog plaatsen in de tweede klas waren) zei hij: Nou ja, ik ga in Deventer dan wel 2e klas zitten. En de conductrice vond dit ok!

Reputatie 7
Badge +2

Deden ze het maar omdat de 2e klas vol is. In de meeste gevallen is het eerder zo dat ze vinden dat de 2e klas vol voelt waardoor ze maar 1e klas gaan zitten.

Is het “gevoel” dat het vol is en je zomaar naast een onbekende zou moeten zitten daarom tegenwoordig dan een geldig argument om 1e klas te gaan zitten zonder dit te betalen?

Nee natuurlijk is dat niet normaal. Het is wel deels een verklaring dat het nu na Corona veel meer lijkt te gebeuren. Voor Corona zaten er natuurlijk ook wel eens 2e klas reizigers in de 1e klasse, maar nu gebeurt dat toch wel een stuk massaler.

De moderatoren geven hierboven aan dat het een aanname is dat er meer 2e klas reizigers in de 1e klas zitten, maar je hoeft alleen maar in een trein plaats te nemen om te zien dat het gewoon de werkelijkheid is. Spits je oren en je hoort de reizigers gewoon zeggen dat “ze hier maar gaan zitten want daar is het vol” of “er wordt toch niet gecontroleerd”.

Als al die reizigers trouwens wel een 1e klas kaartje zouden hebben dan had ik ook allang een ronkend persbericht van NS verwacht over de enorme toename aan verkoop van 1e klas vervoerbewijzen. Maar dat dat er nog niet is laat al wel zien dat er juist vooral veel misbruik van de situatie wordt gemaakt:wink: Waarbij de totaal zoek geraakte relatie tussen reizigersaanbod en materieelinzet natuurlijk niet helpt. Al is dat zeker in het weekend niet iets van de laatste maanden ofzo… De reden dat ik zelf een 1e klas WeekendVrij heb is namelijk de ergernis van reeds vele jaren geleden dat het vinden van een zitplaats in de spits makkelijker was dan in het weekend.

Reageer