Dubbelspoor Leiden-Utrecht

Hallo allemaal,

Ik heb gehoord dat er eind 2017 dubbelspoor zou liggen tussen Leiden en Utrecht. Ik wil graag meer daarover weten. Gaat het over de gehele lengte of maar bepaalde delen? En welke delen worden dan dubbelsporig?

Daarnaast: zal de Intercity voortaan alle stations overslaan (behalve Alphen) en dan verder doorgaan naar Utrecht, of zal er weer op ieder station gestopt moeten worden?

Groeten

22 reacties

Ik heb geen idee wat de staatskas nog te bieden heeft. Het was in 2014 slechts een voorstel van D66. Misschien gaan er later 4 treinen per uur maar dat is aan de politiek en de overheid. Als het spoor verdubbeld moet worden, dan is het tussen Leiden en Woerden. Maar dan moet er ook echt geld voor zijn. Maar wees niet te blij met een dode mus.
De plannen voor die lijn zijn al zo vaak in de prullenbak beland, dat ik de tel kwijt ben. Ik dacht dat het huidige plan nog was om een paar stukken te verdubbelen en dan twee nieuwe stations te openen: Hazerswoude-Koudekerk en Zoeterwoude Meerburg.
Reputatie 6
Badge +1
Een hoop informatie over toekomstige spoorprojecten kunt u vinden op https://www.prorail.nl/reizigers/vernieuwen-van-het-spoor/spoorprojecten. Daar wordt de lijn Utrecht-Leiden niet genoemd. Verder wordt er volgens mij de komende jaren vooral geïnvesteerd in ERTMS (nieuw Europees beveiligingssysteem) en betere 4G-netwerken (zodat goed met de treinen gecommuniceerd kan worden, niet al internetvoorziening voor de reiziger).
Als het niet op de website van Prorail vermeld staat, is het voorlopig een politieke zaak.
Neem contact op met uw favoriete politieke partij in Den Haag of met een lid van de Tweede Kamercommissie voor Infrastructuur en Milieu
http://www.tweedekamer.nl/kamerleden/commissies/im/samenstelling

Succes!
Reputatie 1
Badge
Het PLAN is Leiden-Alphen geheel te verdubbelen (daar liggen ook die 2 nieuwe haltes) en het passeerspoor bij Bodegraven wat te verlengen, voor langere treinen. Tussen Alphen en Woerden ligt zulke slappe veengrond, dat er enorm veel kuubs zand in gestort zouden moeten worden om die voor zware treinen geschikt te maken.
Dit is een vervolg van de afgeschoten plannen het geheel tot Randstadrail om te bouwen en als tram door de binnenstad van Leiden te laten rijden en door naar Katwijk/Noordwijk (waar ooit de blauwe tram van de NZH reed).
Tussen Alphen en Woerden ligt zulke slappe veengrond, dat er enorm veel kuubs zand in gestort zouden moeten worden om die voor zware treinen geschikt te maken.
Dat is op zich nog niet zo'n probleem. Het probleem is dat de huidige spoorbaan erg snel zal verzakken en daardoor onberijdbaar wordt als er een zanddijk naast wordt gelegd om de grond voor het nieuwe spoor in te laten klinken.

Het plan dat je noemt komt mij ook bekend voor, maar er is zo weinig over te vinden dat ik twijfelde over de huidige status ervan.
Reputatie 6
Tussen Alphen en Woerden ligt zulke slappe veengrond, dat er enorm veel kuubs zand in gestort zouden moeten worden om die voor zware treinen geschikt te maken.
Dat is op zich nog niet zo'n probleem. Het probleem is dat de huidige spoorbaan erg snel zal verzakken en daardoor onberijdbaar wordt als er een zanddijk naast wordt gelegd om de grond voor het nieuwe spoor in te laten klinken.

Het plan dat je noemt komt mij ook bekend voor, maar er is zo weinig over te vinden dat ik twijfelde over de huidige status ervan.

De slappe sponsbodem tussen Woerden en Alphen aan den Rijn hoeft niet zo'n probleem te zijn als er nieuwe bouwmethoden worden gebruikt, maar neemt niet weg, dat Leiden - Woerden allang verdubbeld had moeten zijn.

In het verleden hebben er in de spits wel eens vier treinen per uur tussen Leiden - Alphen aan den Rijn - Woerden - Utrecht gereden. De spitstreinen stopten niet in Leiden Lammenschans en Bodegraven, deze zijn destijds vanwege capaciteitsproblemen op Utrecht Centraal en de slechte staat van het spoor tussen Alphen aan den Rijn en Woerden weer snel opgeheven..

Er is ooit geopperd de huidige Intercity te versnellen door de stops in Leiden Lammenschans, Bodegraven en Woerden te laten vervallen (dit wordt dan een echte Intercity), Leiden Lammenschans en Bodegraven zouden worden bediend door een sprinter Leiden - Woerden.
Reputatie 4
De slappe bodem zorgt ervoor dat verdubbeling van het spoor zeer kostbaar is waardoor het steeds op de lange baan wordt geschoven.
Reputatie 6
Maar dat maakt het niet onmogelijk. Over dezelfde slappe bodem is nog niet zo lang geleden de N11 aangelegd.
Reputatie 7
Badge +3
Sowieso is verdubbeling alleen zinvol als je meer treinen zou willen laten rijden en daar zijn geen concrete plannen voor.
Reputatie 3
Deze lijn zou verdubbeld moeten worden zodat er tussen Woerden en Leiden sneltreinen kunnen gaan rijden. Dit is ni niet mogelijk omdat treinen toch moeten stoppen om op elkaar te wachten. Bovendien als er een trein vertraging krijgt dan hebben ze al snel vertraging.
Reputatie 7
Badge +3
Intercity treinen betekent dat je 4 keer per uur moet gaan rijden en daarvoor is het aantal reizigers buiten de spits veel te laag.
Reputatie 6
Er wordt door diverse organisaties regelmatig gepleit voor een kwarierdienst tussen Leiden en Utrecht en het versnellen van de Intercity. Dat het er maar niet van komt is niet het gebrek aan reizigers maar gebrek aan rails
Reputatie 7
Badge +3
Door de universiteiten en hogescholen in Leiden en Utrecht heeft deze lijn veel spitsvervoer maar weinig dalvervoer.

Dat organisaties pleiten voor een kwartierdienst zegt natuurlijk weinig aangezien zij de kosten van de extra treinen niet gaan betalen.
Reputatie 6
NS is ook niet tegen tegen een frequentieverhoging, maar omdat de lijn tussen Leiden en Woerden grotendeels enkelporig is en de brug bij Utrecht ook nog een flessehals vormt, is een frequentieverhoging vanwege de beperkte infrastructuur niet mogelijk.

NS en Prorail hebben de mogelijkheden van twee Intercities Leiden - Alphen aan den Rijn - Utrecht en twee sprinters Leiden - Woerden per uur onderzocht en dat doen zij niet omdat ze lucht willen verplaatsen..
Reputatie 3
Spoorverdubbeling kan toch geen kwaad. In de spits kan een sneltreindienst worden uitgevoerd. En voor de stoptrein is het ook fijn dat er niet meer op een vertraagde tegentrein gewacht hoeft te worden.
Reputatie 7
Badge +3
Extra treinen in de spits wordt alleen bij hoge uitzondering gedaan vanwege de zeer hoge kosten van zulke treinen waar de rest van de dag geen emplooi voor is.
Reputatie 2
Is het niet een idee om alvast met spoorverdubbeling te trajecten, waar het een stuk makkelijker kan en minder zal kosten naar alle waarschijnlijkheid bijvoorbeeld het spoor verdubbelen over de Maas bij station Ravenstein. Daar ligt nog enkelspoor. Kan de sprinter Arnhem door rijden naar Tilburg-Universiteit.
Dit zal een olievlekwerking kunnen hebben op andere spoortrajecten in het land.
Dus een (kleine) aanpassing elders kan met minder geld net zo effectief blijken te zijn.
Reputatie 7
Badge +3
De brug bij Ravenstein verdubbelen is een zeer dure grap. Het gaat niet alleen om de brug zelf maar vooral ook om de 2 km aan de Gelderse kant waarde spoordijk veel te smal is voor dubbelspoor.
Reputatie 6
Spoorverdubbeling is niet zo gemakkelijk gerealiseerd dan geschreven. Voordat er maar één kruiwagen zand kan worden gestort, moet er enorm traject van procedures en vergunningen worden doorlopen en dan moet er ook nog geld voor zijn.
Reputatie 3
@Ravenstein: Helaas is de brug twee jaar terug ingrijpend gerenoveerd, waarbij men dus een kans voorbij liet gaan. Het gaat dus waarschijnlijk nog vele jaren duren, totdat er iets wordt gedaan. Ik hoop, dat het zo snel mogelijk wordt gedaan, maar ik verwacht het niet. Daarnaast betekent uitbreiding van de brug in feite een complete vernieuwing, zoals iemand eens op Somda schreef:

''Inderdaad komt de verdubbeling van de Maasbrug bij Ravenstein neer op nieuwbouw. Het verdubbelen van de oude stalen brug is geen optie wegens de geluidshinder die te verwachten is als er twee bruggen liggen. De pijlers zijn sinds de bouw geschikt voor dubbelspoor en in de Tweede Wereldoorlog heeft de tijdelijk herstelde brug op de zuidzijde van de pijlers gelegen. De definitief herstelde brug ligt tot nu toe op de noordzijde van de pijlers. Een nieuwe, stille betonnen brug zal ook de pijler overbodig maken die midden in de rivier staat; voor de nieuwe brug moeten nieuwe pijlers worden gebouwd.
Dan moet er aan de oostzijde grond worden verworven omdat de aarden baan moet worden verbreed als er dubbelspoor komt. Kortom: een miljoenenproject.''

Wat mij betreft is de lijn Leiden - Woerden niet echt prioriteit 1 om te vernieuwen. Door dubbelspoor bij Zoeterwoude en bij Leiden Goederen wordt er in de spits al een kwartierdienst op Alphen gereden, dat scheelt al een stuk drukte in andere treinen. Ook hier geldt dat dit nog vele jaren zal duren, voor 2025 verwacht ik niet dat er iets verandert.
Reputatie 7
Badge +3
@Jan-Mark
Het verhaal over de brug bij Ravenstein is precies de (financiële) reden waarom eind jaren 70 bij de spoorverdubbeling van Oss-Wijchen is besloten de brug en de spoordijk aan de Gelderse kant niet mee te verdubbelen. Doordat er inmiddels nog een hele rits van extra eisen van regionale overheden en de scheepvaart bij zijn gekomen is de kans op realisatie voorlopig klein.

Sowieso is het verdubbelen van spoorlijnen geen doel op zich en is het logisch het geld er voor alleen uit te geven als dat nodig is voor de treindienst.

Reageer