Drukte in trein traject Helmond-Eindhoven

• 3 oktober 2015
  • 6 reacties
  • 337 Bekeken

Al een aantal jaar reis ik nu met de trein tussen Helmond en Eindhoven en het is altijd ontzettend druk tijdens de spits. Zo druk dat je soms jezelf naar binnen moet duwen om nog mee te kunnen en ik heb zelfs een keer meegemaakt dat iemand flauwviel vanwege de drukte omdat er te weinig treinstellen waren. De trein staat tijdens de spits bijna altijd helemaal vol, waardoor er bijna nooit een zit plek meer is. Persoonlijk zou ik het daarom erg fijn vinden als er meer treinstellen ingezet kunnen worden op dit traject tijdens de spits. Als je dagelijks met de trein reist betaal je namelijk best veel voor de trein en een beetje meer gemak tijdens het reizen zou dan erg prettig zijn.

6 reacties

Reputatie 1
Badge
Dan zal ik je-ben geen NSer hoor-je toch moeten teleurstellen en voorbereiden op voorals nog 1 jaar meer ongemak: op deze lijn rijden nog meest die hele oude plan V treinstellen, die per 12/12 uit de dienst moeten-verlopen van rijbaarheidscertificaat. Vervanging is er voorlopig nog niet, dus het is de ellende delen. Daarnaast rijden tussen de hoofdstations de IC-s uit Venlo, de klachten gaan meestal over de stoppers. Dit spitsproblem is in feite beperkt tot enkele trajecten en tot 2-3 uur/dag op schooldagen en tot een traject hier van 10-12 minuutjes. Ben net terug van een reis door China+hongkong en nou niet erg onder de indruk van het inschikvermogen hier in NL van reizigers.
Welkom op het forum Irisb92! Ik kan me voorstellen dat het niet fijn is om tijdens je treinreizen regelmatig te moeten staan. Helaas is het de realiteit dat we in de spits niet iedereen een zitplaats kunnen bieden. Dit zal komend jaar niet anders worden nu er treinstellen vanwege ouderdom worden afgeschreven en de OV-studentenkaart behouden blijft met een uitbreiding daarvan voor MBO'ers. Er zijn nieuwe treinen in aanbouw, maar de eerste sprinters zullen pas in 2016 in de dienstregeling instromen. In de tussentijd proberen we het tekort wel enigszins op te vangen met de inzet van gereviseerde dubbeldekkers.
Ik wil je ondanks het feit dat het de drukte tijdens de spits de komende tijd niet zal afnemen wel aanraden om drukte in de trein aan ons door te geven via de NS Reisplanner Xtra app. Wij maken wekelijks de balans op van de meldingen die we binnenkrijgen en onderzoeken of we op de drukste trajecten langere treinen kunnen inzetten. Klik hier voor de analyse t/m week 39. Je kunt de status van je eigen meldingen overigens hier opzoeken.
Als je 's ochtends om 7:49 uur de intercity vanaf Helmond naar Eindhoven neemt kan ik in ieder geval als tip geven om zover mogelijk naar achter door te lopen, in ieder geval tot ongeveer het poortje bij de parkeerplaats. Daar is meestal nog wel plek. Ik kan in de meeste gevallen zelfs zitten. Als je in Eindhoven over moet stappen in de richting van 's-Hertogenbosch en Alkmaar, dan zul je het zeker halen, omdat die trein ook lang is 's ochtends. Als je een bus moet halen, dan is het helaas wel wat lastiger. Verder kan ik nog als tip geven om de app Rijden de treinen te downloaden of anders de NS app. Bij de eerste is altijd de materiaalplanning tot 70 minuten voor de reis te zien. Bij de NS app alleen de intercity's.

Verder is het ook een beetje behelpen. Ik vind het ook vaak druk, maar probeer vaak zover mogelijk door te lopen en zoveel mogelijk de intercity's te nemen, omdat die meestal lang zijn en nog relatief rustig en even 10-15 minuten staan vind ik ook geen ramp.
Bedankt voor jullie reacties. Ik begrijp dat het inderdaad een lastige situatie is. Jammer dat het voorlopig nog niet opgelost is.
@WALUIGI96: Bedankt voor de tip. Ik reis alleen met de sprinter in plaats van de intercity. Maar achterin zitten is inderdaad vaak beter.
Reputatie 2
Waarom rijdt de trein in het onlangs vernieuwde station nog niet verder door op spoor 1.
Het perron ligt er alleen die 50 meter wordt nu niet benut.
Dan wordt in Helmond de drukte wat verspreid. Of moet hiervoor het sein, wat door de overkapping steekt worden verplaatst ?
Het hoofdsein dient dan idd eerst door Prorail verplaatst worden, want de machinist mag hem helaas nog niet verder zetten hierdoor.

Reageer