beantwoord

Drukte melding

• 2 februari 2015
  • 26 reacties
  • 1613 Bekeken

Ik heb de afgelopen weken regelmatig op en neer gereisd van Amsterdam naar Hengelo. Ik reis dan met de internationale trein die door gaat naar Berlijn.

Een aantal keren heb ik via de NS reis app een melding gedaan over de drukte in deze trein.

Tot op heden heb ik nog geen enkele keer mijn melding kunnen terug vinden op het overzicht op jullie website. Hoe kan dit?
icon

Beste antwoord door Hessel NS 16 februari 2015, 14:18

Beste Thijs,

Ik heb een en ander bijgehouden, hieronder mijn resultaat. Ik hoor graag wat jullie daar mee gaan doen en wanneer we er resultaten van kunnen zien.

Hallo Marv,

Superbedankt voor het bijhouden van al je meldingen, daar kunnen we wat mee! De collega's achter de druktemelder zijn in je lijst met meldingen gedoken. In principe wordt de lijst met meldingen elke 24 uur bijgewerkt, maar dit proces is nog niet volledig geautomatiseerd, waardoor er helaas wat achterstand is ontstaan. Excuses daarvoor, het wordt nu weer zo goed mogelijk bijgewerkt.

Wat betreft de niet goed weergeven meldingen;
- Internationale treinen worden inderdaad niet meegenomen in het overzicht, dus dat klopt. Deze zijn momenteel geen onderdeel van het project, want geen onderdeel van ons dagelijkse planningsproces van binnenlandse treinen.
- De andere meldingen die niet weergegeven worden, kunnen we niet goed duiden. We zijn door de brondata gegaan en daar zien we de meldingen die je noemt niet terugkomen. We zien wel andere meldingen bij deze treinen, maar niet met het “gezichtje” dat jij omschrijft. Omdat de meldingen anoniem zijn kunnen we niet met 100% zekerheid zeggen het om jouw melding gaat. Maar een verklaring zou kunnen zijn dat je toch per ongeluk een ander gezichtje hebt geklikt, dan de bedoeling was.

Om uit te sluiten dat er sprake zou kunnen zijn van een fout in de app hebben we voor de zekerheid alle scenario’s getest, en met goed resultaat.

Wil je het gewoon weer proberen en wanneer je de komende tijd nog onregelmatigheden signaleert, dan lees ik het graag!
Bekijk origineel

26 reacties

Wellicht wordt er niet zoveel over geklaagd? - De internationale reizigers zullen gewoon een zitplaatsreservering hebben, dus ook geen last van de drukte.
Het gaat erom dat ik mijn melding(en) in het overzicht mis. Of er iets mee wordt gedaan staat daar los van.

Een melding moet zijn terug te vinden in het overzicht.
Ik zie nu wat u bedoelt. Ik dacht dat u het had over het lijstje met trajecten waarover de meeste druktemeldingen zijn gedaan.
Ik heb het ook een tijdje bijgehouden en moet ook constateren dat de drukte meldingen die ik in de app doe vaak niet op de lijst staan van die specifieke trein. De site van de meldingen per trein is echter zoooooo traaaaaag dat ik er maar mee opgehouden ben.
Naar mijn idee is de hele drukte melder via de app puur een zoethoudertje van 'hier kan je je melding doen'. Want met alle check-in/check-out gegevens kan de NS zelf toch ook precies zien hoe druk welke trein is.

Als ik 30 minuten mag kijken in die bak data en die match met ovtijden.nl welke treinen er waar rijden dan kan ik je zo per trein aangeven hoe druk was.
In het overzicht kan je de trajecten terug vinden waar de meeste meldingen over komen. Dat wil niet zeggen dat wij jou melding niet in behandeling nemen. We willen zoveel mogelijk gegevens verzamelen zodat wij voor verbetering kunnen zorgen. Ik heb je topic verplaatst naar "in de trein".
In het overzicht kan je de trajecten terug vinden waar de meeste meldingen over komen. Dat wil niet zeggen dat wij jou melding niet in behandeling nemen. We willen zoveel mogelijk gegevens verzamelen zodat wij voor verbetering kunnen zorgen. Ik heb je topic verplaatst naar "in de trein".
Dat dacht ik eerst ook, maar jullie website vermeldt dat alle meldingen op te vragen zijn:

Heeft u een melding gedaan over de drukte in uw trein, en wilt u weten of er meer mensen een melding gedaan hebben? Dit kunt u 24 uur na uw melding hier bekijken. Ook kunt u terugvinden wat de status is van het onderzoek naar uw melding.

Het gaat dus om deze pagina.
Ik bedoel juist de pagina met alle meldingen. Meerdere keren gezien dat ik wel melding gemaakt heb maar dat deze niet vermeld wordt.
Alle meldingen zouden in principe in de link die Pe_pe geeft moeten staan. Mocht er een melding niet terug te vinden zijn dan hoor ik graag om welke trein dit gaat. Ik zal dat dan aangeven bij de ontwikkelaars van het meldsysteem. Wellicht gaat er dan iets mis.
Ik zal de komende week eens een lijstje bijhouden en ze controleren.
Prima, ik ben benieuwd.
Dag Thijs,

Een kleine update. Ik heb de hele afgelopen week mijn meldingen opgeschreven en wil ze met alle liefde gaan controleren. Als ik echter naar de site ga (vandaag op 8 februari) dan kan ik nog steeds in het datum veld alleen dagen tot 3 februari kiezen. De site loopt nu dus al 5 dagen achter, dat is iets wat je alvast door kan geven aan de ontwikkelaars.

De analyse van de losse meldingen zal ik doen zodra ik ook dagen na 3 februari kan kiezen.
Ik meld drukte in de trein wel, veel mensen doen dit helaas niet omdat ze het niet weten hoe dat moet of er geen zin in hebben.

Vanmorgen twee meldingen over "mijn" trein, dat is echt onvoldoende.

De NS zegt dan:

Status: Deze trein wordt (nog) niet onderzocht
Het aantal meldingen voor deze trein was te laag om in aanmerking te komen voor onderzoek. Voor zover wij nu kunnen nagaan gaat het waarschijnlijk om incident(en). Laat het ons vooral weten wanneer u uw trein nogmaals als te druk ervaart.
Beste Thijs,

Ik heb een en ander bijgehouden, hieronder mijn resultaat. Ik hoor graag wat jullie daar mee gaan doen en wanneer we er resultaten van kunnen zien.

Het klopt niet dat de meldingen na 24 uur getoond worden. Het lijkt erop dat de meldingen in de nacht verwerkt worden waarbij ook alleen de meldingen van eergisteren getoond worden.
Voorbeeld: op 5 feb 18:00 zou ik de datum 4 feb moeten kiezen en de meldingen moeten kunnen zien die op 4 februari voor 18:00 gedaan zijn. Ik kan echter alleen 3 feb kiezen. Soms is het verschil ook groter:

Op 5 feb kan ik kiezen tot 3 feb (2 dagen)
Op 6 feb kan ik kiezen tot 3 feb (3 dagen)
Op 7 feb kan ik kiezen tot 3 feb (4 dagen)
Op 8 feb kan ik kiezen tot 3 feb (5 dagen)
Op 9 feb kan ik kiezen tot 8 feb (1 dagen)
Op 12 feb kan ik kiezen tot 11 feb (1 dagen)

Dan de meldingen zelf, van mij en medereizigers die meehielpen met mijn onderzoek.
OK 2 feb 2015 Ams - HVS 17:31 rood (Er worden 19 meldingen getoond)
NOK 3 feb 2015 ams - HVS 17:01 rood (Wordt niet getoond, internationale trein?)
NOK 4 feb 2015 HVS - Adam 7.39 rood: 2 gele getoond
NOK 4 feb 2015 Adam - hvs 17.01 rood (Word niet getoond, internationale trein)
OK 5 feb 2015 Adam - hvs 18.01 Rood (1 rood getoond)
NOK 6 feb 2015 hvs Adam 7.39 Geel: 2 groene getoond
OK 6 feb 2015 Adam hvs 17.31 rood: 2 rode getoond
OK 9 feb 7.39 hvs - adam geel+rood: Veel geel + rood
OK 9 feb 17.31 adam - hvs geel: Veel rood, paar geel
OK 11 feb 7.39 hvs - adam rood: Twee keer rood

Ik heb nu ook de site met de meldingen gekeken, maar moet zeggen dat ik het bijna beledigend vindt dat er op een aantal trajecten al weken staat: 'Treinen hebben tijdelijk korter gereden' of 'Trein is per 15 dec verlengt'. Als je dat leest terwijl je op 10 februari weer als sardientjes in de trein staat is erg jammer, want blijkbaar zijn treinen die tijdelijk korter gereden hebben een reden dat het nu ook nog te druk is.....

Conclussie: niet alle meldingen worden getoond, helaas kan je niet je eigen melding zien dus als ik genoeg meldingen zie weet ik niet of de mijne daar ook tussen zit. Maar op 4 van de 10 ritten klopt het aantal dus niet. Sowieso wordt de internationale trein nooit getoond, terwijl je daar wel meldingen voor kan doen, maar ook andere treinen weet ik zeker dat ik ze gemeld heb en zie ik niet terug in het resultaat.

Verder is het dus ook maar de vraag wanneer je je meldingen kan zien, het duurde soms tot 5 dagen voordat de meldingen zichtbaar waren.

Succes met het oplossen van de fouten. Ik gebruik trouwens de Iphone App.

Marv
Beste Thijs,

Hallo Marv,

Superbedankt voor het bijhouden van al je meldingen, daar kunnen we wat mee! De collega's achter de druktemelder zijn in je lijst met meldingen gedoken. In principe wordt de lijst met meldingen elke 24 uur bijgewerkt, maar dit proces is nog niet volledig geautomatiseerd, waardoor er helaas wat achterstand is ontstaan. Excuses daarvoor, het wordt nu weer zo goed mogelijk bijgewerkt.

- Internationale treinen worden inderdaad niet meegenomen in het overzicht, dus dat klopt. Deze zijn momenteel geen onderdeel van het project, want geen onderdeel van ons dagelijkse planningsproces van binnenlandse treinen.
- De andere meldingen die niet weergegeven worden, kunnen we niet goed duiden. We zijn door de brondata gegaan en daar zien we de meldingen die je noemt niet terugkomen. We zien wel andere meldingen bij deze treinen, maar niet met het “gezichtje” dat jij omschrijft. Omdat de meldingen anoniem zijn kunnen we niet met 100% zekerheid zeggen het om jouw melding gaat. Maar een verklaring zou kunnen zijn dat je toch per ongeluk een ander gezichtje hebt geklikt, dan de bedoeling was.

Om uit te sluiten dat er sprake zou kunnen zijn van een fout in de app hebben we voor de zekerheid alle scenario’s getest, en met goed resultaat.

Wil je het gewoon weer proberen en wanneer je de komende tijd nog onregelmatigheden signaleert, dan lees ik het graag!

In principe wordt de lijst met meldingen elke 24 uur bijgewerkt, maar dit proces is nog niet volledig geautomatiseerd, waardoor er helaas wat achterstand is ontstaan. Excuses daarvoor, het wordt nu weer zo goed mogelijk bijgewerkt.

Ik zie de laatste dagen inderdaad dat het beter gaat, dat is één punt opgelost :)

Ik neem aan dat jullie dit dan ook gaan melden in de App of op de site want ik zit dus al maanden zaken te melden waarvan bekend is dat die helemaal niet verwerkt worden. Het liefst in de App een melding opnemen dat het voor internationale treinen niet werkt, maar anders graag wel op de site vermelden dat het voor internationale treinen niet werkt ondanks dat je daar wel meldingen voor kan doen in de reisplanner.

Ik weet natuurlijk wel zeker dat ik de juiste gezichtjes gebruikt heb, ik heb die juist ook expliciet opgeschreven omdat het meldingen overzicht deze ook toont en ik dan beter weet of ik mijn melding zie.

Toch even de vraag hoe je dit voor je ziet, want ik kan ook niet zien als er 10 meldingen zijn of de mijne er tussen staat (die situaties heb ik nu maar aangenomen dat ik mijn melding inderdaad zie).
Nu kan ik net zolang het blijven proberen te testen totdat ik een week vind waarin er op alle dagen dat ik een melding doe er ook één getoond wordt. Maar dat toont juist niet aan het ook mijn melding is.

Ik zou je in een prive bericht wat meer detailgegevens kunnen geven van mijn telefoon (mac-adress ofzo) eventueel kunnen jullie die wel zien in de logging en kunnen jullie bij een volgende lijst wel checken of het echt mijn meldingen zijn.

Ik had ook op mijn telefoon gekeken of ik enige logging kan vinden van het doen van de meldingen, maar in wat ik kan vinden wordt dit niet gelogd.

Ik zal komende week een paar keer een zeer rustige trein een 'groene' melding doen, die komen toch zeer sporadisch voor en dan zien of dit inderdaad mijn meldingen zijn.

Groet
Ronald
Ik heb volgens mij de (of een) fout gevonden....
De app geeft helemaal geen foutmelding als er geen verbinding gemaakt kan worden met het internet. Ik heb dit getest door mijn telefoon op vliegtuigmodus te zetten op het moment van het indienen van de melding.

Dus als je op het doen van de melding even geen werkende internet verbinding hebt dan wordt de melding helemaal niet verstuurd. Met de gemiddelde kwaliteit van wifi in de trein komt het best vaak voor de het internet erg haperend is.

Misschien kunnen de ontwikkelaars inbouwen dat je bij het indienen van een melding een foutmelding krijgt als de server niet bereikt kan worden...
Dus als je op het doen van de melding even geen werkende internet verbinding hebt dan wordt de melding helemaal niet verstuurd. Met de gemiddelde kwaliteit van wifi in de trein komt het best vaak voor de het internet erg haperend is.

ROTFLOL :D

Op die manier klopt er natuurlijk geen zak van de statistieken die met die druktemelder worden verzameld. Hoe drukker het in de trein is, hoe slechter WIFI werkt, dus hoe minder meldingen er daadwerkelijk doorkomen.
Alleen bij NS.....
Ik heb jullie opmerkingen over het melden van internationale treinen en uitblijven van een foutmelding bij geen verbinding doorgegeven aan de ontwikkelaars. Terechte opmerkingen, hartelijk dank!
Dag Hessel,

Fijn dat je het doorgegeven hebt zodat de fouten opgelost worden. Ik probeer het over een tijdje nog wel een keer.
Misschien handig als hier het antwoord label nog even gewijzigd wordt. We hebben ondertussen geconstateerd dat het niet werkt bij internationale treinen, en dat is dus precies waar TS om vraagt bij dit topic. Dus zou wel netjes zijn om een antwoord te labellen dat aangeeft dat het niet werkt voor internationale treinen.
Goed punt marv87, ik heb Hessels bijdrage als beste antwoord gemarkeerd. 🙂
Reputatie 3
Badge
Ik heb volgens mij de (of een) fout gevonden....
De app geeft helemaal geen foutmelding als er geen verbinding gemaakt kan worden met het internet. Ik heb dit getest door mijn telefoon op vliegtuigmodus te zetten op het moment van het indienen van de melding.

Misschien kunnen de ontwikkelaars inbouwen dat je bij het indienen van een melding een foutmelding krijgt als de server niet bereikt kan worden...

Deze is wel briljant. Ik heb wel eens geklaagd over de gebrekkige wifi, en kreeg toen als antwoord: "Dat kan gebeuren als er te veel reizigers tegelijkertijd gebruik van maken." Dus mocht je in een drukke trein zitten, zorg er dan vooral voor dat zo min mogelijk mensen dat gaan melden via de wifi, want dan werkt de wifi niet meer ............

(Ik gebruik overigens meestal 3G of 4G, voor zover ik niet in een Bermudadriehoek zit)
Dag Hessel NS,

We zijn nu weer twee weken verder, nu snap ik dat een aanpassing in de app meer tijd met zich mee brengt, maar zou het niet minimaal mogelijk zijn om op jullie eigen site te melden dat internationale treinen (ondanks dat je daar wel meldingen voor kan indienen) niet opgenomen worden in de meldingen?
Beste Hessel,

Ik zag zojuist dat jullie het op de site aangepast hebben dat internationale treinen niet getoond kunnen worden. Dank voor die aanpassing. De fix in de App zal ik wel in de gaten houden bij de volgende update.

Reageer