Hallo,
Ik snap dat er door de sneeuw, vriezen, wind, ijzel, etc. Minder treinen kunnen worden ingezet. Ik moet noodzakelijk reizen (therapie) en heb daar ook verklaring voor. echter vind vind ik het onverantwoord ivm de pandemie in de trein. Wij moeten komen, want er rijden treinen en hebben dus geen keuze. In de trein lijkt het echter of er geen corona/pandemie, waardoor de hele wereld een soort van stilligt, niet bestaat.
Iedereen kent nu wel alle maatregelen die voor corona gelden maar hier in de trein bestaat dat niet. Lijkt er geen corona te bestaan.
Het is druk in de trein en op de stations, te druk. Anderhalve meter afstand kan simpelweg niet. Dus als er na deze winterse dagen ineens veel meer besmettingen zijn dat komt dat door de trein. We staan echt tegen elkaar aangeplakt zowat.
De sprinters zijn erg kort, dus daar zouden misschien treindelen aangemaakt kunnen worden? Maar als er zoveel treinen uitvallen vind ik het ook niet verantwoord om de treinen die wel rijden, te laten rijden omdat het zo druk is in de trein en we te maken hebben met een pandemie waardoor Nederland en de rest van de wereld al bijna een jaar platligt. Als er weinig treinen kunnen rijden zou ik in het kader van de pandemie ervoor kiezen dat er geen treinen rijden. Maar niemand lijkt dit op te pakken wat ik zeer teleurstellend vind. Ik hou me aan alle maatregelen, ik wil me daar ook aan houden maar in de trein en op de perrons kan dat niet.
Dit is toch de omgekeerde wereld?
Overal maatregelen, avondklok, winkels dicht, geen contact met mensen, geen sport maar wel als een sardientje in blik in de trein??
Of er zou ook iets van een officieel aanmeldsysteem moeten zijn voor de reis. Met max. aantal reizigers. Ik snap ook niet waar al deze mensen naar toe gaan?
Hoe dan?
Beste antwoord door Stijn NS
Goedemiddag Otje.13 en welkom bij de NS Community.
Ik snap je standpunt, oprecht, maar ik hoop dat je ook begrijpt dat jouw oplossing simpelweg geen optie is.
Zoals je zelf al aangeeft heb jij een noodzakelijke reis die je moet maken. Zo zijn er ontzettend veel andere mensen die noodzakelijke reizen moeten maken om hun vitale beroep te kunnen uitoefenen. Denk aan zorgmedewerkers of mensen die werken in de voedselketen. Deze zijn onmisbaar, juist in een pandemie.
Het treinverkeer stilleggen is dus heel simpel geen optie. Veel van deze mensen zijn afhankelijk van de trein en dat zij afhankelijk zijn is ook de voornamelijkste reden dat we ons uiterste best doen om nog treinen te laten rijden.
Dus als er na deze winterse dagen ineens veel meer besmettingen zijn dat komt dat door de trein.
‘De trein’ als verantwoordelijke nemen voor het hanteren van de maatregels is juist de omgekeerde wereld. Als NS zijn wij er niet verantwoordelijk voor dat reizigers zich houden aan de simpelste maatregels om de pandemie door te komen. D.w.z. afstand houden, handen wassen etc. Sommige maatregelens zoals het dragen van een mondkapje kunnen we controleren, maar ook dat is, net als al het andere, uiteindelijk een verantwoordelijkheid die bij iedereen zelf ligt. Inclusief het uitstellen van een niet-noodzakelijke reis. Niemand is verplicht om een trein in te stappen als het druk is en mensen tegen elkaar aangeplakt zijn. Dat is een eigen verantwoordelijkheid en een eigen keuze.
Of er zou ook iets van een officieel aanmeldsysteem moeten zijn voor de reis. Met max. aantal reizigers. Ik snap ook niet waar al deze mensen naar toe gaan?
Dit bestaat al. Dit is echter geen verplichting en zal ook niet snel een verplichting worden. Derhalve is dit enkel zo effectief als de hoeveelheid mensen die er gebruik van maken. Helaas is dat tot op heden maar weinig.