beantwoord

Drukte in de trein ivm weersomstandigheden en pandemie

• 9 februari 2021
  • 16 reacties
  • 462 Bekeken

Hallo, 

Ik snap dat er door de sneeuw, vriezen, wind, ijzel, etc. Minder treinen kunnen worden ingezet. Ik moet noodzakelijk reizen (therapie) en heb daar ook verklaring voor. echter vind vind ik het onverantwoord ivm de pandemie in de trein. Wij moeten komen, want er rijden treinen en hebben dus geen keuze. In de trein lijkt het echter of er geen corona/pandemie, waardoor de hele wereld een soort van stilligt, niet bestaat.

Iedereen kent nu wel alle maatregelen die voor corona gelden maar hier in de trein bestaat dat niet. Lijkt er geen corona te bestaan. 

Het is druk in de trein en op de stations, te druk. Anderhalve meter afstand kan simpelweg niet. Dus als er na deze winterse dagen ineens veel meer besmettingen zijn dat komt dat door de trein. We staan echt tegen elkaar aangeplakt zowat. 

De sprinters zijn erg kort, dus daar zouden misschien treindelen aangemaakt kunnen worden? Maar als er zoveel treinen uitvallen vind ik het ook niet verantwoord om de treinen die wel rijden, te laten rijden omdat het zo druk is in de trein en we te maken hebben met een pandemie waardoor Nederland en de rest van de wereld al bijna een jaar platligt. Als er weinig treinen kunnen rijden zou ik in het kader van de pandemie ervoor kiezen dat er geen treinen rijden. Maar niemand lijkt dit op te pakken wat ik zeer teleurstellend vind. Ik hou me aan alle maatregelen, ik wil me daar ook aan houden maar in de trein en op de perrons kan dat niet. 

Dit is toch de omgekeerde wereld?

Overal maatregelen, avondklok, winkels dicht, geen contact met mensen, geen sport maar wel als een sardientje in blik in de trein?? 

Of er zou ook iets van een officieel aanmeldsysteem moeten zijn voor de reis. Met max. aantal reizigers. Ik snap ook niet waar al deze mensen naar toe gaan? 

Hoe dan? 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 9 februari 2021, 14:05

Goedemiddag Otje.13 en welkom bij de NS Community.

Ik snap je standpunt, oprecht, maar ik hoop dat je ook begrijpt dat jouw oplossing simpelweg geen optie is.

Zoals je zelf al aangeeft heb jij een noodzakelijke reis die je moet maken. Zo zijn er ontzettend veel andere mensen die noodzakelijke reizen moeten maken om hun vitale beroep te kunnen uitoefenen. Denk aan zorgmedewerkers of mensen die werken in de voedselketen. Deze zijn onmisbaar, juist in een pandemie.

Het treinverkeer stilleggen is dus heel simpel geen optie. Veel van deze mensen zijn afhankelijk van de trein en dat zij afhankelijk zijn is ook de voornamelijkste reden dat we ons uiterste best doen om nog treinen te laten rijden.

Dus als er na deze winterse dagen ineens veel meer besmettingen zijn dat komt dat door de trein.

‘De trein’ als verantwoordelijke nemen voor het hanteren van de maatregels is juist de omgekeerde wereld. Als NS zijn wij er niet verantwoordelijk voor dat reizigers zich houden aan de simpelste maatregels om de pandemie door te komen. D.w.z. afstand houden, handen wassen etc. Sommige maatregelens zoals het dragen van een mondkapje kunnen we controleren, maar ook dat is, net als al het andere, uiteindelijk een verantwoordelijkheid die bij iedereen zelf ligt. Inclusief het uitstellen van een niet-noodzakelijke reis. Niemand is verplicht om een trein in te stappen als het druk is en mensen tegen elkaar aangeplakt zijn. Dat is een eigen verantwoordelijkheid en een eigen keuze.

Of er zou ook iets van een officieel aanmeldsysteem moeten zijn voor de reis. Met max. aantal reizigers. Ik snap ook niet waar al deze mensen naar toe gaan?

Dit bestaat al. Dit is echter geen verplichting en zal ook niet snel een verplichting worden. Derhalve is dit enkel zo effectief als de hoeveelheid mensen die er gebruik van maken. Helaas is dat tot op heden maar weinig.

Bekijk origineel

16 reacties

Ik snap je standpunt, oprecht, maar ik hoop dat je ook begrijpt dat jouw oplossing simpelweg geen optie is.

Zoals je zelf al aangeeft heb jij een noodzakelijke reis die je moet maken. Zo zijn er ontzettend veel andere mensen die noodzakelijke reizen moeten maken om hun vitale beroep te kunnen uitoefenen. Denk aan zorgmedewerkers of mensen die werken in de voedselketen. Deze zijn onmisbaar, juist in een pandemie.

Het treinverkeer stilleggen is dus heel simpel geen optie. Veel van deze mensen zijn afhankelijk van de trein en dat zij afhankelijk zijn is ook de voornamelijkste reden dat we ons uiterste best doen om nog treinen te laten rijden.

Dus als er na deze winterse dagen ineens veel meer besmettingen zijn dat komt dat door de trein.

‘De trein’ als verantwoordelijke nemen voor het hanteren van de maatregels is juist de omgekeerde wereld. Als NS zijn wij er niet verantwoordelijk voor dat reizigers zich houden aan de simpelste maatregels om de pandemie door te komen. D.w.z. afstand houden, handen wassen etc. Sommige maatregelens zoals het dragen van een mondkapje kunnen we controleren, maar ook dat is, net als al het andere, uiteindelijk een verantwoordelijkheid die bij iedereen zelf ligt. Inclusief het uitstellen van een niet-noodzakelijke reis. Niemand is verplicht om een trein in te stappen als het druk is en mensen tegen elkaar aangeplakt zijn. Dat is een eigen verantwoordelijkheid en een eigen keuze.

Dit bestaat al. Dit is echter geen verplichting en zal ook niet snel een verplichting worden. Derhalve is dit enkel zo effectief als de hoeveelheid mensen die er gebruik van maken. Helaas is dat tot op heden maar weinig.

Hoi Stijn van NS, 

Bedankt voor je snelle reactie. k begrijp je antwoorden, ik had het allemaal wat moeten nuanceren maar ik schrok nogal van de drukte in de trein. En het contrast met alle maatregelen zoals deze nu gelden in Nederland.

Natuurlijk is de trein of NS niet verantwoordelijk voor het oplopen van de cijfers van positieve besmettingen.

In de trein waar ik zat, werd er omgeroepen door de conducteur om de druktemeter in de app in te vullen, zodat er mogelijk een extra treindeel aangezet kan worden voor de volgende keer.

Badge

Probleem van vandaag en ook afgelopen dagen is dat veel materieel nog niet te gebruiken is omdat we het niet op de plek kunnen krijgen waar het nodig is. De opstelterreinen kampen ook met bevroren wissels waardoor we maar beperkt treinen in de dienst hebben kunnen krijgen.

Tevens zijn nog niet alle gebieden goed te bereiken vanaf andere gebieden en als ik voor mijn eigen standplaats spreek hebben wij nog heel beperkt treinen beschikbaar op het opstelterrein en deze kunnen er niet af.  Een deel van de treinen die bij ons had moeten staan zijn afgelopen dagen gestrand in de regio Amsterdam en daar achter gebleven omdat ze niet meer terug konden rijden.

Verder hebben wij helaas 1 treinstel met flinke schade staan door een aanrijding met een sneeuwduin, hierdoor is dit treinstel ook niet meer inzetbaar tot deze naar schadeherstel in Haarlem gebracht kan worden. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is wel ongelijk verdeeld. Bij jou daar in Lelystad echt mondjesmaat een trein, ik zie zo eens in de 2 uur een trein naar Weesp en eens in de anderhalf uur naar Zwolle en dat is het dan wel. Zo te zien maar één setje SLT beschikbaar voor de ritten naar Weesp (en terug naar Lelystad) en 1 stel SNG voor die naar Zwolle. 

Hier bij mij bij De Vink gewoon zoals normaal zowel de 4600 als 6300 en dus 4 keer uur per in beide richtingen. Vanaf Leiden Centraal komt daar nog de 8800 naar Utrecht bij. Wel zie ik regelmatig enkele stellen, ook in de spits, ipv 2 stellen, dus die zullen wel behoorlijk vol zitten.

Badge

Inderdaad zijn wij 1 van de slechtere plekken op dit moment.  Waarschijnlijk mede door de open vlaktes waar de wind en kou vrij spel hebben en in de omgeving van de huizen met de geluidsschermen waar de sneeuw tussen is gebleven en voor sneeuwduinen heeft gezorgd die niet even makkelijk verwijderd kunnen worden.

Ook ligt het spoor hoger doordat het grotendeels op een dijklichaam is aangelegd.

Hierdoor maar 1 spoor beschikbaar in elke richting vanaf Lelystad en geen passeer mogelijkheden.

Andere trajecten lijken er veel beter voor te staan als ik zie hoeveel treinen daar kunnen rijden.

Reputatie 7
Badge +3

De NS storingspagina zegt zelfs “Tussen Amsterdam Centraal en Lelystad Centrum rijden er geen treinen en tussen Lelystad Centrum en Zwolle rijden er geen treinen door de weersomstandigheden.”

“Geen treinen” is te negatief, zo af en toe gaat er nog wel een trein. 

De reisplanner geeft voor morgen wel meer treinen aan, de 14600 gaat dan als als het goed is weer rijden. Als de sprinters niet van het opstelterrein af kunnen, dan moet er maar er ander materieel komen. Vraag me alleen of @Jeroen hier mee kan rijden. :rofl:

Badge

@Momo Het zal misschien wel lukken om er mee te rijden maar bevoegd zijn is iets anders, ik laat deze treinen wel aan Edwin en Julian over :D

Lijkt mij een mooi ritje om te rijden 😄

Hoe dan? 

Al deze mensen hebben als het goed is een noodzakelijke reden om te reizen per trein. Maar het begrip “noodzakelijk” heb je in gradaties. Als mensen zelf hun verantwoordelijkheid niet nemen is het misschien een oplossing om alleen de meest noodzakelijke reizigers te vervoeren; zorgmedewerkers, mensen werkzaam in de voedselketen etc.

Reputatie 6

En wie gaat dat controleren? Buiten dat denk ik sowieso dat mensen nu niet voor de lol reizen.

Ik haal nu net even onderstaand van rijdendetreinen m.b.t. station Den Haag HS. Ongeveer 80% van de treinen valt hier uit. Het is dan m.i. ondanks corona volkomen logisch dat de weinige treinen die er dan nog rijden overvoil zijn. Mensen gaan dan natuurlijk ook niet even wachten op een volgende trein, want die volgende trein gaat misschien wel over 1½ uur.

Natuurlijk is de NS nu verantwoordelijk voor het besmettingsgevaar die de overvolle treinen opleveren. Elke dag is de NS ermee bekend waar het extreem druk wordt, en toch laten ze elke dan weer na te zorgen voor voldoende treinstellen, met de smoes alles was bevroren. Daardoor staan de reizigers boven op elkaar. simpel redenatie van de NS moet je maar een trein later gaan, aan mensen die voor hun werk helemaal afhankelijk zijn van de NS.  

Badge

Hiermee geeft u aan dat als ik een trein rij die te druk is dat ik niet verder moet rijden vanwege het besmettingsgevaar in de trein.  Al is dat natuurlijk totaal afhankelijk van een persoon met Covid besmetting die niet thuis is gebleven maar tegen alle adviezen in met de trein reist.

De keuze die nu gemaakt is om zoveel materieel als beschikbaar is in te zetten in de sprinterdienst. En wat niet beschikbaar is kunnen we helaas niet inzetten.  Dan blijft de optie nog over om niet te rijden, waarmee we dus de mensen die voor hun werk afhankelijk zijn van de NS helemaal zouden laten zitten.

.

Hiermee geeft u aan dat als ik een trein rij die te druk is dat ik niet verder moet rijden vanwege het besmettingsgevaar in de trein.  Al is dat natuurlijk totaal afhankelijk van een persoon met Covid besmetting die niet thuis is gebleven maar tegen alle adviezen in met de trein reist.

De keuze die nu gemaakt is om zoveel materieel als beschikbaar is in te zetten in de sprinterdienst. En wat niet beschikbaar is kunnen we helaas niet inzetten.  Dan blijft de optie nog over om niet te rijden, waarmee we dus de mensen die voor hun werk afhankelijk zijn van de NS helemaal zouden laten zitten.

Om met het laatste te beginnen, de NS weet al jarenlang waar het druk word, en wanneer het druk wordt, dus zou ze nu al de logistieke maatregelen hebben moeten nemen om ervoor te zorgen dat die sprinters uit voldoende treinstellen bestaat. Om nu met het argument te komen, dat die niet beschikbaar zijn, terwijl ze kort geleden op dit forum er wel waren, maar door de vorst niet konden worden ingezet, begint zo langzaam irritant te worden. 

Als aan die voorwaarde is voldaan, zullen de treinen niet meer overvol zijn, waardoor besmettingsgevaar minder groot zijn, voor de reizigers. 

Badge

Nee, als de sprintertreinen beschikbaar zijn en ingezet worden dan is het besmettingsgevaar minder groot, maar dat is natuurlijk geheel logisch omdat er dan meer ruimte is in de treinen.

Maar zolang we die treinen nog steeds niet van de opstelterreinen kunnen krijgen dan is het niet mogelijk om de sprintertreinen die nu rijden te verlengen. Bij ons opstelterrein waar ik vandaag zelf dienst had was het zo dat de sporen van en naar het opstelterrein niet vrijgegeven zijn door Prorail en wij dan niet van het opstelterrein af kunnen met de treinen.

Mogelijk houdt dit verband met de wissels verderop richting de hoofdbaan want op het opstelterrein zijn de wissels inmiddels geheel ontdaan van de sneeuw door handmatig met de schep alle sneeuw weg te scheppen en dat is een behoorlijke klus gezien het aantal wissels welke er liggen en de afmetingen van de wissels.  En dan praat ik in verhouding nog over een klein opstelterrein t.o.v. van veel andere opstelterreinen in Nederland.

Op mondkapjes wordt gecontroleerd? Totaal niet...... Er zijn collega's van je die op het perron mensen al niet vertellen dat ze een mondkapje moeten dragen, laat staan in de trein daar duiken ze snel bij de machinist naar binnen of gaan eerste klas zitten

Reageer